Proces tworzenia Customer Journey
Tworzenie Customer Journey to nie jednorazowa czynność, a złożony proces, na który składają się poniższe etapy:
Sprecyzowanie celu
Najważniejszym etapem w fazie przygotowań, jak i w całym procesie opracowywania Customer Journey, jest ustalenie celu, w jakim chcesz analizować mapę podróży konsumentów.
Zanim rozpoczniemy właściwe działania, musimy wiedzieć, czy zależy Ci na optymalizacji usługi? A może przeanalizowaniu szans na rozwój? Chcesz stworzyć nowy produkt? Poprawić onboarding? Możliwości jest wiele, ale na początku warto skupić się na jednej lub kilku.
Określenie grupy docelowej
Najlepiej, jeśli możemy pracować na określonej wcześniej grupie docelowej. Jeżeli tak nie jest, scharakteryzujemy ją wspólnie.
Z pomocą przyjdą nam sprawdzone narzędzia i metodyki: persony, mapa empatii, stakeholders mapping, Jobs-To-Be-Done.
Skompletowanie zespołu
Bardzo ważne, by w tworzeniu Customer Journey Map uczestniczyło grono interdyscyplinarnych osób, a więc pracowników z różnych działów, którzy z odmiennych perspektyw patrzą na podróż klienta. Idealnie będzie, jeśli do współpracy uda się zaprosić samych klientów, a może nawet konkurencję.
Elementy, które analizujemy
Na negatywne i pozytywne doświadczenia klienta składa się wiele czynników. Dlatego podczas pracy nad Customer Journey Map analizujemy:
-
Potrzebę i cel klienta.
-
Kanał i punkt styku.
-
Skalę emocji.
-
Szansę na optymalizację/zmianę.
-
Mierniki, które określają, jak mierzymy poziom satysfakcji klienta.
Dane, które wykorzystujemy
Praca nad Customer Journey i Customer Experience nie opiera się na naszych wyobrażeniach, przekonaniach czy obserwacjach.
Analizujemy wewnętrzne dane klientów (raporty, dane ze sprzedaży, zapisy rozmów z działu obsługi klienta, informacje o klientach). Gromadzimy także informacje o otoczeniu odbiorców Twoich usług - bierzemy pod uwagę analizę konkurencji, rynku, trendów. Generujemy również nowe dane - przeprowadzamy wywiady, ankiety, planujemy obserwacje, wykorzystujemy też social listening.
Wizualizacja, czyli tworzenie Customer Journey map
Na tym etapie przystępujemy do stworzenia fizycznej lub wirtualnej mapy ścieżek, po których kroczą Twoi klienci. Mapujemy ich wszystkie aktywności i doświadczenia na trzech etapach:
-
przed skorzystaniem z usługi,
-
w trakcie korzystania z usługi,
-
po usłudze.
Wizualizacja pomaga spojrzeć na podróż klienta z szerszej perspektywy. Sama jej forma zależy od preferencji zespołu. Na początku sprawdzą się nawet zwykłe kartki czy tabelka w Excelu. Później jednak warto postawić na intuicyjne narzędzie, które umożliwi dalszą pracę nad Customer Journey.
Wykorzystanie Customer Journey
Wszystkie wnioski, które wyciągnęliśmy na etapie tworzenia mapy doświadczenia klientów, wykorzystujemy do wdrożenia realnych zmian w Twojej firmie. Udoskonalamy Customer Experience na przykład poprzez modyfikację usługi, uproszczenie ścieżki zakupu czy tworzenie nowych praktyk sprzedażowych i marketingowych.