0
EN

Blog o marketingu internetowym

Co dalej z FB profilami Croppa i House?

Zapewne nie ma Social Media fana, który nie wiedziałby o tajemniczym zniknięciu facebookowych profili marek Cropp oraz House, należąch do LPP S.A.. Spółka, która ma w swoim portfolio jeszcze takie marki jak Reserved czy Mohito nie wydała do tej pory oficjalnego komunikatu w tej sprawie.

O sytuacji jako pierwszy poinformował blog facebooktrends.pl. 2 marca na profilach marek Cropp, House oraz Reserved pojawiły się wpisy zawierające link do złośliwego oprogramowania (Find Your Stalker – The Facebook Tool). To narzędzie „zaraża” użytkownika i rozsyła tzw. scam (odmiana spamu) na wybranych stronach, którymi dana osoba administruje. W przypadku trzech marek LPP S.A. prawdopodobnie jeden z administratorów zetknął się ze złośliwym oprogramowaniem, został zarażony i lawina ruszyła…

Reserved House Cropp spamReserved House Cropp spam

W tamtym okresie fan page'e marek Cropp, Reserved i House zajmowały odpowiednio pierwsze, drugie i czwarte miejsce wśród największych polskich marek na Facebooku. Łączna ilość fanów przekraczała 750 tysięcy fanów - wyobraźcie sobie ile osób musiało zostać zarażonych po zetknięciu się z fałszywymi wpisami!

Kontakt ze spamem nie tylko negatywnie wpływa na wizerunek brandu wśród fanów, ale poprzez zarażenie do naszej strony może dodać się obcy administrator. Jeżeli mu się to uda to całkiem prawdopodobne, że będzie chciał spłatać nam figla - np. usunąć naszą stronę (za facebooktrends.pl). Możliwe, że właśnie taka sytuacja miała miejsce w przypadku stron marki Cropp oraz House. Cała sytuacja nie jest do końca jasna. Profile mogły zostać przejęte, a następnie usunięte, ale z drugiej strony sam Facebook mógł je usunąć (wyłączyć) za rozpowszechnianie spamu. Dziwne, że nie zniknęły trzy profile tylko dwa - fan page marki Reserved działa i ma się dobrze.

Cropp statystykiCropp statystyki

House statystykiHouse statystyki

Dzisiaj w sieci ukazała się ciekawa analiza tego przypadku przygotowana przez zespół SmartNet Research & Solutions - czyli twórców narzędzia FanPage Trender. Pozwolę sobie zacytować fragment:

Zniknięcie i jego przyczyny mogliśmy zauważyć dzięki danym zbieranym przez FanPage Trendera, nasze narzędzie analityczne wspierające działania marketingowe na Facebooku. Oba fanpage zostały skasowane mniej więcej w tym samym momencie, 3. marca.ok. 22 polskiego czasu. Ostatnie aktywności, które odnotowaliśmy to pojedyncze komentarze i “lajki” pomiędzy godziną 21 a 22.

Krótka analiza ostatnich wpisów na ścianach obu fanpage’ów, możliwa dzięki archiwum postów FanPage Trendera, pokazuje, że w ciągu nieco ponad doby przed zamknięciem, na obu fanpage’ach pojawił się scam (odmiana spamu). Pierwszy wpis tego typu pojawił się na profilu Croppa 2. marca o 18:56, a kolejne 3. marca (6:51, 11:27 i 20:30). Na fanpage’u House takie komunikaty pojawiły się 3 razy, po raz pierwszy zaledwie ok. 15 h przed zamknięciem strony! (6:54, 10:29 i 20:33 polskiego czasu).

Ciekawe, jakim kluczem kierował się Facebook pozostawiając profil Reserved, trzeciej marki LPP SA, gdzie scam był najbardziej intensywny (2 razy w środę i aż 5 razy w czwartek). Pomimo to ten profil pozostał aktywny, liczy obecnie prawie 250 tys. fanów. Prawdopodobnie wiąże się to z faktem, że z profilu Reserved posty scamowe były skasowane i przetrwały tylko w naszym archiwum.

Zamieszanie jakie powstało wokół profili budzi niepokój administratorów innych stron. Skoro przydarzyło się osobom zarządzającymi takimi dużymi brandami na Facebooku może dotknąć również innych. Podejrzewam, że aktualnie odbywają się działania mające na celu odzyskanie obu fan page'y - ciekawe jakim skutkiem się zakończą. Podejrzewam, że profile wrócą na swoje miejsce. Właściciel to nie byle kto, a agencja go obsługująca dołoży pewnie wszelkich starań, aby naprawić wpadkę swoich pracowników. Motywacja jest duża. Gorzej jeżeli podobna sytuacja przydarzy się mniejszemu podmiotowi. Wtedy o reakcję ze strony Facebooka może być trudno…

Jakiś czas temu z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia na naszym fan page'u. Tutaj możecie przeczytać jak udało nam się z nią uporać. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze i teraz jesteśmy jeszcze bardziej czujni. Wam też to radzę. Ze złośliwym oprogramowaniem dużo łatwiej się zetknąć na Facebooku niż złapać „wirusa komputerowego”.

PS. W razie problemów ze spamem podążajcie za radami facebooktrends.pl.

Aktualizacja 08.03.2011 - oświadczenie LPP S.A. w powyższej sprawie:
Zarząd LPP SA pragnie poinformować, że w czwartek 3 marca 2011 zawieszone zostało działanie profili marek Cropp oraz House na portalu Facebook.com a aktywność profilu marki Reserved została mocno ograniczona.

Decyzja ta została podjęta z uwagi na zainfekowanie naszych profili przez aplikację spamującą, której działanie mogło narazić bezpieczeństwo naszych fanów oraz innych użytkowników Facebook.com.

Firma LPP SA zgłosiła zaistniałe problemy do firmy Facebook i aktualnie wspólnie pracujemy nad możliwie szybkim przywróceniem obecności i funkcjonalności profili naszych marek.

Serdecznie przepraszamy za wynikłe utrudnienia.
Z poważaniem,
Zarząd LPP SA.

Aktualizacja 09.03.2011 - oficjalna informacja prasowa:
Od 3 marca profile RESERVED, CROPP i HOUSE zostały zawieszone z powodu zainfekowania złośliwą aplikacją spamującą. Ze względu na konsekwencje działania wirusa, zwłaszcza narażenie na niebezpieczeństwo fanów marek, zdecydowano się na tymczasowe zawieszenie profili RESERVED, CROPP i HOUSE.

Wspólne działania LPP oraz Facebook doprowadziły do wyeliminowania złośliwej aplikacji, co pozwoliło na reaktywację wszystkich trzech profili.
9 marca br. największe profile marek komercyjnych w Polsce zostały przywrócone.
Wracamy do gry!

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?