0
EN

Blog o marketingu internetowym

Jak czytać i analizować statystyki na Facebooku - poradnik

Systematyczna analiza efektów działań na Facebooku może przynieść Wam wiele korzyści. Monitorując, analizując i wyciągając wnioski możecie nie tylko skorygować strategię, ale też przełożyć całość działań na konkretne efekty. Jak wyciągnąć więcej z Facebooka dzięki nowym statystykom? Co w nich znajdziemy i jak je czytać? Sprawdźcie!

Gdzie znaleźć stare statystyki na Facebooku?

Jeśli interesują nas tylko podstawowe dane, możemy zajrzeć do tzw. starych statystyk Facebooka. Nie dają one zbyt wielu praktycznych informacji, ale pozwalają się zorientować „co słychać” na stronie i szybko sprawdzić, jak radzi sobie nasza konkurencja. Do starych statystyk możemy trafić klikając na liczbę polubień strony w widoku głównym.

Stare statystyki na Facebooku.

Widzimy tutaj ogólną liczbę polubień strony, aktualny wskaźnik PTAT (People Talking About This), a także takie dane jak:

  • najpopularniejszy tydzień – tydzień, w którym wskaźnik PTAT był najwyższy (kiedy najwięcej osób mówiło o stronie),
  • najczęstsze miasto – miasto, z którego najczęściej pochodzą fani strony,
  • najczęstsza grupa wiekowa – grupa wiekowa, którą najczęściej reprezentują fani strony.

W tym miejscu możemy zobaczyć również na wykresach aktualne dane dotyczące nowych polubień i osób mówiących o tym. Po najechaniu na poszczególne punkty wykresu możemy zobaczyć ile nowych polubień przybywało w konkretnych tygodniach i ile osób mówiło o tym.

Co oznacza wskaźnik „Osoby, które o tym mówią” (PTAT)?

Wskaźnik „Osoby, które o tym mówią” zlicza wszystkie akcje (zdarzenia) wykonane w odniesieniu do strony, na podstawie których została utworzona aktywność na profilu użytkownika. Dane dotyczą ostatnich 7 dni. Jakie aktywności są uwzględniane w PTAT?

 

Co zawiera wskaźnik PTAT.

Jak śledzić konkurencję na Facebooku? To najlepszy sposób!

W ostatnim czasie Facebook dodał też możliwość obserwowania stron konkurencyjnych i sprawdzania na bieżąco, ile zdobyła polubień (opcja ta jest widoczna w panelu administratora zamiast statystyk, ale jeszcze niedostępna dla wszystkich stron). Aby dodać strony do obserwowania, należy w widoku głównym kliknąć zielony przycisk „Dodaj 5 stron” (można dodać oczywiście więcej). Strony możemy wyszukać sami lub skorzystać z sugestii Facebooka. Dzięki tej opcji, można również sprawdzić naszą pozycję w rankingu dodanych stron.

 

Jak dodać strony do obserwowanych na Facebooku.

Jak czytać nowe statystyki Facebooka?

Dużo bardziej dokładnie prezentują powyższe dane nowe statystyki Facebooka, do których możemy trafić z poziomu panelu administratora.

Nowe statystyki Facebooka – panel administratora.

W widoku głównym nowych statystyk znajdziemy najważniejsze informacje dotyczące strony – nowe polubienia, całkowity zasięg strony (liczbę wszystkich osób, do których dotarła strona), zasięg postu i aktywność fanów. Wszystkie dane są prezentowane w odniesieniu do ubiegłego tygodnia i określone procentowo (wzrost lub spadek). W kolumnie „Aktywność” widzimy również dokładną liczbę polubień, komentarzy i udostępnień postów z ubiegłego tygodnia, a także liczbę kliknięć postów.

Nowe statystyki Facebooka – widok główny.

WSKAZÓWKA: Liczba kliknięć postów zaprezentowana w prawej kolumnie jest niezależna od pozostałych parametrów. Może być więc dużo większa niż suma polubień, komentarzy i udostępnień.

Jak sprawdzić efektywność poszczególnych postów?

Poniżej możemy przyjrzeć się wynikom osiągniętym przez nasze ostatnie posty: zasięg (ilu osobom wyświetlił się post) i aktywność (ile osób kliknęło na post oraz ile osób skomentowało, polubiło lub udostępniło). Możemy również porównać wyniki poszczególnych rodzajów postów (zdjęcie, link, status) i sprawdzić, do jakiej grupy docelowej były kierowane.

Ostatnie posty – zasięg i aktywność fanów.

WSKAZÓWKA: Po najechaniu na wykres z zasięgiem postu możemy zobaczyć, jaka część była organiczna, a jaka opłacona (zdobyta za pomocą reklamy).

O tym co i jak publikować na Facebooku, aby nasze działania były skuteczne i atrakcyjne dla grupy docelowej, opowiadamy na naszym szkoleniu Facebook dla biznesu. Sprawdź szczegóły!

Jak sprawdzić przyrost fanów?

Po przejściu do sekcji „Polubienia” możemy sprawdzić wszystkie dane o polubieniach strony. Dane te mogą okazać się dla nas przydatne w przypadku gdy chcemy sprawdzić, jakie akcje wywołały przyrost polubień, jakie posty nie spodobały się fanom oraz z jakich źródeł uzyskujemy najwięcej kliknięć „lubię to” dla naszej strony. Warto te dane monitorować i wyciągać z nich na bieżąco wnioski.
Na samej górze znajdziemy suwak, za pomocą którego możemy zmienić zakres dat, dla których chcemy zobaczyć dane (można to zrobić również za pomocą kalendarza, w którym ustawiamy początek i koniec). Po ustawieniu odpowiedniego zakresu, na wykresie graficznym możemy prześledzić, jak wyglądała całkowita liczba fanów dzień po dniu.

Całkowita liczba polubień strony – przyrost fanów.

Co to są polubienia netto?

Poniżej możemy natomiast zobaczyć liczbę polubień netto (całkowita liczba polubień – liczba cofniętych polubień) w ustawionym przedziale czasowym. Po prawej stronie można włączyć wyświetlenie tylko:

  • wykresu prezentującego liczbę anulowań znacznika „lubię to” (ile osób w podanym okresie „odlubiło” stronę),
  • wykresu prezentującego liczbę organicznych polubień (ile osób polubiło stronę w sposób naturalny),
  • wykresu prezentującego liczbę płatnych polubień (ile osób polubiło stronę pod wpływem reklamy).

Liczba polubień netto na Facebooku.

Jakie są źródła polubień strony?

Kolejny wykres dotyczy miejsc, z których fani kliknęli przycisk „Lubię to” dla naszej strony. Domyślnie wyświetla się wszystkie źródła na wykresie, natomiast po prawej stronie możemy wybrać również konkretne źródło. A mogą to być polubienia:

  • bezpośrednio na stronie (kliknięcie „Lubię to” po wejściu na fanpage”),
  • z poziomu propozycji stron sugerowanych przez Facebooka (jeśli polubimy jakąś stronę, FB automatycznie sugeruje nam strony o podobnej tematyce z możliwością kliknięcia od razu „Lubię to”).
  • po zobaczeniu posta opublikowanego przez stronę (mogą to być posty zarówno promowane jak i niepromowane),
  • z poziomu urządzeń mobilnych (wszystkie kliknięcia „Lubię to” wykonane z telefonu lub tabletu),
  • z innych źródeł (np. z zewnętrznych serwisów czy strony www).

Do niedawna w tym miejscu były również widoczne polubienia pochodzące z reklam i zdarzeń sponsorowanych.

Źródła polubień strony na Facebooku.

Jak sprawdzić zasięg postów?

Kolejna zakładka „Zasięg” prezentuje dane o liczbie unikalnych osób, do których dotarły posty czyli tzw. zasięg postów. Na pierwszym wykresie możemy zobaczyć ile osób w danym dniu zobaczyło nasze posty – są to wszystkie dni z zaznaczonego wcześniej okresu, a więc nie tylko te, w których coś publikowaliśmy. Możemy więc porównać sobie, do jakiej liczby osób udało nam się dotrzeć w dniach kiedy publikowaliśmy posty, a do jakiej - gdy postu nie było.


Zasięg postów – liczba osób, które zobaczyły posty.

WSKAZÓWKA: Zasięg postu jest obliczany dla 28 dni od utworzenia postu na stronie. Przyjmuje się, że post dotarł do użytkownika, gdy został mu wyświetlony w aktualnościach (na komputerze lub urządzeniu mobilnym). Warto dodać, że zasięg nie jest tożsamy z liczbą wyświetleń postu. Liczba wyświetleń uwzględnia wszystkie przypadki pokazania postu (nawet jeśli jedna osoba zobaczyła go kilka razy), a zasięg tylko unikalnych użytkowników.

Jak dotrzeć do jak największej liczby fanów?

Poniżej możemy zobaczyć wykres obrazujący, które działania miały największy wpływ na zasięg. Dane te możemy zobaczyć per konkretny dzień i dzięki temu zweryfikować, jakie posty będą najlepsze, aby dotrzeć do jak największej liczby osób. Po prawej stronie możemy standardowo wyświetlić pojedyncze informacje: liczbę polubień strony, liczbę komentarzy i udostępnień.

Które działania mają największy wpływ na zasięg.

Jakich postów nie lubią fani?

Kolejny wykres prezentuje natomiast wszystkie negatywne reakcje, które mogą mieć wpływ na mniejsze dotarcie do fanów. Na wykresie można zobaczyć: ile osób ukryło pojedynczy post, ile osób zaznaczyło opcję „ukryj wszystkie posty pochodzące ze strony”, ile osób zgłosiło post jako spam i ile osób „odlubiło” stronę.

Negatywne reakcje fanów na poszczególne posty.

Ostatni wykres przedstawia całkowity zasięg, czyli liczbę osób, które zobaczyły dowolne treści ze strony: posty, posty innych osób (w tym polubienia, udostępnienia i komentarze do postu), reklamy dotyczące polubienia postu, oznaczenia strony i zameldowania. Po prawej stronie można wyświetlić tylko zasięg organiczny (liczba osób, które zobaczyły post w aktualnościach, na stronie lub za pośrednictwem zdarzenia utworzonego u znajomego) lub tylko opłacony (liczba osób, które zobaczyły post za pośrednictwem reklamy). Do zasięgu organicznego jest wliczany niegdyś rozróżniany zasięg wirusowy (liczba osób, które zobaczyły post po udostępnieniu, skomentowaniu lub polubieniu go przez znajomego).

Całkowity zasięg treści.

WSKAZÓWKA: Warto dodać, że czasem suma zasięgu organicznego i opłaconego może się różnić od całkowitego zasięgu. Dzieje się tak dlatego, że jeśli dana osoba zobaczy post organicznie (np. w aktualnościach) i dodatkowo zobaczy reklamę, zostanie uwzględniona zarówno w zasięgu organicznym, opłaconym jak i całkowitym (w całkowitym jako unikalna osoba, która zobaczyła post, niezależnie w jaki sposób).

Które karty strony są odwiedzane najczęściej?

Jedna z najbardziej wartościowych zakładek pod kątem przydatności informacji. Możemy tutaj m.in. zobaczyć liczbę wyświetleń poszczególnych kart strony w podanym przedziale czasowym. Zazwyczaj, najbardziej popularnym miejscem jest oś czasu, jednak możemy sprawdzić też dane na temat odwiedzin karty ze zdjęciami, karty aplikacji czy informacje o stronie. Mogą to być przydatne dane, szczególnie gdy rozważamy tworzenie kolejnych aplikacji czy zakładek.

Odwiedziny fanów na poszczególnych kartach strony.

Na następnym wykresie możemy zobaczyć natomiast ogólną liczbę działań podjętych przez użytkowników na stronie. Mogą to być wzmianki (oznaczenia strony za pomocą znaczku @), posty innych osób na stronie, zameldowania czy zrealizowane oferty.

Odwiedziny fanów – inne aktywności.

Ostatni wykres przedstawia źródła zewnętrzne (poza serwisem Facebook), z których użytkownicy trafiają na nasz fanpage. Może to być nasza strona www, wyszukiwarka Google lub inne serwisy, w których pojawił się link do strony na Facebooku. Mniej popularne źródła pojawiają się na wykresie jako „Inne”.

Odwiedziny fanów – źródła zewnętrzne.

Kiedy najlepiej publikować posty na Facebooku?

Zakładka „Posty” umożliwia Wam sprawdzenie m.in. takich danych. Wszystkie informacje są prezentowane w ujęciu tygodniowym (niestety nie ma możliwości, aby wybrać inny zakres dat). Pierwszy wykres prezentuje nam, w jakie dni tygodnia oraz w jakich godzinach najwięcej naszych fanów jest online. Dzięki tym danym, możemy dostosować dni tygodnia i pory dodawania postów do aktywności fanów.

Publikacja postów - jak sprawdzić kiedy fani są online.

WSKAZÓWKA: Obserwując statystyki kilku stron jednocześnie można zauważyć, że nie ma znaczącej różnicy pomiędzy dodawaniem postów w poszczególne dni tygodnia. Oczywiście mogą zdarzyć się przypadki, że różnice pomiędzy dniem powszednim a weekendem są drastyczne (może to wynikać np. ze specyficznej grupy użytkowników, branży itp.). Z pewnością jednak należy zwracać szczególną uwagę na godziny dodawania postów – mogą mieć one spory wpływ na uzyskany zasięg i aktywność fanów.

Jak typ postów sprawdza się najlepiej?

Po przełączeniu widoku na „Typy postów”, możemy zobaczyć jaki rodzaj postu (link, zdjęcie, status) sprawdza się najlepiej. Na wykresie widzimy średni zasięg jaki osiągały poszczególne rodzaje postów oraz średnią aktywność jaką wywołały (kliknięcia postu, polubienia, komentarze i udostępnienia).

Typy postów – które sprawdzają się najlepiej.

WSKAZÓWKA: Facebook chce abyśmy prowadzili zróżnicowaną komunikację. Zdjęcia generują największe zaangażowanie. Jednak jeśli mało korzystamy z postów tekstowych (statusów), które osiągają zazwyczaj dobry zasięg, ograniczamy w ten sposób również zasięg pozostałych treści, w tym zdjęć. Najlepiej więc skupić się na zróżnicowanej komunikacji, pamiętając, że największą aktywność fanów przyniosą zdjęcia.

Poniżej można zobaczyć podobne dane dla pozostałych postów – sprawdzić, jaki zasięg i aktywność osiągnęły. Za pomocą strzałki możemy wybrać, czy interesuje nas ogólny zasięg postów, podział na zasięg organiczny i opłacony czy może podział na dotarcie do fanów i osób spoza grona fanów.

Ostatnie posty – zasięg ogólny, organiczny i opłacony.

Za pomocą strzałki po prawej stronie, możemy wyświetlić osobno:

  • kliknięcia postu/polubienia postu, komentarze i udostępnienia,
  • tylko polubienia postu, komentarze i udostępnienia,
  • kliknięcia opcji ukrycia postu lub ukrycia wszystkich postów (po zobaczeniu konkretnego postu),
  • wskaźnik aktywności, czyli procent osób, które po zobaczeniu postu wykazały jakąś aktywność (kliknęły post, polubiły go, skomentowały lub udostępniły).

Ostatnie posty – ukrycia postów.

Statystyki dotyczące postów powinny być dostępne właściwie zaraz po opublikowaniu konkretnej treści, jednak jak to bywa na Facebooku…może być różnie ;) Trzeba pamiętać, że zarówno zasięgi poszczególnych postów, jak i aktywność może się zmieniać jeszcze długo po jego opublikowaniu, ponieważ użytkownicy mogą odwiedzać stronę niezależnie od konkretnego postu.

WSKAZÓWKA: Warto dodać, że zasięgi postów z konkretnego okresu mogą się różnić od całkowitego zasięgu omawianego wcześniej. Dzieje się tak dlatego, że całkowity zasięg uwzględnia wszystkie sytuacje, w których strona może dotrzeć do użytkownika. Jeśli użytkownik znajdzie stronę w wyszukiwarce, zostanie uwzględniony w całkowitym zasięgu, a nie w zasięgu posta. Poza tym, całkowity zasięg zlicza tylko unikalnych użytkowników, a więc jeśli użytkownik zobaczy więcej niż jeden post na stronie, zostanie uwzględniony w zasięgu każdego z tych postów, ale tylko raz w całkowitym zasięgu.

Jak sprawdzić płeć, wiek i pochodzenie fanów?

W tej zakładce możemy sprawdzić dane demograficzne dotyczące naszych fanów – płeć, przedział wiekowy, kraj i miasto, z którego pochodzą, a także język, którym się posługują (na podstawie ustawionego języka w serwisie). Można również porównać nasze statystyki do danych z całego Facebooka – przykładowo 85% naszych fanów to kobiety, natomiast na całym Facebooku jest ich 46%.

Fani – dane demograficzne.

Fani, do których udało się dotrzeć – dane demograficzne.

Kolejna zakładka prezentuje natomiast liczbę osób, które zareagowały czyli polubiły, skomentowały lub udostępniły posty ze strony w ciągu ostatnich 28 dni. Jak widać poniżej 92% osób, które zareagowały to były kobiety, a tylko 7% mężczyźni.

Fani, którzy zareagowali – dane demograficzne.

Na niektórych stronach może być widoczna również w tym miejscu zakładka „Zameldowania”, w której znajdziemy zameldowania na stronie również pod kątem płci, wieku, kraju i miasta zamieszkania. Dane te są widoczne pod warunkiem, że w danym miejscu zameldowało się co najmniej 30 osób.

Jak wygenerować raport ze statystyk strony?

Dodatkową opcją w statystykach jest możliwość eksportu danych do pliku. Wystarczy wybrać przycisk „Eksportuj dane”, wybrać zakres, za który chcemy pobrać dane (maksymalnie 180 dni), wybrać typ danych (informacje ogólnie o stronie lub o postach) oraz format (.xls lub .csv).

Eksport statystyk strony do pliku.

Gdzie szukać więcej statystyk, czyli Sotrender, Google Analytics i skracacze linków

To oczywiście nie wszystkie informacje jeśli chodzi o dane, które można „wyciągnąć” z Facebooka. Możemy korzystać z zewnętrznych narzędzi do analizy naszej strony jak np. Sotrender i umiejętnie wykorzystywać informacje o zachowaniach naszych fanów. Warto również zainstalować na swojej stronie Google Analytics i na bieżąco sprawdzać, za pośrednictwem jakich serwisów społecznościowych użytkownicy odwiedzają naszą stronę oraz jakie treści/podstrony są najczęściej odwiedzane z poziomu np. Facebooka (jak analizować zebrane dane, opowiadamy na naszym szkoleniu z Google Analytics). Jeśli chcemy natomiast w prosty sposób sprawdzić, ile osób kliknęło w link dodany w poście na Facebooku, warto skracać link (np. w Bit.ly) i obserwować statystyki.

Na koniec dodam, że nowe statystyki na Facebooku wymagają jeszcze znacznego dopracowania – póki co, działają często wadliwie i są mało intuicyjne. Dają jednak dużo więcej informacji niż kiedyś i pozostaje nam mieć nadzieję, że ten obszar serwisu będzie dalej rozwijany. Warto w każdym razie w swojej codziennej pracy korzystać ze statystyk, wyciągać z nich wnioski i na bieżąco wprowadzać zmiany.

Jeśli chcielibyście dodać coś od siebie do tego opracowania, macie jeszcze inne sposoby na analizę swoich działań na Facebooku, zachęcam do dzielenia się opiniami w komentarzach :)

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?