0
EN

Blog o marketingu internetowym

13 marca 2012 | Bartłomiej Rak

Nowy wygląd fanpage'y – Timeline dla firm

Od facebookowej konferencji fMC minęło już trochę czasu. Branżowe emocje po wprowadzeniu nowego wyglądu profilu dla marek już opadły – można się zabrać za sensowną analizę zmian i tego, co one oznaczają dla firm. 30 marca Timeline zostanie domyślnie ustawiony dla wszystkich fanpage’y i wtedy sporo firm może być, delikatnie mówiąc, „zaskoczone” nowym środowiskiem pracy. Zachęcamy więc do lektury naszej głębszej analizy nowych profili dla firm.

Zmianie ulega przede wszystkim układ profilu – mam nadzieję, że większość czytelników zapoznała się do tej pory z Timelinem dla profili osobowych. Układ Timeline’a dla firm jest podobny:

Nowy wygląd FacebookaNowy wygląd Facebooka

1. Cover photo

Na górze profilu powinniśmy ustawić tzw. „cover photo” w rozmiarze najlepiej 851x315. Pamiętajcie, że Facebook nieco pogarsza jakość grafik i może to być widoczne. Szczególnie uważajcie na projekty opierające się na dwóch kolorach…

Wraz z nowymi profilami znika możliwość ustawienia zakładki powitalnej (opcja „default landing tab”) – teraz każdy internauta wchodzący na nasz profil będzie „lądował” na Timelinie. Można więc podejrzewać, że spadnie konwersja osób wchodzących na naszą stronę i zostających fanami. Nie jest to jednak takie straszne, biorąc pod uwagę, że na profil firm wchodzi wg różnych badań od 4% do 15% Facebookowiczów – reszta posługuje się tylko swoim wallem.

For Pages with timelines, people will always see the timeline view of your Page when they visit it. Views and apps are now easy to find right below your Page's cover. You can't change the default landing view to another view or app, but you can link people directly to a particular view or app on your Page. Find the URL for a view or app on your Page in the web address bar of your browser when you visit that view or app.

Główną funkcją zakładek powitalnych było przywitanie internauty, przedstawienie tematyki profilu oraz zachęcenie do polubienia. Część funkcji zakładki powitalnej mogłoby przejąć duże zdjęcie profilowe, ale niestety Facebook zabrania takich praktyk. To, czego przedstawić na cover photo nie można, prezentuje poniższa infografika od Socialbakers:

Cover photoCover photo

Podpowiedź: W mniejszych rozdzielczościach FB nie wyświetla całego cover photo. Suwak względem strony zjeżdża nieco niżej tak, żeby były widoczne podstawowe informacje o stronie. Dlatego też dolna część dużego zdjęcia profilowego jest najważniejsza – tam możecie umieścić np. logotypy Waszych klientów.

Podpowiedź 2: Małe zdjęcie profilowe ma teraz wymiar 180x180 pikseli.

2. Nowe umiejscowienie starych zakładek

Zakładki, a tak naprawdę menu, przesunięto do boksów (prostokątów) znajdujący się tuż pod cover photo:

Boksy TimelineBoksy Timeline

Boks ze zdjęciami i ilością osób lubiących będzie zawsze widoczny. Pozostałe można skasować. W takim przypadku pole „About” rozsuwa się do prawej – zobaczcie tutaj. Jeżeli dodatkowych boksów macie więcej niż dwa (w naszym przykładzie to: „Nasze szkolenia” i „Opinie uczestników”) na kolejnym „obciętym” boksie pojawia się dropdown menu z ilością kolejnych, które po kliknięciu wysuwają się (druga linia boksów). Cały zabieg zmiany menu w boksy tłumaczono poprawieniem widoczności aplikacji, ale i w tym przypadku możemy podejrzewać, że „podmenu” (druga linia) będzie bardzo słabo klikalne…

Po kliknięciu w boks wyświetlają się stare zakładki, które mogą mieć szerokość 520 pikseli (dotychczasowa) albo 810px. Aby ustawić szerokość okna aplikacji oraz jej ikonkę (to, co wyświetla się w boksie – 107x70px), musicie wejść do Waszych aplikacji i edytować daną aplikację. Robi się to analogicznie tak, jak kiedyś ustawiało się miniaturkę w menu.

Edycja aplikacjiEdycja aplikacji

Ważnym elementem widoku aplikacji jest górny pasek możliwości, który pozwala przejść do innego boksu lub wrócić do strony głównej. Wcześniej mniej świadomi użytkownicy mieli problemy z odnalezieniem się w niektórych widokach aplikacji.

Pasek możliwościPasek możliwości

Podpowiedź: Ciekawe ikony aplikacji na pewno zwiększą ilość kliknięć w dany boks. Dlatego zwróćcie uwagę na jakie elementy graficzne się decydujecie.

Podpowiedź 2: Kolejność boksów można zmieniać – jako pierwsze (te w pierwszej linii) ustawcie te, które są dla Was najważniejsze.

3. Boksy na Timelinie

Wspomnienia o Waszej marce, avatary fanów i strony, które „lubi” Wasza strona zostały zebrane w boksy, które wyświetlają się na Timelinie na górze z prawej strony. Tutaj przykład boksu ze wspomnieniami o naszej marce (czyli ktoś użył @Socjomania):

Kto wspomniał o SocjomaniiKto wspomniał o Socjomanii

4. Wyróżnienie wpisów na Timeline

Facebook wraz z nowymi profilami udostępnił możliwość wyróżnienia danego wpisu. Można go a) powiększyć na całą szerokość strony (gwiazdka) b) przypiąć na górę („Pin to Top”). Wpis przypięty na górę pozostanie tam przez tydzień lub też do momentu przypięcia nowego. Dzięki tym możliwościom ważne dla nas komunikaty możemy podkreślić, ale trzeba również pamiętać, jak mało osób wchodzi na nasz profil (czytaj: nie spodziewaj się nie wiadomo jakich efektów)…

Wyróżnianie postuWyróżnianie postu

5. Wiadomości

Plotki o wiadomościach dla stron były już powtarzane od jakiegoś czasu. Funkcjonalność ta pojawiła się dopiero teraz. Zobaczymy, jak się przyjmie, ale duże fanpage mogą mieć problemy z odpisaniem na wszystkie wiadomości. Na szczęście opcję tę można wyłączyć w ustawieniach strony. Button „Wiadomość” znajduje się koło bardzo dobrze widocznego przycisku „Like”. Przychodzące wiadomości można znaleźć w panelu administratora – o nim w kolejnym punkcie.

W kontekście wiadomości branża szepcze, że marki, które wyłączą tę funkcjonalność będę uważane przez Facebookowiczów za mniej społeczne, ale póki co, jestem daleki od takich wniosków. Trzeba poczekać i zobaczyć, czy użytkownicy będą w ogóle korzystać z tej funkcjonalności.

WiadomościWiadomości

6. Aktualności z życia profilu dla administratorów

Na powyższym zrzucie ekranu dobrze widać otwarty panel administratora. Na dzień dobry widzimy ostatnie statystyki, aktywności oraz fanów, którzy polubili naszą stronę. Panel administratora wysuwa się pomiędzy głównym paskiem Facebooka (ten z logo) oraz cover photo naszej strony po kliknięciu przycisku „Admin Panel” nad datami. Aby przejść do podstawowych ustawień strony, klikacie button „Manage” i potem „Edit Page”.

Podpowiedź: facebookowe statystyki będą teraz dużo szybsze – mają się aktualizować już po 5-10 minutach od opublikowania danego wpisu. Można będzie na bieżąco śledzić powodzenie danego wpisu.

7. Statystyki dla wszystkich!

Jeżeli wejdziecie sobie na dowolny fanpage, nawet taki, którego nie jesteście fanami, macie możliwość podglądnięcia jego niektórych statystyk. Wystarczy kliknąć w boks informujący o liczbie fanów, aby otrzymać dostęp do takich danych:

StatystykiStatystyki

8. Historia firmy – „milestones”

Długa historia firmy to bardzo ważny argument nie tylko dla kontrahentów, ale również przyszłych klientów. Dzięki uzupełnieniu profilu o „milestones” (nowy typ wpisu na Timeline) firma może na swój profil przenieść całą swoją historię. Warto pamiętać jakie wydarzenia potencjalnie interesują naszych fanów – urodziny córki prezesa można sobie podarować. Szczególnie, że proces przenoszenia historii na Facebook może trochę potrwać! Niektóre firmy już zdążyły uporać się z tym zadaniem:

Timeline Coca-ColiTimeline Coca-Coli

Podsumowanie

Podsumowując zmiany na Facebooku – będzie jeszcze ciekawiej. Spadnie konwersja działań prowadzących nowe osoby na nasz fanpage, a dodatkowo dużo łatwiej będzie go odlubić. Do tej pory sporo osób nie potrafiło odnaleźć przycisku (linku) „unlike” – w nowym profilu trafił on na samą górę. W efekcie o nowego fana będzie jeszcze trudniej! To nic nowego – już od dłuższego czasu zmiany na Facebooku pozwalają dobrze zarobić całemu ekosystemowi firm skupionemu wokół serwisu Marka Zuckerberga.

Nowy wygląd profilu wpłynie również na jakość aplikacji i ich środowisko. Poszerzenie okienka zakładki pozwoli tworzyć ciekawsze i atrakcyjniejsze dla oka rozwiązania, a pasek opcji cały czas widoczny na górze zwiększy interakcję użytkowników aplikacji ze stronami.

Sporo osób oczywiście narzeka na Timeline (szczególnie ten związany z profilami osobowymi), ale powiedzmy sobie szczerze – Facebook nie może stać w miejscu. Musi się rozwijać i nie wierzę, że wprowadzenie powyższych zmian nie zostało poprzedzone setkami badań. Oczywiście błędne decyzje się zdarzają, ale Timeline nie spowoduje masowego odejścia od Facebooka. Szybko się przyzwyczaimy. A już tak zupełnie szczerze – to są jedne z mniejszych zmian, jakie szykuje nam Facebook w najbliższym czasie…

PS. Tutaj możecie znaleźć pomoc Facebooka: Facebook Help Center about new design.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?