0
EN

Blog o marketingu internetowym

poniedziałek, 3 lipca 2017 | Justyna Kwiecień

Jak powinien wyglądać Twój profil na LinkedIn - krótki tutorial krok po kroku

Współczesna rekrutacja (zwana rekrutacją 2.0) nie może ograniczać się do wysyłania czerstwych CV z wklejanym szablonem listu motywacyjnego. Rekruterzy zdają sobie z tego sprawę i szukają nowych rozwiązań w postaci mediów społecznościowych - i tu pojawia się LinkedIn. Czy warto w dzisiejszych czasach posiadać konto na tym serwisie? Nie tyle warto, co TRZEBA!

LinkedIn - co to za serwis?

Na przestrzeni kilkunastu lat LinkedIn wyrósł na największą na świecie społeczność, która zrzesza profesjonalistów. W serwisie użytkownicy tworzą swoje profile informując gdzie pracują i jakie są ich umiejętności. Mogą tworzyć treści na tablicy, mogą brać udział w rozmowach w grupach a firmy tworzą Company Page. Na początku Linkedin był postrzegany jako serwis do dodania swojego „wirtualnego CV” i miejsce z którego mogą korzystać rekruterzy przy poszukiwaniu kandydatów dla swoich zleceń. Od kilku lat LinkedIn zmienił się w „pełnoprawny serwis społecznościowy”, który nastawiony jest mocno na dzielenie się swoją profesjonalną wiedzą z ponad 500 mln innych użytkowników.

Liczba użytkowników LinkedIn Q2 2017 - 500 mln!

O tym, jak tworzyć treści na LinkedIn przeczytasz w artykule Łukasza, a ja powiem Wam co zrobić, aby posiadać odpowiednio uaktualniony profil na LinkedIn.

Profesjonalny profil na LinkedIn?

Wygląd profilu na LinkedIn jest bardzo ważny - to tu trafia osoba, która szuka interesującej ją osoby. Ważne, żeby profil świadczył o naszym profesjonalizmie. Poniżej krótki tutorial na temat LinkedIn, w którym postaram się Wam przybliżyć co należy zrobić, aby wyróżnić się w serwisie!

1. Profesjonalne zdjęcie profilowe.

Jak nie powinno wyglądać zdjęcie na LinkedIn?

Słabej jakości/niewyraźne/zamazane zdjęcie – nie piszę, aby od razu śmigać do fotografa i wydawać sporo kasy, ale te robione „kalkulatorem” zostawmy na inną okazję,
Zdjęcia z tak zwanej „rąsi”/robione do lustra. Nie jesteśmy w gimnazjum i mówimy takim zdjęciom zdecydowane NIE. Szczególnie, gdy zdjęcie profilowe zamieszczane jest w serwisie takim jak LinkedIn
Zdjęcia z imprezy/plaży/z kotem/z psem/z dzieckiem lub każdej innej okoliczności, która niekoniecznie musi interesować potencjalnego pracodawcę. To nie Facebook!
Brak zdjęcia. Może nie będę pisać, że to najgorsze spośród wymienionych powyżej, natomiast na pewno nie wygląda dobrze. Profesjonalny profil na LinkedIn to wizytówka naszej osoby, a dobre zdjęcie profilowe – może tylko pomóc. Sprawia też, że nasz profil i osoba - są wiarygodne.
Uśmiechnij się na tym zdjęciu! Smutne/ponure/do przesady poważne miny na zdjęciu profilowym na LinkedIn działają odpychająco.
Nieodpowiadające Twojej branży – tu warto się zastanowić kto będzie potencjalnym „obserwatorem” naszego profilu – klienci? Potencjalny pracodawca? Czytelnicy bloga? I czym Ty się zajmujesz? Jesteś grafikiem, czy księgowym? Zawsze bezpiecznie jest ustawić zdjęcie profilowe na LinkedIn takie jak w dokumentach, ale zastanówcie się czy w Waszej branży nie będzie ono postrzegane jako… nudne. Szczypta kreatywności może skutecznie zwrócić uwagę.

Na przykład kilka tygodni temu LinkedIn prowadził prosty edytor zdjęć, który tę kreatywność może Wam ułatwić. Na swoim zdjęciu profilowym na LinkedIn możemy dodać filtry (coś jak Instagram czy Snapseed) oraz ulepszyć jasność czy kontrast. Do edytora wchodzicie tak, jak byście chcieli dodać nowe zdjęcie profilowe:

LinkedIn edytor zdjęć - filtry, kontrast, jasność


💡 UWAGA 1: osoby posiadające profesjonalne zdjęcie profilowe na LinkedIn otrzymują do 14x więcej wyświetleń profilu, niż osoby, które nie mają tego zdjęcia.
💡 UWAGA 2: od kilkunastu miesięcy użytkownicy serwisu mają możliwość dodać sobie do profilu cover photo. Tło na LinkedIn musi być plikiem JPG, GIF lub PNG, mieć maksymalnie 8 MB oraz wymiary 1584 px na 396 px.

2. Nazwa użytkownika

… czyli IMIĘ I NAZWISKO! Nie powinny pojawiać się tam pseudonimy czy inne dodatkowe opisy typu „doradca finansowy”. Te informacje będą znajdować się w nagłówku – nie jego nazwie.

3. Chwytliwy opis

Opis z najważniejszymi informacjami i słowami kluczowymi to coś, co profesjonalny profil na LinkedIn powinien mieć na pewno! To trochę tak, jakbyśmy musieli streścić swoje doświadczenie w jednym zdaniu. Nie jest to łatwe, ale pamiętajmy, że to również część naszej „wizytówki”. Na to – zaraz po imieniu, nazwisku i zdjęciu – spojrzy rekruter. W nagłówku powinny znajdować się słowa klucze, dzięki którym inni znajdą nas w wyszukiwarce. Pomyśl w jakich tematach czujesz się pewnie i wpisz je do Nagłówka!

Dla podsumowania - rzućmy okiem na profil Katarzyny Młynarczyk – ładnie to wygląda, prawda?

Profil Katarzyny Młynarczyk na LinkedIn

4. Kontakty

Możesz dodać kontakty ze swojej książki adresowej. Przy zakładaniu konta LinkedIn udostępnia nam taką możliwość automatycznie. Nie wysyłaj jednak zaproszeń na maile w domenie firmowej, a na prywatne. To właśnie na nie częściej użytkownicy zakładają konta.

Dodawanie kontaktów do LinkedIn

I teraz pytanie: im więcej kontaktów tym lepiej? Owszem. Ale czy w związku z tym powinienem akceptować wszystkie kontakty i zapraszać zupełnie obce osoby? Nie do końca. Więc jak z tym jest? Profesjonalny profil na LinkedIn z dużą siecią znajomych ma zarówno swoje wady jak i zalety – może to być szansa na poznanie ciekawych osób/nową propozycję pracy, ale z drugiej strony, jeśli zaakceptujemy zaproszenie od zupełnie obcej osoby (i kompletnie innej branży), może mieć to swoje konsekwencje w przyszłości – na przykład takowa osoba może się kłamliwie na nas powołać – bo przecież mamy ją w znajomych, więc czemu nie? Zanim zaakceptujemy zaproszenie od zupełnie obcej osoby – zastanówmy się 3, a nawet 4 razy!

5. Niestandardowy adres URL

Przy zakładaniu konta na LinkedIn, nasz profil ma swój unikalny link. Warto zmienić go zgodnie z naszym imieniem i nazwiskiem – aby wyglądał bardziej profesjonalnie. Można to zrobić poprzez edycję profilu - wchodzimy na swój profil i klikamy w prawym górnym rogu „Edytuj profil publiczny”. Zakładka z możliwością zmiany adresu URL jest w prawym górnym rogu („Edytuj adres URL profilu publicznego”).

Niestandardowy adres URL dla profilu LinkedIn

6. Podsumowanie

Jest to element, który często jest pomijany przez użytkowników serwisu. A nie powinno się tak robić. To, co dodajemy do Podsumowania ma wpływ także na nasze pozycjonowanie w wyszukiwarce LinkedIn. W Podsumowaniu mamy 2000 znaków za pomocą których możemy opisać nasze doświadczenie, to, czym się zajmujemy, z kim współpracujemy. Podsumowanie często nazywane jest „listem motywacyjnym na LinkedIn”.

7. Najważniejsze informacje – doświadczenie

Tutaj podobnie jak w klasycznym CV - liczy się chronologia, zakres obowiązków, daty. Pamiętajmy też, że w zależności od branży opis doświadczenia umieszczany na LinkedIn nie zawsze musi zawierać informacje o tym, że 10 lat temu „pracowałam jako hostessa”.

8. Umiejętności i rekomendacje na LinkedIn

Największy na świecie serwis społecznościowy dla profesjonalistów daje nam możliwość wyszczególnienia swoich umiejętności i potwierdzenia ich przez naszych znajomych. Im więcej potwierdzeń – tym lepiej wygląda nasz profil. Nowy wygląd profilu na LinkedIn sprawił, że widać 3 umiejętności i potwierdzenia, kolejne rozwijane są za pomocą przycisku „wyświetl więcej”.

Potwierdzenia umiejętności na LinkedIn

Na rekomendacje na LinkedIn z kolei trzeba poświęcić więcej czasu i przede wszystkim: zanim wystawimy je komuś – należy się 3 razy wcześniej zastanowić, czy aby ze 100% pewnością polecamy tego znajomego? Oczywiście rekomendacje na LinkedIn są pozytywne, natomiast inaczej wygląda, jeśli dostaniemy je od szefa/klienta, a inaczej od koleżanki ze studiów.

➡ Zastanawiasz się, jak zbudować swój profesjonalny wizerunek na LinkedIn? Polecamy Ci nasze szkolenie LinkedIn i Slideshare - sprawdź program!
 

Jak napisać rekomendację na LinkedIn?

Kilka szczegółów technicznych – jak potwierdzić umiejętności, wystawić/poprosić o referencje:

  • Rekomendacje. Aby poprosić o Rekomendacje lub zarekomendować osobę musimy wejść na profil tej osoby i klikając na „…” wybrać „Poproś o rekomendację” lub „Zarekomenduj użytkownika”

Jak zarządzać rekomendacjami na LinkedIn?

  • Umiejętności. Aby dodać swoje kompetencje/umiejętności po raz pierwszy, klikamy „Dodaj część profilu” i dalej Umiejętności. Jeżeli mamy już jakieś, możemy dodać nowe klikając „Dodaj nową umiejętność”

Dodawanie nowych umiejętności na LinkedIn

  • Aby potwierdzić umiejętności swojego znajomego – wchodzimy na jego profil, szukamy tej interesującej nas i klikamy „+”. Proste, prawda?

9. Aktualizacja statusu

Statusy, czyli aktywnie korzystamy z tablicy. Profesjonalny profil na LinkedIn nie ogranicza się jedynie do wirtualnego CV. Podobnie jak Facebook, LinkedIn udostępnia użytkownikom tablicę, na której mogą publikować treści. Warto zastanowić się co chcemy tam opublikować - przede wszystkim pamiętajmy, że jest to serwis profesjonalny – mile widziane będą zatem informacje branżowe/dotyczące firmy, pracy, nasze zainteresowania.

10. LinkedIn Publisher

Od kilku lat LinkedIn umożliwia swoim użytkownikom publikowanie na serwisie dłuższych wpisów mających postać wpisu blogowego. Na początku możliwość publikowania mieli tam tylko influencerzy a aktualnie mogą korzystać z niej (prawie) wszyscy użytkownicy. W Polsce, aby uruchomić LinkedIn Publisher musisz przełączyć język LinkedIn na angielski! Jeżeli chcesz spróbować swoich sił w publikowaniu dłuższych wpisów polecam artykuł Publikuj posty na LinkedIn napisany przez Łukasza Dębskiego na naszym blogu. To dodatkowa zaleta profesjonalnego profilu, jeśli zawiera kilka postów, potwierdzających wiedzę danej osoby.

11. Grupy i strony firmowe

Oprócz profesjonalnego profilu prywatnego, na LinkedIn można utworzyć grupę lub stronę firmową:

  • Aby utworzyć profil firmowy, wybieramy z paska Praca -> Stwórz stronę firmową. Wówczas zostaniemy przeniesieni do LinkedIn Company Pages, gdzie w bardzo prosty sposób możemy utworzyć stronę naszej firmy i stopniowo udoskonalać ją:

Company Page LinkedIn - tworzenie strony firmowej

  • Co do grup – możemy je zarówno zakładać jak i być członkami grup utworzonych przez innych użytkowników. Na pasku, w zakładce Praca jest opcja „Grupy”.

<Jak utworzyć grupę na LinkedIn

W grupach proponowanych LinkedIn bierze pod uwagę przede wszystkim to – do jakich grup należą nasi znajomi. Zaznacza też jak aktywna jest grupa:

Jak dołączyć do grupy na LinkedIn

12. Aktualizuj i wyjdź poza schematy!

Gdy wszystko w Twoim profilu jest już uzupełnione jak powinno, pamiętaj o tym, aby regularnie go aktualizować! Nie tylko w momencie kiedy zmienisz pracę, ale przynajmniej raz w miesiącu: dodawaj nowe grupy, obserwuj swoich wymarzonych pracodawców, dodawaj nowe umiejętności, proś o referencje. I co najważniejsze: publikuj treści na tablicy! Treści unikatowe, branżowe, związane z twoimi zainteresowaniami, ale: nie dotyczące twojego życia prywatnego. Również możesz pokusić się od czasu do czasu o zmianę swojego opisu czy podsumowania zawodowego. To jak będzie widział cię rekruter, czy nawet przyszły szef/klient - zależy od ciebie!

LinkedIn - podsumujmy!

Tak jak pisałam na początku – posiadanie konta na LinkedIn to nie przymus dla osoby poszukującej pracy, czy też poszukującej pracownika. Natomiast nie posiadanie go, może pozbawić nas szansy na ciekawe: znajomości, pracę, nowe możliwości. Poza tym w dobie rekrutacji 2.0 możemy być pewni, że rekruter po otrzymaniu standardowego CV, sprawdzi nas w sieci. W tym przypadku profesjonalny profil na LinkedIn może być wartością dodaną – która zaważy na późniejszej jego decyzji.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?