Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

linkedin tutorial
8 maja 2013 Justyna Kwiecień

Jak powinien wyglądać Twój profil na LinkedIn – krótki tutorial krok po kroku

🔎 [Aktualizacja artykułu: 10.08.2016]  
Współczesna rekrutacja (zwana rekrutacją 2.0) nie może ograniczać się do wysyłania czerstwych CV z wklejanym szablonem listu motywacyjnego. Rekruterzy zdają sobie z tego sprawę i szukają nowych rozwiązań w postaci mediów społecznościowych - i tu pojawia się LinkedIn. Czy warto w dzisiejszych czasach posiadać konto na tym serwisie? Napiszę tak: może nie TRZEBA, ale WARTO!

LinkedIn co to za serwis?

Najkrócej: “założony 13 lat temu serwis społecznościowy, specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych” -> tako rzecze wikipedia. Serwis ten można też opisać jako największą na świecie sieć profesjonalną lub też „global job board”, gdzie swoje profile (coś jak wirtualne CV) zakładają zarówno osoby, które poszukują pracy, rekruterzy czy też firmy. A wszystko po to, aby usprawnić i udoskonalić proces SKUTECZNEGO poszukiwania pracy i skutecznej rekrutacji.

Przekrojowo – statystyki wyglądają imponująco. Zerknijmy na podsumowanie Q2 2016 roku:

Liczba użytkowników LinkedIn Q2 2016Liczba użytkowników LinkedIn Q2 2016

Profesjonalny profil na LinkedIn?

LinkedIn w komunikacji markiZapisz sięna szkolenie z efektywnego wykorzystania potencjału tego serwisu

1. Profesjonalne zdjęcie profilowe. Może wymienię w kilku punktach, jakie NIE powinno być zdjęcie profilowe na LinkedIn, gdyż wygląda nie tyle nieprofesjonalnie, co po prostu ŹLE:

  • Słabej jakości/niewyraźne/zamazane zdjęcie – nie piszę, aby od razu śmigać do fotografa i wydawać sporo kasy, ale te robione „kalkulatorem” zostawmy na inną okazję
  • Zdjęcia z tak zwanej „rąsi”/robione do lustra. Nie jesteśmy w gimnazjum i mówimy takim zdjęciom zdecydowane NIE. Szczególnie, gdy zdjęcie profilowe zamieszczane jest w serwisie takim jak LinkedIn
  • Nieodpowiadające Twojej branży – tu warto się zastanowić kto będzie potencjalnym „obserwatorem” naszego profilu – klienci? Potencjalny pracodawca? Czytelnicy bloga? I czym Ty się zajmujesz? Jesteś grafikiem, czy księgowym? Zawsze bezpiecznie jest ustawić zdjęcie profilowe na LinkedIn takie jak w dokumentach, ale zastanówcie się czy w Waszej branży nie będzie ono postrzegane jako… nudne. Szczypta kreatywności może skutecznie zwrócić uwagę. Ale, zależy GDZIE!
  • Zdjęcia: z imprezy/plaży/z kotem/z psem/z dzieckiem lub każdej innej okoliczności, która niekoniecznie musi interesować potencjalnego pracodawcę. To nie Nasza Klasa!
  • Brak zdjęcia. Może nie będę pisać, że to najgorsze spośród wymienionych powyżej, natomiast na pewno nie wygląda dobrze. Profesjonalny profil na LinkedIn to wizytówka naszej osoby, a dobre zdjęcie profilowe – może tylko pomóc. Sprawia też, że nasz profil i osoba - są wiarygodne.
  • Uśmiechnij się na tym zdjęciu! Smutne/ponure/do przesady poważne miny na zdjęciu profilowym na LinkedIn działają odpychająco.

UWAGA 1: osoby posiadające profesjonalne zdjęcie profilowe na LinkedIn otrzymują do 21x więcej wyświetleń profilu, niż osoby, które nie mają tego zdjęcia.

UWAGA 2: od kilkunastu miesięcy użytkownicy serwisu mają możliwość dodać sobie do profilu coverphoto. Tło na LinkedIn musi być plikiem JPG, GIF lub PNG, mieć maksymalnie 4 MB oraz wymiary pomiędzy 1000x425 px a 4000x4000 px.

2. Nazwa użytkownika, czyli IMIĘ I NAZWISKO! Nie powinny pojawiać się tam pseudonimy czy inne dodatkowe opisy typu „doradca finansowy”. Te informacje będą znajdować się w opisie profilu – nie jego nazwie.

3. Chwytliwy opis z najważniejszymi informacjami i słowami kluczowymi to coś, co profesjonalny profil na LinkedIn powinien mieć na pewno! To trochę tak, jakbyśmy musieli streścić swoje doświadczenie w jednym zdaniu. Nie jest to łatwe, ale pamiętajmy, że to również część naszej „wizytówki”. Na to – zaraz po imieniu, nazwisku i zdjęciu – spojrzy rekruter.

4. Kontakty - możesz dodać kontakty ze swojej książki adresowej. Przy zakładaniu konta LinkedIn udostępnia nam taką możliwość automatycznie. Nie wysyłaj jednak zaproszeń na maile w domenie firmowej a na prywatne.

Dodawanie kontaktów do LinkedInDodawanie kontaktów do LinkedIn

I teraz pytanie: im więcej kontaktów tym lepiej? Owszem. Ale czy w związku z tym powinienem akceptować wszystkie kontakty i zapraszać zupełnie obce osoby? Nie do końca. Więc jak z tym jest? Profesjonalny profil na LinkedIn z dużą siecią znajomych ma zarówno swoje wady jak i zalety – może to być szansa na poznanie ciekawych osób/nową propozycję pracy, ale z drugiej strony, jeśli zaakceptujemy zaproszenie od zupełnie obcej osoby (i kompletnie innej branży), może mieć to swoje konsekwencje w przyszłości – na przykład takowa osoba może się kłamliwie na nas powołać – bo przecież mamy ją w znajomych, więc czemu nie? Zanim zaakceptujemy zaproszenie od zupełnie obcej osoby – zastanówmy się 3, a nawet 4 razy!

I jeszcze spójrzmy na tę tematykę z przymrużeniem oka ;)

Dodawanie kontaktów do LinkedInDodawanie kontaktów do LinkedIn

5. Niestandardowy adres URL. Przy zakładaniu konta na LinkedIn, nasz profil ma swój unikalny link. Warto zmienić go zgodnie z naszym imieniem i nazwiskiem – aby wyglądał bardziej profesjonalnie. Można to zrobić poprzez edycję profilu, pod zdjęciem - LINK

Niestandardowy adres URL dla profilu LinkedInNiestandardowy adres URL dla profilu LinkedIn

Rzućmy okiem na profil Amy Porterfield – ładnie to wygląda, prawda?

Profil Amy Porterfield na LinkedInProfil Amy Porterfield na LinkedIn

6. Najważniejsze informacje – doświadczenie. Tutaj podobnie jak w klasycznym CV - liczy się chronologia, zakres obowiązków, daty. Pamiętajmy też, że w zależności od branży, nie zawsze musimy umieszczać info o tym, że 10 lat temu „pracowałam jako hostessa”.

Usunąłem część o dodatkowym mailu/kontakcie bo wydaje się w ogóle niepotrzebne

LinkedIn w komunikacji markiZapisz się na szkolenie

7. Umiejętności i rekomendacje na LinkedIn. Największy na świecie serwis społecznościowy dla profesjonalistów daje nam możliwość wyszczególnienia swoich umiejętności i potwierdzenia ich przez naszych znajomych – jednym kliknięciem. Im więcej potwierdzeń – tym lepiej wygląda nasz profil. Na rekomendacje na LinkedIn z kolei trzeba poświęcić więcej czasu i przede wszystkim: zanim wystawimy je komuś – należy się 3 razy wcześniej zastanowić, czy aby ze 100% pewnością polecamy tego znajomego? Oczywiście rekomendacje na LinkedIn są pozytywne, natomiast inaczej wygląda, jeśli dostaniemy je od szefa/klienta, a inaczej od koleżanki ze studiów.

Zastanawiasz się, jak zbudować swój profesjonalny wizerunek na LinkedIn? Polecamy Ci nasze szkolenie LinkedIn i Slideshare - sprawdź program!
 

Kilka szczegółów technicznych – jak potwierdzić umiejętności, wystawić/poprosić o referencje:

  • Rekomendacje. Aby zarządzać rekomendacjami wybieramy z rozwijanych opcji „Profilu” – rekomendacje:

Jak zarządzać rekomendacjami na LinkedInJak zarządzać rekomendacjami na LinkedIn

Następny krok to wybór odpowiedniej opcji – w zależności od tego co chcemy zrobić – zatwierdzić/usunąć/poprosić o rekomendacje na LinkedIn lub też komuś je wystawić:

Jak zarządzać rekomendacjami na LinkedInJak zarządzać rekomendacjami na LinkedIn

  • Umiejętności. Aby dodać swoje kompetencje/umiejętności klikamy w edycję swojego profilu i zjeżdżamy do punktu „umiejętności i kompetencje”. Klikamy w ‘ołówek’ i tam możemy dodać odpowiednie umiejętności. LinkedIn podpowiada nam od razu z jakich możemy skorzystać:

Jak dodać umiejętności na LinkedInJak dodać umiejętności na LinkedIn

Aby potwierdzić umiejętności swojego znajomego – wchodzimy na jego profil, szukamy tej interesującej nas i z lewej strony klikamy „+”. Proste, prawda?

Jak potwierdzić umiejętności znajomego na LinkedInJak potwierdzić umiejętności znajomego na LinkedIn

A tak wygląda TOP10 potwierdzanych na LinkedIn umiejętności:

Umiejętności na LinkedIn - top10Umiejętności na LinkedIn - top10

8. Aktualizacja statusu, czyli korzystamy z tablicy. Profesjonalny profil na LinkedIn nie ogranicza się jedynie do wirtualnego CV. Podobnie jak Facebook, LinkedIn udostępnia użytkownikom tablicę, na której mogą publikować treści wszelakie. Wystarczy wejść na stronę główną. No właśnie. Zwróćmy szczególną uwagę na słowo „wszelakie”. Warto tylko zastanowić się co dokładnie należy tam publikować. Przede wszystkim pamiętajmy, że jest to serwis profesjonalny – mile widziane będą zatem informacje branżowe/dotyczące pracy. Również należy się zastanowić czy połączyć aktualizacje z Facebooka czy Twittera. Jeżeli używamy ich jedynie prywatnie (piszemy o późnym powrocie z imprezy) – zrezygnujmy z tego pomysłu.

9. LinkedIn Pulse. Od około dwóch lat LinkedIn umożliwia swoim użytkownikom publikowanie na serwisie dłuższych wpisów mających postać wpisu blogowego. Platforma, na której piszemy, to LinkedIn Pulse i została dołączona do serwisu 3 lata temu. Na początku publikowali tam tylko influencerzy, później platforma została włączona bezpośrednio do LinkedIn i aktualnie mogą korzystać z niej (prawie) wszyscy użytkownicy. W Polsce, aby uruchomić LinkedIn Pulse musisz przełączyć język LinkedIn na angielski.
Jeżeli chcesz spróbować swoich sił w publikowaniu dłuższych wpisów polecam oddzielny artykuł na naszym blogu, który napisał Łukasz Dębski.

Profesjonalny profil na LinkedIn dobrze, jak będzie posiadał kilka postów, potwierdzających wiedzę danej osoby.

10. Grupy i strony firmowe. Oprócz profilu prywatnego, na LinkedIn można utworzyć grupę lub stronę firmową. O tych napiszę dokładnie w 2 części tutorialu, a póki co technicznie - jak można to zrobić:

  • Aby utworzyć profil firmowy, wybieramy z paska Zainteresowania -> Strony firmowe:

Jak utworzyć profil firmowy na LinkedInJak utworzyć profil firmowy na LinkedIn

Wówczas zostaniemy przeniesieni do LinkedIn Company Pages, gdzie w bardzo prosty sposób możemy utworzyć stronę naszej firmy i stopniowo udoskonalać ją:

Jak utworzyć profil firmowy na LinkedInJak utworzyć profil firmowy na LinkedIn

  • Co do grup – możemy je zarówno zakładać jak i być członkami grup utworzonych przez innych użytkowników. Na pasku, w zakładce Zainteresowania jest opcja „grupy”:

Jak utworzyć grupę na LinkedInJak utworzyć grupę na LinkedIn

W grupach proponowanych LinkedIn bierze pod uwagę przede wszystkim to – do jakich grup należą nasi znajomi. Zaznacza też jak aktywna jest grupa:

Jak dołączyć do grupy na LinkedInJak dołączyć do grupy na LinkedIn

11. Aktualizuj i wyjdź poza schematy! Gdy wszystko w Twoim profilu jest już uzupełnione jak powinno, pamiętaj o tym, aby regularnie go aktualizować! Nie tylko w momencie kiedy zmienisz pracę, ale przynajmniej raz w miesiącu: dodawaj nowe grupy, obserwuj swoich wymarzonych pracodawców, dodawaj nowe umiejętności, proś o referencje. I co najważniejsze: publikuj treści na tablicy! Treści unikatowe, branżowe, związane z twoimi zainteresowaniami, ale: nie dotyczące twojego życia prywatnego. Również możesz pokusić się od czasu do czasu o zmianę swojego opisu czy podsumowania zawodowego. To jak będzie widział cię rekruter, czy nawet przyszły szef/klient - zależy od ciebie!

LinkedIn - podsumujmy!

Tak jak pisałam na początku – posiadanie konta na LinkedIn to nie przymus dla osoby poszukującej pracy, czy też poszukującej pracownika. Natomiast nie posiadanie go, może pozbawić nas szansy na ciekawe: znajomości, pracę, nowe możliwości. Poza tym w dobie rekrutacji 2.0 możemy być pewni, że rekruter po otrzymaniu standardowego CV, sprawdzi nas w sieci. W tym przypadku profesjonalny profil na LinkedIn może być wartością dodaną – która zaważy na późniejszej jego decyzji.

Podziel się opinią