0
EN

Blog o marketingu internetowym

Employee Advocacy w praktyce - jak stworzyć program krok po kroku?

Zastanawiasz się w jaki sposób wyróżnić swoją markę pracodawcy? Zaangażuj pracowników w współtworzenie komunikacji, dzięki odpowiednio zaprojektowanemu programowi Employee Advocacy. Zobacz jak w praktyce wygląda stworzenie takiego programu!

Czym jest Employee Advocacy?

Programy  Employee Advocacy (EA)  pozwala na bardziej wiarygodnego wizerunku organizacji i przyciągnięcie do niej nowych talentów.  Dlaczego to takie istotne? Kluczowe jest tutaj większe zaufanie do treści publikowanych przez Kasię z HR-u, Asię z R&D, czy Tomka z logistyki niż tych, które tworzone są przez dział marketingu firmy.

Treści tworzone przez ambasadorów pomagają w budowaniu silnej pozycji na rynku i zwiększaniu rozpoznawalności marki jako pracodawcy. Aktywność ambasadorów w mediach społecznościowych wpływa również na zwiększenie zasięgu publikacji. Dzięki temu możesz dotrzeć ze swoim przekazem do osób, które być może nie miały jeszcze kontaktu z marką.

Jak w praktyce wygląda program Employee Advocacy?

Podstawowym założeniem programu Employee Advocacy jest dobrowolność. Pracownik musi sam chcieć udostępniać, komentować i tworzyć własne treści związane z marką pracodawcy. 

Same chęci jednak nie wystarczą. Warto przygotować pracowników do udziału w programie ambasadorskim i wyposażyć ich w odpowiednie narzędzia, takie jak wiedza na temat specyfiki poszczególnych platform społecznościowych, wskazówki dotyczące copywritingu oraz przydatnych aplikacji, ułatwiających tworzenie contentu. 

Chcesz wprowadzić program Employee Advocacy w swojej firmie? Możesz zainspirować się tego typu projektami, które realizowaliśmy m.in. dla Biedronki, czy British American Tobacco. A teraz przejdźmy do konkretów.

#1 Określ cel programu ambasadorskiego

Pierwszym krokiem powinno być określenie, jakie cele chce osiągnąć firma poprzez program Employee Advocacy - zarówno z perspektywy biznesu, jak i obszaru wizerunku marki pracodawcy. Jasne określenie celu, pozwoli na wypracowanie kluczowych założeń programu ambasadorskiego. Przykładowe cele programu EA mogą obejmować:

  • Zwiększenie zasięgu poprzez udostępnianie treści na profilach w mediach społecznościowych przez pracowników. Dzięki temu firma może dotrzeć do szerszej grupy potencjalnych klientów.
  • Budowanie wiarygodności - większa widoczność ekspertów wewnętrznych może pomóc w budowaniu wiarygodności firmy w branży. 
  • Budowanie wizerunku pracodawcy - program EA może pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy i pokazać firmę jako miejsce pracy, w którym pracownicy są zaangażowani i dumni z tego, co robią.
  • Generowanie leadów poprzez zachęcanie pracowników do dzielenia się informacjami o produktach lub usługach firmy.
  • Promocja konkretnych treści, które są istotne dla bieżących działań marketingowych.
  • Wzrost lojalności pracowników - program może przyczynić się do zwiększenia zaangażowania pracowników i poczucia przynależności do firmy, co wpływa na dłuższą retencję pracowników.

#2 Zaplanowanie programu ambasadorskiego

Przeanalizuj dostępne materiały: założenia rekrutacji, wyzwania biznesowe w kontekście zasobów ludzkich, wyniki prowadzonych badań wewnętrznych (np. badanie satysfakcji i zaangażowania, badania candidate experience, badania exit interview) i dostępne materiały employer brandingowe (np. employee value proposition).

Po określeniu celów i analizie dostępnych zasobów, przejdź do zaplanowania konkretnych działań, które przybliżą Cię do realizacji celu. 

Program Employee Advocacy to długotrwały proces, dlatego już na początku warto podejść do niego strategicznie i zaplanować plan działania. W ułożeniu roadmapy projektu pomocne może okazać się wsparcie konsultanta, który realizował już wcześniej tego typu projekty.

 

Przykładowe narzędzia wykorzystane podczas warsztatów strategicznych dla Biedronki
Przykładowe narzędzia wykorzystane podczas warsztatów strategicznych dla Biedronki

 

Przykładowe narzędzia wykorzystane podczas procesu strategicznego dla jednego z naszyh klientów z branży IT
Przykładowe narzędzia wykorzystane podczas procesu strategicznego dla jednego z naszych klientów z branży IT


#3 Rekrutacja ambasadorów

Znalezienie i zrekrutowanie do programu pracowników, którzy naturalnie wejdą w rolę ambasadorów marki jest kluczowym wyzwaniem jakie stoi przed koordynowaniem projektu EA. 

Zacznij od rozejrzenia się po organizacji - być może są już pracownicy, którzy aktywnie korzystają z LinkedIna lub innych platform społecznościowych i czasami spontanicznie dzielą się informacjami z życia firmy? Jeśli tak, warto rekrutować ich do udziału w programie.

Następnie stwórz profil idealnego ambasadora - zidentyfikuj jakie cechy i umiejętności powinien posiadać ambasador Twojej marki. 

Określ, jakie konkretne kompetencje i cechy są potrzebne w ramach programu. Zastanów się także, co może zachęcić potencjalnych ambasadorów do uczestnictwa w programie. Dodatkowe szkolenia? Profesjonalna sesja zdjęciowa? Nagrody dla najaktywniejszych?

Pro tip: Jeśli chcesz lepiej poznać oczekiwania uczestników programu, możesz dodatkowo przeprowadzić z nimi pogłębione wywiady i dowiedzieć się, co jest dla nich największą motywacją.

#4 Komunikacja wewnętrzna

Zanim rozpoczniesz rekrutację, zadbaj o odpowiednią komunikację i edukację pracowników na temat programu Employee Advocacy. Wyjaśnij, dlaczego taki program jest ważny dla firmy i jakie przyniesie korzyści - zarówno pracownikom, jak i firmie.

Możesz zrobić to na wiele sposobów np. tworząc angażujące komunikaty w intranecie, czy organizując webinar z ekspertem, który pokaże wartości płynące z udziału w programie EA i budowania marki osobistej. 

W Socjomanii bardzo często wspieramy klientów na tym etapie, zarówno facylitując warsztaty, podczas których opracowane zostaną taktyki komunikacji projektu wewnątrz organizacji, jak i prowadząc webinary na temat personal brandingu i wpływu Employee Advocacy na wizerunek pracodawcy.

#5 Przeszkolenie ambasadorów

Kiedy zrekrutujesz już ambasadorów swojej firmy, musisz zadbać o to, by odpowiednio wyposażyć ich w podróż po mediach społecznościowych. Zastanów się jaki sposób przekazania wiedzy najlepiej sprawdzi się w Twojej organizacji:

Opcji jest naprawdę sporo! To na jakie rozwiązanie się zdecydujesz, zależy w dużej mierze od kultury organizacyjnej, specyfiki pracy ambasadorów i ich oczekiwań względem udziału w programie.

W Socjomanii rozumiemy, że indywidualne podejście ma ogromne znaczenie, dlatego współpracując z klientami, każdorazowo dopasowaliśmy ten element do ich potrzeb. Przykładowo:

  • Współpracując z marką Lagardere Travel Retail przeprowadziliśmy serię dwugodzinnych webinarów dla ambasadorów, podczas których poznali najwazniejsze zagadniania związane z LinkedInem, Facebookiem, Instagramem, TikTokiem, skutecznym copywritingiem, czy podstawami budowania marki osobistej w sieci. Uzupełnieniem cyklu webinarów były warsztaty na żywo, które były świetną okazją do integracji i przećwiczenia w praktyce zdobytej wiedzy. Dodatkowo ambasadorzy otrzymali przewodnik PDF, podsumowujący najważniejsze informacje.
  • W przypadku Biedronki przeprowadziliśmy warsztat strategiczny z grupą liderów zmian (ambasadorów marki) w podejściu design thinking a także przygotowaliśmy zaplecze contentowe z repozytorium treści (tutorialami, wytycznymi działania, bazą materiałów i treści oraz podręcznikiem dla ambasadorów).
  • Dla naszego klienta z branży ubezpieczeniowej zaprojektowaliśmy serię lekcji wideo, materiałów tekstowych i quizów, które zostały umieszczone na wewnętrznej platformie e-learningowej. Stworzyliśmy dedykowany kurs online, dostosowany do specyfiki branży i potrzeb ambasadorów.

 

Opinie uczestników ścieżki rozwojowej dla Lagardere Travel Retail 

 

#6 Utrzymuj motywację

Utrzymanie motywacji koordynatora i uczestników programu Employee Advocacy jest kluczowe dla trwałego sukcesu. Sytuacje, w których brak zaangażowania koordynatora i podtrzymywania stałego zainteresowania wśród ambasadorów sprawiają, że program przestaje funkcjonować to bardzo częsty scenariusz. 

Planując program, musisz myśleć długofalowo i zaplanować działania, które będą wspierać motywowanie pracowników nawet wtedy, kiedy pierwszy entuzjazm już nieco opadnie.

Klarowne cele, wzmacniający feedback, możliwość stałego podnoszenia kompetencji, śledzenie i nagradzanie postępów oraz budowanie społeczności ambasadorów to tylko kilka taktyk, które mogą pomóc w podtrzymaniu motywacji uczestników programu.

#7 Analizuj efektywność działań

Pamiętasz pierwszy punkt i konieczność określenia celów? Doskonale, w końcu w programie EA nie chodzi o sztukę dla sztuki, ale o efektywność prowadzonych działań. Jasno określone cele i KPI, pozwolą na monitorowanie odpowiednich wskaźników i stałe trzymanie ręki na pulsie. 

Możesz monitorować zasięg publikacji, liczbę udostępnionych treści, oznaczeń marki, czy użyć hashtagu związanego z programem w różnych platformach społecznościowych. Analiza danych pozwoli Ci na ewentualną modyfikację strategii, sposobu komunikacji lub motywowania uczestników programu.

Długofalowa inwestycja

Wprowadzenie programu Employee Advocacy to efektywny sposób na wykorzystanie potencjału własnych pracowników do promocji marki. Poprzez odpowiednie planowanie, szkolenia i motywację, Twoja organizacja może osiągnąć znaczący wzrost zasięgu i wiarygodności, a także zbudować trwałe relacje z klientami.

To świetna inwestycja w przyszłość i długotrwały sukces firmy. Jest to jednak złożony proces, dlatego jeśli potrzebujesz wsparcia w tym temacie, skontaktuj się z nami - pomożemy Ci wprowadzić program Employee Advocacy w Twojej firmie.


 

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?