Rozwiązanie?
Etap 1️⃣: eksperckie analizy
W ramach przygotowania do warsztatów i pracy podczas nich na realnych danych, zespół strategów z Socjomanii przygotował:
- analizę konkurencji,
- analizę trendów i makrotrendów w branży edukacyjnej i branżach benchmarkowych (takich, które dostarczają swoim klientom podobnych wartości lub działają w podobnych schematach).
Obie te analizy miały za zadanie dostarczyć nowe inspiracje, rozwiązania, technologie i wskazać potencjalne kierunki zmian.
1) Analiza konkurencji
Analiza konkurencji została dostarczona w ramach interaktywnego dokumentu ze wskazaniem nowych rozwiązań, wyróżników oferty w obszarze produktów, modeli biznesowych, taktyk i argumentów sprzedażowych.
Zespół w rezultacie otrzymał dokument z podsumowaniem i gotowymi wnioskami i obserwacjami z rynku.

2) Analiza trendów i makrotrendów
W analizie makrotrendów skupiliśmy się na identyfikowaniu i zrozumieniu kluczowych kierunków zmian, które mają i mogą mieć potencjalny wpływ na sektor edukacyjny. Wykorzystując platformy takie jak Trendwatching, TRENDONE, TrendHunter i inne metody trendspottingu, zidentyfikowaliśmy nowe zjawiska i innowacje, które firma Altkom AKademia może wykorzystać w swoim portfolio produktowym, jak i technikach promocyjnych i sprzedażowych. Efektem analizy było przeprowadzenie podczas warsztatów inspiracyjnego digitalka - krótkiego wystąpienia z prezentacją konkretnych przykładów.

Etap 2️⃣: pre-work, czyli przygotowanie uczestników
Dodatkowo, przed warsztatem poprosiliśmy uczestników o przygotowanie się do sesji i uzupełnienie trzech ćwiczeń:
↳ Retro - analiza podjętych Y/Y działań/celów/kierunków strategicznych i refleksja, co zadziałało, co nie zadziałało i dlaczego.
↳ Zmapowanie szans i zagrożeń (O i T z modelu SWOT), czyli co i jak może wpłynąć na nasz biznes.
↳ Podsumowanie analizy działalności bliskiej konkurencji (działania, zmiany, innowacje).
Do każdego z zadań uczestnicy otrzymali szczegółową instrukcję wraz z krótką kanwą do uzupełnienia przed. Pozwoliło to na jeszcze bardziej efektywną współpracę już podczas samych warsztatów.

Po uzupełnieniu pre-worku przez wszystkie grupy uczestników, zespół Socjomanii dokonał podsumowania i klasteryzacji wniosków, które zaprezentowano na warsztacie strategicznym.
Etap 3️⃣: warsztaty strategiczne
Dzień 1 - Innovation and Trends
Warsztaty rozpoczęliśmy od interaktywnego energizera, który zintegrował zespół i pobudził myślenie kreatywne. Następnie, podczas inspirującego digitalku, zaprezentowaliśmy wyniki analizy makrotrendów oraz przykłady z branży edukacyjnej, kończąc krótkim ćwiczeniem ideacyjnym, czyli takim, którego celem jest generowanie nowych pomysłów. Kolejnym krokiem było strategiczne ćwiczenie Context Map Canvas, gdzie uczestnicy mapowali insighty w kluczowych kategoriach, takich jak konkurencja, makrotrendy, prawo, ekonomia, technologia, insighty konsumenckie oraz niepewności. Pozwoliło to na zebranie wszystkich obserwacji i wniosków uczestników w jednym miejscu.
Wsparcie merytoryczne Socjomanii (w tym przygotowane analizy konkurencji i trendów) oraz pre-work uczestników wzbogaciły proces, co pozwoliło na lepsze zrozumienie rynku i bardziej trafne decyzje strategiczne.
Ideacja, czyli ćwiczenia, których celem było wygenerowanie nowych rozwiązań, została podzielona na obszary (produkty i usługi, sprzedaż, wizerunek, zarządzanie) i zakończyła się priorytetyzacją nowych pomysłów oraz zaplanowaniem ich w perspektywie czasowej. Podsumowaliśmy dzień identyfikując obszary i nowe pomysły do dalszej walidacji.

Dzień 2 - Priorities and Projects
Sesję drugiego dnia warsztatów rozpoczęliśmy krótkim ćwiczeniem strategiczno-teambuildingowym. Następnie zostały przypomniane fundamenty założeń strategii i pozycjonowania marki Altkom Akademia. Wraz z uczestnikami przeprowadziliśmy retrospekcję działań rok do roku, analizując co należy utrzymać, wstrzymać oraz zmienić, z wykorzystaniem ćwiczenia na zmapowanie wizji. Następnie zidentyfikowaliśmy kierunki strategiczne i priorytety, odwołując się do wypracowanych pomysłów z pierwszego dnia oraz fundamentalnych działań firmy. Przekształciliśmy priorytety na konkretne projekty i zadania, kończąc stworzeniem szczegółowego planu działania z perspektywy kwartału, roku oraz 2-3 lat. Warsztaty zakończyliśmy podsumowaniem i zamknięciem sesji.
Każdy uczestnik dostał również materiały, aby móc wracać do wypracowanych zagadnień.
