0
EN

Blog o marketingu internetowym

Reklamy na Facebooku coraz droższe i mniej efektywne

Od 2009 roku średni koszt za kliknięcie w FB wzrósł prawie dwukrotnie, podczas gdy CTR znacznie zmalał - wynika z badań amerykańskiej firmy Webtrends.

Reklamy na Facebooku od początku zadziwiały. Po pierwsze, właściciele portalu nie zdecydowali się na duże i agresywne formy prezentowania firm i marek (były wprawdzie skyscrapery, ale zniknęły na początku 2010 roku), po drugie dzięki temu, że pokazują, kto z naszych znajomych również zainteresował się reklamą, miały spory jak na dzisiejsze standardy współczynnik klikalności.

Firma Webtrends przebadała ponad 11.500 reklam w portalu Facebook, w większości tych skoncentrowanych wyłącznie na pozyskiwaniu fanów (czyli linkujących do Like Page'y). Jak pokazują badania, reklamowy „szał” zdaje się już mijać. W 2009 roku Click Through Ratio dla reklam na FB wynosił 0.063%, podczas gdy w 2010 - już 0.051%. W parze z niższym współczynnikiem klikalności idzie również znaczny wzrost ceny. Jeden klik w 2009 roku kosztował nas około 0.27$, a rok później - 0.49$, czyli prawie dwa razy więcej!

Reklamy FacebookReklamy Facebook

Jak widać, oszacowano też ile kosztuje pozyskanie jednego fana. W 2010 musieliśmy za niego zapłacić ok. 1,07 dolara, czyli ponad 3 zł.

Autorzy raportu wyliczyli również ilość dni, po których efektywność reklamy wyraźnie spada. Według Webtrends, jest to 3 do 5 dni. Po tym czasie reklama się „wypala”, a jej CTR wyraźnie spada. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta - im dokładniej targetujemy reklamę, tym mniej osób ją widzi. Jeśli kogoś zainteresuje, to kliknie w nią w przeciągu pierwszych kilku dni. Im dłużej reklama się wyświetla, tym większa szansa że pokażemy ją osobie, która już ją widziała, a nie jest zainteresowana skorzystaniem z tego, co mamy jej do przekazania.

CTRCTR

Rozwiązanie? Autorzy raportu polecają, by korzystać z opcji „pokaż reklamę znajomym fanów mojej strony”, dzięki temu każdy nowy fan to szansa na ok. 100 dodatkowych osób do targetu. Działanie tego typu może przedłużyć „życie” reklamy nawet 2-3 razy.

Cały raport znajdziecie tutaj.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?