0
EN

Blog o marketingu internetowym

10 najczęściej popełnianych błędów podczas tworzenia reklam tekstowych AdWords

Sukces – obojętne w jakiej dziedzinie – składa się z kilku elementów łączących w całość. Jeśli jeden z tych elementów zawodzi, osiągniecie celu staje się trudniejsze do osiągnięcia. W Adwords jednym z wielu takich elementów wpływających na skuteczność kampanii są reklamy. Dobrze napisany tekst reklamy może przyciągnąć uwagę odbiorcy doprowadzając do kliknięcia, a co za tym idzie zwiększyć CTR (Click Through Rate), który wpłynie na Wynik Jakości obniżając z kolei stawki CPC. Z jednej strony napisanie dobrego tekstu reklamowego jest sztuką i wymaga kreatywności – najlepiej odnajdą się w tym Copywriterzy. Z drugiej jednak strony, znajomość głównych zasad funkcjonowania reklam Adwords, trochę doświadczenia (w tym testów) mogą przyczynić się do wyrobienia umiejętności „perswazyjnego” pisania.

Poniżej 10 błędów, które reklamodawcy najczęściej popełniają podczas tworzenia reklam i nad którymi warto popracować.

1. Niespójne lub brak CTA – kup, napisz, zadzwoń, sprawdź

CTA (Call-To-Action) to jeden z najistotniejszych elementów twojej reklamy, który odbiorca powinien zrozumieć i zgodnie z nim postępować. Musisz jednak pamiętać, że jeśli w reklamie użyjesz go zbyt wiele razy, w różnych odmianach odbiorca straci orientację.

Przykład:
Kup Tanie Skarpetki
Największa gama kolorów w sieci.
Zobacz, wybierz i zamów !

Druga linijka reklamy wysyła sprzeczne komunikaty. A wystarczyłoby napisać:

Kup Tanie Skarpetki
Największa gama kolorów w sieci.
Rabat przy zakupie Online. Kup teraz

Skup się na konkretnym działaniu, które będzie spójne z Twoim tekstem reklamy. Skoro użytkownik szuka np. ubrań online to z pewnością zwróci uwagę na hasła typu: kup Online, zamów Online, taniej Online, itp. Napisz w reklamie jasno co oferujesz, tak by Twój odbiorca mógł szybko podjąć decyzję. Pokaż mu jakie intencje masz wobec niego używając krótkich słów jak: Kup, zamów, sprawdź, napisz, itp.
A przede wszystkim nie zapominaj o wykorzystaniu CTA!

Social Media?Zapisz się na szkolenie

2. Reklamy wprowadzające w błąd - url docelowy

Nie ma nic bardziej denerwującego jak szukanie informacji o „czerwonych szalikach”, a trafienie na witrynę z ofertą czerwonych skarpetek lub podkoszulków. Niby drobny błąd, ale często może kosztować nas kilka konwersji mniej.

W przypadku sklepów internetowych, które dysponują dużą ilością asortymentu, warto wykorzystywać dodatkową kolumnę umiejscowioną na karcie słów kluczowych „docelowy url”. Dzięki temu reklamy, w których słowo kluczowe ma przypisany osobny adres url wyświetlą reklamę kierującą użytkownika właśnie na ten adres. Url docelowy przy słowie kluczowym ma pierwszeństwo, nad adresem podanym w reklamie.

Tworzenie kampanii Adwords - słowa kluczoweTworzenie kampanii Adwords - słowa kluczowe

3. Brak testowania wariantów reklam

Nawet przy prowadzeniu małej kampanii wykorzystuj min. 3 warianty reklam. Co testować? Rozbierz reklamę na czynniki pierwsze.

Nagłówek - Najważniejszy element reklamy zawierający zwykle słowo kluczowe. Potraktuj go jako tytuł artykułu i zastanów się jakie nagłówki zwykle przyciągają najmocniej Twoją uwagę: pytania, porównania, ceny?

Opis - Opis reklamy składa się z dwóch wierszy czyli 70 znaków, które muszą przekonać odbiorcę do Twojego produktu. Zobacz czy cena podana w treści reklamy zamiast w nagłówku nie będzie bardziej skuteczna? A może jej brak będzie jeszcze skuteczniejszy? Możliwości są nieograniczone.

CTA - testuj różne warianty

Wygląd/formatowanie - upewnij się, że reklama, którą właśnie uruchomiłeś jest odpowiednio sformatowana. Na koncie Adwords dostępny jest podgląd reklam tekstowych (jeszcze na etapie ich tworzenia). Dzięki temu możesz sprawdzić jak zachowa się pierwszy wiersz kiedy na jego końcu postawisz np. kropkę czy wykrzyknik, lub jeśli przedłużysz ten wiersz tworząc dłuższe zdanie.

Tworzenie kampanii Adwords - formatowanie reklamTworzenie kampanii Adwords - formatowanie reklam

Podobnie jeśli w nagłówku postanowisz wykorzystać frazę brand-ową – pamiętaj, że reklama na pozycji 1-3 wygląda inaczej niż na pozostałych pozycjach. Obok nagłówka dodawany jest adres domeny, który nie wygląda ciekawie jako powielona nazwa marki.

Tworzenie kampanii Adwords - wygląd reklamTworzenie kampanii Adwords - wygląd reklam

4. Wielkość czcionek w wyrazach

Przetestuj czy taka pisownia wyrazów rzeczywiście Ci się opłaci. Czy nie lepiej podkreślić najistotniejsze w reklamie słowa jak Promocja, Rabat, Najtaniej, itp.
url wyświetlany – to element reklamy, o którym najczęściej zapominamy na rzecz tworzenia kreatywnej treści. A to przecież idealne miejsce na dorzucenie słowa kluczowego.

Tworzenie kampanii Adwords - wielkość czcionekTworzenie kampanii Adwords - wielkość czcionek

5. Nadmierne stosowanie narzędzia KIT (Keyword Insertion Tool)

Najstarsze z narzędzi, które ułatwia zarządzanie słowami kluczowymi w reklamie. System sam wrzuca w reklamę hasło jakie użytkownik wyszukuje, a ty nie musisz martwić się o jego dopasowanie.

Bardzo przydatne, ale warto wiedzieć o nim kilka rzeczy:
- nie podnosi wyniku jakości – nie ma tu udowodnionego żadnego bezpośredniego wpływu
- działa w sieci Reklamowej GDN - pamiętaj jednak, że system może zastosować opcję defaultową jaką zamieściłeś w reklamie
- opcja nie działa w przypadku gdy Wynik Jakości kampanii jest niski
- nie działa w ramach rozszerzeń reklam, np. Linków do podstron

Pamiętaj, że dynamiczne generowanie treści oparte o narzędzie KIT, działa w zależności od Twojego Wyniku Jakości kampanii. Jeśli decydujesz się na wykorzystanie tego narzędzia miej się na baczności i wykluczaj frazy z błędami, które użytkownicy nagminnie popełniają podczas wyszukań.

Pamiętaj, że system nie wrzuci do reklamy frazy, która nie znajduje się na twojej liście słów kluczowych, ale bierze pod uwagę słowa z błędami na podstawie dopasowani – aktualnie są one nawet brane pod uwagę przy ścisłym dopasowaniu słowa kluczowego, podobnie jak synonimy.

Zdarzają się nagłówki dłuższe niż 25 znaków, generowane za pomocą tego narzędzia jednak jest to rzadkość. Nie licz na to że system zawsze wstawi wyszukiwane słowo w Twoją reklamę i przygotuj defaultową reklamę tak by pasowała do wszystkich zapytań z grupy na jaką kierujesz.

6. Nie wyodrębnianie reklam mobile od Desktop

Narzędzia social media Zapisz sięna szkolenie z najpopularniejszych serwisów społecznościowych

Od dawna Google sygnalizuje o tym, że kampanie Adwords defaultowo kierowane są na wszystkie urządzenia. W panelu widoczny jest podział reklam tekstowych na wersję mobilną i desktopową. Warto wykorzystać tą opcję.

Reklamy w wersji mobilnej powinny różnić się przede wszystkim treścią. W wynikach wyszukiwania w wersji mobilnej mamy znacznie mniej miejsca przeznaczonego na reklamy, zaledwie dwie, trzy pozycje wiec z jednej strony twoim zadaniem jest przebicie się przez konkurencję, a z drugiej zaskoczenie odbiorcy treścią reklamy, na którą zdecydowanie prędzej przeczyta na smartfonie niż na desktopie.

7. Nie wykorzystywanie potencjału 70 znaków – felietony zamiast konkretów

Ogólna zasada jest prosta: Twórz reklamy mało skomplikowane i czytelne dla każdego.
Pamiętaj, że na uchwycenie uwagi odbiorcy na stronie masz max 8 sekund. Potem opuszcza on twoją witrynę i zapomina o niej. W sieci każdy z nas skanuje wzrokiem dostępną treść. Nie mamy czasu na zastanawianie się nad każdym słowem. W ten sam sposób traktuj treść reklamy. Musisz zawrzeć w niej najważniejsze informacje z punktu widzenia odbiorcy – potencjalnego klienta – a nie Ciebie.

8. Błędy ortograficzne, wyrazowe

I nie mam tu na myśli reklam, w których wykorzystywane jest narzędzie KIT. Często w natłoku zadań, nie zwracamy uwagi na błędy jakie w reklamie popełniamy. Zwróć na to uwagę bo żadna marka nie powinna być identyfikowana z reklamą, w której jest błąd ortograficzny – nawet jeśli to właśnie on zwrócił uwagę odbiorcy.

Tworzenie kampanii Adwords - błędy w reklamach adwordsTworzenie kampanii Adwords - błędy w reklamach adwords

Świadomie ten zabieg wykorzystała marka Snickers.

9. Powtórzenia

Pamiętaj że masz tylko 70 znaków na przekazanie odbiorcy profitów na temat Twojego produktu i zachęcenia go do zakupu. Przemyśl każde słowo jakie chcesz przekazać odbiorcy, jeśli nie wiesz co napisać – nie pisz nic. Zamiast powtarzania w reklamie bezsensownych słów.

10. Zbyt ogólne teksty reklamy

Nie pisz felietonów. Pisz zdawkowo, konkretnie , a co najważniejsze nie pisz o produkcie jaki jest wspaniały, ale pokazuj korzyści jakie ten produkt może zaoferować Twojemu odbiorcy.
Używanie zbyt elokwentnych wyrażeń.

Znalazłam w sieci kiedyś takie zdanie, z którym zgadzam się w 100%. Nie staraj się udowodnić swoim odbiorcom na siłę że mają do czynienia z osobą inteligentną. Wręcz przeciwnie - to oni mają czuć się docenieni przez Ciebie!

Using big words might make you feel intelligent but it can just end up making your readers feel dumb.

Autorka:
Paulina Wiktorska - specjalistka SEM i autorka bloga semowy.com i blog reklamowy.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?