0
EN

Blog o marketingu internetowym

11 stycznia 2012 | Wpisy gościnne

Gdzie znaleźć fachowca, gdzie szukać zleceń?

Internet jest nam pomocny w coraz to nowych dziedzinach życia. Szukamy w nim informacji, kupujemy, wchodzimy w interakcje, szukamy znajomych, zamawiamy pizzę albo sprawdzamy swoje preferencje polityczne. Możliwości jest cała masa i ciągle pojawiają się nowe.

Tym razem chciałbym skupić się na portalach, które umożliwiają kontakt zleceniodawcy z wykonawcą. Subiektywny przegląd dostępnych narzędzi, może pomóc w poruszaniu się po tym ciągle nieuporządkowanym obszarze. Znane narzędzia często dedykowane są poszczególnym kategoriom, przez co szukając fachowców (czy freelancerów) z różnych dziedzin, musimy zakładać konta i logować się na wielu portalach.

zlecenia.przez.net

Najgłośniej mówi się o platformie zlecenia.przez.net, która zgodnie z tym, co możemy przeczytać na stronie internetowej, kojarzy przedsiębiorców z osobami szukającymi zleceń (freelencerami) w szeroko pojętej branży IT (programiści, webmasterzy, copywriterzy itp.). Nie jest to typowy portal z ogłoszeniami, ponieważ te przyjmują formę licytacji, w których uczestnicy deklarują, w jakiej cenie wykonają dane zlecenie. Model zastosowany na zleceniach.przez.net sprawia, że oferty na wykonanie prostej strony www rozpoczynają się od 100 zł, a kampanie marketingu internetowego rozliczane są w oparciu o płatność kilkunastu groszy za post na forum (marketing szeptany). Z jednej strony, dzięki takim portalom jak zlecenia przez net, nie jesteśmy skazani na wygórowane stawki agencji i firm, ale z drugiej w wielu przypadkach ceny usług w nienaturalny sposób są zaniżane. Co więcej, użytkownicy narzekają na amatorów, którzy wabiąc najniższą ceną wykonania usługi, niekorzystnie wpływają na wizerunek rynku i całej branży, dostarczając produkty niskiej jakości. Popularność serwisu gwarantuje bezpłatność oraz obfitość w oferty. Zwycięzca licytacji oraz zleceniodawca oceniają współpracę, wystawiając sobie wzajemne komentarze.

oferia.pl

Oferia.pl to portal działający pod silną marką Allegro. Tutaj również mamy do czynienia z ofertami w formie licytacji oraz możliwością oceniania wykonawców. Problemy dotyczące Oferii zbliżone są do tych, opisywanych w poprzednim akapicie. Trafiają się wykonawcy, którzy oferują swoje „usługi” za bardzo niskie stawki, często nie mając pojęcia o tym, co mają wykonać. Swoją popularność Oferia utrzymuje dzięki sporej ilość ogłoszeń i wykonawców, szczególnie aktywnych w szeroko rozumianej branży budowlanej. Portal od niedawna wprowadził opłaty za poszczególne funkcjonalności.

Oferia.pl

Wprowadzenie opłat pewnie spowoduje odpływ części użytkowników, choć w dalszym ciągu wykonawcy mają możliwość zgłaszania się do wykonania zlecenia bez konieczności dokonywania płatności. Wymagane są one jeśli użytkownik chciałby zobaczyć dane kontaktowe zleceniodawcy (np. w celu wysłania mu oferty indywidualnej). Tak jak na Allegro, po wykonaniu zlecenia, na Oferii można wystawić komentarz i ocenić kontrahenta. Oferia posiada własny katalog usług i wykonawców, jednak aby działał on w sposób funkcjonalny, z pewnością należy popracować nad sortowaniem, ponieważ w katalogu panuje jeszcze chaos.

freelancity

O portalu freelancity ostatnimi czasy można było trochę poczytać. Właścicielkę portalu - Sylwię Konik - na blogu Spider's Web przepytywał Przemysław Śmit. Portal posiada dużą bazę wykonawców (ponad 4 tys.), ale bardzo niewiele aktywnych projektów (15). Bez przełamania tej ogromnej dysproporcji, co obecnie jest ponoć przedmiotem wytężonej pracy, freelancity to w zasadzie bogaty katalog z wykonawcami z branży IT, marketingu, PR-u, projektów szkoleń i e-commerce. Podstawowe funkcje portalu są darmowe, jednak użytkownicy mogą zdecydować się na wykupienie konta profit, dającego dostęp to poszerzonej funkcjonalności. Model kojarzenia zleceniodawców z freelancerami, przyjęty na freelancity, polega na umieszczaniu odpowiedzi/zgłoszenia na pojawiające się w portalu zapytania ofertowe. Użytkownicy składają swoją propozycję z podaniem szacowanych kosztów i czasu wykonania. Mają oni możliwość oceny poszczególnych wykonawców po zakończeniu współpracy.

favore.pl

Favore to bardzo rozbudowany portal, gdzie możliwość szukania zleceń i fachowców jest jedną z dostępnych funkcjonalności. Favore to w zasadzie bogaty katalog zawierający wizytówki firm i wykonawców, a także bazę aktualnych przetargów dla bardzo szerokiego wachlarza usług, co w znacznej mierze decyduje o jego popularności. Favore udostępnia prawie 300 tys. ogłoszeń o usługach oferowanych w różnych kategoriach. Usługodawcy, chcący zajmować wysoką pozycję listy w swojej dziedzinie, opłacają abonament, który potrzebny jest również, kiedy chcą zgłosić się do wykonania konkretnej usługi. Bez opłacenia abonamentu użytkownicy nie widzą danych kontaktowych potencjalnego zleceniodawcy. Na Favore użytkownicy mają także możliwość dodawania zleceń wykonania usługi oraz zgłaszania się do ich wykonania.

oferteo.pl

Bardzo zbliżony i działający na podobnej do Favore zasadzie jest Oferteo.pl – kolejny portal z bogatym katalogiem wykonawców, dysponujący bazą prawie 990 tys. kontaktów między podmiotami. To, co rzuciło mi się w oczy na Oferteo to zupełna dominacja w sektorze dotacji unijnych – pomocy w tej kategorii szuka tutaj bardzo dużo użytkowników. Kategorie tematyczne nie są równomiernie nasycone, przez co trafiają się obszary bardzo mało aktywne, w których ostatnie oferty wygasły wiele tygodni temu. Osoby, które chcą wysłać swoje oferty, muszą opłacić abonament. W innym wypadku dane kontaktowe zleceniodawców są niewidoczne.

synergian.pl

Kilka dni temu, w jednym z tekstów informujących o startupach, trafiłem na artykuł o nowym portalu - Synergian.pl. Strona niedawno miała odsłonę i dopiero zaczyna walkę o swój kawałek tortu udziałów w rynku. Zdecydowałem się o nim wspomnieć, ponieważ zainteresowała mnie jedna z jego głównych funkcjonalności: porównywanie/parametryzacja usług (co widoczne jest już w samym tytule portalu: synergian.pl – porównywarka usług). Pomysł porównywania usług (takie Ceneo dla usług) przypadł mi do gustu szczególnie, że sam wielokrotnie szukałem zarówno zleceń, jak i fachowców i wiem ile czasu może zająć porównywanie ofert. Jeśli faktycznie uda się im dobrze opisać poszczególne usługi i zachęcić do ich rzetelnej wyceny, na pewno będzie to bardzo wartościowe. Portal jest ładnie wykonany i myślę, że jeszcze o nim nie raz usłyszycie. Póki co, właściciele portalu nie ujawnili modelu biznesowego, ale zakładka cennik świadczy o tym, że w przyszłości planowane jest wprowadzenie jakiś opłat (teraz korzystanie z Synergian jest bezpłatne). Tutaj również mamy możliwość oceny wykonawców, co więcej transakcje będzie można zawierać bezpośrednio na portalu. Jest to dość ciekawa opcja. Synergian posiada rozbudowany i mocno podzielony katalog. Warto zwrócić uwagę, ile różnych podkategorii zdołali wyróżnić. Nie wszystkie kategorie są równomiernie nasycone, ale np. budownictwo czy IT reprezentują się bardzo dobrze.

Jeśli macie jakieś doświadczenia w poszukiwaniu fachowców lub sami nimi jesteście i ogłaszacie gdzieś swoje usługi – koniecznie o tym napiszcie! Może znacie któryś z opisywanych portali i opowiecie o swoich doświadczeniach?

Autorem powyższego gościnnego wpisu jest Michał Frączek - debiutant w pisaniu artykułów, absolwent socjologii na UJ. Od stycznia 2011 prowadzi własną firmę świadczącą usługi w zakresie szeroko pojętego marketingu internetowego, web PR oraz badań marketingowych, wcześniej aktywnie działał jako freelancer.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?