0
EN

Blog o marketingu internetowym

Only girl in the social media?

„Want you to make me feel like I'm the only girl in the world”… Słowa tej miłosnej piosenki Rihanny mogłyby być hasłem przewodnim jej działalności w mediach społecznościowych. Chociaż Doda uważa się za królową, Facebook oddaje koronę Barbadosce. Na swoim fanpage’u posiada ona już ponad 50 milionów fanów, stając się tym samym „top girl in the Facebook world”.

Walka o tron

Doda na pewno nie stanowi zagrożenia dla międzynarodowej gwiazdy, jaką jest Rihanna, ale walka o fanów z Lady Gagą (pisaliśmy o niej na naszym blogu) to już nie lada wyzwanie. Obie artystki skutecznie wykorzystują nowe technologie, budując zażyłe relacje ze swoimi fanami. Mother Monster przodowała na portalu Zuckerberga, ale w lipcu 2011 roku Rihanna wyprzedziła ją, plasując się tym samym na 5. miejscu listy najbardziej popularnych fanpage’y. Lady Gaga depcze jej po piętach z liczbą 47 milionów fanów oraz - jak wynika z analizy SocialBakers – wykonawczyni „Poker face” bardziej angażuje członków swojej społeczności. Powodem większej interakcji na jej fanpage’u jest możliwość publikowania postów, co zostało zablokowane przez Rihannę. Barbadoska piosenkarka aktywnie udziela się również na Twitterze (ponad 12 mln obserwujących), ale jej rywalka posiada tam większą społeczność (18 milionów fanów). Komu należy się korona, do końca nie wiadomo. Być może przesądzi o tym powstanie nowego portalu społecznościowego (zrzeszającego artystów), nad którym pracuje Gaga.

Muzyka wzbudza ogromne emocje. Social media to świetne narzędzie w rękach artysty, który może śledzić odbiór swojej twórczości – na żywo i bez pośredników. Billboard stworzył specjalną listę - „Social 50” - na której znajdują się piosenkarze, którzy są aktualnie najbardziej popularni w mediach społecznościowych. Rihanna zajmowała już pierwsze miejsce na tej liście kilka razy. Przoduje ona także w sprzedaży muzyki cyfrowej. Od początku jej kariery do 2012 roku zarejestrowano 47,5 miliona legalnych pobrań jej utworów. Została również okrzyknięta królową Youtube’a – ponad 2 miliardy wyświetleń. Szczególną popularnością cieszy się jej teledysk „We found love”, który obejrzano do tej pory ponad 121 milionów razy (dla porównania: kawałek „Somebody that I used to know” - 55 milionów wyświetleń). Żywa dyskusja na temat jej płyt toczy się także na innych platformach społecznościowych np. GetGlue. Tutaj tygodniowy przyrost liczby jej fanów na różnych portalach.

Facebook jest mój

Rihanna lubi metaforykę wojenną. Jej fani tworzą specjalną armię (Rihanna Navy), gotową wypełniać jej prośby (rozkazy?). Jak podaje Facebook, w 2011 roku jej strona była najszybciej rozwijającą się, a piosenka „We found love” najczęściej słuchaną przez użytkowników tego portalu. Podczas kręcenia teledysku do utworu, fani jeździli za ekipą, a filmiki kręcone przez nich z planu zdjęciowego rozprzestrzeniały się w tempie wirusowym:

Rihanna traktuje swoich fanów jak przyjaciół. Są bardzo ważną częścią jej życia i kariery. Chętnie dzieli się z nimi osobistymi przemyśleniami czy prywatnymi fotografiami. W jej galerii znajduje się dużo albumów ze zdjęciami fanów. Zawsze pyta swoją społeczność o opinie, a tych najbardziej zaangażowanych, wyróżnia: składa im życzenia urodzinowe i wyraża swoją wdzięczność za to, że ich poznała. To właśnie na Facebooku polscy fani zorganizowali dla swojej idolki niespodziankę. Umówili się, że zaskoczą ją podczas koncertu w Łodzi, wznosząc do góry kwiaty podczas piosenki „Only girl”.

Dużą liczbę fanów w internecie (a szczególnie na Facebooku) Rihanna zyskała przy promocji ostatniej płyty „Talk that talk”. Już podczas pracy nad tym albumem relacjonowała swoje decyzje na Twitterze. We wrześniu, zanim podano oficjalną informację, pojawił się taki post:

tweetrihannytweetrihanny

Kampania promocyjna płyty była hołdem dla internetowych fanów. To oni jako pierwsi otrzymywali informacje na temat albumu. Na Facebooku ruszyła aplikacja, stworzona przez AgencyNet, będąca interaktywną grą, a wykonanie poszczególnych misji powodowało odblokowanie ekskluzywnych nowości: teledysku, filmiku „making of”, okładki płyty itp. Aby poznać słowa do pierwszego singla, fani musieli przejść quiz ze znajomości tekstów innych piosenek. Ta gra zapewniła jej ponad 700 tysięcy nowych fanów oraz była tematem 1 miliona tweetów. Ludzie mają potrzebę dzielenia się ważnymi informacjami ze swoimi przyjaciółmi. Fani promowali w taki sposób jej album, podając dalej zdobyte informacje. Dodatkowo, czuli stały kontakt z artystką, podczas gdy ona była zajęta koncertami. Kampania zdobyła nagrodę za najlepsze użycie social media w 2011 roku na Creative Media Awards.

unlockedunlocked

Na fanpage’u Rihanny największe emocje wzbudza jednak ona sama, a szczególnie jej zdjęcia. CatNapoleon.com podał 10 najpopularniejszych wpisów na jej stronie we wrześniu – kiedy ruszyła aplikacja – 3 z nich to seksowne zdjęcia artystki, a 4 dotyczą mody.

Social media mikrofon

Artyści wykorzystują nowe media nie tylko do dzielenia się swoją twórczością z innymi. Kontakt z fanami daje im możliwość angażowania ich w pozaartystyczne inicjatywy np. akcje charytatywne. Rihanna razem z innymi celebrytami, tj. Britney Spears, Shakira, Justin Bieber, promowała w social media kampanię Save the Children, nagłaśniając problem niedożywienia dzieci w Afryce.

Internetową społeczność można wykorzystywać też do celów marketingowych. Na swoim facebookowym profilu artystka promowała produkty Nivea. Popularnością cieszyła się aplikacja, w której zeskanowanie pudełka kremu, uruchamiało hologram ze śpiewającą piosenkarką.

Kiedy Rihanna wypuściła na rynek swoją markę perfum, nie było lepszego sposobu na ich promocję, jak wykorzystanie najbardziej zaangażowanych fanów. Powstało specjalne konto na Twitterze i fanpage na Facebooku, a wszystko skupiło się wokół strony internetowej. Ci, którzy już byli aktywni na jej fanpage’u muzycznym, promowali treści na temat perfum wśród znajomych. Odbył się konkurs, w którym wzięły udział zdjęcia fanów, a oni sami wybierali zwycięzcę. Pierwsze miejsce zajęła osoba, która zebrała ponad 19 tysięcy głosów, a w całym konkursie oddano ich 37 tysięcy. Oto zwycięskie zdjęcie:

konkursrihannykonkursrihanny

A jak radzą sobie polskie gwiazdy? Jakieś obserwacje?

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?