0
EN

Blog o marketingu internetowym

Facebookowy rachunek sumienia - klucz analizy fanpage

Nie trzeba Ci tłumaczyć czym jest Facebook ani dlaczego Twoja marka powinna się tam pojawić? Ok. Pierwszy krok masz za sobą. Działasz już od jakiegoś czasu ale czujesz się trochę zagubiony w gąszczu funkcjonalności i ciągłych zmian? Zatrzymaj się na chwilę i spróbuj przeprowadzić krótką analizę fanpage na Facebooku. Może okaże się, że coś Cię ominęło albo nie wykorzystujesz potencjału poszczególnych możliwości? Stwórzmy wspólnie klucz analizy fanpage!

Analizuj, optymalizuj!

Niedawno w SocjoTV mówiliśmy z Bartkiem o strategii w mediach społecznościowych. Strategii w rozumieniu planu dla tych, którzy jej jeszcze nie mają i dopiero wkraczają w świat mediów społecznościowych ale również strategii jako kontynuacji pewnych wcześniej rozpoczętych działań. Zmiany w social media, a głównie na Facebooku sprawiają, że co jakiś czas należy weryfikować to jak prowadzimy fanpage. Być może mamy już za sobą kilka akcji - tych udanych/mniej udanych, regularnie prowadzimy działania. Czy pomyśleliśmy o ewaluacji, czymś w rodzaju “facebookowego rachunku sumienia”? Czy aby na pewno wykorzystujemy wszystkie funkcjonalności, a może niektóre źle rozumiemy?
Poniżej to, co udało Nam się zebrać obserwując możliwości Facebooka i wyciągając wnioski z błędów różnych marek:)

I teraz prośba do WAS - dołóżcie swoje “3 grosze”. Czego tutaj brakuje? Podzielcie się swoimi opiniami i doświadczeniami:) Efektem wspólnego klucza analizy będzie infografika, którą Socjomania stworzy specjalnie dla Was:) Pomóżcie więc socjomaniacy - sobie również - we właściwej ocenie działań na Facebooku i stworzeniu klucza analizy fanpage, jako must have każdej osoby zajmującej się social media. Oczywiście to dopiero przyczynek do właściwych działań (jak wyciągać prawidłowe wnioski i stosować klucz? Temat na kolejny post!:) A teraz:

KLUCZ ANALIZY FANPAGE - stwórz go z nami:

I Pierwsze wrażenie

1. Nazwa fanpage - Czy zgodna z projektem/kampanią/identyfikacją?

2. Vanity URL - obecność/poprawność

3. Kwestie wizualne: cover photo i avatar - czy wykorzystany potencjał/styl/kreatywny pomysł?

  • zakładki (Tab) - tak/nie
  • rodzaj zakładek na Facebooku i ich przeznaczenie - prawidłowe miniatury/najważniejsze na “wierzchu”
  • informacje o stronie - kategoria strony/poprawność opisu - najważniejsze informacje/link do strony marki/projektu - tak/nie

4. Możliwość umieszczania postów przez fanów na tablicy - tak/nie

5. Możliwość wysyłania wiadomości prywatnych przez fanów - tak/nie

6. Sekcja ulubionych stron - uzupełniona/ rodzaj i zgodność tematyczna stron

7. Wykorzystanie timeline - milestones - tak/nie

II Dane statystyczne

1. Liczba fanów

2. Analiza podstawowych danych statystycznych (dostępnych w panelu statystyk administratora tutaj pochylcie się głębiej)

3. Regularność działań - frekwencja kontentu

4. Aktywność - zaangażowanie fanów: Czynniki: talking about/ocena pod kątem: STOSUNEK do liczby fanów

III Analiza treści na fanpage

1. Rodzaj postów - jakość/ kreatywność/poprawność/odpowiednia długość

2. Styl komunikacji postów - dopasowany do grupy docelowej

3. Stosunek kategorii postów: photo/video/treść. Czynniki:

  • zróżnicowany kontent/ tylko aktualności
  • stosunek kontentu: własny/pożyczony (udostępniony od innych fanpage bądź cytowany ze źródeł
  • wpływ rodzaju treści na zasięg (posty tekstowe z większym zasięgiem)

4. Harmonogram czasowy - jakie godziny zamieszczania czy prawidłowo?
(więcej: Mashable, oraz infografika)

5. Dodatkowe opcje postów

  • opcja wyróżnienia najważniejszych treści (przypnij na górze/wyróżnij post) tak/nie

6. Edge rank - stosunek i jakość zaangażowania fanów - w kolejności: udostępnienie
komentarz/like/

7. Statystyki najlepszych postów - średnia “oglądalność”, rodzaj

8. Responsywność fanpage - „socially devoted” - ocena pod kątem:

  • średni czas odpowiedzi
  • inicjowanie dyskusji/ podtrzymywanie dyskusji
  • reakcja na pytania niewygodne, krytykę

9. Konkursy/promocje na fanpage

  • czy strona zna zasady organizowania konkursów (via aplikacja, e-mail)

IV Integracja z innymi kanałami

1. Strona WWW (metatagi) - czy w HTML naszej strony WWW są umieszczone tagi open graph)

2. Social media (w zależności od wyboru - YouTube, Goldenline, LinkedIN, blogi, Pinterest, Instagram) widgety serwisów/inne (dedykowane bannery itp.)

Analizuj z nami!

Aby zgłębiać temat analizy mediów społecznościowych - nie tylko w kontekście Facebooka, zerknijcie do książki Michała Sadowskiego “Rewolucja Social Media” - a konkretnie do rozdziału “Analiza i pomiar skuteczności działań w social media”. O książce z pewnością jeszcze przeczytacie na Socjomanii (podobno Bartek szykuje jakąś specjalną recenzję;), do jutra możecie również brać udział w konkursie.

Czekamy na zgłoszenia aktualizacji klucza analizy - w komentarzach poniżej, na fanpage, a jeśli macie dużo do powiedzenia - przesyłajcie swoje propozycje na adres: [email protected]!

Dla najbardziej aktywnych komentatorów przewidzieliśmy niespodziankę! :)

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?