Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

case studies facebook social media
12 września 2011 Natalia Dołżycka

Senior social media, czyli Facebook 50+

Przyjęło się, że social media to domena nastolatków, studentów i świeżych absolwentów. Tymczasem rośnie coraz mocniejsza grupa osób w wieku ich mam, a nawet babć, która świetnie radzi sobie w mediach społecznościowych i korzysta z nich równie często i chętnie, co “młodzieżowy” core group.

Potwierdzają to zresztą ostatnie badania Pew Research Center w ramach programu “Pew Internet & American Life Project”, publikowane niedawno na naszym facebookowym profilu przez Marcina Niewęgłowskiego - aż 65% wszystkich dorosłych użytkowników internetu aktywnie korzysta z mediów społecznościowych!

Spośród nich zdecydowanie najmocniej wyróżnia się grupa 50+ (dokładniej - 50-64), w której ponad ⅓ wszystkich ankietowanych korzysta z social mediów codziennie lub prawie codziennie. Nie jest to może wynik imponujący, ale biorąc pod uwagę, że w tym samym badaniu rok temu tylko 20% osób w wieku 50-64 zadeklarowało taki sposób korzystania z sieci, trend wzrostowy jest więcej niż zauważalny.

Wykorzystanie social media przez seniorówWykorzystanie social media przez seniorów

Podobne dane podaje też ComScore, który zbadał, że w tym roku w lipcu w samym tylko USA z social media korzystało 27.4 mln osób powyżej 55 lat (w porównaniu z “zaledwie” 16 mln rok wcześniej).

Media społecznościowe wg wiekuMedia społecznościowe wg wieku

W jaki sposób seniorzy korzystają z social mediów? Tak samo, jak ich młodsi koledzy i koleżanki - nawiązują kontakty, wysyłają zdjęcia, oglądają filmy. Najczęściej robią to za pośrednictwem serwisów dobrze nam znanych: Facebooka (19 mln Amerykanów 55+ w 2011, 9 mln w 2010 wg. ComScore), Twittera (10% Amerykanów powyżej 50tki wg badania Pew) czy Youtube.

Dlaczego korzystają? Wg. amerykańskiej badaczki, dr Laury Carstensen, social media dla seniorów to świetna okazja, by wejść w świat technologii generalnie. Sama sieć może być dla nich nieco niezrozumiała, ale dzięki takim narzędziom, jak Facebook czy Nasza Klasa, mogą zapoznać się z podstawowymi mechanizmami rządzącymi siecią, jednocześnie dobrze się bawiąc i nawiązując kontakty. Potwierdza to zresztą fenomen NK wśród polskich seniorów - kto z naszych rodziców lub ich znajomych nie wie, jak załączyć plik do wiadomości e-mail, za to doskonale wie, jak poruszać się po Naszej Klasie? To dokładne odzwierciedlenie tezy dr Carstensen.

Social media są dla seniorów również doskonałym sposobem na poradzenie sobie z samotnością, wyobcowaniem, często niepełnosprawnością spowodowaną chorobami podeszłego wieku. W USA coraz częściej można spotkać kursy komputerowe dla osób starszych, na których można nauczyć się obsługi Facebooka, Twittera czy maila.

Tempo zmian w socialmediowej demografii na korzyść osób starszych jest faktycznie zatrważające. Może warto więc następnym razem zastanowić się nad wykorzystaniem np. Facebooka do promocji produktów dla osób dojrzałych?

A Wy? Jakie macie doświadczenie z seniorską stroną mediów społecznościowych?

Foto: JodyDigger / Flickr.com

Podziel się opinią