0
EN

Blog o marketingu internetowym

18 września 2014 | Agnieszka Molęda

Jak zwiększyć zaangażowanie na Facebooku? 6 przydatnych funkcji Sotrender.

W tym tygodniu trwa na naszym fanpage tydzień z Sotrender. Codziennie serwujemy tipy, podpowiadamy w jaki sposób analizować wyniki stron w social media (Facebook, Twitter, Youtube). Pokazujemy jak korzystać z Sotrender, by zwiększyć zaangażowanie na Facebook. Oto 6 przydatnych funkcji, które nam to ułatwi.

Aby sprawdzić, jak korzystać z Sotrender, załóż bezpłatne 14-dniowe konto na sotrender.pl.

1. Popraw dotychczasowe działania

Gdy już dodałeś Twoje profile do listy do śledzenia, przejdź do sekcji “Wskazówki do poprawy”. Wskazówki pomagają ocenić, jak wypadają dotychczasowe działania na Facebooku, co warto zmienić i poprawić. Sugestie są obliczane przynajmniej raz w tygodniu, na podstawie danych profilu i konkurencji. Narzędzie wskazuje niedociągnięcia i podpowiada, jak dobierać publikowane materiały tak, aby skuteczniej angażować użytkowników.

Jak korzystać z Sotrender - wskazówkiJak korzystać z Sotrender - wskazówki

Skuteczność wskazówek
Sotrender przeprowadził badanie, którego celem była m.in. odpowiedź na pytanie, czy zastosowanie się do naszych wskazówek rzeczywiście wpływa pozytywnie na zaangażowanie, zasięgi, oraz liczbę kliknięć na stronie wykonanych przez unikalnych użytkowników. Szczegóły badania możecie przeczytać na blogu Sotrender. W skrócie, efekty badań pokazały, że stosowanie się do wskazówek skutkowało wzrostem:

-dziennego zaangażowania nawet o 122%, a średnio o 35%,
-zasięgu organicznego do 57%, a średnio o 26%,
-zasięgu wiralowego do 48%, a średnio o 24,5%
-liczby użytkowników klikających treści do 60%, a średnio o 31%.

Jak zwiększyć zaangażowanie na FacebookuJak zwiększyć zaangażowanie na Facebooku

2. Czy wiesz kim są użytkownicy?

Po wejściu w zakładkę Demografia, zobaczycie wykres podobny do tego, znanego ze statystyk Facebooka. Możecie z niego wyczytać podział fanów według płci, wieku. Jednak po przejściu do zakładki Odbiorcy>> Ranking i segmentacja mamy okazję przyjrzeć się szczegółowo grupom użytkowników i zobaczyć, kto należy do aktywnej grupy, jakie są zachowania poszczególnych użytkowników oraz jakie działania podjąć, aby zwiększyć zaangażowanie na Facebook.

Sotrender pomoże sprawdzić, na jakie grupy dzielą się użytkownicy odwiedzający Twoją stronę:

Occasionals – użytkownicy, którzy tylko raz polubili post
Likers – użytkownicy głównie klikający w przycisk „Lubię to”
Debaters – użytkownicy ograniczający się jedynie do dodawania komentarzy lub postów
Writers – użytkownicy, którzy dodają posty oraz komentarze, jak również klikają w przycisk „Lubię to”
Activists – najbardziej zaangażowani użytkownicy

Jak korzystać z Sotrender - aktywni użytkownicyJak korzystać z Sotrender - aktywni użytkownicy

Co mogę z tym zrobić?
Możesz zrobić (przynajmniej) dwie rzeczy.
1. Przyjrzyj się kim są ludzie najaktywniejsi. Zwróć uwagę na pierwsze 20 osób - kim są, czym się zajmują. Pomyśl, dlaczego są najbardziej aktywni, czego szukają na tym fanpage, co faktycznie znajdują i w jaki sposób jeszcze bardziej można wzbudzić ich zainteresowanie, jakie treści im dostarczyć by ich zatrzymać i mocniej zaangażować (w tej grupie będzie to najłatwiejsze, gdyż JUŻ jest aktywna). Możemy wykorzystać ten potencjał!
2. Sprawdźmy też kim są osoby najmniej aktywne i czy znajdują się wśród nich ludzie, na których uwadze nam zależy. Zobacz kim są, czym się zajmują, zastanów się, jak możesz pozyskać uwagę tej grupy ludzi. Wykorzystaj tę wiedzę do budowania strategii komunikacji Twojego fanpage.

3. Pory zaangażowania na Facebook według dni tygodnia i godzin

Wejdź w zakładkę Aktywności użytkowników i sprawdź je według dni tygodnia i godzin. Dzięki temu zobaczysz, w jakich dniach tygodnia i w jakich godzinach użytkownicy skłonni są komentować wydarzenia, rozdawać polubienia, czy udostępnienia.

Jeśli chodzi o Was, z naszych analiz wynika, że najbardziej rozmowni (najwięcej komentujecie) w środy, Wasze ulubione godziny to okolice 10-11; najwięcej treści udostępniacie we wtorki i ulubione pory na wypadają około godziny 12; polubienia natomiast najbardziej sypią się w środy, a najbardziej sprzyjające temu godziny to 10, 12-13.

Jak korzystać z Sotrender - dni tygodniaJak korzystać z Sotrender - dni tygodnia
Jak korzystać z Sotrender - godzinyJak korzystać z Sotrender - godziny

Co mogę z tym zrobić? Przemyśleć rodzaj publikowanych treści w zależności od pór dnia. Z czasem zobaczycie zależność pomiędzy wykresami Sotrender, tendencjami zachowań użytkowników, a rodzajami publikowanych treści. Niektóre z nich są mniej angażujące, wymagają większego skupienia, niektóre są łatwiejsze w odbiorze, dlatego warto przemyśleć (a czasem poeksperymentować i zwrócić na to uwagę) jaki rodzaj treści, o jakiej porze spotka się z największą interakcją.

UWAGA: Te tendencje ulegają dynamicznym zmianom. Nie poprzestawaj na sprawdzeniu raz. Sprawdzaj regularnie, modyfikuj strategię.

4. Analiza dotychczasowej komunikacji

Wejdź w Treści>>Posty marki. Dobrze jest prześledzić dotychczasowe posty, które cechowały się największą interakcją i zaangażowaniem, dzięki czemu zyskujemy wgląd w to, jakie treści są interesujące dla fanów. Selekcji postów można dokonać według zasięgu (do ilu osób dotarł post), klikających osób, odsłon, kliknięć, wzmianek.

Co mogę z tym zrobić? Przyjrzyj się postom, które generowały największy zasięg oraz interakcje, zastanów się dlaczego. Co motywowało użytkowników do dyskusji, udostępniania materiałów dalej? Czy dostrzegasz wspólne cechy między postami, które cechują się dużym zaangażowaniem na Facebook? Jakie posty mają najmniejsze zaangażowanie, jakich tematów dotyczyły?

Jak korzystać z Sotrender - analiza dotychczasowych postówJak korzystać z Sotrender - analiza dotychczasowych postów

5. Sprawdź najbardziej angażujące strony ze swojej branży

Warto sprawdzać, które profile w danej branży najlepiej angażują użytkowników.
W skutecznej selekcji tych stron mogą pomóc zestawienia takie jak Fanpage Trends, a także zakładka “Branże” w Sotrenderze. Po kliknięciu w nią można uzyskać dostęp do przeglądu poszczególnych branż i przynależących do nich stron.

Jak korzystać z Sotrender - przegląd branżJak korzystać z Sotrender - przegląd branż

6. Śledź konkurencje, równaj do góry

Nie można zapomnieć, że sukces w każdej branży zależy nie tylko od rozwoju swoich własnych produktów i ich promocji, ale także od obserwacji zachowań i strategii konkurencji. Sotrender oferuje porównania wyników różnych fanpage i pozwala Ci szybko sprawdzić, na czym polegają różnice między nimi.

Dlatego warto śledzić w Sotrender nie tylko własne fanpage, ale również strony konkurencji. Następnie możemy porównać zaangażowanie na Facebook na własnych profilach w zestawieniu z innymi, podobnymi tematycznie profilami. Dzięki temu widzimy jak wysoko plasuje się na rynku nasza pozycja w mediach społecznościowych w porównaniu do konkurencji.

Jak korzystać z Sotrender - przegląd konkurencyjnych profiliJak korzystać z Sotrender - przegląd konkurencyjnych profili

Zaangażowanie na Facebooku - zmieniaj strategię dla fanów

Sotrender to narzędzie, które w budowaniu strategii komunikacji marki jest jednym z must-have. Pozwala na podstawie przeprowadzonych analiz tworzyć persony, czyli grupy docelowe, do którch kierujemy komunikację. Nie wszyscy użytkownicy działają w taki sam sposób, nie wszystkich angażuje to samo, nie każdy tak samo zachowuje się w sieci. Warto wyodrębnić grupy, na których zależy nam najbardziej, poznać ich przyzwyczajenia.

I nie działa to tylko w jedną stronę - nie tylko zyskujemy informacje o użytkownikach dla siebie, ale również, aby dostarczać ludziom wartościowy content, treści, których faktycznie potrzebują i szukają. Wtedy mamy gwarancję wartościowej komunikacji, wiarygodnej dla ludzi marki, możliwość szczerego dialogu z nimi i zaangażowania ludzi w budowanie naszego brandu.

[Zdjęcie wykorzystane w artykule pochodzi z serwisu flickr.com, The Art of Facebook, autor: mkhmarketing, pobrane według licencji CC BY 2.0. Zdjęcie zostało edytowane.]

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?