0
EN

Blog o marketingu internetowym

Jak rozwijać swoje kompetencje marketingowe?

Niezależnie od tego, czy dopiero planujesz rozpoczęcie kariery lub przebranżowienie, czy od dłuższego czasu pracujesz w branży marketingowej, warto co jakiś czas zastanowić się nad tym, w którym kierunku chcesz się rozwijać. Lepiej rozwijać się w jednej konkretnej dziedzinie, czy posiadać szeroką wiedzę z różnych tematów? A może da się to w jakiś sposób połączyć?

Jesteś generalistą, czy specjalistą?

Specjalista to osoba posiadająca pogłębioną, ekspercką wiedzę w jednym temacie, któremu często poświęca wiele lat. Wysoka i wąska specjalizacja sprawia, że specjalista staje się niezastąpiony w swoim obszarze. Z drugiej jednak strony jego zdanie nie będzie brane pod uwagę w przypadku tematów spoza jego ekspertyzy, będzie mu też znacznie trudniej się przebranżowić. Taką osobę możemy określić mianem I-shaped.

Generalista posiada rozeznanie w kilku różnych dziedzinach, dzięki czemu łatwiej przychodzi mu łączenie kropek. Jak łatwo się domyślić, umiejętność spojrzenia na biznes z szerszej perspektywy sprawia, że generaliści częściej zajmują stanowiska kierownicze, a także znacznie łatwiej się przebranżowić.

 

T-shaped, czyli generalista ze specjalizacją

Model T-shaped to model rozwoju kompetencji, który zakłada posiadanie szerokiej wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin marketingu, ale jednocześnie głębokiej wiedzy i umiejętności w jednej dziedzinie. Osoba o kompetencjach T-Shaped jest generalistą, który potrafi spojrzeć na problem marketingowy z wielu różnych perspektyw.

Pojęcie T-shaped zostało spopularyzowane przez Tima Browna, CEO IDEO i autora książki “Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność”. Zdaniem Browna pionowa część “T” dotyczy specjalizacji w wybranej dziedzinie, natomiast pozioma, składa się z dwóch czynników - empatii i otwartości na nowe dziedziny i doświadczenia.

W przypadku marketingu możemy mówić o osobie, która posiada specjalistyczną wiedzę i doświadczenie na temat jednej dziedziny marketingu, np. mediów społecznościowych i szerokie rozeznanie w innych tematach, co umożliwia lepsze łączenie kropek i planowanie bardziej złożonych działań marketingowych.

 

Jak zostać T-shaped marketerem?

Tradycyjna ścieżka edukacji i kariery często zamyka nas w wąskiej specjalizacji. Możesz jednak poszerzać swoje horyzonty i zdobywać nowe kompetencje na kilka sposobów.

Jeśli specjalizujesz się w wąski obszarze marketingowym, zacznij od poszerzenia swoich kompetencji o inne umiejętności digital marketingowe. Pomogą Ci w tym kursy Socjomanii. Możesz zacząć od pakietu Serwisy Społecznościowe 2.0 i Reklama na Facebooku i Instagramie lub kursu Content Marketing w strategii digital.

Bardziej przekrojowe spojrzenie na różne dziedziny marketingu zyskasz z certyfikowanym kursem na licencji Digital Marketing Institute, dzięki któremu poznasz najważniejsze gałęzie marketingu internetowego od content marketingu, przez PPC, SEO i e-mail marketing po analitykę internetową i optymalizację stron internetowych.

Jeśli sam marketing to dla Ciebie za mało, sprawdź kursy dotyczące projektowania usług (Design Thinking, Digital Service Design i Customer Journey) lub facylitacji (Facylitacja online i Mural - interaktywne spotkania dla praktyków). Dzięki temu znacznie poszerzysz swoje kompetencje i zyskasz szersze kompetencje, co w efekcie przełoży się na bardziej kompleksowe i strategiczne podejście do pracy.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?