0
EN

Blog o marketingu internetowym

Chcesz zajmować się digital marketingiem? Zobacz co powinieneś o nim wiedzieć!

🔎 [Aktualizacja artykułu: 3.02.2019]

Ze względu na czasy digital, w których żyjemy, wiele umiejętności i zawodów szybko się dezaktualizuje. Rynek pracy obecnie wymaga nie tylko bycia na bieżąco z aktualnymi trendami, ale posiadania praktycznej wiedzy dotyczącej kanałów oraz narzędzi digital marketingu, a także takiego łączenia działań, aby umiejętnie tworzyć i realizować spójną strategię marki.

Czym jest digital marketing, jak rośnie jego popularność, na jakich stanowiskach jest potrzebna wiedza o digital marketingu i na jakie umiejętności zwracają uwagę rekruterzy? Dowiecie się tego z naszego artykułu!

Co to jest Digital marketing?

Digital marketing, czyli marketing cyfrowy obejmuje wszystkie działania marketingowe, które wykorzystują urządzenia elektroniczne lub Internet. Firmy wykorzystują kanały cyfrowe (kanały digital), takie jak wyszukiwarki, media społecznościowe, poczta e-mail i witryny internetowe, aby kontaktować się z obecnymi i potencjalnymi klientami.

Raport Digital in 2019. Global Overview od Hootsuite i We Are Social wskazuje, że 79% populacji w Polsce korzysta z Internetu, z czego 47% jest aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych (18 milionów). Otwiera to zarówno dla digital marketerów jak i firm wiele możliwości. 

digital marketing - digital in 2019 - Poland

Jak widać na wynikach Google Trends, w ostatnich latach popularność frazy, a co za tym idzie zainteresowanie digital marketingiem wzrosło. Trend w liczbie wyszukiwań sugeruje, że obecnie jest więcej osób, które szukają informacji na temat marketingu cyfrowego niż kiedykolwiek wcześniej.

Mówiąc o marketingu cyfrowym używa się także innych określeń jak np. emarketing lub marketing internetowy. Nie ma jednak znaczących różnic w ich definicji i ogólnym znaczeniu tych pojęć. Ciekawe jest jednak jak zmieniła się popularność poszczególnych fraz. Na poniższym screenie z możecie zobaczyć rozkład wyszukiwań poszczególnych pojęć. 

digital marketing - popularność pojęcia - google trends

digital marketing, emarketing, marketing internetowy - google trends

Marketerzy cyfrowi są odpowiedzialni za podnoszenie świadomości marki i generowanie leadów za pośrednictwem wszystkich kanałów cyfrowych - zarówno bezpłatnych, jak i płatnych - które są do dyspozycji firmy. Koncentrują się na kluczowych wskaźnikach wydajności (KPI) dla każdego kanału, dzięki czemu mogą mierzyć efektywność prowadzonych działań w każdym z nich.

Według Digital Marketing Institute, międzynarodowej jednostki certyfikującej w obszarze digital markeitngu, na ekosystem marketingu cyfrowego składają się:

  • email marketing - czyli kampanie mailingowe, dzięki którym  treści dostarczane są bezpośrednio do określonej grupy docelowej,
  • PPC  (pay-per-click) - płatne działania polegające na zwiększaniu ruchu do witryny. Jednym z najczęstszych typów działań PPC jest Google Ads (AdWords),
  • wyniki organiczne - działania mające na celu zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • optymalizacja stony www - celem tych działań jest poprawa efektywności strony oraz zapewnienie jak najlepszego doświadczenia dla użytkownika (user experience), 
  • marketing automation - pozwala automatyzować zadania marketingowe w celu zwiększania ich efektywności,
  • reklama displayowa - to reklama graficzna bądź tekstowa dostępna w kilku formatach. Zazwyczaj tego typu reklamy są w postaci banerów na stronach internetowych,
  • content marekting - odnosi się do tworzenia, dystrybucji i recyklingu treści, 
  • marketing w mediach spolecznościowych - to proces pozyskiwania ruchu i interakcji z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Komu przyda się wiedza z digital marketingu?

Minęło ponad 25 lat od narodzin sieci, jednak wiele firm wciąż znajduje się na wczesnym etapie długiej podróży jaką jest transformacja biznesowa i digitalizacja. Gospodarka cyfrowa wciąż globalnie rośnie i wpływa na organizacje w każdej branży. Ponieważ digital marekting jest obecnie nieodłączną częścią każdej firmy, brak zatrudnienia wykwalifikowanych specjalistów może ograniczać zdolność organizacji do skutecznego wykorzystywania technologii cyfrowych i zdobywania przewagi konkurencyjnej. 

Przejrzeliśmy i przeanalizowaliśmy wymagania wielu ofert pracy oraz porozmawialiśmy z agencją rekrutacyjną o tym jakie wymagania stawiają pracodawcy stanowiskom marketingowym. Zobaczcie na jakich stanowiskach potrzebna jest wiedza i umiejętności w obszarze digital marketingu.

 

PR Manager

PR to dyscyplina, która w coraz większym stopniu obejmuje obszary digital. Tradycyjny PR działał, aby wypromować treści, nawiązać relacje tam gdzie potrzeba, jednak obecnie relacje z mediami w dużej mierze budowane są poprzez kanały digitalowe, a informacje rozchodzą się najszybciej drogą elektroniczną. 

Search Engine Optimisation (SEO) staje się integralną częścią procesu PR. Arek Estall, Marketing Manager w Wolfestone jeden z influencerów na LinkedIn w artykule Winner of the unlikeliest couple of 2014: SEO and PR pisze: „Nie mówię, że SEO staje się PR. SEO jest charakterystyczną umiejętnością, sposobem myślenia, który w obecnej postaci będzie trwał jeszcze długo. Nie twierdzę też, że PR staje się SEO. PR jest również sztuką, wymaga wprawy, instynktu i doświadczenia, aby robić to dobrze. Sugeruję jedynie, że jeśli potrafisz sprawić, aby PR i SEO funkcjonowały razem w harmonii dla Twojej organizacji, pomnożysz sukces obu działań.”

Połączenie PR i SEO, które mają wiele wspólnych celów potęguje procesy public relations. Najbardziej pożądane usługi PR zawierają kreację contentu, strategię social oraz angażują influcerów. PR jako całość zdecydowanie obejmuje metody digital, nie warto więc tego pomijać. Stanowiska Public Relations wymagają obecnie biegłej znajomości narzędzi e-PR i e-marketingu, kanałów społecznościowych, umiejętności mierzenia rezultatów oraz wyciągania wniosków dla przyszłych działań.

David McCulloch, dyrektor PR w Cisco Systems już w 2010 roku pisał, że informacje prasowe będą zależeć od trendów w konsumowaniu mediów: „Jest dość oczywiste, gdzie informacja prasowa powędruje dalej: będzie krótsza, linkująca do większej ilości źródeł, skupiająca się na uproszczeniu i wyjaśnieniu informacji (…).

(...) Praktycznie mówiąc oznacza to, że informacja prasowa przyszłości dostarczy treść w postaci tekstu, wideo, SMS-a, mikrobloga i podcastu na dowolne urządzenie, o którym zdecyduje czytelnik."

 

Digital Marketing Manager

Opis stanowiska Digital Managera zawiera wiele wszechstronnych umiejętności. O tym, jakie wymagania powinni posiadać kandydaci można szybko przekonać się wyszukując w Google lub na LinkedIn ofert pracy z tej kategorii.

Wśród nich jest biegła znajomość narzędzi e-PR i e-marketingu, kanałów social media, e-mail marketingu, kampanii w modelach CPA, CPC, CPM, CPS i CPL, umiejętność przeprowadzania działań z zakresu SEM i SEO, a także działań niestandardowych w mediach interaktywnych. Osoby te są odpowiedzialne za całokształt działań z zakresu digital na wybranym rynku.

Wymagania przykładowych ofert pracy:

  • biegłość w SEO/SEM, analytics, zarządzanie kampaniami, eCRM z nakierowaniem na generowanie leadów i konwersji sprzedażowej,
  • doskonała znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie (czasami wymagany również drugi język),

Znajomość:

  • mechanizmów PPC ( m.in. Google Adwords),
  • narzędzi SEO,
  • web analytics tools (m.in. Google Analytics),
  • narzędzi E-mail Marketingowych,
  • podstawowej wiedzy HTML,
  • umiejętności analitycznych.

 

Specjaliści ds. sprzedaży

Według badania Gemius dla e-commerce Polska, odsetek internatutów, którzy dokonują zakupów online wynosił 56% w 2017 roku (wzrost o 2% w stosunku do 2016 roku). Dla osób związanych ze stanowiskami sprzedażowymi ważne jest, aby miały one wiedzę i świadomość narzędzi digital marketingu.

W relacjach B2B i B2C ogromny potencjał stanowią kanały społecznościowe, czego przykładem jest LinkedIn i możliwość budowania relacji biznesowych. Serwis ten daje ogromny potecjał wyszukiwania kontaktów, decydentów, inwestorów, prezesów i nawiązywania bezpośrednich relacji biznesowych.

Biorąc pod uwagę środowisko i cele aktywności jakie oferuje LinkedIn – stanowi on ogromny potencjał do wyszukiwania i utrzymywania kontaktów biznesowych, przedstawienia tam usług swojej firmy w precyzyjny i personalny sposób. Kanały digital dają także możliwość targetowania działań do potencjalnie zainteresowanych grup docelowych. Poza tym merytoryka osób zajmujących się sprzedażą może zaważyć na decyzji potencjalnego klienta o podjęciu współpracy.

„Dobra znajomość narzędzi i procesów w tworzeniu i realizacji strategii digital szczególnie przydaje się sprzedawcom pracującym w agencjach, zarówno interaktywnych i social media, jak również w firmach oferujących rozwiązania wspomagające pracę digital managera. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy klient wręcz „egzaminuje” handlowca, chcąc tym samym upewnić się co do kompetencji reprezentowanej przez niego firmy. Przede wszystkim jednak posiadanie szczegółowej wiedzy pozwala nam, handlowcom na swobodne prowadzenie rozmowy, trafne zbadanie potrzeb klienta oraz zrozumienie jego wyzwań i problemów. Tym samym zwiększamy swoją szansę na zostanie jego partnerem w biznesie.” - mówi Monika Orłowska, która dba w Socjomanii za osługę klienta.

 

Specjalista SEM/ SEM Manager

Pracownicy na niższych stanowiskach (Junior/Specjalista SEM) to osoby, które potrafią samodzielnie poprowadzić całą kampanię marketingową w wyszukiwarce. Osoby te powinny cechowac się (najlepiej praktyczną) znajomością zagadnień SEO, umiejętnościami związanymi z HTML/Java, Google Ads, Analytics oraz innymi produktami Google. Poza tym ważne są umiejętności prezentacji oraz pracy z klientem, zainteresowania social media oraz trendami na rynku marketingowym i bardzo dobra znajomość języka angielskiego.

W przypadku SEM Managerów oczekuje się od kandydatów kilkuletniego doświadczenia w branży na stanowiskach specjalistycznych posiadających własny team. Osoby na tych stanowiskach poza wspomnianymi wcześniej umiejętnościami powinni posiadać również zdolności nadzoru nad kosztami i budżetem, analizami i monitoringiem, koordynacji projektów SEO/SEM, umiejętności pozyskiwania oraz rozwijania współpracy z klientami kluczowymi (wymagania na to stanowisko przedstawiła nam agencja rektrutacyjna HAYS).

 

Content Manager

Osoba na tym stanowisku dba o treści we wszystkich kanałach digital, w których jest marka. Zajmuje się planowaniem, budowaniem strategii contentowej, w oparciu o narzędzia monitoringu mediów, analizy trendów, analizy ruchu w wyszukiwarkach.

Content Manager powinien posiadać podstawową znajomość SEO, e-mail marketingu, być na bieżąco z trendami w komunikacji i poszczególnymi kanałami, a także znać zasady contentowe oraz posiadać wiedzę na temat tzw. sharable content (co sprawia, że użytkownicy chętniej udostępniają niektóre treści). Oprócz tego niezbędna jest znajomość mediów społecznościowych i zasad w nich panujących. Bardzo często przydatna jest wiedza na temat Google Analytics i Google Adwords.

 

Języki

Oprócz praktycznej znajomości narzędzi ważna jest znajomość języków. “Coraz więcej agencji obsługuje nie tylko polskich klientów, ale również zagranicznych. Wydawać by się mogło, że na współczesnym rynku edukacji, gdy duży nacisk kładzie się na rozwój zdolności języków obcych ten czynnik nie powinien być problemem.

Niestety bardzo duża grupa kandydatów nie posiada odpowiedniej znajomości języka angielskiego, która w dość znaczny sposób może wpływać na rozwój ich kariery. Rynek marketingowy staje się coraz bardziej globalny i biegła znajomość języka angielskiego staje się absolutną koniecznością.” - mówią Mateusz Wójtowicz i Filip Mazurkiewicz z warszawskiego biura HAYS.

 

W jaki sposób sprawdzane są te umiejętności na rozmowach kwalifikacyjnych?

Rekruterzy agencji HAYS (specjalizacja Sales and Marketing) powiedzieli nam, że z perspektywy rekrutacji najprostszą metodą, aby poznać czyjeś kwalifikacje jest prośba o opisanie swoich doświadczeń związanych z performance marketingiem oraz pytania pogłębiające.

Ważnym czynnikiem przy ocenie danej osoby jest ilość przeprowadzanych kampanii w jednym momencie oraz budżety, na jakich kandydat pracował. Warto poznać projekty, które są uważane za największy sukces kandydata oraz te, które były największym wyzwaniem. Dużym wyznacznikiem są również kluczowi klienci, dla których kandydat realizował projekty oraz ich złożoność. Dodatkowo, aby stwierdzić znajomość zagadnień od strony technicznej zawsze można przygotować test.

 

Międzynarodowy dyplom z Digital Marketingu

Jako Socjomania zaangażowaliśmy się we współpracę z Digital Marketing Institute bo wiemy, jak ważna jest wiedza i znajomość narzędzi digital w budowaniu strategii komunikacji marki. Staliśmy się jedynym partnerem Digital Marketing Institute w Polsce, dzięki czemu możemy zapewnić Wam szkolenie na wysokim, międzynarodowym poziomie, zakończone certyfikowanym egzaminem.

Certyfikowany Kurs Digital Marketing Socjomania

Certyfikat uzyskany w szkoleniach z digital marketingu jest uznawanym dokumentem potwierdzającym znajomość narzędzi digital na całym świecie. Dyplom spełnia europejskie wymagania i znajduje się na piątym poziomie w systemie Europejskich Ram Kwalifikacji (krótkie studia pierwszego stopnia).

Sprawdź swoją wiedzę o digital marketingu

Masz pytania? Skontaktuj się z nami: [email protected]

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?