0
EN

Blog o marketingu internetowym

Czy znajomi fanów są kluczem do sukcesu?

Trzy dni temu comScore wypuścił raport o intrygującej nazwie: „The Power of Like 2: How Social Marketing Works”. To druga część serii opisującej jak marketerzy mogą wykorzystać komunikację na Facebooku do realizacji określonych celów. W bieżącym wydaniu największy nacisk położono na amplifikację przekazu poprzez zaangażowanie znajomych fanów. Przyjrzyjmy się bliżej danym zawartym w raporcie…

Odwiedź nas na Facebooku

Mówimy amplifikacja przekazu – myślimy zasięg. W tym kontekście zaszło wiele zmian w sieci. Część podmiotów już od dłuższego czasu osiąga większy ruch na facebookowym profilu niż na stronie internetowej marki. Pytanie czy nie powinniśmy zastanowić się nad redefinicją funkcji społecznościowego profilu, który stał się fajną alternatywą dla nudnej witryny. Z drugiej strony wiadomo, że większość komunikacji na Facebooku odbywa się w ramach News Feed’u. Jednak badania w tym zakresie podają tak różne wyniki, że ciężko jednoznacznie stwierdzić czy, a może raczej ile osób i jak często odwiedza komercyjne profile. Należy pamiętać, że wraz z rozwojem Facebooka ewoluuje nasze podejście do tego serwisu. Aktualności z życia marki, bieżących rabatów itp. nie szukamy już pod adresem www.nazwafirmy.pl tylko właśnie w mediach społecznościowych. Ten trend widoczny jest również w reklamach telewizyjnych, które zapraszają już do „śledzenia” i „odwiedzenia” marki na Facebooku.

Schemat działań

W opisywanym raporcie pada ciekawe stwierdzenie – marketerzy traktują Facebooka i inne sieci społecznościowe w zbyt tradycyjny sposób. Myślimy „klikami” (CPC) albo „wyświetleniami” (CPM) zapominając, że social media to przecież relacje! ComScore podkreśla, że w większości przypadków strategia obecności na Facebooku kończy się na pozyskaniu fanów (CPL – Cost-Per-Like), a ich liczba jest podstawowym czynnikiem określającym sukces. O tym, że pozyskanie fanów to dopiero pierwszy krok obecności w społecznościach, pisałem na Socjomanii już jakiś czas temu. Opisywany raport to potwierdza:

Schemat działań na FacebookuSchemat działań na Facebooku

Droga od pozyskania fana do realizacji celów obecności na Facebooku (pośrednio/bezpośrednio sprzedaż) jest o wiele bardziej skomplikowana. Po drodze mamy komunikację z fanami, poziom ich zaangażowania oraz dotarcie do znajomych fanów.

Liczba fanów reprezentuje poziom naszej widoczności na Facebooku i nie ma nic złego w fakcie, że każdy walczy o jak największą. Należy jednak pamiętać, że bez angażującej komunikacji na nic się zda duża liczba fanów. Algorytmy Facebooka zabijają mało popularne wpisy. Oczywiście można się ratować płatnymi rozwiązaniami, ale pytanie brzmi czy jeśli płacimy za pozyskanie fanów, poświęcamy nasz czas na zbudowanie komunikacji to jeszcze powinniśmy wydawać pieniądze na reklamy? Reklamy warto wykorzystać jako narzędzie do „dania kopa” naszej dobrej i inteligentnej komunikacji, a nie wspierania czegoś co przez internautów zostało określone jako słabe.

Zaangażowanie fanów

Zaangażowanie odbiorców to kolejna rzecz, która przyprawia niejednego social media managera o ból głowy. Średnio na świecie w komunikację z marką angażuje się ok. 1% fanów (w Polsce ten współczynnik jest nieco wyższy). Na pierwszy rzut oka – trochę mało… Jednak gdy porównamy te dane do średniej klikalności reklam typu display możemy być mile zaskoczeni – w mediach społecznościowych zaangażowanie jest nawet dziesięciokrotnie większe! Dodatkowo mamy jeszcze do czynienia ze wspomnianą na początku amplifikacją – każda osoba, która angażuje się w komunikację z marką staje się jej nośnikiem reklamowym! Komunikat z którym weszliśmy w interakcję może pojawić się części naszych znajomych. Zapewne każdy z Was spotkał się z taką sytuacją. Od niedawna Facebook udostępnia administratorom stron dane o wirusowości wpisu bezpośrednio pod każdym z nich:

Nowe statystyki wpisu na FacebookuNowe statystyki wpisu na Facebooku

Amplifikacja

Amplifikacja to zjawisko o którym osoby prowadzące strony na Facebooku myślą niestety najrzadziej. O ile reklamy z wydźwiękiem społecznościowym wykorzystujemy chętnie (są skuteczniejsze) o tyle po promocję konkretnych wpisów sięgają nieliczni. Inteligentna komunikacja na Facebooku wymaga znalezienia złotego środka (pfff która to już sytuacja tego typu…) pomiędzy wpisami, które mocno nawiązują do credo marki, a obśmianym w ostatnim czasie błaganiem o lajki:

Błaganie o lajkiBłaganie o lajki

Wykorzystanie historii sponsorowanych i angażująca komunikacja mogą spowodować, że większy zasięg osiągniemy wśród znajomych naszych fanów. Nośnik komunikacyjny w postaci fana zwraca dużo lepsze efekty.

Amplifikacja na FacebookuAmplifikacja na Facebooku

Fani kupują częściej

W raporcie comScore znalazł się również kompleksowy przykład, który udowadnia, że fani marki wydają więcej niż standardowy konsument. Co więcej w niektórych przypadkach ta sytuacja dotyczy również znajomych fanów marki!

Wydatki fanów i znajomych fanówWydatki fanów i znajomych fanów

Pozostaje tylko jedno pytanie – fani kupują więcej ponieważ przekonuje ich obecność marki na Facebooku? Częściej chodzę do Starbucksa ponieważ mój znajomy został fanem w zeszłym tygodniu? Wydaje się, że to znaczne uproszczenie. Kupujemy więcej ponieważ działa na nas cały marketing MIX marki, a popularny Fejs jest tylko jego składową.

Dyskusja, która rozgorzała po rezygnacji General Motors z kampanii reklamowych oraz wzrost aktywności podmiotów badawczych (jak comScore – mocno współpracujący z FB), które poprzez kolejne raporty udowadniają, że facebookowe reklamy działają dowodzi przede wszystkim, że nadal mamy ogromne problemy z mierzeniem skuteczności działań w tym serwisie.

Zdjęcie główne: Ogerepus /?? więcej zdjęć na Fotolia.pl.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?