W Socjomanii od 2009 roku wspieramy firmy z różnych branż w kreowaniu skutecznych działań w świecie digital.
Naszym największym atutem jest zespół o interdyscyplinarnych kompetencjach i przekrojowej wiedzy na temat narzędzi niezbędnych do digitalizacji usług.
A dzięki temu poprawiamy Customer Experience i umożliwiamy realizację zamierzonych celów biznesowych. Analizujemy w tym celu wszystkie punkty styku klienta z marką, przez co znajdujemy obszary do optymalizacji, zmiany lub nawet całkowitej rekonstrukcji.
Poznaj korzyści, jakie analizowanie podróży klienta może przynieść Twojemu biznesowi i dowiedz się, jak będzie wyglądać nasza współpraca.
Stworzenie Customer Journey polega na odtworzeniu wszystkich interakcji, w które wchodzi klient (ale także odbiorca, pracownik, kandydat czy partner firmy) podczas korzystania z oferowanej przez Ciebie usługi.
Opracowanie ścieżki klienta jest więc możliwe w przypadku każdej organizacji, która nawiązała kiedykolwiek relację z osobami z zewnątrz. Czy jednak zawsze ma to sens? Zdecydowanie tak, jeżeli zależy Ci na udoskonaleniu oferowanych doświadczeń i wartości. Nadrzędnym celem mapowania Customer Journey jest bowiem optymalizacja dostarczanych usług.
Badania nie pozostawiają złudzeń. Według raportu McKinsey, firmy pracujące nad Customer Experience i Customer Journey notują:
wzrost przychodów firmy o 10-15%,
wzrost zadowolenia klienta o 20%,
zmniejszenie kosztów o 15-20%.
Dostajemy wiele pytań odnośnie zasadności tworzenia Customer Journey dla organizacji z sektora B2B.
Warto zdawać sobie sprawę, że klasyczne podejście do B2B (Business to Business) mówiące o tym, że po dwóch stronach procesu sprzedażowego stoją dwie firmy, traci na znaczeniu.
Dziś mówimy raczej o relacjach H2H - Human to Human. Każda firma jest przecież reprezentowana przez człowieka - to ludzie podpisują umowy, prowadzą negocjacje i są odbiorcami komunikatów marketingowych.
A tam, gdzie zachodzi relacja z drugą osobą, tam praca nad Customer Journey jest jak najbardziej zasadna.
By stworzyć Customer Journey Map, trzeba dogłębnie zrozumieć odbiorcę i jego potrzeby, a także zidentyfikować wszystkie punkty styku z daną firmą. Na etapie dalszych działań pozwala to skupić się na punktach rzeczywiście niedopracowanych - a nie na wyobrażeniach o tym, co może odbiegać od ideału.
Dzięki takiej strategii mapowanie i analizowanie ścieżki zakupowej klienta może pomóc w:
Optymalizacji aktualnie dostarczanych usług/produktów lub ich całkowitym przeprojektowaniu.
Poprawie obsługi klienta.
Zaprojektowaniu wielokanałowej komunikacji z klientem.
Zaprojektowaniu lejka sprzedażowego.
Opracowaniu nowych punktów styku między klientem a marką.
Customer Journey nie jest jednak rozwiązaniem zarezerwowanym jedynie do analizowania relacji na polu firma-klient. Choć jest to najbardziej oczywiste zastosowanie tego narzędzia, może ono sprawdzić się również na wielu innych obszarach, takich jak:
Projektowanie procesów onboardingowych i offboardingowych.
Analizowanie i optymalizacja doświadczeń pracowników.
Tworzenie Customer Journey to nie jednorazowa czynność, a złożony proces, na który składają się poniższe etapy:
Najważniejszym etapem w fazie przygotowań, jak i w całym procesie opracowywania Customer Journey, jest ustalenie celu, w jakim chcesz analizować mapę podróży konsumentów.
Zanim rozpoczniemy właściwe działania, musimy wiedzieć, czy zależy Ci na optymalizacji usługi? A może przeanalizowaniu szans na rozwój? Chcesz stworzyć nowy produkt? Poprawić onboarding? Możliwości jest wiele, ale na początku warto skupić się na jednej lub kilku.
Najlepiej, jeśli możemy pracować na określonej wcześniej grupie docelowej. Jeżeli tak nie jest, scharakteryzujemy ją wspólnie.
Z pomocą przyjdą nam sprawdzone narzędzia i metodyki: persony, mapa empatii, stakeholders mapping, Jobs-To-Be-Done.
Bardzo ważne, by w tworzeniu Customer Journey Map uczestniczyło grono interdyscyplinarnych osób, a więc pracowników z różnych działów, którzy z odmiennych perspektyw patrzą na podróż klienta. Idealnie będzie, jeśli do współpracy uda się zaprosić samych klientów, a może nawet konkurencję.
Na negatywne i pozytywne doświadczenia klienta składa się wiele czynników. Dlatego podczas pracy nad Customer Journey Map analizujemy:
Potrzebę i cel klienta.
Kanał i punkt styku.
Skalę emocji.
Szansę na optymalizację/zmianę.
Mierniki, które określają, jak mierzymy poziom satysfakcji klienta.
Praca nad Customer Journey i Customer Experience nie opiera się na naszych wyobrażeniach, przekonaniach czy obserwacjach.
Analizujemy wewnętrzne dane klientów (raporty, dane ze sprzedaży, zapisy rozmów z działu obsługi klienta, informacje o klientach). Gromadzimy także informacje o otoczeniu odbiorców Twoich usług - bierzemy pod uwagę analizę konkurencji, rynku, trendów. Generujemy również nowe dane - przeprowadzamy wywiady, ankiety, planujemy obserwacje, wykorzystujemy też social listening.
Na tym etapie przystępujemy do stworzenia fizycznej lub wirtualnej mapy ścieżek, po których kroczą Twoi klienci. Mapujemy ich wszystkie aktywności i doświadczenia na trzech etapach:
przed skorzystaniem z usługi,
w trakcie korzystania z usługi,
po usłudze.
Wizualizacja pomaga spojrzeć na podróż klienta z szerszej perspektywy. Sama jej forma zależy od preferencji zespołu. Na początku sprawdzą się nawet zwykłe kartki czy tabelka w Excelu. Później jednak warto postawić na intuicyjne narzędzie, które umożliwi dalszą pracę nad Customer Journey.
Wszystkie wnioski, które wyciągnęliśmy na etapie tworzenia mapy doświadczenia klientów, wykorzystujemy do wdrożenia realnych zmian w Twojej firmie. Udoskonalamy Customer Experience na przykład poprzez modyfikację usługi, uproszczenie ścieżki zakupu czy tworzenie nowych praktyk sprzedażowych i marketingowych.
Na naszej stronie nie znajdziesz gotowego cennika mapowania podróży klienta - nie bez powodu. W przypadku każdej firmy ustalamy go indywidualnie. Na cenę Customer Journey wpływają jednak zwłaszcza:
Musisz wiedzieć, że analiza poziomu satysfakcji klienta i mapy ścieżki prowadzącej do zakupu nigdy się nie kończą. Wydatki związane z Customer Journey warto więc uwzględnić w codziennym budżecie doskonalenia usług czy biznesu w ogóle.
Gotowy rozpocząć pracę nad udoskonalaniem doświadczenia klientów? Skontaktuj się z nami już teraz!
Potrzebujesz dodatkowych informacji na temat naszych działań? Przeczytaj nasze case studies.
A może chcesz poszerzyć swoją wiedzę w zakresie Customer Journey? Zapoznaj się z ofertą naszych szkoleń.
...jeśli chcesz otrzymywać od nas najlepsze informacje ze świata digital, zaproszenia na super eventy, wybrane elementy oferty i dedykowane akcje specjalne.
Na twoją skrzynkę wysłaliśmy mail potwierdzający zapis do Socjopoczty.