0
EN

Blog o marketingu internetowym

24 października 2015 | Martyna Tarnawska

Jak działa Snapchat?

🔎 [Aktualizacja artykułu: 20.08.2018]


Czy Snapchat jest prostą aplikacją? Niekoniecznie. Bo choć dla przedstawicieli pokolenia Z interfejs aplikacji jest intuicyjny, dla starszych użytkowników - nie zawsze. Jak działa Snapchat i jak wdrożyć go w strategię marketingową naszej firmy. Zapraszam do lektury!

Postanowiliśmy zebrać najczęstsze pytania początkujących użytkowników i odpowiedzieć na nie - krok po kroku, jak posługiwać się aplikacją, którą pokochały miliony nastolatków na całym świecie.

 

1. Jak działa Snapchat?

Snapchat to komunikator, który:

  • Umożliwia przesyłanie między sobą snapów - czyli zdjęć lub filmów, które mogą być otwarte raz lub odtwarzane w pętli, a czas trwania filmów dzięki funkcji ciągłego nagrywania spójnej sekwencji kilku filmów może sięgać nawet 60 sekund.
  • Po odtworzeniu przez odbiorcę - ulegają autodestrukcji (teoretycznie! tak naprawdę zostają na serwerze o wiele dłużej).

Jak działa Snapchat

 

2. Jak wysłać snapa?

Zacznijmy od podstaw! Cała zabawa ze Snapchatem polega na wysyłaniu sobie wzajemnie materiałów, tzw. snapów. Ich odbieranie jest proste, zaś wysyłanie - od tej pory też już nie powinno sprawiać Wam problemu. Po zalogowaniu do aplikacji, ukaże Wam się główny ekran i automatycznie otworzy aparat. Wybierz kadr, zaplanuj kompozycję i … twórz!

Instrukcja jest prosta: Kliknij = zrobisz zdjęcie. Przytrzymaj = zrobisz filmik.

Jak zrobić snapa, czyli jak działa Snapchat?

Zaplanuj wymarzonego snapa i … twórz. Na ekranie widzisz również możliwość przełączenia kamery i włączenia lampy.

 

3. Czym się różnią prywatne wiadomości od MyStory?

Snapchat posiada dwie funkcje komunikacji:

  • wiadomości prywatne
  • My Story

Prywatne snapy vs My Story - co to jest snapchat

Prywatne snapy to wszystkie te wiadomości, które możemy wysyłać z panelu komunikatora - możemy je wysłać do konkretnego znajomego bądź wielu znajomych. Odbiorca zobaczy Twojego snapa w „Konwersacjach”. Takie wiadomości mają zazwyczaj bardziej prywatny wydźwięk - dobre praktyki mówią, żeby nie powielać contentu na My Story i do prywatnych odbiorców.

My Story to funkcja Snapchata, która umożliwia tworzenie naszych „historii” - zagregowanych chronologicznie snapów, które nasi obserwujący mogą obejrzeć przez 24h od chwili wysłania ich. Snapy łączą się w jedną historię, umożliwiając nam tworzenie ciekawych opowieści o naszym życiu.

 

Snapchat czy Instagram?

Instagram w 2016 roku wprowadził Instagram Stories, niemalże kopię tych Snapchatowych. Treści efemeryczne, które cechuje tymczasowość i nieuchwytność okazały się bardzo angażujące. Na tego typu treści najchętniej zareagowało pokolenie millenialsów. 

Relacje na Instagramie ciągle się rozwijają i angażują coraz większą ilość odbiorców. Każdego dnia ponad 300 milionów osób korzysta z Instagram Stories, a 1/3 oglądanych relacji pochodzi od marek i firm. Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem działań komercyjnych na Instagramie, nasz poradnik używania instagrama na pewno Ci pomoże.

 

4. Jaka powinna być nazwa użytkownika?

Nazwy użytkownika, którą wybieramy przy rejestracji, nie można zmienić. Dlatego należy pamiętać, by była:

  • krótka (łatwa do zapamiętania, zapisania i powtórzenia),
  • spójna z innymi serwisami (osoby mogą szukać Cię właśnie po nich na Snapchat)
  • uwaga: kropki, kreski, podkreślniki, polskie znaki są istotne w nazwie użytkownika!

Jeśli chcemy wybrać inną nazwę użytkownika, konieczne jest usunięcie konta bądź założenie nowego. Skutkuje to usunięciem wszystkich kontaktów.

 

5. Nazwa wyświetlana

Kiedy przychodzi do Ciebie nowy snap - wyświetla się nazwa osoby, która jest jego nadawcą. To nazwa wyświetlana. W odróżnieniu od nazwy użytkownika (po której się wyszukuje osoby), to ona pokazuje się obok naszych treści.

Może ona zawierać (w odróżnieniu do nazwy użytkownika):

  • spacje (możemy swobodnie zapisać nasze imię i nazwisko),
  • duże i małe litery,
  • znaki specjalne,
  • emotikony (wyróżnij swój nick na liście kontaktów Twoich znajomych za pomocą adekwatnego emoji).

Jak edytować nazwę użytkownika na Snapchat?
Domyślnie w serwisie wszystkim pokazuje się ta nazwa użytkownika, którą sami sobie ustawicie. Dlatego warto zadbać, by była ona wyróżniająca i charakterystyczna dla naszej osoby.

TIP: Jedną ze strategii, którą stosują niektórzy blogerzy bądź marki jest wstawianie w nazwie wyświetlanej linku do swojej strony. Na przykład: „AnnaKowalska.com”. Link nie zadziała (jak w całym serwisie) i nie będzie aktywnym hiperłączem, ale jest to sposób na promowanie i próbę „opatrzenia innych” z Waszym adresem strony.

 

6. Ustawienia prywatności

Snapchat ustawienia prywatności
Pamiętaj o ustawieniach prywatności. Określ:

  • od kogo możesz odbierać snapy:
    • wszyscy - konta markowe, jeśli chcą pozostać w relacji z wszystkimi odbiorcami powinny zaznaczyć tę opcję i mieć możliwość odbierania snapów od wszystkich swoich odbiorców - nawet tych, których nie mają w znajomych,
    • znajomi - najlepsza opcja dla kont personalnych, jeśli nie chcemy narazić się na spam od nieznanych kont,
    • niestandardowe - możliwość wybrania konkretnych użytkowników, od których chcesz odbierać snapy,
       
  • kto może oglądać Twoje snapy:
    • wszyscy - obowiązkowe ustawienie dla kont markowych - daj szansę wszystkim swoim fanom na oglądanie Twojej treści,
    • znajomi - uniwersalne ustawienie dla kont personalnych,
    • niestandardowe - możliwość, jak powyżej, wybrania, kto będzie mógł odczytywać Twoje snapy w MyStory.

 

7. Jak dodać znajomych na Snapchacie?

Umiejętność robienia snapów zdobyta, nazwa określona, ustawienia prywatności dostosowane. Czas na kontakty, czyli osoby, dla których będziesz Tworzyć swój content. Zastanawiasz się jak znaleźć znajomych na Snapchacie? Pamiętaj, że mamy tu model jednokierunkowej relacji - dodając kogoś do obserwowanych, nie staje się on automatycznie Twoim znajomym. To od czyichś ustawień prywatności (patrz punkt 4.) zależy, czy będziesz mógł wysyłać do niego wiadomości bądź odczytywać jego treści.

Jak dodać znajomych na Snapchat?

Możemy dodać osoby do obserwowanych na pięć sposobów:

1. Dodaj według nazwy użytkownika

Aby to zrobić potrzebujemy znać dokładną nazwę osoby, którą chcemy dodać do kontaktów. Po wpisaniu jej i odnalezieniu, klikamy w ”+” koło jego nicka. Symbole (kropki, myślniki, podkreślniki) i polskie znaki są istotne. Snapchat nie posiada opcji inteligentnego wyszukiwania - nie uda nam się wyszukać naszych znajomych tylko po imieniu i nazwisku - dlatego nazwa użytkownika jest tak ważna, zarówno w kontekście kont personalnych, jak i firmowych.

 

2. Dodaj z książki adresowej.

Aby to zrobić, musisz wcześniej podać przy rejestracji lub uzupełnić w ustawieniach swój numer telefonu. Aplikacja wyszuka sparowane kontakty i wskaże, którzy znajomi mają również konto w serwisie.

Snapchat SnapCodes

 

3. Dodaj przy użyciu Snapkodu

Na pewno znacie Snapchatowe „duszki”. Snapkody to spersonalizowane kody QR aplikacji Snapchat, które umożliwiają łatwiejsze dodanie danej osoby do obserwowanych w aplikacji. Można to zrobić na dwa sposoby - w aplikacji i poza nią.

  • poza aplikacją - jeśli znajdziemy „duszki” w outdoorze - na plakacie, materiale reklamowym bądź w jakimkolwiek innym serwisie społecznościowym, możemy zeskanować go. Wystarczy włączyć aplikację Snapchat i zrobić w niej zdjęcie Snapkodowi. Kontakt automatycznie zostanie dodany.
  • w aplikacji - jeśli nie mamy możliwości zrobienia zdjęcia w aplikacji - na przykład Snapkod pojawi się jako post na Instagramie, kiedy my przeglądamy go na naszym telefonie komórkowym- możemy zrobić screenshot lub zapisać zdjęcie w pamięci telefonu. Następnie należy włączyć ekran Dodaj do Znajomych -> Dodaj przy użyciu Snapkodu i wgrać zdjęcie. Kontakt doda się automatycznie do naszych znajomych.

TIP: Wejdź na tę stronę, by pobrać swój SnapCode w pełnym wymiarze i formacie do edycji oraz zdobyć PDF z regulaminem używania Snapkodów.

 

4. Dodaj osoby w pobliżu

Idealna opcja na duże wydarzenia bądź towarzyskie spotkania; jeśli chcesz dodać osobę, której telefon jest w pobliżu Twojego - oboje musicie włączyć tę opcję (Ustawienia -> Dodaj znajomych -> Dodaj osoby w pobliżu) na swoim Snapchacie. Nazwy użytkowników, które odnaleziono w pobliżu, pojawią się na ekranie. Aby ich dodać, musisz kliknąć na ”+” przy ich nicku. Zobacz na krótki tutorial od Snapchata, jak to zrobić:

Jak dodać osoby w pobliżu

 

5. Udostępnij nazwę użytkownika

Snapchat oferuje nam także wyeksportowanie dedykowanego linku (w formie http://snapchat.com/add/user, gdzie „user” to Wasza nazwa użytkownika, np. http://snapchat.com/add/m.tarnawska), który umożliwia odbiorcom dodanie nas do znajomych w aplikacji Snapchat. Pamiętajcie, że tylko osobom, które będą na urządzeniach mobilnych i które wejdą na Wasz dedykowany link - wyświetli się pop-up z propozycją otwarcia aplikacji Snapchat i dodania konta do obserwowanych.

 

8. Kto jest użytkownikiem Snapchata?

Na całym świecie z aplikacji Snapchat korzysta ponad 188 milionów użytkowników (źródło: dane Statista). Najważniejszą grupą użytkowników Snapchata są milenialsi. Jak wynika z badań eMarketera, najwięcej użytkowników Snapchata (w USA) jest w wieku 12-17 lat. Drugą grupą wiekową, która najczęściej korzysta z tego serwisu są osoby w wieku 18-24 lat (źródło).

 

Średnio użytkownik spędza w aplikacji 25 - 30 minut dziennie i wraca do niej 18 razy dziennie (źródło), co oznacza, że jest to medium bardzo ważne dla najmłodszych. Czemu ich tak pociąga? Przebadana grupa nastolatków w USA wskazała Snapchata za lepszego pod względem łatwości i szybkości tworzenia materiałów, efektów autokreacji, czy łatwości odbierania treści od rówieśników. I, co być może najważniejsze, jest to miejsce, gdzie (jeszcze) nie dotarli ich rodzice. (Zobacz ciekawy artykuł, w czym (według użytkowników Snapchata) ta aplikacja jest lepsza od Facebooka lub Messengera).

W trzecim kwartale 2016 roku Instagram wprowadził do swojej aplikacji funkcję Stories, która do złudzenia przypomina Stories Snapchata - również bazuje na trendzie semi-live stories (publikujemy zdjęcia/filmy, które znikają po 24h). Ten ruch Instagrama spowodował spowolnienie przyrostu użytkowników na Snapchacie - w 4. kwartale zaobserwowano przyrost o 3.2%, jest to najniższa nota w przeciągu ostatnich trzech lat - dowiedz się więcej na ten temat). Część użytkowników po prostu przeniosła się na Instagrama, który wzbogacony o nową funkcję, stał się bezpośrednią konkurencją dla Snapchata.

 

➡️ Sprawdź, kto jest na Instagramie i jakie funkcje ma ta aplikacja.

 

9. Do czego używać Snapchata?

Żeby podejrzeć, do czego użytkownicy wykorzystują Snapchata, najlepiej przejrzeć ranking najpopularniejszych użytkowników (Hash.fm). Dodaj do znajomych (już wiesz jak! i to nawet na pięć sposobów) kilka najpopularniejszych kont i podejrzyj, co publikują, jak komunikują się z odbiorcami, jakie formaty są przez nich wykorzystywane.

Do czego używać snapchata - ranking marek

Zauważ, że Sex Masterka, która ma najwięcej liczby widzów poszczególnej historii (ponad 300 tysięcy), wyprzedza konta polskich marek obecnych na Snapchacie (np. najpopularniejsza Coca-Cola z 80 tysiącami widzów historii). Zresztą, format influencer marketingu lub ambasadorstwa jest często podchwytywany przez marketerów - wtedy to osoby, którym ekosystem Snapchata jest najbliżej, przejmują konta marek i prowadzą je … po swojemu. Z jakim efektem? Zobaczcie sami po zaobserwowaniu kilku kont polskich marek na Snapchacie (Ranking marek od hash.fm)

 

10. Co to są Spectacles?

Snapchat coraz mocniej rozwija infrastrukturę wokół swojej aplikacji. Jednym z nowych gadżetów są personalizowane okulary o nazwie Spectacles, dzięki którym zyskujemy możliwość nagrywania snapów z perspektywy… oczu! Jest to duża rewolucja i kolejny krok w stronę uczynienia aplikacji bardziej intuicyjnej i bliższej użytkownikowi. Wyobraźcie sobie tylko, jak musi cierpić dowolny „Snapchat influencer” (a w Polsce mamy ich już kilka, wystarczy spojrzeć na ranking powyżej) po codziennym relacjonowaniu swojego życia, boleśnie odczuwa ciągłe nagrywanie otaczającej go rzeczywistości przez smarfona…. Zobaczcie, jak wygląda przykładowa relacja nagrana przez Spectacles:

Intrygujący jest nie tylko nowy gadżet, ale i jego sposób dystrybucji! Tuż po ich premierze, we wrześniu 2016 roku, specjalne okulary można było kupić tylko w dedykowanym automacie Snapbot, który … pojawiał się w różnorodnych miejscach w całej Ameryce, a następnie… znikał i kontynuował podróż po Stanach. Na specjalnej stornie przygotowanje przez Snapchat (sprawdź) można zobaczyć, kiedy Snapbot pojawi się w kolejnym miejscu i … gdzie. Tu pojawia się problem - o tym, gdzie stanie mobilny Snapbot, dowiemy się dopiero danego dnia. W konsekwencji tysiące fanów Snapchata przemierzali całe Stany Zjednoczone, by zdobyć wymarzoną parę (a najczęściej kupowali ich od razu kilka) Spectacles. Jest to przykład wzbudzenia zainteresowania dookoła nowego produktu, ale i przygotowania kampanii launchingu i dystrybucji w spójności z ekosystemem serwisu (Snapchat = efemeryczność). Zobacz, jak wygląda Snapbot :)

Teraz mieszkańcy USA mogą zamówić produkt bezpośrednio do swojego domu przez specjalny formularz na stronie lub kupić je w stacjonarnym sklepie w NY lub LA. Okulary są w trzech wariantach kolorystycznych; pojedyncza para kosztuje 129,99$ (dowiedz się więcej). Spectacles łączą się z Twoim smartfonem i zainstalowaną na nim aplikacją Snapchat za pomocą Bluetootha. Automatycznie po nagraniu snapa za pomocą okularów, są one przesyłane do aplikacji. Na razie nie mamy informacji o tym, kiedy rozpocznie się dystrybucja Spectacles w Europie.

Co ciekawego marka może pokazać na Snapchacie przy wykorzystaniu Spectacles? Na przykład Play nagrywa za ich pomocą relacje wydarzeń, a londyński szpital pokazuje operację przepukliny (zobacz relację))! Czekamy na kreatywne case studies, jak marki pokażą się… z jeszcze bliższej perspektywy :)

 

11. Co dalej?

Najlepszym sposobem na naukę Snapchata jest… używanie go. Nie tylko w celu zebrania inspiracji, ale też, żeby poznać jego potencjał. Specjalnie dla wszystkich, którzy są zainteresowani tematem Snapchata i nowych aplikacji stworzyłam prezentację o jego historii, funkcjach i … ciekawych przykładach zastosowania go w działaniach marketingowych. Miłego przeglądania!

Chcesz dowiedzieć się więcej o serwisach społecznościowych? Sprawdź nasze szkolenie Serwisy społecznościowe.

 

12. Nowości na Snapchacie w 2018 roku

Standardową zakładkę My Story zastąpiła nowa "Odkrywaj", gdzie możecie oglądać zarówno materiały od znajomych, sponsorowane treści jak i oficjalne konta blogerów, celebrytów, influencerów i innych popularnych użytkowników Snapchata. Przesuwając palcem w prawo znajdziecie zakładkę "Znajomi", gdzie dostępne są snapy od Waszych bliskich. Snapchat daje również nowe możliwości w postaci wykonywania połączeń głosowych i wideo pomiędzy użytkownikami.

Przesuwając palcem w górę znajdziecie zakładkę "Memories", gdzie możecie zapisać najciekawsze zdjęcia i wideo, które utworzyliście. Nowością na Snapchacie jest także wyszukiwarka, która przez cały czas dostępna jest na górze ekranu. Możecie odkrywać tam zdjęcia i wideo od użytkowników będących w okolicy (Snap Map).

Koniecznie obejrzyjcie krótki filmik przygotowany przez Snapchata, który pokazuje jak obchodzić się z nową wersją serwisu.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?