Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

case studies social media
20 listopada 2014 Magdalena Laskowska-Burek

Influencer na billboardy! Przegląd kampanii dla kobiet wykorzystujących wizerunek liderów opinii

Zamiast gwiazd i plotek coraz częściej obserwujemy na Instagramie innych, osoby które mają ciekawe życie i pasje, które dokumentują swoje życie w atrakcyjny dla nas sposób, są dla nas źródłem inspiracji. Ciekawi nas jak żyją inni, co możemy zrobić, aby zmienić lub uatrakcyjnić naszą codzienność, chcemy być bliżej źródeł sukcesu wpływowych osób, czuć że jest to życie, które jest w naszym zasięgu. Wyleczyliśmy się z marzeń o byciu gwiazdą filmową, dziś marzymy np. o własnej dobrze prosperującej firmie. Marki zauważyły ten trend i wykorzystują go do promocji, dlatego też, coraz częściej możemy obserwować kampanie oparte o wizerunek influencera. Dziś przyjrzymy się tym adresowanym do kobiet.

Jak to się robi za oceanem?

J CREW - amerykańska marka modowa przygotowała akcję Girl We Know. Marka przedstawia twarze 4 kobiet, które oddają ducha marki, są silne, niezależne, mają własny styl i mieszkają w Nowym Jorku. Daphne Javitch właścicielka marki bieliźnianej, Ramya Giangola jest właścicielką firmy zajmującej się konsultingiem modowym, Saada Ahmed właścicielka agencji kreatywnej i Lucy Chadwick dyrektor galerii (jej wizerunek kilka lat temu jej wizerunek wykorzystała Zara). Panie dzielą się informacjami co ukształtowało ich styl, jak wygląda ich dzień w tym zwariowanym mieście i co determinuje ich styl. Kobiety te mają być źródłem inspiracji dla potencjalnych klientek marki - młodych, niezależnych, ambitnych mieszkanek wielkich miast.

GirlsWeKnow - J crewGirlsWeKnow - J crew
GirlsWeKnow - J crewGirlsWeKnow - J crew

W Europie marka Esprit prowadziła analogiczną akcję pod hasłem My everyday amazing, 7 kobiet a wśród nich projektantka mebli, autorka książki “the bread exchange”, stylistka, instruktorka jogi i matka, piosenkarka, blogerka. Akcji towarzyszył hashtag #Myeverydayamazing. Kobiety te mają inspirować poprzez pokazanie swojego stylu oczywiście z wykorzystaniem ubrań Esprit, a także informacjami na temat swojego życia i zwyczajów. Akcja ze względu na dobór postaci ma charakter lokalny, są to panie rozpoznawalne w Niemczech. Kampania została jednak przetłumaczona i umieszczona na angielskojęzycznej wersji strony marki, jednak dla użytkownika, któremu brak kontekstu kulturowego jej wydźwięk jest słabszy.

My Everyday Amazing - EspritMy Everyday Amazing - Esprit
My Everyday Amazing - EspritMy Everyday Amazing - Esprit

Zara.com również wykorzystała wizerunki wpływowych kobiet. Jak większość działań w internecie tej firmy, to też miało charakter globalny, dlatego zapewne dobranie rozpoznalnych kobiet nie było łatwe. Jednak udało się. Osoby interesujące się modą kojarzą przynajmniej kilka pań z akcji Zary. #Zarapictures to zdjęcia sławnej blogerki Garance Dore, konsultantki Vogue Japan Anny Dello Russo, Carlotty Oddi, modelek Janice Alidę i Yoshiko Kris-Webb, oraz artystki Langley Fox i siostry Dree Hemingway. Panie mają zainspirować swoim stylem klientów Zary.

Początki

Wszystko zaczęło się w offlinie kilka lat tamu od kampanii M&S pod hasłem „Britain's leading ladies”, gdzie na zdjęciach Annie Leibovitz zamiast modelek były intrygujące i rozpoznawalne kobiety - bohaterki życia codziennego m.in.: artystka Tracey Emin, powieściopisarka http://literature.britishcouncil.org/monica-aliMonica Ali, dziennikarka Grace Coddington, Laura Mvula, aktorka Helen Mirren i modelka Karen Elson.

Britains Leading Ladies - Marks And SpencerBritains Leading Ladies - Marks And Spencer
Britains Leading Ladies - Marks And SpencerBritains Leading Ladies - Marks And Spencer

Jednak dzisiaj w dobie Instagrama kampanie wykorzystujące wizerunek osób, które oddają ducha marki są coraz częstsze, jednak muszą być to osoby rozpoznawalne w swojej dziedzinie, wybitni specjaliści lub innowatorzy doskonale znający swój fach. Wymienione powyżej kobiety to panie, które jeśli się zna to prawdopodobnie ma się szacunek do ich pracy, a nierzadko darzy się je podziwem, przy okazji są ciekawe życia, otwarte i mają pasje. Są to kobiety prawdziwe z krwi i kości.

Wizerunek kobiet dla marek w Polsce

W Polsce akcję pod nazwą Pięknie Proste z liderami opinii ostatnio zrobił Samsung. W akcji tej wzięły udział: projektantka mody Rita Cossack, lekkoatketka Ania Jagaciak, Anita i Kamila Nawarkiewicz - twórczynie marki Femi Pleasure, Ania Rutkowska autorka Mamamija.pl i fotografka oraz Agata Nowicka - ilustratorka. Te niezwykłe kobiety opisują swoją codzienność na blogu pieknieproste.pl oraz publikują swoje zjęcia na Instagramie Samsung Polska, dzieląc się swoimi pasjami i spostrzeżeniami. Pięknie proste to platforma promująca inspirujące kobiety dająca możliwość poznania ich lepiej oraz przestrzeń do dyskusji.

#agatanowicka Zima inspiruje :) #zima #brrr #pieknieproste #art #sketch #woman #drawing

A photo posted by Samsung Polska (@samsungpolska) on


#mammamija Spokojne, jesienne morze... #pieknieproste #sea #beautifulweather #autumn #sun #chill #style #fashion

A photo posted by Samsung Polska (@samsungpolska) on

Marka jak osoba

Dość reklam, których grupą docelową są kobiety z bezimiennymi modelkami o których istnieniu ani życiu nie mamy pojęcia, teraz do budowania relacji z marką używa się wizerunku influencerów. Liderzy opinii użyczają marce swoją osobowość, poprzez którą w czasie kampanii, a także po jej zakończeniu marka będzie odbierana. Tworzy się w ten sposób zestaw cech marki i umacniamy w jej wizerunku te cechy, które posiada influencer. Jeżeli wizerunek lidera opinii w drastyczny sposób odbiega od wizerunku marki odbiorcy wyczują to natychmiast. Zabieg, który wystosowały wyżej wspomniane marki pokazuje ich ludzką twarz - twarz w tym przypadku znanych kobiet, których życie i dokonania oddają ducha marki.
Znacie inne ciekawe przykłady z wykorzystaniem wizerunku kobiet?

Podziel się opinią