Rozwiązanie?
Ścieżka składała się z dwóch modułów - dwudniowych, certyfikowanych warsztatów Customer Journey (przeczytaj więcej o tym w case study - Customer Journey - mapowanie doświadczeń klienta w teorii i praktyce), a następnie modułu na temat facylitacji i moderacji sesji Customer Journey dla wybranych uczestników.
Warsztaty z facylitacji i moderowania sesji Customer Journey
Jednodniowe warsztaty w siedzibie Klienta dla grupy 12 uczestników były kontynuacją wcześniejszych warsztatów z Customer Journey, dlatego zaczęliśmy od przypomnienie roli i odpowiedzialności moderatora warsztatów mapowania ścieżek klientów oraz samego procesu mapowania i analizowania ścieżek klienta.
Kluczowe było dla nas nie tylko przedstawienie uczestnikom możliwych narzędzi (offline i online) do wykorzystania oraz zaprojektowania spotkania, ale i przećwiczenie w praktyce ćwiczeń oraz możliwych wyzwań w procesie. Ćwiczenie typu scenki (role-playing), w którym uczestnicy wcielali się na zmianę w rolę facylitatora, uczestnika warsztatu, ale i obserwatora sytuacji, pozwoliły na omówienie różnych wariantów facylitacji, moderowania trudnych sytuacji, ale i przygotowania się do jak najwyższej efektywności moderowania spotkań.
Podczas szkolenia zagospodarowaliśmy między innymi następujące bloki tematyczne:
-
Jakie są kluczowe zadania i obowiązki moderatora podczas warsztatów mapowania ścieżek klientów?
-
W jaki sposób moderator powinien skutecznie zarządzać czasem i uwagą uczestników?
-
Jak angażować uczestników i zachęcać ich do współpracy?
-
Jak zaprojektować i przygotować się do spotkania?
-
Jakie są narzędzia, które mogą być skutecznie wykorzystane w różnych fazach mapowania ścieżek klientów (na etapie badania, analizy, ideacji, ale też planowania zadań)?
-
Jakie są ćwiczenia (wprowadzające, energizery, ćwiczenia ideacyjne, priorytetyzujące, planujące), które facylitator może wykorzystać w procesie?
-
Z jakich etapów składa się proces Customer Journey i jak należy zagospodarować każdy z nich?
-
Jak facylitator może zarządzić trudnymi sytuacjami na spotkaniu (np. nadaktywni lub niezaangażowani uczestnicy, brak danych podczas spotkania, trudność radzenia sobie z atencją uczestników)?
Co wyróżniło to szkolenie?
Interaktywne ćwiczenia w parach oraz warsztaty role-playing (scenki)
Ważnym wyróżnikiem tych warsztatów było aktywne zaangażowanie uczestników poprzez warsztaty role-playing, ćwiczenia w parach lub małych grupach, co umożliwiło bezpośrednie zastosowanie zdobytej wiedzy. Uczestnicy nie tylko zdobywali informacje teoretyczne, ale także samodzielnie eksperymentowali, rozwijając praktyczne umiejętności niezbędne do efektywnego prowadzenia warsztatów z mapowania doświadczeń klientów. Dodatkowo, szkolenie umożliwiło testowanie siebie w różnorodnych sytuacjach biznesowych dzięki scenariuszom role-playing. To doświadczenie pozwoliło uczestnikom rozwijać umiejętność radzenia sobie z różnorodnymi wyzwaniami, co sprawiło, że byli lepiej przygotowani do elastycznego reagowania na rzeczywiste sytuacje biznesowe.
Nastawienie na współpracę i dyskusję
Jednym z kluczowych atutów szkolenia było także budowanie atmosfery współpracy i otwartej wymiany doświadczeń. Uczestnicy mieli możliwość omawiania różnych scenariuszy, dzielenia się swoim know-how oraz wymiany doświadczeń. To nie tylko poszerzało perspektywę uczestników, ale również kreowało możliwości długotrwałej współpracy.