0
EN

Blog o marketingu internetowym

21 września 2011 | Bartłomiej Rak

Jak ogarnąć Facebooka po zmianach?

Chciałbym dziś wytłumaczyć Wam jak ogarnąć wszystkie nowości na Facebooku. Te osoby, które korzystają z angielskojęzycznej wersji serwisu dzisiejszy dzień rozpoczęły zapewne od nie lada zdziwienia - oto nasz ukochany Fejs przebudował cały news feed. Przypomnę tylko, że to już trzecia tak znacząca zmiana w ostatnim czasie…

Budzę się rano, włączam Facebooka i… nie wiem co się dzieje - zalewa mnie masa komunikatów i promptów, które podpowiadają jak korzystać z nowych funkcjonalności. Chwilę później od koleżanki słyszę ”- O matko! Jak ten Facebook mnie wkurza, czy oni muszą wprowadzać tyle nowości? Jak ja mam się w tym wszystkim odnaleźć?” Ruszyłem w jej stronę tłumacząc po kolei jak te zmiany działają i już po chwili zobaczyłem uśmiech na jej twarzy. „Super” - powiedziała. „Tego mi było trzeba”. Ano właśnie - trzeba sobie zdać sprawę, że ilość informacji, która każdego dnia przelewa się przez Facebooka jest ogromna i wszystkie te zmiany mają nam ułatwić selekcję źródeł oraz typów tych informacji. Czy zdarzyło się Wam zastanawiać czemu nagle nie wiecie co słychać u Waszych znajomych? Opcje są dwie - albo przestali publikować na Facebooku albo algorytmy tego serwisu uznały, że akurat ci znajomi są dla Was „dalsi, mniej ważni”. Przy średniej liczbie 150 znajomych i 50 lubianych fan page'ach ilość nowych wpisów na ścianie jest tak duża, że nie sposób wszystkich przyswoić - szczególnie jeśli na FB wchodzicie raz - dwa razy dziennie. Facebook opracował więc algorytmy (EgdeRank), które decydują czy informacja jest ważna czy nie i na tej podstawie wyświetlał nam ją na wallu. Wszystkie ostatnie zmiany oddają przynajmniej część władzy nad wpisami naszych znajomych w nasze ręce. Już tylko z tego powodu powinniśmy się z nich cieszyć.

Skąd tyle zmian w ostatnim czasie? Zbliża się duża facebookowa konferencja F8 podczas, której Facebook przedstawia zmiany i trendy na przyszłość. Nie myślcie, że to koniec nowości - wprowadzone zostaną nowe przyciski (Read, Want, Listened i Watched) oraz zbliża się termin uruchomienia platformy muzycznej na Facebooku. Będzie się działo!

Poniżej omawiam jak ogarnąć ostatnie zmiany w news feedzie itd.:

Subskrybuj obcych

O przycisku „subscribe” i jego funkcjonalności informowaliśmy już wcześniej. Ową funkcjonalność można rozdzielić na dwa osobne wątki. W pierwszej kolejności skupmy się na możliwości śledzenia wpisów osób, które nie są nam znane. Do tej pory Facebook dawał możliwość pozostania w kontakcie ze znajomymi oraz markami, które lubiliśmy. Teraz mamy również możliwość „śledzić” wpisy osób, które nie są nam znane, ale z jakiegoś powodu informacje przez nie publikowane są dla nas interesujące. Przykład - Grzegorza Marczaka z AntyWebu nie znam, ale mogę subskrybować jego publiczne wpisy.

Przycisk subscribe przykładPrzycisk subscribe przykład

Mogę też zdecydować jakiego typu mają to być wpisy oraz jak często mają się pojawiać. To okienko pojawia się po ponownym najechaniu na przycisk „subscribed”:

Przycisk subscribe przykładPrzycisk subscribe przykład

W ten sposób możecie na bieżąco śledzić facebookową działalność celebrytów, dziennikarzy itd. Facebook oczywiście przygotował podpowiedzi kto może być dla Was interesującą personą - znajdziecie je tutaj.

Podziel znajomych na grupy

Listy znajomych na FacebookuListy znajomych na Facebooku

Druga ważna zmiana to możliwość podzielenia znajomych na grupy (też o niej już pisaliśmy). Facebook domyślnie zrobił to za Was. Będąc na swoim wallu z lewej strony na pewno widzicie listy znajomych. Automatycznie zostały one stworzone w oparciu o informacje z Waszego profilu - miejsce zamieszkania, wykształcenie, pracę itd. Prawda jest taka, że z tej funkcjonalności będą korzystać głównie zaawansowani użytkownicy. Na poziomie podstawowym będą Was interesować dwie główne listy: „Close friends” i „Acquaintances” - bliscy i dalsi znajomy. Pewnie będziecie musieli zdecydować od początku kto należy do danej grupy także przygotujcie się na kilka minut klikania. Aby to zrobić wchodzicie na listę Waszych znajomych i po kolei wybieracie odpowiadające im listy:

Listy znajomych na FacebookuListy znajomych na Facebooku

Listę waszych list możecie znaleźć kilkając w „MORE” na wysokości nagłówka „LISTS”. Każda lista ma swoje ustawienia dotyczące typu uaktualnień jakie Was interesują. Te ustawienia możecie znaleźć klikając w tytuł danej listy:

Listy znajomych na FacebookuListy znajomych na Facebooku

Dodatkowo lista „Close friends” ma możliwość ustawienia powiadomień o uaktualnieniach informacji Waszych najbliższych znajomych.

Zrób porządek na wallu

Wspomniany wcześniej przycisk „subscribe” daje również możliwość edycji informacji jakie chcecie (jeśli tak) otrzymywać od Waszych znajomych. Aby móc edytować te ustawienia klikacie z lewej strony głównego widoku na „News feed”, potem ołóweczek i „Edit”:

Facebookowe zmiany w news feedzieFacebookowe zmiany w news feedzie

a następnie „Manage Subscriptions”:

Facebookowe zmiany w news feedzieFacebookowe zmiany w news feedzie

Zobaczycie stronę gdzie możecie zdecydować jakie informacje i jak często chcecie widzieć na Waszym wallu:

Facebookowe zmiany w news feedzieFacebookowe zmiany w news feedzie

Zmiany musicie zastosować do każdego Waszego znajomego.

Co jeszcze zmieniło się w news feedzie:

  • Nie ma już możliwości przełączania pomiędzy newsami „top” i „most recent” (połączono je w jeden feed). Jeżeli jakiś czas nie było Was na FB to na samej górze news feeda otrzymacie kilka wpisów z kategorii „top”, a potem dopiero ostatnie z „most recent”. Topowe są oznaczone teraz z lewej strony wpisu niebieskim rogiem - widać dwa zrzuty ekranu wyżej.
  • Na jakiej postawie Facebook decyduje czy coś jest top? We determine whether something is a top story based on lots of factors, including your relationship to the person who posted the story, how many comments and likes it got, what type of story it is, etc. For example, a friend’s status update that might not normally be a top story may become a top story after many other friends comment on it.
  • Zmienił się rozmiar zdjęć.
  • Liczba znaków w postach została podniesiona z 420 do 5000.

Podsumowanie

Jak widzicie powyższych zmian jest bardzo dużo. Trzeba się sporo naklikać, aby je wszystkie wprowadzić w życie. Obliczyłem sobie, że ilość czasu (w minutach) jaką trzeba na to poświęcić to liczba znajomych podzielona przez 5. Jeżeli macie 200 znajomych wszystkie zmiany zajmą Wam około 40 minut. Warto ten czas poświęcić - tak żeby korzystanie z Facebooka dalej sprawiało Wam przyjemność…

PS. Wprowadzając powyższe zmiany dowiecie się również ile waszych Facebookowych znajomych to prawdziwi przyjaciele - u mnie 1/10 = około 50 osób :)

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?