Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

case studies socjomania
29 marca 2012 Katarzyna Blak

Fejsmen daje radę, a Ty?

Fundacja Dzieci Niczyje przygotowała kampanię, z myślą o młodzieży, pod tytułem „Dbaj o fejs”. Kładzie ona nacisk na ochronę wizerunku i prywatności młodych ludzi, którzy często korzystają z portali społecznościowych i zapominają o zachowaniu ostrożności.

Oni tam są!

Obecnie dzieci korzystają przede wszystkim z portali społecznościowych. Bez zastanowienia, nie czytając regulaminu, logują się na Naszej-Klasie, Facebooku i wielu innych portalach, na których mogą dzielić się z innymi zdjęciami, filmikami i treściami. Logują się w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Rodzice nie są w stanie w stu procentach kontrolować tego, co robią dzieci i dbać o ich bezpieczeństwo w internecie. Według raportu EU Kids online 2010 w Polsce z serwisów społecznościowych korzysta prawie 70% dzieci i młodzieży. W grupie wiekowej 15-16 lat odsetek ten jest jeszcze wyższy. Co więcej, na Facebooku coraz częściej można spotkać dzieci poniżej 13 roku życia, mimo że regulamin im na to nie pozwala. Wzrost popularności serwisów społecznościowych został zauważony przez Fundację Dzieci Niczyje oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową. Z myślą o bezpieczeństwie dzieci przygotowali oni kampanię społeczną „Dbaj o Fejs”. Ma ona na celu podnosić świadomość wśród młodych użytkowników internetu – skierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku gimnazjalnym. Warto podkreślić, że inspiracją do stworzenia kampanii „Dbaj o Fejs” była rosnąca liczba zgłoszeń na Helpline.org.pl, telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży korzystającej z internetu, o którym pisaliśmy tutaj.

Fejsmen daje radę

W ramach kampanii stworzono superbohatera – Fejsmena. Jego zadaniem jest podkreślenie, jak ważne jest dbanie o prywatność w sieci. Fejsmen reaguje, gdy młodzi ludzie postępują niewłaściwie. Przekazuje dobre rady dotyczące zasad bezpiecznego korzystania z sieci. Sam Fejsmen był kiedyś normalnym chłopcem, który, przez swoją nieuwagę, stracił twarz w internecie i teraz stara się nieść pomoc innym. Posiada on nadnaturalne umiejętności przewidywania konsekwencji nieostrożnych zachowań młodzieży w internecie. Niestety przy każdej próbie pomocy ponosi klęskę. Mimo wszystko zawsze daje radę… Sami zobaczcie.

„Światłowód” to pierwszy z odcinków Fejsmena. Opowiada o tym, jak niebezpieczne może być nierozważne przesyłanie zdjęć o charakterze seksualnym.

Drugi odcinek „Zaproszenie” opowiada o publikowaniu informacji, które mogą zostać przeczytane przez każdego. Zobaczcie, jak skończyło się zaproszenie na imprezę za pomocą portalu społecznościowego.

Trzeci i zarazem ostatni dostępny dla widzów odcinek to „Zalogowana”. Opowiada historię o dziewczynce, która zalogowała się w bibliotece w serwisie społecznościowym, lecz nagle zadzwonił jej telefon i wyszła porozmawiać. Nie wylogowała się. Za nią siedział pewien chłopak… Fejsmen był na miejscu…

Kampania utrzymana jest w konwencji pastiszu, czyli odmiennej stylizacji, naśladującej pewien styl zachowań w celu podkreślenia wagi sytuacji. Bajka ma na celu uświadomienie dzieciom i młodzieży, jak trudno jest uniknąć konsekwencji pewnych nierozważnych kroków w sieci. Co więcej, podkreśla istotę znajomości zagrożeń i umiejętności rozsądnego korzystania z różnego rodzaju portali społecznościowych.

Fejsmen posiada swój profil na Facebooku, który obecnie lubi ponad 4000 osób. Znajdziecie go tutaj. Na profilu organizowane są zabawy i konkursy, w których do zdobycia są drobne nagrody, jak chociażby kubek czy magnes na lodówkę. Mała rzecz a cieszy. Wystarczy tylko odpowiedzieć na pytania dotyczące filmików lub dokończyć wymyślone przez Fejsmena zdanie. Na fanpage’u udostępniane są aplikacje i wpisy dotyczące bezpieczeństwa online. Znaleźć możemy tam też powyższe filmiki z Fejsmenem, które sukcesywnie publikowane są właśnie w serwisie YouTube i w sumie mają blisko 4000 wyświetleń.

Necio

Warty uwagi jest też, projekt „Necio.pl” skierowany do młodszych dzieci (przedszkolaków), zaczynających swoją przygodę z internetem. Na stronie projektu dzieci dowiedzą się czym jest internet, jak działa, jak z niego korzystać i bezpiecznie się komunikować. Na portalu znajdziemy też gry, filmiki i piosenki dla dzieci, a także porady dla rodziców i przykładowe scenariusze zajęć dla nauczycieli dzieci młodszych. Tymczasem poznajcie go – oto Necio :)

Kolejne odcinki przed nami

Organizatorzy podkreślają, że kampania najprawdopodobniej będzie kontynuowana do końca 2012 roku. Planują też między innymi opracowanie kursów e-learningowych dla gimnazjalistów, a także kampanię z udziałem Fejsmena w pismach młodzieżowych czy chociażby konkurs na scenariusz kolejnych przygód bohatera.

Zarówno Fejsmen, jak i projekt Necio, są godnymi uwagi pomysłami, które pozwalają chronić dzieci i młodzież przed zagrożeniami w internecie. Fejsmen podany w zabawnej formie, o niezbyt długiej treści, gdzie główny bohater stosuje młodzieżowy język, może być dobrym pomysłem i szybko przykuć uwagę dzieci. Zabawne filmiki zapadają w pamięć, w związku z czym dzieci zanim zalogują się w dowolnym miejscu, dwa razy się zastanowią. Jeśli kampania zdobędzie rozgłos w sieci, to ma szansę na powodzenie i pozytywny wydźwięk, a co z tym konweniuje może mieć istotny element wychowawczy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci w internecie.

Podziel się opinią