0
EN

Blog o marketingu internetowym

Jak zrobić porządek na Facebooku?

Z dnia na dzień przybywa nam nowych znajomych. Lubimy też coraz więcej stron komercyjnych. Tylko przypomnę, że na Facebooku obecnych jest 5% polskich firm i marek – czyli 70 tys. podmiotów! Mamy z czego wybierać. Chętnie przyjmujemy kolejne zaproszenia i równie chętnie klikamy „lubię to”. W efekcie ilość komunikatów, która spływa na naszą ścianę staje się niemożliwa do ogarnięcia…

Nadmiar informacji zmniejsza użyteczność każdego interfejsu. Wiedzą o tym doskonale przedstawiciele Facebooka, którzy opracowali zestaw algorytmów decydujących o wartości informacji w serwisie. Najczęściej dyskutowanym z nich jest Edge Rank – mechanizm, który decyduje do kogo dotrze nasz wpis.

Edge Rank

Zasięg opublikowanej informacji zależy od czasu jaki minął od jej ukazania się, wagi wpisu, aktywności innych użytkowników oraz stopnia powiązania nadawcy komunikatu z odbiorcami. Wynik działania algorytmu jest na bieżąco aktualizowany. Wykorzystanie w mechanice algorytmu elementu czasu oraz zaangażowania odbiorców wydaje się być logicznym posunięciem.

Informacja w mediach społecznościowych nabiera przecież znaczenia poprzez aktywne uczestnictwo społeczności, a treści rozprzestrzeniane są poprzez społeczną interakcję. Dyskusyjnym wydaje się być ostatni składnik algorytmu – affinity (ang. powinowactwo, pokrewieństwo, przyciąganie). W praktyce mechanizmy Facebooka określają czy jesteśmy blisko z danym użytkownikiem czy nie.

 

Użytkownicy bliscy sobie

Cóż to znaczy być blisko z innym użytkownikiem Facebooka? To przede wszystkim ilość interakcji jakie mają miejsce pomiędzy obydwoma profilami. Jeżeli często wchodzimy na profil naszego znajomego, często lubimy i komentujemy jego wpisy, bywamy na tych samych wydarzeniach, mamy wielu wspólnych znajomych to mechanizmy serwisu stwierdzą, że jesteśmy sobie bliscy. Przecież w przeciwnym wypadku nie podejmowalibyśmy powyższych aktywności, prawda?


Jeżeli w pewnym momencie przestały do Was spływać aktualizacje statusu pewnego znajomego to nie oznacza to, że coś mu się stało. Po prostu rzadko wchodziliście w interakcję i Facebook stwierdził, że to co u Was się dzieje nie jest istotne dla drugiej strony. Jeżeli w tym momencie poczuliście się trochę jak w Matrixie to pora na zrobienie facebookowych porządków – czas samemu określić co jest dla Was ważne, a co nie…

 

Porządki wśród przyjaciół

Konfiguracja wszystkich ustawień Facebooka może zająć nawet kilka godzin. Warto rozpocząć od odpowiedniego ustawienia powiadomień e-mail, które mogą solidnie zapchać naszą skrzynkę. Najlepiej zrobić to na zbiorczej stronie powiadomień.

W kolejnym kroku ręcznie określimy, które osoby są dla nas bliskie, a które dalekie. Wchodzimy na stronę fb.com/friends i po kolei najeżdżając na prostokątny button przy każdym znajomym (Friends) przypisujemy go do odpowiedniej grupy. Kilka grup mamy z góry zdefiniowanych przez Facebook – bliscy i dalecy znajomy oraz grupy związane z naszą edukacją, pracą czy też miejscem zamieszkania. Przede wszystkim powinniśmy podzielić znajomych na bliskich i dalekich (1). Od bliskich będziemy dostawać wszystkie aktualizacje statusu, a od dalszych tylko część (ważniejsze). Możemy również dokładnie określić ustawienia w każdej z grup klikając na Settings… (2). Jeżeli podstawowy podział nie jest dla nas wystarczający warto stworzyć nowe grupy i określić osobno ustawienia tylko dla nich (3). W moim przypadku jest to grupa „Szkolenia”. W momencie gdy chcemy całkiem kogoś schować ze ściany, a nie chcemy go usuwać ze znajomych, odznaczamy opcję Show In News Feed:

Lista znajomych

Proces przypisania kilkuset znajomych może być męczący i czasochłonny, ale efekty wynagrodzą poniesiony nakład klikania :)

Porządki wśród fanpage’y

W przypadku stron komercyjnych cały proces jest nieco łatwiejszy. Nie oznacza to jednak, że zajmuje mniej czasu – z reguły lubimy więcej stron niż mamy znajomych. Porządki zaczynamy od wejścia na stronę fb.com/pages i wybrania opcji na górze na strony, które lubimy:

Pages I Like

 

Po kliknięciu w Pages I Like ukaże się lista naszych ulubionych stron:

Lista ulubionych stron

Przy każdej nazwie strony widoczny jest button informujący, że lubimy daną stronę (Liked). Po najechaniu na niego rozwinie się okno w którym będziemy mogli odlubić fanpage (1), dodać go do listy / nowej listy (2) i usunąć z News Feeda (3). Strony, które nas zupełnie nie interesują - opcja Unlike. Jeżeli znudziła nas komunikacja, ale dalej chcemy być w gronie fanów bo na przykład oczekuje tego nasz znajomy - administrator strony – wtedy odznaczamy opcję Show in News Feed. Dodanie strony do listy zainteresowań jest swego rodzaju subskrypcją. W takim przypadku możemy lubić stronę – wtedy jej komunikaty będą się pojawiały zarówno na liście, jak i w News Feedzie. Jeżeli strona nie zostanie polubiona będzie widoczna tylko w liście zainteresowań.

Podsumowanie

Najlepiej zrób tak:
1. Podziel znajomych na bliskich i dalekich.
2. Osoby, które Cię nudzą / nie interesują dodaj do różnych grup – nie będziesz wtedy z nimi w stałym kontakcie, ale w razie potrzeby łatwo będzie je odnaleźć.
3. Najważniejsze strony polub i pozwól im wyświetlać się w Twoim News Feedzie.
4. Mniej ważne strony (zainteresowania, hobby, branżowe itd.) przydziel do dedykowanych grup i zaglądaj tam w razie potrzeby.

Powodzenia i wytrwałości w klikaniu!

Flickr / Sean MacEntee

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?