0
EN

Blog o marketingu internetowym

piątek, 8 lutego 2013 | Monika Czaplicka

Social Media Convent

Pierwszy dzień lutego w branży social media stanął w tym roku pod znakiem wydarzenia o nazwie Social Media Convent. Zorganizowany przez agencję Feel the Zeal skupił przedstawicieli wielu znanych agencji, blogerów i cewebrytów.

Rozpoczęliśmy od prezentacji Marty Laskowskiej i Karoliny Janik z Feeltz, które opowiadały o magii rozmowy w kontekście obsługi klienta i sprzedaży. W dużej mierze musimy pamiętać, że social media to przede wszystkim komunikacja people to people, co wiele osób zdaje się zapominać.
Michał Sadowski (<3) zaprezentował możliwości Brand24 na przykładzie PKP i paru innych case’ów. Kto jeszcze nie wierzy, że monitoring internetu jest rzeczą niezbędną, może się przekonać obserwując niektóre ostatnie kryzysy w sm. Ja w każdym razie korzystam i polecam :)
Bardzo ciekawe dane przedstawił Rafał Janik z ThinkMedia, który opowiedział o tym, kto korzysta w Polsce z Twittera. Może to nie zaskoczenie, ale twarde dane, które wiele mówią. Ćwierkają nastolatki (z silną reprezentacją fanów Biebera i One Direction), politycy i dziennikarze. Całą prezentację można zobaczyć tu:


Kolejną prezentacją była opowieść Michała Góreckiego, Chief Tshirt Officer z koszulkowo.com o dwóch najczęstszych błędach: złym targetowaniu oraz słabej sprzedaży. Tłumaczył, że zasięg nie jest najważniejszy, bo można mieć tłum, który wcale nie będzie zainteresowany naszym produktem. Analogicznie, żebrolajki są w cenie, bo tworzą sztuczne zaangażowanie, ale ono nie sprzedaje. Michał opiera swoją prezentację o model EEIA - zasięg, zaangażowanie, wpływ i akcja. Wedle tej zasady, aktywność fanów powinna prowadzić do wpłynięcia na ich postawę, a ta powinna skończyć się zakupem (czy inną akcją, w której marka otrzymuje pieniądze). Przypomniał też bardzo ważną rzecz: wbrew pozorom Facebook nie jest za darmo. Postowanie, przygotowywanie treści i materiałów, aplikacje i opowiadanie fanom to wszystko koszty, z których często nie zdajemy sobie sprawę.
Jan Zając z Sotrender uspokoił nas, że Facebook się nie kończy (wbrew zapowiedziom mediów). Pokazał również, że topowe marki z branży np. telekomunikacyjnej czy sektora bankowego praktycznie nie korzystają z innych narzędzi. Wyjaśnił również fenomen popularności żebrolajków. Ważnym wnioskiem było również to, że marki powinny skupić się mniej na poziomie zaangażowania, a bardziej określać KPI związane z obsługą klienta. Dla użytkowników Sotrendera pokazał też kilka fajnych tricków (np. jak segmentować użytkowników). Cała prezentacja tu:


Aleksandra Mokwa i Ewa Salamon opowiadały o tym gdzie jest Gdańsk - czyli wszędzie i co to znaczy. Myślę, że wiele osób, które nie śledziło poczynań tego miasta w sm odkryło, że Kraków i Warszawa razem wzięte mogą się schować ze swoją promocją w sieci. Gdańsk rządzi! (podpisuję się również pod postulatami, żeby w urzędach było więcej tak ładnych i elokwentnych pracowników - od razu milej by się żyło ;). Ostatnią prezentacją przed przerwą był marketing rekomendacji od BuzzMedia - Paweł Suchocki i Piotr Wójcicki tłumaczyli jak często rekomendujemy produkty i usługi (85% Polaków to robi!) - cała infografika TUTAJ - oraz opowiadali o portalu rekomenduj.to i jego działaniu. Tuż przed jedzeniem wzięliśmy udział w teście social media superstar. Pytania były trudne - obejmowały test talentu (odpowiadanie na posty), test sprytu (łączenie definicji i słów) oraz test wiedzy. Jeśli wiecie co znaczy skrót ACTA, w jakim kraju Twitter jest popularniejszy niż Facebook i jaka była ulubiona potrawa w polskojęzycznym internecie w zeszłym roku - mieście szansę na nagrodę. Po obiedzie zapoznaliśmy się z prezentacją sport.wp.pl o ich sukcesie komunikacji podczas Euro. Zaskakująco zaprzeczyła wszystkim podstawowym zasadom postowania - np. publikowano średnio 27 postów dziennie na fanpage, a ich ER (poziom zaangażowania użytkowników) wynosił 0,66 - dla porównania sport.onet.pl miał w tym czasie ER 0,15. Bardzo skutecznym narzędziem okazał się też likebox, którzy przekierował dużo czytelników z wp na fanpage. Karolina Kurcwald z GetResponse opowiadała o komunikacji B2B i tego jak można wykorzystać social media również w takiej kwestii na przykładzie swojej firmy, która zajmuje się mailingiem. Starała się wskazać, że PR, obsługa klienta, marketing i social media są ze sobą bardzo powiązane i należy zawsze o tym pamiętać - synergia różnych kanałów, komunikatów i narzędzi jest niezbędna.

Dużo ciekawych wniosków miały w swojej prezentacji Zuzanna Rutkowska, Inez Białobrzeska z Livebrand. Pokazywały na przykładzie Make life fair (czyli profilu banku BPH) jak wykorzystywać social media - a w szczególności Facebooka - do przekazywania emocji. Zwracały uwagę, że należy anagażować na poziomie osobistym - nie tylko traktować fanów jako masę osobową. Pokazywały, że można lokowac produkty w doświadczeniu (czyli przekadając na wzór EEIA mówiły o wpływie). Zaprezentowały jak można podążać za uwagą klienta przy pomocy transmediów, storytellingu, wykorzystaniem technologii mobilnej, wizualnego kontentu, użytecznych treści. Ich głównym przekazem było: nie sprzedawać - budować społeczność, oferować materiały, które skupiają uwagę, a później budować na tej podstawie relację. Zaproponowały model: odkrywanie, napięcie, ciekawość, doświadczenie do zapamiętania i aktywne uczestnictwo. Biorąc pod uwagę tendencję do upraszczania relacji, selekcji informacji (ach ten szum informacyjny!) metody typu prowokacja, dialog, granie na emocjach mogą rzeczywiście przynosić dobre skutki.

Flagowym elementem konferencji był też konkurs case study, na którym wystąpiły:

  • Kapitan Niepalny – Toolbox Creative Communications
  • Kibic je jak lubi! Czyli, jak zaplanować i przeprowadzić efektywny konkurs na Facebooku (marka Roleski) – Trendmaker
  • Małe jest wielkie: Volkswagen up! / Jazda próbna na Facebooku – OX Media
  • Instagramers Gdańsk, Gdynia, Sopot and Pomorskie (marka IgersGdańsk) – Inspiros Consulting
  • Opengraph Kwejk.pl – Fanpoint
  • Eksperci Tesco na wejściu podbijają Facebooka! – Lemon Sky
  • Fashion City – gra społecznościowa – Gameboxed / Fabryka Idei

Pierwsze miejsce zdobył Fanpoint dla kwejk.pl pokazujący wykorzystanie technologii dla zwiększenia wirusowości treści publikowanych na Facebooku. Drugie miejsce to Lemon Sky, trzecie Gameboxed i Fabryka idei. Wyróżnienie otrzymali Instagramers Gdańsk. Dzień kończyła prezentacja Milana Radisicsa z Węgier o portalu Social Times prezentująca dane dotyczące Węgierskiego rynku sm. Sam event skończył się rozdaniem nagród. Po konferencji odbyła się impreza w klubie Termina. O tym jak epicko było możecie przeczytać u uczestników lub możecie poszukać relacji foto lubi wideo. Kto nie był ma czego żałować, bo już teraz ogłoszono, że była to najlepsza impreza roku. Konferencja była naprawdę dobrze przygotowana. Świetna lokalizacja w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości, piękne miasto Gdańsk, zaproszeni praktycznie wszyscy cewebryci (Hatalska, Pogorzelska, Budzich, Górecki, Sadowski i wielu i wiele innych), ciekawe prezentacje i epicka impreza. Da się? Da. Czekam na edycję w przyszłym roku. Było grubo! I jeszcze kilka zdjęć na koniec :)

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Social Media ConventSocial Media Convent

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?