0
EN

Blog o marketingu internetowym

Kalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowych

Jak nie pogubić się w kalejdoskopie mediów społecznościowych? Oprócz podziału względem funkcjonalności serwisów, znaleźliśmy najważniejszą różnicę między nimi. Cechę, którą wyróżniamy przy tworzeniu strategii, planowaniu komunikacji, robieniu audytów. Jest nią potrzeba, która kieruje użytkownikiem. Wyróżniliśmy sześć potrzeb, które są według nas najważniejsze w dobie komunikacji w mediach społecznościowych.

Układ kalejdoskopu pozwala nam nie tylko posegregować kanały społecznościowe, ale również dopasować tworzone przez nas treści do odpowiednich kanałów. Jest to również okazja, by zaplanować ścieżkę naszego konsumenta w taki sposób, by być w najważniejszych dla niego momentach życia. I wiedzieć, gdzie takie informacje o nim znaleźć.

Kalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowychKalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowych

Jak tworzyć Kalejdoskop 6 potrzeb?

  • krok 1 - komunikat: rozpisz pomysł na treść, którą chcesz przekazać - czy jest to wydarzenie promujące firmę, nowy produkt, FAQ, relacja „od kuchni”, inspirujący artykuł, wyprzedaże, aktualności z życia firmy?
  • krok 2 - grupa docelowa: pomyśl o swojej grupie docelowej - kim są te osoby, jakie są ich problemy, jakie są ich potrzeby,
  • krok 3 - potrzeba: zastanów się, jaką konkretną potrzebę spełnia treść, którą przygotowujesz,
  • krok 4 - kanał: sprawdź na kalejdoskopie, który kanał ją zapewnia; dopasuj kanał do grupy docelowej (poznaj specyfikę kanałów, np. „Tumblr dla niszowej grupy docelowej”, „Snapchat dla millenialsów”, „Facebook Live dla masowej publiczności”)
  • krok 5 - sytuacja: przemyśl, w jakich sytuacjach Twój content będzie towarzyszył Twojemu odbiorcy (przykłady znajdziesz na kalejdoskopie!),
  • krok 6 - stwórz treść: dobierz format pod potrzebę, kanał, grupę docelową i sytuację, w której przyda się ona Twoim odbiorcom.

Kalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowychKalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowych

Potrzeba autoekspresji

Snapchat, Instagram Stories, livestreaming. Wszystkie z aplikacji, które służą do uzewnętrzniania swoich emocji, spontanicznych przemyśleń, relacji z życiowych momentów spełniają potrzebę autoekspresji. Wspieranej przez motyw efemeryczności, czyli znikania treści po pewnym czasie. To właśnie tam znajdzie się użytkownik, który chce pokazać swoje prywatne bądź zawodowe życie, podjąć ważny dla niego temat bądź relacjonować wydarzenia. Tam również będzie szukał takich informacji od marek - podglądał życie marki „od kuchni”, backstage ważnych wydarzeń, ekskluzywne relacje z udziałem ambasadorów firmy.

Kalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowychKalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowych

Potrzeba kolekcjonowania

Bądź ze swoim konsumentem w chwilach, w których gromadzi on informacje, inspiracje, materiały. To może być na przykład moment, kiedy urządza swój dom, pisze artykuł, planuje podróż, wdraża nowy nawyk, albo po prostu zbiera teksty, które chce przeczytać potem. Przygotuj dla niego materiały, dzięki którym będzie mógł sprawniej przejść przez ten proces. Potrzebę kolekcjonowania zapewnia m.in. serwis Pinterest, ale również takie aplikacje jak Pocket czy serwis Tumblr. Przygotuj infografiki, treści łatwiejsze do przyswojenia, zestawienia czy rankingi z Twoimi produktami, które będzie można łatwo przetwarzać dalej na wspomnianych wcześniej kanałach.

Kalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowychKalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowych

Potrzeba kontaktu z innymi

Social media to nowoczesne Biuro Obsługi Klienta. Ale i okazja do rozmowy z markami, których jesteśmy fanami. Odbiorcy często wykorzystują Twittera czy Facebooka do podejmowania kontaktu z markami - wysyłania im zapytań, skarg, pochwał. To właśnie na tych kanałach szukają najważniejszych informacji o Twojej marce, więc zadbaj, by regularnie je im dostarczać. Nie zapominajmy również o LinkedInie, który nie tylko służy użytkownikom do szukania pracy, ale i zbierania informacji o firmach, pracodawcach i pracownikach.

Kalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowychKalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowych

Potrzeba dzielenia się chwilą

Każdy z nas chce czasami pochwalić się swoimi przeżyciami czy wspomnieniami. Pokazać je innym, opowiedzieć o nich, przeżyć je na nowo bądź odtworzyć je w swojej pamięci. Gdzie szukać takich treści? Zazwyczaj znajdziemy je na serwisach, które pozwalają na własną wypowiedź (słowną, obrazkową) i gdzie użytkownik stara budować się swój profil prywatny - na Instagramie, Facebooku czy Snapchacie.

Kalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowychKalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowych

Potrzeba zdobycia inspiracji

Chcesz pokazać swoim odbiorcom nową kolekcję? Albo zachęcić ich do kupna najpopularniejszych produktów? Dostarcz im inspiracji. Przedstaw swoje produkty w niebanalnych kompozycjach, pokaż ich zastosowanie, opowiedz o ich możliwościach. Możesz stworzyć tablice na Pintereście, na których pokażesz stylizacje z wykorzystaniem Twoich produktów, albo! kreatywne zestawienia, które zainspirują Twoich odbiorców i sprawią, że wzrośnie ich przywiązanie do Twojej marki. Na Vine masz 6. sekund, żeby zaskoczyć swoich odbiorców i dostarczyć im niezapomnianych wrażeń, które przeżyją z Twoimi produktami/usługami. Świetnie w tej roli sprawdzi się również Instagram - skarbnica pięknych fotografii, którymi zachwycają się użytkownicy. Spraw, żeby Twój firmowy profil przyciągał wyjątkowymi zdjęciami, które skuszą odbiorców do pozyskania Twoich produktów.

Kalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowychKalejdoskop 6 potrzeb w dobie komunikacji w mediach społecznościowych

Potrzeba zdobycia informacji

75% pierwszych poszukiwań użytkowników koncentruje się na Google. Ale dla bycia na bieżąco użytkownicy wybierają media, które dostarczą im newsów jak najszybciej. Często traf pada na Twittera, na którym newsy, jak depesze, dostarczają użytkownikom najbardziej treściwych informacji, często podawanych wcześniej niż na jakimkolwiek innym medium. Cenna jest tu też możliwość dyskutowania i komentowania newsów. Dla innych to przede wszystkich feed ich Facebooka jest codziennym źródłem nowych informacji i ich sposobem zdobywania informacji o świecie i z interesujących ich zagadnieniach. Najmłodsi użytkownicy szukają zaspokojenia tej potrzeby również na Snapchacie, gdzie wybrani dystrybutorzy newsów codziennie przygotowują treściwy zestaw najcenniejszych dla swojej grupy docelowej wiadomości i to podanych w takim formacie, który idealnie do nich trafia.

Pamiętaj o potrzebie

Niezależnie od przebiegu procesu tworzenia treści, który preferujesz, pamiętaj o kolejności, według której strategicznie dobierasz najważniejsze elementy Twoich treści. Nie stawiaj kanału na pierwszym miejscu - zaburzy to Twoją percepcję dobierania formatu, bez przemyślenia czego będzie potrzebować Twoja grupa docelowa. Zawsze zaczynaj od celu i od potrzeby, którą chcesz zapewnić. Będzie Ci o tym przypominać nasz kalejdoskop, w którego centrum, jak w każdej naszej usłudze, umieściliśmy człowieka wraz z jego problemami i potrzebami :)

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?