0
EN

Blog o marketingu internetowym

18 lipca 2017 | Łukasz Dębski

Jak współpracować z blogerami. Influencer marketing w praktyce.

🔎 [Aktualizacja artykułu: 3.09.2018]

Dlaczego temat współpracy blogerów i marek jest od kilku lat tak bardzo bardzo popularny? Konsumenci chcą oglądać prawdziwych i szczerych ludzi, chcą słuchać historii z życia wziętych, a nie takich, które nigdy im się nie przydarzą. Przede wszystkim jednak chcą widzieć „znajomych z sąsiedztwa”, ludzi podobnych do nich.

Trzy lata temu, kiedy pracowałem w agencji social media i zajmowałem się właśnie współpracą z influencerami, byłem świadkiem rozwoju tego trendu, obserwowałem wzrost liczby ofert, w których proponowano tego rodzaju współpracę, a także wzrost zapytań samych klientów o podobne działania.

Wynikiem tego trendu był znaczny wzrost liczby kampanii z influencerami, a co za tym idzie wzrost ich pozycji i wpływu, jaki mają na konsumentów. Współpraca blogerów i marek może przynieść marce wiele korzyści, trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach, o których przeczytacie w dalszej części mojego artykułu.

Wzrost znaczenia „influencer marketing”, współpracy z blogerami można zauważyć w Google Trends i wzroście liczby zapytań na ten temat:


T-mobile case study influencer marketing


Powstają także coraz nowsze raporty, w których twórcy informują o wzroście roli influencerów. Z raportu „Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie” realizowanego w ramach corocznego eventu dla blogerów, Blog Forum Gdańsk wynika, że regularne korzystanie z blogów deklaruje 33% internautów a z videoblogów 29%. Polacy z blogów i vlogów chcą się czegoś nauczyć, poznawać trendy, obejrzeć coś ciekawego czy pozyskać wiedzę specjalistyczną. I właśnie na te potrzeby powinny odpowiadać marki współpracujące z blogerami.

 

Współpraca blogerów i marek - co może nam dać?

Tak jak pisałem wyżej, ważną rzeczą przy planowaniu działań reklamowych z blogerami jest fakt, że grupa docelowa już istnieje i właściwie tylko czeka na kolejny odcinek / post, warto zadbać więc o to, aby zapewnić im ciekawy content, który będzie także wartościowy dla nas i samego blogera. Co możemy dzięki temu zyskać?

1. Zwiększenie świadomości
Influencer informujący swoich czytelników o Twojej marce czy produkcie może sprawić, że coraz więcej osób będzie znało Twoją markę, dowie się, kim jesteś, co dokładnie oferujesz i jaka jest Twoja historia.

2. Zwiększenie zaufania
Influencerzy poprzez publikację ciekawych i wartościowych treści zdobyli zaufanie swoich fanów. Dlatego fani respektują ich rekomendacje. Gdy influencerzy napiszą coś o Twojej marce, wzrasta prawdopodobieństwo, że ich fani będą chcieli kupić i przetestować Twój produkt (lub skorzystać z Twojej usługi).

3. Wpływ na strategię contentową
Wynikiem współpracy z blogerem może być również artykuł na temat Twojego produktu lub usługi. Dzięki temu zyskujesz ciekawy content, którym możesz podzielić się w swoich kanałach social media (i to nie tylko jednokrotnie!)

4. Dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej
Współpracując z blogerem nie musisz szukać już społeczności, do której chcesz dotrzeć z oceną swojego produktu lub usługi. Jeżeli wybrałeś odpowiedniego influencera, wiesz, że czytają go osoby, które prawdopodobnie są zainteresowane Twoją marką.

5. Tworzenie partnerstwa marka-bloger
Zdarza się tak, że z influencerem nawiążesz dłuższą, kilkumiesięczną współpracę. W takim modelu współpracy możesz zdecydować się na bardziej angażujące formy np. wystąpienie na wydarzeniu firmowym czy ciekawe konkursy.

 

Jakie cele można ustalić współpracując z influencerami?

Rozpoczynając kampanię z influencerami dobrze jest przemyśleć, co taka współpraca może nam przynieść i co za tym idzie, co mierzyć w trakcie lub po akcji. Poniżej podaję kilka KPI, które przydadzą się podczas działań:

Wyświetlenia/zasięg
Najłatwiejsza do zmierzenia wartość, opiera się na danych statystycznych, które otrzymujemy z Google Analytics, panelu statystyk z Facebooka, Instagrama czy YouTube’a influencera. Ważna wartość jeżeli chodzi nam o zwiększenie świadomości marki.

Kliknięcia
Dane te widać również w panelach statystycznych większości serwisów społecznościowych. Widać, ile razy kliknięto w link i osoba została przekierowana na naszą stronę produktową. Niektóre agencje zaszywają w artykule pixel śledzący ruch, aby mieć szczegółowe dane statystyczne odnoszące się do promowanego artykułu.

Zaangażowanie
Pod postem, który napisał bloger widzimy dokładnie kto i ile razy kliknął „lubię to”, skomentował czy udostępnił. Im więcej takich działań, tym bardziej zaangażowania grupa docelowa, mamy więc pewność, że komunikat się spodobał.

Liczba pozyskanych leadów
W przypadku, gdy interesują nas dane kontaktowe to najważniejsza miara. Aby zebrać dane w kampanii reklamowej z blogerem trzeba stworzyć odpowiedni formularz kontaktowy i pewnie zaproponować użytkownikom coś w zamian.

Liczba osób biorących udział w konkursie
Miara atrakcyjności naszego konkursu, doboru odpowiedniego influencera, zadania konkursowego i nagrody.

Sprzedaż produktu
Wpływ influencera na sprzedaż zmierzyć można łatwo podając specjalny kod, który on udostępnia swoim fanom, zrobić promocję na produkt czy grupę produktów i udostępnić link tylko “naszemu” blogerowi lub przanalizować w Google Analytics sprzedaż po źródle transakcji. W innym przypadku możemy tylko monitorować wzrosty i domyślać się, że powstały gdy influencer powiedział o naszym produkcie.

User Generated Content
UGC to treści stworzone przez użytkowników, którzy widzieli kampanię. Tutaj efektywność kampanii z blogerami możemy zmierzyć przeglądając liczbę wpisów tekstowych i zdjęć z hashtagiem, który podał influencer.

 

Dobre praktyki współpracy z blogerami

Przed rozpoczęciem współpracy z blogerem trzeba pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Hash.fm, Agencja Influencer Marketingowa kilka lat temu zrobiła badanie wśród blogerów, zadając im pytanie o czym należy pamiętać organizując kampanie z blogerami. Stworzono wtedy „Dekalog udanej współpracy”, w którym zawarto następujące punkty:

➊ Zanim zaczniesz współpracę, dowiedz się trochę o twórcy, o czym pisze, jakiej formy w komunikacji używa.

➋ Dbaj o dobrą komunikację z blogerem i swoją wiarygodność. Odbieraj telefony, wystawiaj faktury na czas a co najważniejsze - rób przelew na czas.

➌ Pamiętaj, że twórczość influencerów to praca, nie oczekuj współpracy bez wynagrodzenia.

➍ Eksperymentuj z formami współpracy, poproś influencera o pomoc, na pewno podpowie, co najlepiej sprawdza się wśród jego odbiorców

➎ Zadbaj, by materiał powstały we współpracy z Twórcą był dobrze oznaczony i jasno z niego wynikało, że jest sponsorowany.

 

Nawiązanie współpracy z influencerem – jak zacząć?

Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą z blogerami, najważniejsze będzie żeby:
① znaleźć osobę, która będzie, zrzeszała Twoją grupę docelową,
② po drugie - będzie chciała z Tobą współpracować i zaakceptuje Twoje warunki finansowe.

Można to zrobić na dwa sposoby:
➊ samemu, wyszukując w internecie interesującej Cię osoby:

✔ Tutaj można użyć wyszukiwarki Google i wpisać konkretną frazę (np. “blogi kulinarne”) a następnie przejrzeć wyniki. Wchodząc na konkretny blog czy vlog warto obejrzeć wpisy, aktywności w mediach społecznościowych i generowane zaangażowanie.
✔ Można też skorzystać z wielu rankingów popularności blogerów a nawet rankingów z podziałem na branżę i przejrzeć, kto jest popularny w danym temacie. Rankingi można obejrzeć przeglądając bloga Sotrender (comiesięczne raporty Trends z Facebooka, Instagrama, YouTuba i Twittera) czy listy stworzone np przez Jasona Hunta



Popularność frazy Influencer marketing na przełomie lat



*Pamiętajcie, że tutaj rozliczenie trzeba będzie przygotować samemu, w zależności od tego, jak działa bloger - umowa o dzieło lub FV, gdy ma firmę.

➋ we współpracy z wyspecjalizowaną agencją:

Popularyzacja tematu influencer marketingu doprowadziła do tego, że powstały wyspecjalizowane agencje, które podpisują z twórcami umowy (nieraz na wyłączność) i reprezentują ich w kontaktach z Klientem lub zrzeszają kilkadziesiąt a nawet kilkaset tysięcy twórców i wybierają spośród większej grupy osoby, które mogą wypromować proponowane treści.

➡ Agencje reprezentujące konkretnych youtuberów to np. Lifetube, Divimove, Mediakraft, TalentMedia.
➡ Agencje zrzeszające mnóstwo twórców internetowych i pozwalające nam na wybór najlepszych instagramerów np. spośród 200 tys osób to Indahash czy Hash.fm

Jeśli zdecydujesz się na współpracę z agencją, ona zajmie się wszystkimi formalnościami - skontaktują się z influencerem, ustali przebieg akcji, stworzy raport i rozliczy - wystawi FV.

 

Koszty współpracy z blogerami

Decydując się na działania z blogerami warto wrócić do dekalogu dobrych praktyk do punktu o wynagrodzeniu. Niech nikogo nie dziwi fakt, że za swoją pracę influencer będzie oczekiwał wynagrodzenia. Pamiętajmy, że blogerzy wkładają ciągły wysiłek w angażowanie swojej grupy docelowej w tworzenie unikalnych i ciekawych treści oraz w publikowanie i promowanie ich. Widzą, że ich działania mają wpływ na grupę docelową i będą chcieli za to ekwiwalentu pieniężnego.

Jakie mogą być koszty współpracy z blogerami? Wszystko zależy od tego, kogo chcemy zaprosić do współpracy i co chcemy, aby dla nas zrobił. Blogerzy, których obserwuje duża społeczność (setki tysięcy na Facebooku, Instagramie, Snapchacie czy YouTube) mogą zażyczyć sobie większych kwot:
➡ pojedyncze zdjęcie na Instagramie czy Snapchacie to niekiedy koszt 1-2 tysięcy złotych,
➡ za wpis na blogu 4-7 tysięcy złotych lub więcej, jeżeli chcemy aby dodatkowo przeprowadzili konkurs będzie to prawdopodobnie dodatkowo płatne,
➡ pojawienie się na wydarzeniu to kwota ok. 10-18 tysięcy złotych,
➡ 3-5 minutowy filmik o naszym produkcie to koszt ok 20-50 tysięcy złotych.

Jeżeli chcemy podjąć współpracę z osobą, która ma trochę mniejszą (kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy osób) społeczność wokół siebie to stawki za wpis blogowy mogą wynieść ok. 2 tysięcy złotych i wyżej.

Pamiętajmy, że z influencerami można porozmawiać o naszych potrzebach, o działaniach, które chcielibyśmy podjąć z nimi. Na pewno, jeśli spodoba im się pomysł, będzie można negocjować z nimi stawkę.

 

Przykłady kampanii z blogerami

Indahash i T-mobile promując możliwość otrzymania 10 GB za darmo po każdym doładowaniu telefonu, operator komórkowy wykorzystał 98 influencerów zrzeszonych w Indahash i poprosił ich o dodanie na swoje konto na Instagramie kreatywnego zdjęcia z cyfrą 10. Dodatkowo influencerzy mieli zachęcić do skorzystania z promocji i przejścia do T-mobile. W czasie akcji posty wygenerowały 313 komentarzy, 41,5 tys lajków oraz zasięg ponad 475 tys osób!



T-mobile case study influencer marketing

 

Herbata Bigelow Tea chciała wypromować swoje produkty i zachęcić ludzi do zdrowego stylu życia. Rozpoczęto kampanię z influencerami, którzy włączyli herbatę do tworzonych przez siebie treści - tworząc oryginalne przepisy czy wykorzystując opakowania jako elementy DIY. Treści tworzone przez influencerów wygenerowały 18,5% wzrost sprzedaży produktu.

Marka Pedigree chciała pokazać swoje zaangażowanie w działania CSR, w którym promowała ideę, że każdy kto zakupi paczkę karmy Pedigree zasponsoruje również karmę psom w potrzebie. Influencerzy, którzy współpracowali z Pedigree promowali markę z wykorzystaniem wpisów w kanałach social media, postów na blogach i treści video. Treści związane z tematem zostały wyświetlone ponad 43 mln razy, pod wpisami blogowymi wygenerowano ponad 9 tys wpisów. Akcja pomogła Pedigree zwrócić uwagę grupy docelowej i przede wszystkim pomogła potrzebującym psiakom.



T-mobile case study influencer marketing



Recenzja Polar V800. Częstą formą współpracy z influencerem jest tekst sponsorowany wraz z recenzją. Influencer dostaje sprzęt do testów i jego zadaniem jest skorzystanie z produktu (np. zegarek, ekspres do kawy czy kosmetyki) i napisanie subiektywnego postu.

Subiektywnego, więc może zdarzyć się, że napisze coś, co mu w naszym produkcie nie pasuje. Jednak jest to prawie zawsze opinia pozytywna, którą przeczytają jego obserwujący czyli nasza grupa docelowa. Dodatkowo takiemu wpisowi sponsorowanemu może towarzyszyć konkurs, w którym do wygrania jest testowany produkt.

Promując swoją nowa linię toreb Gabrielle, Chanel wykorzystała do współpracy 3 influencerów artystów młodego pokolenia - Willow Smith, Liu Wen oraz G-Dragon. Słyszeliście o nich? Każde z nich pojawiło się w 2 minutowym klipie w którym głównym bohaterem obok nich jest torba Chanel.

Aby przybliżyć użytkownikom Fashion Week w Seulu Snapchat Vougue został przejęty przez Irene Kim, modelkę mieszkającą w tym właśnie mieście. Od samego rana pokazywała miejsce w którym wydarzenie się odbywało, kulisy i pokazy. Dla osób zainteresowanych modą była to na pewno ciekawa dawka informacji:

Calvin Klein wykorzystał influencerów do promocji swojej sportowej bielizny - wybrani influencerzy otrzymali odpowiednie zestawy a ich zadaniem było dodanie na serwisy społecznościowe zdjęć. Calvin Klein chciał pokazać, że ich sportową bieliznę można nosić każdego dnia, nie tylko podczas uprawiania sportu. W akcji wzięło udział ponad 600 influencerów, wygenerowała ona ponad 25 mln wspomnień marki i - co ważne - zachęciła normalnych ludzi do tworzenia treści z oficjalnym hashtagiem #mycalvins

 

Podsumowanie

Jak widać, wraz z popularyzacją tematu influencer marketingu coraz więcej firm wykorzystuje możliwość współpracy z blogerami aby promować swój produkt lub usługę Markom często bardziej opłaca się zainwestować w działania z blogerem, który zrzesza interesującą ich grupę docelową i będzie miał wpływ na decyzje zakupowe klientów,niż przeznaczyć kilka razy większy budżet na reklamę w TV czy na billboardach.

Jeżeli zastanawiacie się, czy Wasza marka lub produkt może być także wypromowana przez blogerów sprawdźcie czy w sieci jest osoba pisząca na interesujący Was temat i napiszcie do niego/niej maila proponując współpracę. Nie ma lepszej drogi aby przekonać się, czy warto niż podjęcie tej próby. Nie wstydźcie się, to taka sama osoba jak my, trzeba tylko zacząć!

 

Źródła

Raport „Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie”
6 Big Benefits of Using Influencer Marketing in Your Social Strategy
Influencer marketing” od Whitepress
Case study ze strony Indahash
Case studies wymienione w artykule

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?