Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

linkedin tutorial
26 czerwca 2014 Wpisy gościnne

10 kroków marki do efektywnego content marketingu na LinkedIn

Czy Twoja marka jest widoczna w LinkedIn? Jeśli nie, to czas najwyższy uwzględnić tę społeczność w strategii marketingowej – zignorowanie serwisu, który zgromadził w Polsce niemal 2 miliony profesjonalistów z wielu branż, może kosztować Twoją firmę utracone szanse biznesowe. W tekście przedstawimy 10 kroków marki do efektywnego content marketingu, które zapewnią Twojej firmie efektywną promocję profilu na LinkedIn.

LinkedIn to serwis społecznościowy profesjonalistów, który zdążył na trwałe zapisać się w ekosystemie Internetu. Na świecie zgromadził już ponad 300 mln użytkowników, natomiast w Polsce obserwujemy dynamiczny wzrost tej liczby, która niedługo przekroczy 2 mln. Więcej o jego fenomenie pisała Kasia w czerwcowym Marketingu w Praktyce w artykule „Mekka biznesu dla marek?”.

6 powodów, dla których warto mieć profil firmowy LinkedIn?
☞To doskonały placement pod reklamę content marketingową skierowaną do profesjonalistów i świadomych użytkowników Internetu;
☞Liczba reklam w serwisie jest ograniczona, przez co są one bardziej efektywne;
☞Serwis daje praktycznie nieograniczone możliwości targetowania;
☞Zaufanie użytkowników wobec serwisu i serwowanych na nim treści jest bardzo wysokie;
☞Użytkownicy LinkedIn to ponadprzeciętnie wykształcone osoby z dużym potencjałem nabywczym.

Krok 1. Czego oczekują odbiorcy z LinkedIn?

Pierwszym krokiem do skutecznej komunikacji marki w LinkedIn, jest zrozumienie specyfiki tej społeczności. W LinkedIn użytkownicy inwestują czas, w celu ulepszenia swoich umiejętności, poszerzenia wiedzy zawodowej, budowy sieci kontaktów, a także szukania okazji zawodowych.


Krok 2. Jak działać na LinkedIn? Miej plan gry

Strategia komunikacji to bezsprzecznie jeden z najważniejszych elementów, który decyduje o efektywności kampanii. Dobrze zdefiniowane cele, przemyślane działania podparte danymi i możliwość późniejszego udoskonalania planu w oparciu o wyniki – to musi się udać.
Plan gry jest szczególnie istotny w content marketingu – sama produkcja treści wymaga dobrej komunikacji wewnątrz firmy, a działania będą najskuteczniejsze, jeśli w skoordynowany sposób wykorzystają potencjał wybranych mediów. Twoja strategia powinna uwzględniać:

LinkedIn w komunikacji markiZapisz sięna szkolenie z efektywnego wykorzystania potencjału tego serwisu

Cele biznesowe Jakie są powody przeprowadzanych działań? Jak będziemy mierzyć ich efekty? To podstawowe pytania, z którymi należy się zmierzyć już na początku planowania działań marketingowych.
Grupę celu Precyzyjnie określ target, który będzie wartościowy z perspektywy Twoich celów biznesowych. Przemyślane decyzje w tym aspekcie zwiększą konwersje, jak i pozwolą lepiej dopasować tworzone treści do oczekiwań grupy celu. Dobrą praktyką jest też tworzenie tzw. person, które są szczególnie pomocne w lepszym zrozumieniu odbiorcy, jak i przy wyborze właściwych treści.
Harmonogram publikacji Terminarz publikacji to kluczowy element strategii content marketingowej. Powinien precyzyjnie określać, w rozbiciu na dni lub tygodnie, jaka tematyka będzie poruszana w danym czasie. Warto również przygotować harmonogram przeciętnego tygodnia, by precyzyjnie określić w jakie dni (czy nawet o której godzinie) serwowane będą aktualizacje, z uwzględnieniem różnych kanałów dystrybucji. Proces przygotowania harmonogramu można wykonać w trzech prostych krokach.
Rodzaje treści Głównym celem planowania rodzaju treści jest dopasowanie ich do oczekiwań odbiorców. Ogólna tendencja zakłada, że najskuteczniejsze są obrazy i materiały, których cykl życia jest bardzo długi. Najczęściej stosowane są infografiki, krótkie prezentacje oraz filmy.
Postępowanie w trakcie kryzysu LinkedIn nie jest serwisem, w którym łatwo o kryzys, ale są branże, których działalność może generować tego typu sytuacje – jeśli Twoja firma zalicza się do tej kategorii, warto ustalić procedury definiujące sposób zachowania marki. Minimum to określenie ścieżki krytycznej reakcji – zwiększy to szybkość odpowiedzi na kryzys, co może szybko uratować sytuację. O tym, jak duzi gracze reagują na kryzysowych sytuacjach, Socjomania pisała na blogu w artykule ”„Góra” reaguje na kryzys, czyli dyrektorzy i prezesi przemawiają w social media”.
Identyfikacja wizualna Egzekucja to najważniejszy etap przeprowadzania dowolnych działań marketingowych – warto zadbać o unifikację wyglądu, co zwiększy rozpoznawalność treści publikowanych przez Twoją markę. Warto skupić się na przejrzystości, spójności i ogólnej atrakcyjności wizualnej.

Content Strategy FormulationContent Strategy Formulation

Krok 3. Uruchom Company Page

Company Page pełni w LinkedIn rolę wizytówki firmy w serwisie, ale także jest miejscem agregacji treści serwowanych użytkownikowi. Jego uruchomienie powinno być pierwszym krokiem, na który decyduje się marka w LinkedIn. Założenie Company Page jest proste, składa się z zaledwie kilku kroków.
Do założenia Company Page niezbędne jest posiadanie adresu e-mail w domenie firmy. URL do uruchomienia Company Page.

Jak powinien wyglądać Company Page?
Przede wszystkim - musi być kompletny. Dotyczy to wszelkich opisów i zdjęć. Co ważne, LinkedIn umożliwia wyświetlanie odpowiednich tekstów, w zależności języka, w którym użytkownik korzysta z serwisu. To istotne dla firm z klientami międzynarodowymi. Na zielono zaznaczyliśmy parametry Company Page, które powinny być zawsze uzupełnione i aktualne:

Jak powinien wyglądać Company Page?Jak powinien wyglądać Company Page?

Jak działać na LinkedIn?
☞Regularne, konsekwentne publikacje aktualizacji.
☞Urozmaicenie treści aktualizacji o zdjęcia, filmy, prezentacje itp.
☞Wykorzystanie zasady 4-1-1, która mówi, że na każdy nowy wpis (1) przypada jedna aktualizacja przypominająca wcześniejszy post (1) oraz 4 odwołania do treści innych podmiotów.
☞Wykorzystanie potencjału bit.ly – skrócone odnośniki warto umieszczać w treści aktualizacji, umożliwia m.in. przejście użytkownika na stronę docelową, ale też pogłębia statystyki.
☞Wchodzenie w dialog z użytkownikami. Dobrą praktyką jest animacja dyskusji poprzez zadawanie pytań czy poruszanie tematów, które mogą ją wywołać. Mile widziane jest również aktywne bezpośrednie włączanie się marki w dyskusję.

LinkedIn w komunikacji markiZapisz się na szkolenie

Co cechuje dobry Company Page?Co cechuje dobry Company Page?

Krok 4. Zewrzyj szeregi

Najlepszą promocją firmy w LinkedIn, szczególnie w początkowym etapie rozwoju, są działania podejmowane przez pracowników. Jak wykorzystać pełną wartość zasobów osobowych firmy?

☞Uzupełnienie prywatnych profili o nazwę firmy, która jest zgodna z podaną w Company Page. Pozwoli to na przejścia z profilu pracownika, do strony firmy.
Działania pracowników na LinkedInDziałania pracowników na LinkedIn
☞Osobiste rekomendacje poprzez np. udostępnianie swoim kontaktom aktualizacji firmowych.
Rekomendacje na LinkedInRekomendacje na LinkedIn
☞Wykorzystanie widgetów LinkedIn na stronie firmowej.
Wykorzystanie Widgetów na LinkedInWykorzystanie Widgetów na LinkedIn
☞Dodanie do stopek e-maili obrazka z hyperlinkiem do Company Page.
Stopka pracowników firmyStopka pracowników firmy
☞Szczególnie na początku ważne, by zaangażować do dyskusji na Company Page pracowników firmy – to najlepszy, naturalny sposób animacji konwersacji.
Dyskusje pracowników firmy na LinkedInDyskusje pracowników firmy na LinkedIn

Krok 5. Zwiększ liczbę obserwatorów marki

LinkedIn w komunikacji markiZapisz sięna szkolenie z efektywnego wykorzystania potencjału tego serwisu

Właściwa strategia komunikacji content marketingowej praktycznie gwarantuje długoterminowy wzrost liczby użytkowników, którego dynamika rośnie wraz ze zwiększaniem jej wartości. Do przyciągania nowych użytkowników, warto wykorzystywać natywne możliwości mechanizmów LinkedIn, jak i przenosić ruch z różnych kanałów komunikacji do Company Page.

Budowę fanów można także oprzeć o dwie płatne formy reklamy w LinkedIn:
Sponsorowane Aktualizacje, które posiadają możliwość bezpośredniego dołączenia do listy obserwujących Company Page (więcej w Kroku 7).
FollowAd to kreacja oparta o szablon LinkedIn, który wykorzystuje m.in. zdjęcie profilowe użytkownika i zachęca użytkownika do obserwowania promowanego Company Page.
FollowAd na LinkedInFollowAd na LinkedIn

Krok 6. Wykorzystaj precyzyjne targetowanie

Tym, co wyróżnia LinkedIn są niezwykle bogate możliwości targetowania – zarówno samych reklam, jak i pojedynczych aktualizacji pochodzącymi z LinkedIn.

LinkedIn daje praktycznie nieograniczone możliwości targetowania komunikatów – zwykłe wskaźniki demograficzne można uzupełnić m.in. słowem kluczowym z profilu, liczbą kontaktów, konkretną nazwą stanowiska, czy branżą. Nie ma żadnego problemu, by dotrzeć do informatyka-trendsettera z dużą liczbą znajomych czy managera, który w ostatnich miesiącach awansował.

LinkedIn Opcje TargetowaniaLinkedIn Opcje Targetowania

Krok 7. Zwiększ zasięg – sponsorowanie aktualizacji

Sponsorowane Aktualizacje to jeden z najnowszych produktów reklamowych w LinkedIn, który szturmem zdobywa zainteresowanie reklamodawców. To reklama pozwalająca wyświetlać aktualizacje pochodzące z Company Page nie tylko osobom, które już są obserwatorami marki, ale także wybranej, konkretnej grupie celu. Rozliczenie oparte jest o system aukcyjny, w której reklamodawcy deklarują wartości stawek, które są gotowi zapłacić w modelu CPC lub CPM. Co ważne, reklamodawca ostatecznie płaci za reklamę tyle, ile zadeklarował drugi podmiot biorący udział w aukcji.
Wielką zaletą tej formy promocji, poza doskonałym efektem wizerunkowym, są CTRy, które przekraczają często 1%. Nie sposób też nie docenić darmowych akcji społecznościowych, takich jak polubienie czy komentarz – reklamodawca nie płaci również za nowych obserwujących Company Page pozyskanych poprzez Sponsorowane Aktualizacje.



Krok 8. InMail – przyciągnij nowych klientów

LinkedIn może być doskonałym źródłem leadów, szczególnie jeśli grupą celu firmy są osoby na wysokich stanowiskach, do których trudno dotrzeć poprzez display czy typowe działania socialowe. Idealnym narzędziem do generowania leadów jest InMail, czyli osobista wiadomość, która trafia do skrzynki odbiorczej użytkownika w LinkedIn. Ta forma reklamy może trafić do użytkownika raz na dwa miesiące, co drastycznie zwiększa jej efektywność – open rate często przekracza 50%.

Case Study Adobe LinkedInCase Study Adobe LinkedIn

Krok 9. Analizuj efekty

Analiza efektów, to klucz do sukcesu długofalowych działań marketingowych. Poza podstawowymi danymi, LinkedIn umożliwia sprawdzenie, jakie typy materiałów angażują najlepiej z podziałem na konkretne grupy zawodowe (w przypadku m.in. Sponsorowanych Aktualizacji). To cenne informacje, które z wykorzystaniem organicznego targetowania postów – pozwolą zmaksymalizować skuteczność podejmowanych działań.

Statystyki na LinkedInStatystyki na LinkedIn

LinkedIn umożliwia także skorzystanie z analizy Content Marketing Score, która mówi o tym, jak dobrze dana marka radzi sobie w dziedzinie content marketingu. Raport CMS można zamówić poprzez BAN.pl, oficjalnego partnera LinkedIn w Polsce.

LinkedIn w komunikacji markiZapisz się na szkolenie

Krok 10. Zaskocz użytkowników LinkedIn

LinkedIn to nie tylko sztywne działania, wymienione wyżej. Firmy często decydują się na wzmocnienie dyskusji poprzez uruchomienie i animacje grup dyskusyjnych:


Reklamodawcy mogą także skorzystać z bogatego API. W Polsce przykładem akcji było uruchomienie przez PwC aplikacji KnowThemAll, która w quizowy sposób sprawdzała wiedzę o kontaktach danego użytkownika – na podstawie informacji z LinkedIn. Inne przykłady dobrych praktyk firm przedstawiło Mashable.

KnowThemAll PwCKnowThemAll PwC

Autor: Ewa Betkier - Dyrektor sprzedaży w sieci reklamowej BAN.pl. Z branżą reklamy internetowej związana od 12 lat. Wprowadzała ofertę reklamową LinkedIn na polski rynek. Od tego czasu pomaga firmom w prowadzeniu efektywnych działań w największym medium społecznościowym dla profesjonalistów. Entuzjastka content marketingu i komunikacji B2B w social mediach.

Wyłącznym partnerem LinkedIn w Polsce jest Sieć reklamy premium BAN.pl – w razie pytań prosimy o kontakt poprzez linkedin@ban.pl lub Company Page.

Chcesz złamać tajniki komunikacji biznesowej na LinkedIn? Zapisz się na najbliższe szkolenie z LinkedIn. Tweetnij to!

✯zdjęcie tytułowe artykułu pochodzi z serwisu Flickr , na bazie licencji CC BY 2.0.

Podziel się opinią