0
EN

Blog o marketingu internetowym

28 maja 2014 | Agnieszka Molęda

Optymalizacja w wyszukiwarce dzięki Google Plus. 8 prostych trików.

Google Plus wbrew temu co możecie sądzić to coś więcej niż kolejny portal społecznościowy. Jest to narzędzie, które może znacznie zwiększyć ranking stron w wyszukiwarce Google i ma realny wpływ na wyniki wyszukiwań. Jeff Bullas twierdzi, że Google Plus stał się integralną częścią strategii SEO i marketingu internetowego. Charles Arthur w The Guardian napisał, że Google Plus nie jest serwisem społecznościowym, jest Matrixem (oryg.: „Google+ isn't a social network; it's The Matrix”).

Co Charles miał na myśli? To, że Matrix wie o wszystkim, co myślisz, robisz, kupujesz. Potrafi przewidzieć nasze kolejne decyzje i kroki. Wykreowanie konta na Gmailu tworzy automatycznie konto na Google Plus. Nawet jeśli nigdy później nie wykonamy tam żadnego działania, Google Plus będzie śledził nasze kroki wszędzie, gdzie będziesz zalogowany do naszej poczty Gmail. Z tego względu argument pod tytułem “nie warto działać na Google Plus bo nikogo tam nie ma” ma niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Jak zwiększyć zasięg swoich treści dzięki Google Plus?

1. Google Plus dla bezpośredniej interakcji z klientem

Google Plus uruchomił świetną funkcję o nazwie Interaktywne posty. Dzięki temu możesz stworzyć post z buttonem, którego kliknięcie przez użytkownika spowoduje interakcję. Dla przykładu jeżeli we wpisie podlinkujesz do podstrony sklepu internetowego z najnowszą kolekcją ubrań, możesz stworzyć button „Kup” (do wyboru masz ponad 100 innych poleceń, np. „Subskrybuj”, „Udostępnij”, „Pobierz” i wiele innych). Szczegóły znajdziecie na stronie Google.
Interaktywne posty Google PlusInteraktywne posty Google Plus

2. Optymalizacja profilu na Google Plus

Zrób wszystko co możesz, by maksymalnie uzupełnić pola profilu w Google Plus.
dodaj zdjęcie profilowe - nikt nie lubi śledzić anonimowych ludzi w internecie
dodaj opis firmy - stanowi on meta description, które wyświetla się użytkownikom w wyszukiwarce, dlatego warto zoptymalizować go tak, by zawierał słowa kluczowe, na jakich nam zależy
dodaj adres strony internetowej
uzupełnij dane kontaktowe

Profil Play na GooglePlusProfil Play na GooglePlus

3. Dodaj wtyczki Google Plus do swojej strony internetowej

Dzięki temu przeglądarce będzie łatwiej skojarzyć stronę z profilem.
Jak to zrobić?
1. Przejdź do działu dla deweloperów Google Developers
2. Wybierz opcje, które dopasują ułożenie, rozmiar i wygląd buttonu
3. Narzędzie wygeneruje kod buttonu Google+, który należy wkleić do kodu Twojej strony internetowej w miejsce, w którym chcesz, by był widoczny

Google Plus Badge
Jesteśmy na Google Plus BadgeJesteśmy na Google Plus Badge
Google udostępnia 3 rodzaje badgy: umożliwiających śledzenie profilu autora, dołączenie do danej społeczności lub profilu strony. Dzięki temu użytkownik odwiedzający stronę internetową może za pomocą jednego kliknięcia 'zaobserwować' Cię na Google Plus, dzięki czemu nawiązuje z Tobą relację. To, jaka ona będzie zależy już m.in. od jakości postów, które będziesz mu serwował.
Google Plus BadgeGoogle Plus Badge

+1 button - co naprawdę znaczy?
Button +1 w Google Plus działa podobnie co 'lubię to' na Facebooku ale… znaczy dużo więcej. Za każdym razem, gdy użytkownik kliknie na +1, dzieli się on ze swoimi kręgami zawartością jako godną polecenia. Gdy ludzie dzielą się Twoim wpisem, zostaje zarejestrowane w wyszukiwarce Google, że content, który stworzyłeś wart jest zainteresowania. Dodanie więc widgetu +1 na stronę zwiększa potencjał zaistnienia wyżej, zarówno w świadomości użytkowników, jak i w przeglądarce internetowej.
Google Plus WidgetGoogle Plus Widget
Prawdopodobnie większość z Was myśli, że kolejny button może wydawać się przesadą, zwłaszcza, że większość użytkowników wybierze Facebooka do ‘zalajkowania’ lub ‘wyszerowania’ wpisu. Otóż właśnie, lajk lajkowi nie równy. Jak już wspomniałam, +1 na Google+ znaczy dużo więcej. I warto zaktywizować użytkowników, którzy są na Google Plus, nawet jeśli jest ich mniejszość. Jeśli marki będą rozwijały komunikację na Google Plus, może użytkownicy podążą za nimi?

UWAGA
Google Webmaster sugeruje, aby umieścić button w górnej części strony, widocznej dla użytkowników od razu po wejściu. Button może być także umieszczony blisko tytułu contentu (artykułu, podstrony).

4. Atrakcyjna zawartość z Google Plus w wyszukiwarce (funkcja snippet)

Po zastosowaniu tego triku, Google w wynikach wyszukiwania pokaże artykuł wraz ze zdjęciem, co zdecydowanie podniesie jakość wizualną treści i jednocześnie zwiększy szanse kliknięcia przez użytkownika. Dodatkowo czytelnicy widzą, kto był autorem posta na Google Plus! Więcej dowiecie się na stronie Google Plus dla deweloperów.
Google Plus SnippetGoogle Plus Snippet
źródło zdjęcia

5. Dodaj do kręgów interesujących ludzi i zorganizuj kręgi

Warto śledzić ludzi związanych z Twoimi zainteresowaniami i biznesem. Wszystko co publikujesz powinno być kierowane do określonych kręgów, które warto od początku organizować. Odpowiednia organizacja kręgów zwiększy szanse na udostępnienia Twoich wpisów przez innych i rekomendacje w postaci +1.
Obserwuj ciekawych ludzi na Google PlusObserwuj ciekawych ludzi na Google Plus

6. Dołącz do grup tematycznych związanych z Twoim biznesem

Udzielaj się, a nawet twórz społeczności zrzeszające ludzi o podobnych zainteresowaniach czy kierunkach biznesowych, co Ty. Rekomenduj ich ciekawe wpisy, udostępniaj dalej. W Google + szybko można uzyskać wzajemne zainteresowanie. Jeśli nie wiesz jak znaleźć interesujących ludzi i grupy, polecamy skorzystanie z hashtagu #sharedcircle, dzięki któremu można znaleźć wiele ciekawych społeczności.
Społeczności na Google PlusSpołeczności na Google Plus

7. Zadbaj o jakość swoich postów

Używaj hashtagów
W Google Plus one naprawdę mają znaczenie. Pomoże to uzyskać widoczność postów, które publikujesz.
Hashtagi na Google PlusHashtagi na Google Plus

Używaj wzmianek o innych autorach (ang. mentions)
Jeśli stosujesz wzmianki o innych w swoich postach, masz większe szanse na zdobycie +1 lub udostępnienie. Ale oczywiście, jak wszystkiego, tej opcji należy używać z głową.
Mentions na Google PlusMentions na Google Plus

W pierwszym zdaniu każdego posta zawrzyj słowa kluczowe
Pomogą one w pozycjonowaniu Twoich wpisów i zwiększą szansę na trafienie na Twoje treści podczas wyszukiwań użytkowników po słowach kluczowych w wyszukiwarce Google.
Słowa kluczowe w pierwszym zdaniu wpisu na Google PlusSłowa kluczowe w pierwszym zdaniu wpisu na Google Plus

Publikuj wysokiej jakości treści
Ludzie są bardziej chętni śledzić markę, jeśli publikuje ona użyteczne treści. Nie skupiaj się tylko na promowaniu własnych linków, ale wyszukuj interesujące dla Twojej grupy docelowej treści.

Udostępnianie wpisów na stronie (embed)
Świetne rozwiązanie dla blogerów i nie tylko. Od czasu do czasu warto posegregować dotychczas opublikowane wpisy tematycznie, dzięki czemu możesz pozyskać czytelników poszukujących informacji na temat konkretnego zagadnienia. Dodatkowo na naszej stronie warto podkreślić ten fakt poprzez “embed” posta, czyli “udostępnienia go na stronie”.
Udostępnienie wpisu z Google Plus na stronieUdostępnienie wpisu z Google Plus na stronie

W praktyce wygląda to tak:


8. Zadbaj o profil autora

Zdjęcie profilowe w GoogleZdjęcie profilowe w Google
Wykonując kilka prostych kroków możesz poinformować wyszukiwarkę, że jesteś autorem danego artykułu. W praktyce użytkownicy zobaczą na stronie z wynikami wyszukiwań artykuł, a obok imię nazwisko, zdjęcie i link do profilu na Google Plus. Uatrakcyjnia to content, przyciąga wzrok, identyfikuje tekst z konkretną osobą, promuje oryginalne treści.

Za pomocą Google Plus możesz przyczynić się do identyfikacji autorstwa naszych publikacji poprzez uzupełnienie sekcji “udzielam się” w edycji profilu Google Plus. Wklej tam link do strony głównej w przypadku, gdy tylko Ty jesteś autorem strony. Jeśli jesteś jednym ze współautorów, wklej link do podstrony z wpisami jako autora. Dobry trik dla blogerów!
Jak powiązać stronę z kontem na Google Plus - autorstwo wpisówJak powiązać stronę z kontem na Google Plus - autorstwo wpisów

Bonus
Chcecie sprawdzić czy Waszemu profilowi nic nie brakuje? Zerknijcie na Brand Page Audit!

Więc jak - warto być na Google Plus czy nie?

Niektórzy internauci sceptycznie podchodzą do aktywnego uczestnictwa w społeczności Google Plus, argumentując, że jest tam wciąż mało użytkowników. Jednak im więcej ludzi tam dołącza i zauważa korzyści, im więcej firm decyduje się na aktywne korzystanie, tym większe rzesze fanów ten serwis zdobywa. Dla Google cenniejsze są treści własne niż te płynące ze źródeł zewnętrznych. Logiczny jest więc fakt, że Google kojarzy i rejestruje interakcjami społeczne związane z kontem Google Plus. Jest też druga strona medalu - z większą popularnością serwisu, Google może z czasem zmniejszyć siłę pozycjonowania treści w wyszukiwarce. Warto zatem zbudować sobie solidne fundamenty i pozycję już teraz. Facebook też kiedyś nie był popularny wśród marek.

W dyskusji online Ken Mueller właściciel Inkling Media napisał, że Google Plus nie jest miejscem gdzie konsumenci spędzają swój czas. Stephan Hovnaian odpowiedział prowokująco “Mówisz, że chcesz łowić klientów tam gdzie oni są i tu moje pytanie: czy Google to dla ciebie wystarczająco duże morze do łowienia? Bo to właśnie jest miejsce, do którego ludzie idą, gdy chcą coś kupić.” (oryg. “Here’s my question: you say you want to fish where the fish are and to that I ask: is Google a big enough sea for you? Because that’s where people go when they want to buy something.”) Czyż nie ma racji?

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?