0
EN

Blog o marketingu internetowym

26 czerwca 2014 | Wpisy gościnne

10 kroków marki do efektywnego content marketingu na LinkedIn

[Aktualizacja 03.2020]

Czy Twoja firma jest widoczna w LinkedIn? Jeśli nie, to czas najwyższy uwzględnić tę społeczność w strategii marketingowej – zignorowanie serwisu, który zgromadził w Polsce (stan na 03.2020) ponad 3,8 mln profesjonalistów z wielu branż, może kosztować Twoją firmę utracone szanse biznesowe. W tekście przedstawimy 10 kroków marki do efektywnego content marketingu, które zapewnią Twojej firmie efektywną promocję profilu na LinkedIn.

LinkedIn to serwis społecznościowy dla profesjonalistów, który zdążył na trwałe zapisać się w ekosystemie Internetu. Na świecie zgromadził już ponad 675 mln użytkowników, natomiast w Polsce obserwujemy dynamiczny wzrost tej liczby, która niedługo przekroczy 4 mln. Więcej o jego fenomenie pisała Kasia w czerwcowym Marketingu w Praktyce w artykule „Mekka biznesu dla marek?”.

5 powodów, dla których serwis LinkedIn jest ważny dla firm?
☞ To doskonały placement pod reklamę content marketingową skierowaną do profesjonalistów i świadomych użytkowników Internetu;
☞ Liczba reklam w serwisie jest ograniczona, przez co mogą być one bardziej efektywne;
☞ Serwis daje bardzo szczegółowe możliwości targetowania;
☞ Zaufanie użytkowników wobec serwisu i serwowanych na nim treści jest bardzo wysokie;
☞ Użytkownicy LinkedIn to ponadprzeciętnie wykształcone osoby z dużym potencjałem nabywczym.

Krok 1. Czego oczekują odbiorcy z LinkedIn?

Pierwszym krokiem do skutecznej komunikacji marki w LinkedIn, jest zrozumienie specyfiki tej społeczności. W LinkedIn użytkownicy inwestują czas, w celu ulepszenia swoich umiejętności, poszerzenia wiedzy zawodowej, budowy sieci kontaktów, a także szukania okazji zawodowych.

 

Krok 2. Jak działać na LinkedIn? Miej plan gry

Strategia komunikacji to bezsprzecznie jeden z najważniejszych elementów, który decyduje o efektywności kampanii. Dobrze zdefiniowane cele, przemyślane działania podparte danymi i możliwość późniejszego udoskonalania planu w oparciu o wyniki – to musi się udać.
Plan gry jest szczególnie istotny w content marketingu – sama produkcja treści wymaga dobrej komunikacji wewnątrz firmy, a działania będą najskuteczniejsze, jeśli w skoordynowany sposób wykorzystają potencjał wybranych mediów. Twoja strategia powinna uwzględniać:

Cele biznesowe

Jakie są powody przeprowadzanych działań? Jak będziemy mierzyć ich efekty? To podstawowe pytania, z którymi należy się zmierzyć już na początku planowania działań marketingowych.

Grupę celu

Precyzyjnie określ target, który będzie wartościowy z perspektywy Twoich celów biznesowych. Przemyślane decyzje w tym aspekcie zwiększą konwersje, jak i pozwolą lepiej dopasować tworzone treści do oczekiwań grupy celu. Dobrą praktyką jest też tworzenie tzw. person, które są szczególnie pomocne w lepszym zrozumieniu odbiorcy, jak i przy wyborze właściwych treści.


Harmonogram publikacji

Terminarz publikacji to kluczowy element strategii content marketingowej. Powinien precyzyjnie określać, w rozbiciu na dni lub tygodnie, jaka tematyka będzie poruszana w danym czasie. Warto również przygotować harmonogram przeciętnego tygodnia, by precyzyjnie określić w jakie dni (czy nawet o której godzinie) serwowane będą aktualizacje, z uwzględnieniem różnych kanałów dystrybucji. Proces przygotowania harmonogramu można wykonać w trzech prostych krokach.

Rodzaje treści

Głównym celem planowania rodzaju treści jest dopasowanie ich do oczekiwań odbiorców. Ogólna tendencja zakłada, że najskuteczniejsze są obrazy i materiały, których cykl życia jest bardzo długi. Najczęściej stosowane są infografiki, krótkie prezentacje oraz filmy koniecznie wgrywane bezpośrednio do serwisu (nie link z odnośnikiem do YouTube).

Postępowanie w trakcie kryzysu

LinkedIn nie jest serwisem, w którym łatwo o kryzys, ale są branże, których działalność może generować tego typu sytuacje – jeśli Twoja firma zalicza się do tej kategorii, warto ustalić procedury definiujące sposób zachowania marki. Minimum to określenie ścieżki krytycznej reakcji – zwiększy to szybkość odpowiedzi na kryzys, co może szybko uratować sytuację. O tym, jak duzi gracze reagują na kryzysowych sytuacjach, Socjomania pisała na blogu w artykule ”„Góra” reaguje na kryzys, czyli dyrektorzy i prezesi przemawiają w social media”.

Identyfikacja wizualna

Egzekucja to najważniejszy etap przeprowadzania dowolnych działań marketingowych – warto zadbać o unifikację wyglądu, co zwiększy rozpoznawalność treści publikowanych przez Twoją markę. Warto skupić się na przejrzystości, spójności i ogólnej atrakcyjności wizualnej.

Content Strategy Formulation

Krok 3. Uruchom Company Page

LinkedIn dla firm reprezentowany jest za pomocą Company Page - pełni ona rolę wizytówki firmy w serwisie, ale także jest miejscem agregacji treści serwowanych użytkownikowi. Jego uruchomienie powinno być pierwszym krokiem, na który decyduje się marka w LinkedIn. Założenie Company Page jest proste, składa się z zaledwie kilku kroków.

Jak powinien wyglądać Company Page?
Przede wszystkim - musi być kompletny. Dotyczy to wszelkich opisów i zdjęć. Co ważne, LinkedIn umożliwia wyświetlanie odpowiednich tekstów, w zależności od języka, w którym użytkownik korzysta z serwisu. To istotne dla firm, którzy robią interesy z klientami międzynarodowymi. 

Strona Główna LinkedIn Company Page

Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak stworzyć i odpowiednio wypełnić Company Page na LinkedIn, zapraszamy do naszego artykułu.

Jak działać na LinkedIn?
☞ Regularne, konsekwentne publikacje aktualizacji (2-3x w tygodniu).
☞ Urozmaicenie treści aktualizacji o zdjęcia, filmy, prezentacje itp.
☞ Wykorzystanie zasady 4-1-1, która mówi, że na każdy nowy wpis (1) przypada jedna aktualizacja przypominająca wcześniejszy post (1) oraz 4 odwołania do treści innych podmiotów. Pamiętajmy jednak, że najważniejsza jest wartość treści, jej jakość a nie ilość.
☞ Wykorzystanie potencjału bit.ly – skrócone odnośniki warto umieszczać w treści aktualizacji, umożliwia m.in. przejście użytkownika na stronę docelową, ale też pogłębia statystyki. Pamiętajmy jednak, że dodając "+" na końcu naszego adresu bit.ly, statystyki klikalności będą widoczne dla każdego. 
☞ Wchodzenie w dialog z użytkownikami. Dobrą praktyką jest animacja dyskusji poprzez zadawanie pytań czy poruszanie tematów, które mogą ją wywołać. Mile widziane jest również aktywne bezpośrednie włączanie się marki w dyskusję.

Co cechuje dobry Company Page?

Krok 4. Zewrzyj szeregi

Najlepszą promocją firmy w LinkedIn, szczególnie w początkowym etapie rozwoju, są działania podejmowane przez pracowników. Jak wykorzystać pełną wartość zasobów osobowych firmy?

Uzupełnienie prywatnych profili o nazwę firmy, która jest zgodna z podaną w Company Page. Pozwoli to na przejścia z profilu pracownika, do strony firmy.

Doświadczenie profil osobowy LinkedIn

☞ Osobiste rekomendacje poprzez np. udostępnianie swoim kontaktom aktualizacji firmowych.
 

Udostępnienie treści firmowej na LinkedIn

☞ Wykorzystanie widgetów LinkedIn na stronie firmowej.

Obserwuj stronę na LinkedIn

Dodanie do stopek e-maili obrazka z hyperlinkiem do Company Page.
Stopka pracowników firmy

☞ Szczególnie na początku ważne, by zaangażować do dyskusji na Company Page pracowników firmy – to najlepszy, naturalny sposób animacji konwersacji. Działania te określane są terminem Employee Advocacy.


Dyskusje pracowników firmy na LinkedIn

Krok 5. Zwiększ liczbę obserwatorów marki

Właściwa strategia komunikacji content marketingowej praktycznie gwarantuje długoterminowy wzrost liczby użytkowników, którego dynamika rośnie wraz ze zwiększaniem jej wartości. Do przyciągania nowych użytkowników, warto wykorzystywać natywne możliwości mechanizmów LinkedIn, jak i przenosić ruch z różnych kanałów komunikacji do Company Page.

Krok 6. Wykorzystaj precyzyjne targetowanie

Tym, co wyróżnia LinkedIn są niezwykle bogate możliwości targetowania – zarówno samych reklam, jak i pojedynczych aktualizacji pochodzącymi z LinkedIn.

LinkedIn daje szczegółowe możliwości targetowania komunikatów – zwykłe wskaźniki demograficzne można uzupełnić m.in. słowem kluczowym z profilu, liczbą kontaktów, konkretną nazwą stanowiska, czy branżą. Nie ma żadnego problemu, by dotrzeć do informatyka-trendsettera z dużą liczbą znajomych czy managera, który w ostatnich miesiącach awansował.

Menedżer Reklam na LinkedIn

Krok 7. Zwiększ zasięg – sponsorowanie aktualizacji

Sponsorowane Aktualizacje, czyli promocja posta to reklama pozwalająca wyświetlać aktualizacje pochodzące z Company Page nie tylko osobom, które już są obserwatorami marki, ale także wybranej, konkretnej grupie celu. Rozliczenie oparte jest o system aukcyjny, w której reklamodawcy deklarują wartości stawek, które są gotowi zapłacić w modelu CPC lub CPM. Co ważne, reklamodawca ostatecznie płaci za reklamę tyle, ile zadeklarował drugi podmiot biorący udział w aukcji.
Wielką zaletą tej formy promocji, poza doskonałym efektem wizerunkowym, są CTRy, które przekraczają często 1%. Nie sposób też nie docenić darmowych akcji społecznościowych, takich jak polubienie czy komentarz – reklamodawca nie płaci również za nowych obserwujących Company Page pozyskanych poprzez Sponsorowane Aktualizacje.

Krok 8. InMail – przyciągnij nowych klientów

LinkedIn może być doskonałym źródłem leadów, szczególnie jeśli grupą celową firmy są osoby na wysokich stanowiskach, do których trudno dotrzeć poprzez display czy typowe działania socialowe. Idealnym narzędziem do generowania leadów jest InMail, czyli osobista wiadomość, która trafia do skrzynki odbiorczej użytkownika w LinkedIn. Ta forma reklamy może trafić do użytkownika raz na dwa miesiące, co drastycznie zwiększa jej efektywność – open rate często przekracza 50%.

Case Study Adobe LinkedIn

Krok 9. Analizuj efekty

Analiza efektów, to klucz do sukcesu długofalowych działań marketingowych. Poza podstawowymi danymi, LinkedIn umożliwia sprawdzenie, jakie typy materiałów angażują najlepiej z podziałem na konkretne grupy zawodowe (w przypadku m.in. Sponsorowanych Aktualizacji). To cenne informacje, które z wykorzystaniem organicznego targetowania postów – pozwolą zmaksymalizować skuteczność podejmowanych działań.

Statystyki Company page na LinkedIn

LinkedIn w komunikacji marki Zapisz się na szkolenie

Krok 10. Zaskocz użytkowników LinkedIn

LinkedIn to nie tylko sztywne działania, wymienione wyżej. Firmy często decydują się na wzmocnienie dyskusji poprzez uruchomienie i animacje grup dyskusyjnych:

Reklamodawcy mogą także skorzystać z bogatego API. W Polsce przykładem akcji było uruchomienie przez PwC aplikacji KnowThemAll, która w quizowy sposób sprawdzała wiedzę o kontaktach danego użytkownika – na podstawie informacji z LinkedIn. Inne przykłady dobrych praktyk firm przedstawiło Mashable.

KnowThemAll PwC

Autor: Ewa Betkier - Dyrektor sprzedaży w sieci reklamowej BAN.pl. Z branżą reklamy internetowej związana od 12 lat. Wprowadzała ofertę reklamową LinkedIn na polski rynek. Od tego czasu pomaga firmom w prowadzeniu efektywnych działań w największym medium społecznościowym dla profesjonalistów. Entuzjastka content marketingu i komunikacji B2B w social mediach.

Wyłącznym partnerem LinkedIn w Polsce jest Sieć reklamy premium BAN.pl – w razie pytań prosimy o kontakt poprzez [email protected] lub Company Page.

Chcesz złamać tajniki komunikacji biznesowej na LinkedIn? Zapisz się na najbliższe szkolenie z LinkedIn. Tweetnij to!

✯zdjęcie tytułowe artykułu pochodzi z serwisu Flickr , na bazie licencji CC BY 2.0.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?