Relacja z debaty o mediach społecznościowych
18 maja wziąłem udział w debacie pod tytułem „Social media, jako nowe zjawisko społeczne, ekonomiczne i marketingowe – jak Internet zmienił świat i wpłynął na nasze życie”. Spotkanie było częścią dwudniowego przedsięwzięcia pod nazwą – Ekonomiczne Forum Młodych i było kierowane do młodych ludzi. Forum Młodych RIG jako organizatorowi projektu zależy na tym, aby podczas tak ważnego wydarzenia jak Europejski Kongres Gospodarczy (odbywający się w tym samym czasie w Katowicach), młodzi ludzie również mięli okazję do zdobywania nowych doświadczeń i poszerzania swojej wiedzy.
Organizatorzy mądrze dostrzegli, że zjawisko Social Media jest nowym i silnie rozwijającym się trendem zarówno społecznym jak i marketingowym, dlatego też celem panelu było zapoznanie uczestników z podstawowymi informacjami dotyczącymi nowych mediów, a także przedstawienie ich pozytywnych jak i negatywnych stron. Z badań jednoznacznie wynika, że portale społecznościowe wywierają ogromny wpływ zarówno na życie społeczne jak i biznesowe. Skupiają wokół siebie coraz większą rzeszę fanów, więc warto poznać to zjawisko bliżej.
W panelu dyskusyjnym udział wzięli eksperci z dziedziny medioznawstwa oraz marketingu internetowego:
1. Małgorzata Wagner- Dyrektor Departamentu Komunikacji Marketingowej BGŻ
2. Paweł Loedl – Strategy Planner w Pride&Glory Interactive
3. Dawid Pacha – Strategy Director w firmie „MITU – Social Technology Studio”
4. Marek Turaliński- Dyrektor Zarządzający NetCenter Solution
5. dr Anna Adamus-Matuszyńska- socjolog, wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach w Katedrze Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych
6. … no i ja :)
Ciężko przeprowadzić relację z panelu dyskusyjnego, ale organizatorzy dostarczyli nam listę potencjalnych tematów – może na jej podstawie w skrócie opowiem o czym dyskutowaliśmy:
1. Co to są media społecznościowe?
Definicję słownikową znaleźć w sieci dość łatwo. My przede wszystkim wskazywaliśmy na różnice pomiędzy Web1.0 i Web2.0. Podkreślaliśmy znaczenie wielostronnej komunikacji, dostępności i szybkości w świecie mediów społecznościowych.
2. W czym pomagają portale społecznościowe?
Odpowiedzi na to pytanie można mnożyć przez dłuższy czas. Podstawową funkcją portali społecznościowych jest dostarczanie rozrywki, ale inne działania typu kreowanie wizerunku eksperta, sprzedaż i inne stanowią moim zdaniem już ponad 50% działań do jakich wykorzystujemy popularne społecznościówki.
3. Co zrobić, aby osiągnąć sukces w komunikacji w mediach społecznościowych?
To zależy - nie ma jednej recepty na sukces w media społecznościowych. Przede wszystkim należy zrozumieć ich ideę, a następnie przeprowadzić przemyślane działania. Zanim jednak zacznie się działać należy przejść proces budowania strategii tych działań. Jakie są nasze cele? Do kogo chcemy skierować komunikat? Jakimi kanałami będziemy się posługiwać? Budowanie strategii działań w mediach społecznościowych nie odbiega od budowania strategii jakichkolwiek działań promocyjnych. Wiedząc co, jak, gdzie i kiedy możemy zabrać się do działania. Sukces, jak zawsze, zależy od wielu czynników.
4. Czy każda firma powinna mieć konto na portalu społecznościowym?
Oczywiście, że nie. Jakiś czas temu takie pytanie zadałem na naszym social mediowym fan page’u. Nasi fani w większości odpowiedzieli, że to zależy od rodzaju działalności. Należy zadać sobie pytanie w czym takie działania nam mogą pomóc. Jeżeli zobaczymy plusy działań w społecznościach, a będą one minimum równoważyć koszty, które musimy ponieść nie ma nad czym się zastanawiać!
5. Czy nowopowstała firma ma szanse zaistnieć na rynku właśnie za pomocą SM?
Tak, ale żadna firma nie powinna ograniczać się tylko do działań w mediach społecznościowych. SM to kolejne narzędzie z którego warto korzystać, ale nie jedyne. Powinno się dobrać kanały, które w największym stopniu pasują do naszej działalności. Należy również pamiętać, że pomimo obiegowej opinii działania w mediach społecznościowych nie są tanie ani też darmowe. Jeżeli będziemy je prowadzić samemu to kosztem jest nasz czas, a bardzo łatwo go przeliczyć na konkretne pieniądze.
6. Jakie błędy najczęściej popełniają marki promujące się w social media?
O tym też dyskutowaliśmy na naszym social mediowym fan page’u. Moim zdaniem trzy główne to: niezrozumienie idei SM; nastawienie na ilość, a nie jakość oraz brak przemyślanej strategii.
7. Co z ochroną danych osobowych na portalach społecznościowych?
Ten temat już kiedyś poruszałem na Socjomanii. Nie uważam, aby media społecznościowe były bardziej niebezpieczne od standardowego korzystania z sieci. Takie zagrożenia istniały już dużo wcześniej, zanim nawet stworzono termin mediów społecznościowych. Moim zdaniem każdy powinien świadomie opracować strategię swojej obecności w SM – swoistą politykę prywatności. Jakie dane umieszczamy o sobie w sieci, kogo przyjmujemy do znajomych itd.. Tworząc taki schemat postępowania w sposób świadomy akceptujemy pewne zagrożenia.
8. Jakie jest miejsce marketingu społecznościowego w bankowości?
Tagi: Biuro prasowe, pomoc, crowdsourcing, e-PR, wizerunek, CSR, relacje itd..
9. Facebook rzeczywisty wizerunek online czy próba kreowania siebie w Internecie?
Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Zastanawiając się nad tym tematem nawet na bardzo podstawowym poziomie łatwo zauważyć, że skoro sami tworzymy swoje profili w sieci umieszczamy w nich informacje dotyczące naszej, które uważamy za minimum poprawne. Czyli już na tym etapie eliminujemy wszystkie złe rzeczy o nas samych. Dalej na powyższe pytanie odpowiedzcie sobie sami :)
10. Czy pracodawcy sprawdzają swoich przyszłych pracowników za pomocą portali społecznościowych?
Oczywiście, że tak. Nie tylko pracodawcy, ale przede wszystkim osoby zajmujące się rekrutacją. Polecam zaznajomienie się z pojęciem online screeningu. A teraz każdy kto szuka pracy zastanowi się nad swoim internetowym CV…
11. Czy portale takie jak FB, to tymczasowa moda czy zjawisko, które będzie cały czas ewoluowało?
Portale społecznościowe to na pewno coś więcej niż tylko moda. Ewolucja będzie oczywiście trwała, ale w którą stronę pójdzie? Ciężko powiedzieć jaki będzie internet za 5 lat…
12. Jak FB filtruje np. niecenzuralne zdjęcia?
Wiadomo na pewno, że Facebook nie lubi nagości. Zniknięcia pozostałych materiałów mogą mieć różne podłoże. Często mówi się również o nieuczciwej konkurencji na Facebooku, gdzie jedna marka donosi na drugą. Każdy z nas, w życiu codziennym, ma małe przewinienia na koncie – nie inaczej jest na Facebooku. Regulamin jest łamany nagminnie. Póki co większości się udaje, ale co jeśli w społecznościach mamy wielu anonimowych wrogów? Łatwo zostać zgłoszonym, trudniej odzyskać utracone materiały.
13. Czy SM w dzisiejszych czasach to taka nowoczesna „maszynka” do robienia pieniędzy?
Sprzedaż poprzez media społecznościowe w większości przypadków nie generuje ogromnych budżetów. To nie sumy, które przewijają się na przykład w budownictwie. Z drugiej strony są obszary w których można zarobić naprawdę wielkie pieniądze. Przykład? Producent gier społecznościowych – Zynga.
14. Czy to człowiek potrzebuje SM, czy SM potrzebują człowieka?
Media społecznościowe nie mają prawa istnienia bez człowieka, ale gdy już istnieją ciężko nam się bez nich obejść.
15. Co sprawia, że FB jest tak atrakcyjny?
Na Facebooku każdy znajdzie coś dla siebie. Dla jednych istotny jest szybki dostęp do informacji, a dla innych kontakt ze znajomymi. Facebook wysysa inne sposoby komunikacji, z których korzystaliśmy do tej pory. Zastanówcie się – ile wysyłacie teraz sms’ów, a ile wysyłaliście kiedyś? Facebook jest lepszym, szybszym medium, od tych sprzed kilku lat.
16. Czy portale społecznościowe mogą zagrażać zdrowemu funkcjonowaniu ludzi?
Jeżeli naszym życiem kierujemy w oparciu o zdrowy rozsądek to nic nam nie grozi. Oczywiście będą i tacy, którzy uzależnią się od popularnego Fejsa. Wiecie co oznacza socjomania? To podtyp uzależnienia internetowego, polegający na uzależnieniu od komunikacji przez internet. Osoba nawiązuje nowe kontakty tylko i wyłącznie poprzez sieć, ma zachwiane relacje człowiek-człowiek w kontaktach poza siecią. Ludzie tacy potrafią godzinami „rozmawiać” z innymi użytkownikami internetu, lecz mają trudności przy kontaktach osobistych, następuje też u takich osób zanik komunikacji niewerbalnej, nie potrafią odczytywać informacji nadawanych na tej płaszczyźnie lub odczytują je błędnie. Dobra nazwa na blog o internecie prawda?
17. Czy użytkownicy są świadomi zagrożeń, jakie niesie za sobą korzystanie z portali społecznościowych?
Tylko częściowo. Niestety ciągle myślimy o zagrożeniach w kategorii dostania się naszego konta w niepowołane ręce. To tylko wierzchołek góry lodowej – np. uważa się, że media społecznościowe szybko staną się najpopularniejszym sposobem pozyskiwania tajnych informacji o danych organizacjach. Informacje takie będą udostępniane przez lekkomyślnych i łatwowiernych pracowników.
18. Jak skutecznie za pomocą SM budować sieć kontaktów? (Networking)
Masz coś mądrego do powiedzenia? Powiedz to za pomocą mediów społecznościowych. To jedyny sposób na uzyskanie dużej grupy słuchaczy bez wstępnej analizy czy jesteś osobą, której powinno się słuchać.
19. Jakie są korzyści i zagrożenia z wykorzystania marketingu w SM?
Myślę, że z korzyści każdy zdaje sobie sprawę – częściowo były one wspomniane we wcześniejszych wątkach. Zagrożeń jest również wiele. Jednak tym czego najbardziej boją się organizacje jest brak kontroli nad mediami społęcznościowymi. Łatwo tutaj o sytuację kryzysowe, które mogą odbić się uszczerbkiem na naszym wizerunku.
20. Dlaczego portal „Nasza klasa” stracił swoją popularność? W czym FB okazał się lepszy?
Osobiście uważam, że Nasza Klasa trochę przegapiła odpowiedni moment na zmianę wizerunku – z serwisu gdzie szukamy swoich znajomych ze szkolnych lat na serwis społecznościowy o dużo szerszym zakresie możliwych działań. Następne działania polegające na kopiowaniu Facebooka nie umożliwiły zatrzymania zniechęconych użytkowników. W między czasie skończyła się moda na Naszą Klasę, a zaczęła na Facebooka…
21. Przykłady najlepszych kampanii, które zapadły w pamięć w SM z ostatnich lat.
Podobał mi się Drevny Kocur i Nike+. Warto również wspomnieć te dwie kampanie, które poszły na ilość czyli Paczkomaty i Maxwell House.