0
EN

Blog o marketingu internetowym

wtorek, 20 września 2011 | Bartłomiej Rak

Relacja z XIX rewolucji w komunikacji - "Klient nasz fan. Social media 2011"

Korzystając z okazji, że akurat przebywam w Warszawie wybrałem się dziś na XIX edycję seminarium „Rewolucja w komunikacji”. Jest to projekt realizowany jest przez portal Gazeta.pl już od 2006 roku, a jego głównym celem jest obserwacja, analiza i upowszechnianie pozytywnych zmian zachodzących w komunikacji społecznej, a związanych z internetem. Dzisiejsze spotkanie dotyczyło tematyki mediów społecznościowych, a więc nie mogło mnie na nim zabraknąć…

Dzisiejsze spotkanie służyło również promocji nowego brandu Agory - SociAll - grupa pasjonatów social media, który wystartował nieco ponad 2 tygodnie temu. SociAll to chyba (?) podmiot podobny do agencji social media (nikt nie chce tego powiedzieć wprost stąd „grupa pasjonatów”) oferujący profesjonalne wsparcie i doradztwo oraz kompleksowe działania w mediach społecznościowych.

XIX Rewolucja miała dać odpowiedź na pytanie „jak social media wpływają na konsumpcję sieci”. Bezpośrednia odpowiedź oczywiście nie padła, ale kilka prezentacji było bardzo fajnych - szczególnie ta dr Jana Zająca z firmy Fanpage Trender. Co ciekawsze informacje starałem się wynotować:

1. „Social Media… i co dalej? Jak efektywnie budować ekosystem marki w sieci” - Arek Urban i Lena Wiercioch, Kalicińscy.com
Pani Lena opowiadała trochę o Facebooku, ale ciekawych informacji było jak na lekarstwo. Wszyscy się zgodzili, że FB jest teraz uwielbiany przez marketerów, nie jest to jednak profesjonalne podejście, gdyż powinien stanowić jedynie element całego ekosystemu. Przypomniany został case Allegro, gdzie awaria przyczyniła się do znacznego wzrostu ilości fanów, którzy chcieli sobie ponarzekać na ścianie tej marki. Podkreślona została rola ambasadorów i aktywnych członków społeczności. Te osoby będą miały szczególne znaczenie w kontekście zmian jakie Facebook wprowadza w news feedzie. Zaprezentowany został ciekawy podział aplikacji i konkursów (tutaj uwaga na polską specyfikę!):
- rekrutacyjne - rozdajemy coś za darmo w zamian za dołączenie do społeczności
- user generated content - użytkownicy generują treści (np. konkurs zdjęciowy)
- fun / games - liczy się rozrywka
- surveys / ambassador - wsparcie działań offline

Drugą część prezentacji stanowiło wystąpienie Arka Urbana, który opowiadał o casie Knorra:
- marka Knorr nie ma potencjału do „kochania”
- stworzony został cały ekosystem (obecność w Google, na FB „Co dziś na obiad”, na Youtubie, na blogach, w dedykowany serwisie, w aplikacjach mobilnych itd.)
- podjęto współpracę z ambasadorami projektu
- promowane przepisy uwzględniają modę, pory roku itd.

Na koniec padło ciekawe stwierdzenie: Facebook to idealne miejsce dla firm z sektora MSP z branży HORECA.

2. „Co daje polskim firmom Facebook? Najciekawsze działania i podsumowanie ostatnich 12 miesięcy” - dr Jan Zając, Fanpage Trender
Najlepsza prezentacja dzisiejszego dnia - pełna ciekawych przykładów z naszego rynku i zdrowej ironii :)

Wypisałem kilka podpunktów:
- Facebook ciągle rośnie
- co daje Facebook: promocja - zasięg (Demotywatory, Must be the music)
- co daje Facebook: działania wizerunkowe (Serce i Rozum)
- co daje Facebook: liczba fanów czy zaangażowanie (Kominek / Paczkomaty)
- Facebook to szansa dla mniejszych (Fabryka kolczyka / knajpy publikujące info o menu / działania kulturalne i społeczne - NGOsy itd.)
- Gzella - czy Facebook jest dla wszystkich? (case z bloga Natalii Hatalskiej) / zakład pogrzebowy Wrocław Witwicka
- fcommerce - raczej bez przyszłości
- co daje Facebook: leady z FB - Kocham rower, Alior Bank
- co daje Facebook: wsparcie sprzedaży w POS
- co daje Facebook: program lojalnościowy
- komunikacja - „głupawka” się świetnie sprzedaje (Serce i Rozum / Mały Głód)
- T-mobile - zdominowanie komunikacji na Facebooku
- „na FP wpuszczać tylko w krawatach” - nawiązanie do filmu MIŚ (awanturowanie się)
- co daje Facebook: wsparcie zewnętrznych wydarzeń
- co daje Facebook: eventy (EccoWalkathlon - case u Mediafuna)
- co daje Facebook: CSR
- co daje Facebook: pracę (Lekko stronniczy / Matura to bzdura)
- co daje Facebook: jak dostać się do sejmu - wystarczy kilka tysięcy głosów w dużych miastach

3. „Po pierwsze słuchaj. Dlaczego komunikacja na FB to nie marketing” - Katarzyna Iwaniuk, Agora i Patrycja Matul, SociAll
- komunikacja = dialog, a nie nadawanie
- case debaty Komorowskiego z internautami na FP Gazeta.pl - 40 minut, 21000 widzów, 3632 pytań, 1,5 pytania na sekundę
- Polygamia - przeróbki fotek redakcji przez internautów (zabawa i dystans do siebie są bardzo ważne)
- komentowanie na żywo tego co się gdzieś dzieje - współodczuwanie, bliskość… (Plotek i M jak Miłość)
- case mini kryzysu na FP Wysokie obcasy - „Otwarłyśmy…” to regionalizm krakowski - krytyka może się zdarzyć zawsze, nawet w najmniej spodziewanym momencie
- FP Sport.pl - bliska relacja z fanami - dodawanie imienia autora do każdego wpisu
- Social Media nienawidzą fałszu - liczy się szczerość
- „Jeśli polecę produkt swoim znajomym, to dlatego, że ich lubię nie dlatego, że lubię produkt”

Wskazówki jak działać w SM:
- synergia
- dialog
- szczere, prawdziwe relacje (trudna moderacja)
- spontaniczność
- dynamiczna reakcja 24h/dobę - trzeba odpowiadać
- udawanie jest szybko wykrywane i krytykowane
- social media to również sprawy ważne społecznie

Jak przygotować się na kryzys:
- scenariusze wydarzeń
- świadomość zachowań jednostek / społeczności
- doświadczenie
- właściwy dobór osoby zajmującej się profilem
- wchodzimy w dialog
- bez ściemy!

Dzisiejszy social media manager:
- poszukiwacz źródeł - pomysły, rozwiązania
- obserwator / powiernik - słuchanie!
- otwarty umysł
- selekcjoner / analityk - selekcja informacji oraz izolacja szumu
- psycholog / socjolog - zrozumienie potrzeb jednostki i społeczności
- saper - odwaga by wejść w dyskusję
- 7 zmysł - intuicja, wyczucie, otwartość na zmiany
- strateg - wie jak podejść do danej sytuacji
- implementator - zmiany i pomysły wprowadza w życie

4. „Tuatary Internetu, czyli jak złapać za ogon uciekającą jaszczurkę” - Agata Grabowska 4P Research Mix
Pani Agata na pewno wyróżniała się jako mówca z pozytywnym „ADHD” - sala nie raz została solidnie rozbawiona. Wystarczy przeanalizować tytuł prezentacji Tuatary to jaszczurki występujące na Nowej Zelandii :)

- w mediach społecznościowych jest nas coraz więcej
- coraz szybciej się angażujemy i szybciej nudzimy
- Polacy są na drugim miejscu na świecie pod względem zaangażowania w portale społecznościowe
- społeczności sieciowe umierają począwszy od rdzenia i peryferiów
- czy Facebook jest jeszcze fajny? dzieciaki już uciekają - przypominam artykuł: ”Serwisy społecznościowe są jak nocne kluby
- fani stają się bardziej selektywni - zmęczenie materiału
- może pora ograniczyć ilość znajomych i trzymać się tylko z tymi bliższymi? Specjalizacja serwisów - path.com (maksymalnie 50)
- przetrwają niekoniecznie najsilniejsi, ale Ci którzy potrafią się dostosować…

Też bardzo fajna i pozytywna prezentacja.

5. „Jeszcze Polska nie zginęła… Strategie obrony lokalnego rynku” - Krzysztof Sobieszek, NK
- jeszcze Nasza-Klasa nie zginęła!
- internet generuje więcej PKB niż górnictwo i hutnictwo (2,7%)
- liczba kont: NK.pl 12,3 mln FB 6,5 mln - hurtowania danych NK, Socialbakers.com
- 72% userwów FB korzysta z NK, 71% userwów NK korzysta z FB (Megapanel 07.2011)
- przychody NK: 44% od użytkowników, a 56% z reklamy (I kwartał 2011)
- NK stara się bronić swojej pozycji przed FB współdziałając z regionalnymi podmiotami
- około 100 zmienych przetwarza NK („data wars” - dane są bardzo ważne)
- Facebook wszystko o nas pamięta
- NK wszystkie modyfikacje w serwisie dokładnie sprawdza - grupy kontrolne i eksperymentalne - żmudny proces optymalizacji
- 70% funu w mediach społecznościowych to oglądanie zdjęć - NK mocno pracowała nad tym procesem i widać efekty
- B2B to mocna strona NK - działają lokalnie, można się spotkać - będzie się dużo działo w tym zakresie
- NK mocno zaangażowała się w badania (bardzo szeroki zakres działań)
- ostateczny cel działań w mediach społecznościowych to branding (też można go zmierzyć)
- Grupy na NK - budowa modułowa, dostępne poza portalem (nie trzeba być zalogowanym) - ważny produkt z punktu widzenia NK
- case study PEPSI na NK: 700 tysięcy kodów wymieniono na Eurogąbki w akcji PEPSI - ponad 220 tys. userwów wzięło w tym udział

6. „Facebook to nie wszystko, czyli jak zbudować strategię obecności w mediach społecznościowych w zależności od marki i branży” - Aleksander Winciorek, Heureka
- może FB nie jest fajny dla każdej marki / branży? Trzeba sobie odpowiedzieć na to pytanie
- 8 mitów (FB = media społecznościowe, to nowość, cudowne/magiczne narzędzie, są nic nie warte, są za darmo, „robią się same”, nie można mierzyć wyników, wszyscy muszą działać w mediach społecznościowych
- strategia LEAP
- media Paid - marki płacą za obecność w mediach udostępnianych przez dostawców
- media Owned - marki rozwijają własne media, kontent
media Earned - marki zachęcają do przekazywania dalej komunikatów marki
- proof effects - czy cele zostały zrealizowane (ilość komunikatów itd. (share of voice), ale można też badać emocje i język, rekomendacje (Web Recommendation Score), czy nawet Earned Media Value)

Prezentacja podobna do tej z FacebookNow - do pobrania tutaj.

Podsumowując projekt „Rewolucja w komunikacji” to naprawdę fajna inicjatywa, a fakt, że było to już 19-naste spotkanie musi robić wrażenie! Polecam szczególnie początkującym i średniozaawansowanym marketerom.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?