0
EN

Blog o marketingu internetowym

15 stycznia 2016 | Martyna Tarnawska

Jak zdobyć więcej followersów na Instagramie? 1/2

Nie ma jednego sprawdzonego sposobu na zdobycie większej ilości followersów (czyli osób, które obserwują nasze aktywności) na Instagramie, jednak istnieje wiele wskazówek, jak zoptymalizować tam nasze działania.

Przygotowaliśmy propozycje 9 różnych technik, które zwiększą efektywność naszego content marketingu na tej platformie. W tej części poznasz pierwsze trzy metody.

Jako firma, która chce wykorzystać Instagram, musimy pamiętać o potrzebach i oczekiwaniach naszych odbiorców. Warto odejść od sprzedażowego podejścia (nieciekawe zdjęcia naszych produktów z informacją o cenie) i zastanowić się, co możemy przekazać naszym klientom za pomocą wizualnej treści.

W kontekście relacji marka - odbiorca spełnia się koncepcja 3xZ, według której musimy naszych klientów:

  • zachwycić treścią
  • zainteresować ofertą
  • zainspirować do działania.

Różnorodność publikowanych zdjęć (także grafik, infografik, filmów, gifów, a nawet memów) zapewni nam możliwość do ciekawego przedstawienia historii marki, wyjątkowych okazji, ofert promocyjnych, porad i instrukcji naszych produktów. Ale co dalej?

Przygotowaliśmy dla Was 9 propozycji skutecznych działań, które możecie wykorzystać w swojej firmie, realizują strategię komunikacji na Instagramie. Większość z nich jest uniwersalna i możliwa do wdrożenia niezależnie od branży, w jakiej działacie. W tej części poznasz pierwsze 3 metody!

Instagram - 9 skutecznych działań komercyjnych

 

1. Szukaj inspiracji.

Żeby zrozumieć mechanikę i filozofię jakiegokolwiek serwisu społecznościowego, najlepiej zacząć od wyszukiwania i przeanalizowania działań najpopularniejszych (bądź najciekawszych) użytkowników. Dzięki temu poznamy formaty, które możemy zastosować i dla naszej strategii.

Według mojej subiektywnej oceny poszukiwania warto zacząć od tych czterech inspirujących profili:

  • Nike - sport, produkty, sprzedaż, promowanie marki
  • Emily Blincoe - fotografia, DIY, kreatywne podejście do formatu,
  • Murad Osmann - fotografia, podróże, kreatywne podejście do formatu,
  • Airbnb- podróże, biznes, budowanie marki

Każdy z nich przedstawia inną tematykę, inne podejście do biznesu (czasem są to przecież profile prywatne), a przede wszystkim do portalu Instagram. Zobacz, jak Nike reklamuje swoje produkty poprzez promowanie pewnego stylu życia, postawy, symboli i autorytetów, jak Emily Blincoe potrafi rozłożyć każdy przedmiot na składniki pierwsze, Murad Osmann tylko za pomocą spójności i konsekwencji formatu zdobyć miliony fanów, a AirBnb zachęcić odbiorców swoimi fotografiami (bez Photoshopa, przynajmniej tak twierdzą) do zaufania swojej marce.

Instagram - Nike i Emily Blincoe


Instagram - Airbnb i Murad Osmann

 

➡ Zadanie dla Ciebie: Sprawdź, jak działa Twoja konkurencja - jakie formaty tworzy, jak często publikuje, jakie zabiegi stosuje, by zaangażować swoich odbiorców. W tym celu doskonale posłużą nam rankingi (na przykład autorstwa NapoleonCat) bądź natywna wyszukiwarka Instagrama.

 

2. Szukaj kontekstu

Fenomen RTM (real-time marketingu) ma doskonałe zastosowanie na Instagramie. Marki wykorzystują popularny temat, wydarzenie, zjawisko i nawiązują do niego poprzez publikowane treści. Doskonałym przykładem tego typu działań jest premiera najnowszej części Gwiezdnych Wojen, kiedy marki prześcigały się w kreatywnych kreacjach reklamowych, które nawiązywały do fabuły i bohaterów popularnej produkcji. Do inicjatywy przyłączył się nawet Biały Dom.

Instagram - real time marketing, Biały Dom, Gwiezdne Wojny

Dlaczego marki angażują się w działania, których tematyka często nie nawiązuje bezpośrednio do ich produktów (np. LEGO w sporze #TheDress czy BMW i #FirstKiss)? W celu zwiększenia zasięgu wokół swoich treści, zbudowania zaangażowania odbiorców bądź promowania marki jako aktywnej i dobrze prosperującej w mediach społecznościowych.

 

➡ Zadanie dla Ciebie: Czekaj na odpowiedni moment (sensacyjne wydarzenie, popkulturowy moment, etc.) i spróbuj go wykorzystać.

Jeśli w danym momencie wszyscy twoi odbiorcy i tak mówią o jednym - wejdź w ich świat, pokaż markę z dystansem i wejdź w dyskusję.

 

3. Repostuj

Na pewno przynajmniej raz udostępniałeś cudzą treść na swoim profilu na jakimś portalu społecznościowym (retweetowałeś/podawałeś dalej tweety, share'owałeś artykuły, podawałeś dalej posty na Facebooku, etc). Taką możliwość posiadasz również na Instagramie, jednak nie jest ona dostępna w natywnych funkcjach serwisu.

Żeby udostępnić treści od innych użytkowników należy skorzystać z zewnętrznej, dodatkowej, aplikacji mobilnej - na przykład Repost (iOS, Android). Repostując zdjęcia pamiętaj o bezpośredniej zgodzie od autora (możesz ją uzyskać tylko bezpośrednio od autora - w wiadomości prywatnej bądź w komentarzu) i oznaczeniu go w opisie!

Dlaczego strategia repostowania jest cenna dla urozmaicenia profilu Twojej marki? Tzw. treści pozyskane, czyli utworzone przez Twoich klientów i partnerów, są doskonałym materiałem na uwiarygodnienie jakości i wyjątkowości Twoich produktów/usług.

Jednocześnie to reklama sama w sobie, jeśli publikujesz zdjęcie klienta, który używa Twojego produktu. Niektóre marki na swoich profilach na Instagramie publikują w większości tylko treści pozyskane - najlepszym przykładem jest oficjalny profil Australii.

Australia na Instagramie



Na oficjalnym profilu Australii odnajdziecie zdjęcia twórczości mieszkańców, turystów, którzy dokumentują na swoich profilach piękno australijskich krajobrazów, zwierząt, zabytków. W końcu kto lepiej odda piękno tego zakątka niż… zachwyceni podróżnicy :) Dzięki tym zabiegom konto opublikowało już 5 567 postów i zdobyło łącznie ponad 2 miliony obserwujących!

Innym przykładem atrakcyjnego konta, które często publikuje zdjęcia swoich fanów jest Daniel Wellington, który wykorzystując hashtag #danielwellington prowadzi akcję #DWPickoftheDay.

Hashtag marki zagregował już w sumie ponad 705 tysięcy zdjęć, często autorstwa profesjonalnych fotografów o wysokiej jakości artystycznej. Sami zresztą przejrzyjcie ich profil - nikt tak kreatywnie i niebanalnie nie podchodzi do produktów, jak sami użytkownicy - klienci i fani w jednym. Rezultat - 1.9m obserwujących.

Daniel Wellington na Instagramie

➡ Zadanie dla Ciebie: Sprawdź czy Twoi klienci i partnerzy wiedzą, jaki jest oficjalny # Twojej marki. Znajdź posty, które publikują na temat Twojej firmy cz produktów. Jeśli jeszcze tego nie robią - zachęć ich do tego. Regularnie przypominaj o możliwości tworzenia contentu opartego o Wasze produkty z użyciem dedykowanego #. Możesz też zorganizować w tym celu specjalny konkurs.

 

Podsumowanie

Poznałeś trzy angażujące formaty, dzięki którym pozyskasz nowych obserwujących na Instagramie. Kolejne z nich zostaną opisane w drugiej i trzeciej części tego artykułu. Jeśli jednak masz w sobie uczucie niedosytu, odkryj je już dziś w prezentacji Instagram: 9 skutecznych działań komercyjnych na Slideshare:

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?