0
EN

Blog o marketingu internetowym

30 stycznia 2014 | Justyna Kwiecień

Jak zdobywać fanów na Facebooku? Poznaj dobre i złe praktyki

Sposobów na zdobywanie fanów na Facebooku jest naprawdę wiele. Pamiętajmy jednak, że nie każdy z nich jest w pełni legalny. Stosując tego typu praktyki możemy pozyskać wielu przypadkowych fanów. W artykule znajdziecie krótki przegląd najczęściej stosowanych metod i przede wszystkim wskazówki, z których warto skorzystać.

Jak zdobyć fanów na Facebooku?

Dzięki ponad dwóm miliardom miesięcznie aktywnych użytkowników, Facebook oferuje ogromną ilość potencjalnych klientów dla Twojej firmy. Jednak biorąc pod uwagę ponad 60 milionów aktywnych kont biznesowych, pozyskanie właściwych fanów nie jest prostym zadaniem.

Uzyskanie większej ilości polubień, a co za tym idzie fanów na facebooku, wymaga dzielenia się treściami, które zaangażują dotychczasowych użytkowników oraz jednocześnie będą atrakcyjne i ciekawe dla osób, które nie miały jeszcze styczności z Twoją marką. Poniżej znajdziecie kilka wskazówek jak zdobywać fanów na facebooku!

 

Zdefiniuj strategię

Dobrze zdefiniowana strategia obecności firmy na Facebooku oparta na celach biznesowych pomoże stworzyć spójną wizję i plan działania w tym serwisie. Jednym z założeń w strategii powinno być zdobywanie fanów, którzy mają największy potencjał aby wnieść wartość do prowadzonej komunikacji, poprzez stałe, długofalowe zaangażowanie. Określenie grupy docelowej jest najważniejszym elementem, ponieważ musisz wiedzieć z kim się komunikujesz i jakich narzędzi oraz tonu komunikacji używać. 

Możesz sprawdzić również co robią Twoi konkurenci. Mały research pomoże Ci wyciągnąć wnioski i dostrzec techniki, które możesz wykorzystać w swojej komunikacji. 

Nie zapomnij także o wyznaczeniu mierzalnych celów. Samo dążenie do większej ilości polubień na fb, nie jest tak naprawdę doskonałym celem marketingowym. Skąd będziesz wiedzieć kiedy go osiągniesz? Zamiast tego powinieneś tworzyć cele w oparciu o strategię SMART, które co do zasady są konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie.

 

Wartościowe, angażujące treści na fanpage

Pisząc o wartościowych treściach, warto wspomnieć o zasadzie 70/20/10, wedle której typ publikowanych przez nas treści powinien rozkładać się następująco:

jak zdobywać fanów na fb

Często osoby, które zaczynają dopiero swoją przygodę z social media (na przykład prowadzenie fanpage jako nowy obowiązek w firmie) wychodzą z założenia, że im więcej postów sprzedażowych, promujących produkt – tym lepiej.

Jeśli nasz fanpage, będzie tylko kopią ofert ze strony internetowej, to czy faktycznie będzie stanowił wartość dla fana? Musimy zadbać o merytoryczny, dopasowany dla grupy docelowej, atrakcyjny kontent. W telegraficznym skrócie, warto skupić się na treściach, które:

  • Są związane z naszą firmą/marką: jej historią, wartościami, które wyznaje i wynikają z naszej działalności.
  • Wyrabiają wśród fanów nawyk wracania na nasz fanpage.
  • Wartościowe treści, które nasi fani mogą później udostępniać, na przykład infografiki dotyczące naszej branży, ciekawe dane.
  • Są unikatowe, mają własny styl, są tworzone jako dedykowane grafiki.
  • Wyróżniają się na tle innych stron powiązanych tematycznie.
  • Są dopasowane do naszej grupy docelowej.

Sposobów i typów jest oczywiście dużo więcej. Pamiętajmy też o tym, że NIE MUSIMY każdego ranka publikować świetnego zdjęcia kawy (chyba, że zajmujemy się profilem kawiarni;)), w każdy piątek informować o „piąteczku” swoich fanów (wraz z dołączonym zdjęciem, które każdy z naszych fanów widział już kilkukrotnie) czy w każdy poniedziałek pisać o powszechnej depresji z tegoż powodu.

Istnieją świetnie prowadzone strony, których przepisem na sukces jest odpowiedni pomysł, własny kontent i nie jest konieczne korzystanie z powyższych sposobów. Jeśli chcecie wiedzieć więcej, koniecznie przeczytajcie artykuł jak angażować społeczność w ekosystemie Facebooka.

 

 

„Engagement bait”, czyli treści wymuszające aktywność

Engagement bait to posty, które są przygotowane w taki sposób aby wymusiły u użytkownika konkretną reakcję. To dość prosty sposób na pozyskanie sporej ilości aktywności: lajki, komentarze i udostępnienia otrzymujemy niewielkim wysiłkiem i w krótkim czasie. Sposób ten jest też dość mocno krytykowany zarówno przez sporą część branży social media jak i przez bardziej świadomych fanów. Czy powinniśmy zatem korzystać z tego typu wpisów? Wszystko jest uzależnione od tego JAK chcemy to zrobić i co chcemy uzyskać.

engagement bait - jak zdobyć fanów na fb

 

Komentowanie na innych stronach i cross promocja

Pamiętaj, że Facebook to przede wszystkim sieć społecznościowa. Jednym ze sposobów zdobycia fanów na facebooku jest zaangażowanie się w działania innych marek. Klknięcie reakcji lub komentarz do posta innej marki może pomóc przyciągnąć ich uwagę oraz otworzyć możliwości współpracy, tj. wzajemnego promowania swoich treści. 

Tutaj liczy się szczególnie sposób komentowania. Zdecydowanie nie polecamy robić tego na zasadzie: „ctrl+c, ctrl+v”, gdyż jest to przez innych komentujących postrzegane jako spamowanie, które nie wnosi żadnej wartości do dyskusji i po pewnym czasie może być automatycznie ukrywane. Nie są też dobrze odbierane działania typu „udostępnienie za udostępnienie”, czyli w skrócie „s4s” (share for share).

Jeśli będziemy wypowiadać się w sposób merytoryczny, istnieje duża szansa na zbudowanie wizerunku eksperta w branży oraz pozyskanie nowych fanów, którzy chętniej będą wchodzić w interakcję z naszymi treściami. 

Decydując się na cross promocję, czyli: my w ramach swojego fanpage polecamy inny – i na odwrót, pamiętajmy o tym, aby nie wyglądała ona w następujący sposób:

Reklama na Facebooku

W tego typu działaniach najważniejsza jest szczerość. Jeśli zdecydujemy się na ten rodzaj promocji, nie zapominajmy, aby strona była w jakimś stopniu powiązana tematycznie z naszą. Wiele tego typu stron, które mają po kilkanaście albo i kilkaset tysięcy fanów, działa właśnie w ten sposób, polecając do polubienia czasami zupełnie niepowiązane strony.

Budowanie społeczności fanów na Facebooku to temat, który pojawia się także na naszym szkoleniu Facebook dla biznesu. Sprawdź szczegóły!

 

Konkursy na Facebooku

Konkursy są sporą szansą zarówno jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych fanów, jak i angażowanie tych istniejących. Jednak trzeba pamiętać o „efektach ubocznych” takich działań. Konkursy mogą przyciągnąć fanów nieaktywnych, fikcyjnych oraz tzw. „konkursowiczów”.

Poprzez konkurs możemy zyskać wielu fanów, ale nie mamy pewności, czy będą to fani zaangażowani i po zakończonym konkursie nadal nimi pozostaną. Aby weryfikować głosy oddawane w konkursie, potrzeba sporo czasu oraz odpowiedniego regulaminu. Pamiętajmy, że fan „zmuszony” do polubienia naszego fanpage, zazwyczaj nie jest tak samo wartościowy dla marki jak ten, który polubił fanpage z własnej woli, przez wzgląd na publikowane treści.

Pisząc o konkursach mam oczywiście na myśli te zgodne z regulaminem, które nie posiadają cech loterii i nie wymagają udostępnienia treści na swojej tablicy. Poniżej przykład nielegalnego konkursu, w którym obiecywano bluzy „Facebooka”:

Nielegalne konkursy na Facebooku

Dokładniej o nielegalnych konkursach na Facebooku pisał Szymon w artykule „Spam, scam, i fałszywe konkursy na Facebooku”.

 

Reklama na Facebooku

Jak zapewne wiesz Facebook oferuje bardzo szczegółowe i precyzyjne kierowanie reklam. Korzystanie z targetowanych reklam kierowanych do Twojej grupy docelowej to dobry sposób na zdobycie kolejnych fanów. 

Odpowiednio dobrana i stargetowana reklama na Facebooku może uzyskać bardzo dobre efekty. Nawet jeśli efekty nie będą tak duże (przyrost fanów w krótkim czasie) i tak tanie, to pamiętajmy, że zyskujemy fana zaangażowanego, który świadomie – poprzez skuteczny przekaz lub sugestie znajomych – polubił nasz fanpage. Pamiętajmy, że targetując reklamę ważny jest dobór grupy docelowej oraz kreacja jaką przygotujemy (np. dedykowana grafika). Poniżej przykład jednej z kampanii:

Reklama na Facebooku

 

 

Sposoby zdobywania fanów na fb - podsumowanie

Istnieje wiele sposobów zdobywania fanów na facebooku, jednak żaden z nich nie przyniesie rezultatów jeśli prowadzone przez Ciebie działania nie będą konsekwentne i spójne. Spójność pod względem jakości i rodzaju tworzonych treści może pomóc użytkownikom facebooka częściej wchodzić w interakcję z Twoją firmą.  

Działania w social media – niezależnie od tego czy chcemy pozyskać nowych fanów, zaangażować ich czy wypromować nową usługę, wymagają przede wszystkim szczerości. Jak pisała u nas kiedyś Monika Czaplicka „social media to ROZMOWA”.

Jakakolwiek próba oszustwa lub działania spamerskie nigdy nie będą dobrze odbierane przez naszych dotychczasowych fanów i nie zachęcą nowych. Dlatego zanim pokusimy się o skorzystanie z „tańszej i szybszej” metody pozyskania fanów, zastanówmy się 10 razy. Czy nie lepiej mieć 1000 zaangażowanych i prawdziwych fanów niż 5000 martwych dusz?

 

💡 Przygotowaliśmy dla Ciebie kontynuację tego artykułu - Jak budować i angażować społeczność w ekosystemie Facebooka [LINK]💡

jak budować i angażować społeczność w ekosystemie facebooka

 

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?