Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

case studies facebook social media
16 sierpnia 2011 Bartłomiej Rak

Hotel SPA Dr Irena Eris na Facebooku - wzór dla branży czy obciach?

Czasami mam wrażenie, że marki boją się blogerów. Nie wiem z czego to wynika… Może niektórzy mają w pamięci case Kominka i Dr Oetkera? Ciężko mówić za wszystkich, ale podejrzewam, że w większości przypadków gdy bloger odzywa się do marki ma dobre zamiary - chce o coś zapytać, coś zrozumieć, a może zaproponować współpracę. Możliwości jest mnóstwo - tylko dlaczego marki, w takich sytuacjach, stają okoniem?

Wprowadzenie

Osoby obserwujące Socjomanię na Facebooku wiedzą, że od pewnego czasu prowadzimy szkolenia z tematyki mediów społecznościowych i ogólnie marketingu internetowego. Jedno z naszych szkoleń ma specjalny charakter - jest skierowane tylko do jednej branży - hotelarskiej. W trakcie takiego dwudniowego, kameralnego spotkania dyskutujemy na temat marketingu internetowego obiektów hotelowych. Nie jest tajemnicą, że hotele dopiero raczkują w sieci i mediach społecznościowych, dlatego też wiele miejsca poświęcamy zrozumieniu idei nowych mediów i e-marketingu. Moim zdaniem to warunek konieczny, aby nie dać internetowej plamy.

W części dotyczącej stricte social media pokazujemy kilka pozytywnych i negatywnych przykładów działań. Wśród tych pierwszych już od dłuższego czasu mówiliśmy o społecznościowej obecności Hoteli SPA Dr Irena Eris. Ten jeden z najpopularniejszych hotelowych fan page'ów do niedawna liczył sobie nieco ponad 3600 fanów…

Case study

Pierwszy raz o mediach społecznościowych w kontekście branży hotelarskiej mówiliśmy (wspólnie z Kamilem Maroszkiem) na styczniowym TravelCampie (barcampowe spotkania branży hotelarskiej i interaktywnej) i już wtedy w naszej prezentacji znalazły się obiekty SPA Dr Ireny Eris. Zakładam, że mówiliśmy co najmniej sensownie skoro zebraliśmy dobre opinie. Poniżej prezentacja z owego wystąpienia:

W styczniu Hotel SPA Dr Irena Eris miał nieco ponad 3200 fanów:

Slajd ze styczniowej prezentacji na TravelCampieSlajd ze styczniowej prezentacji na TravelCampie

Podczas naszego przedostatniego szkolenia nieco ponad 3600 (miesiąc temu), a w ten weekend już ponad 6600 fanów! Wzrost przedstawia się imponująco:

Wzrost liczby fanów strony Hotele SPA Dr Irena ErisWzrost liczby fanów strony Hotele SPA Dr Irena Eris

W okresie wzrostu prowadzony był konkurs „Pocztówka pełna słońca”, w którym do wygrania były zestawy dermokosmetyków do opalania Pharmaceris S oraz weekend w Hotelu SPA Dr Irena Eris. Działanie aplikacji polegało na dodaniu zdjęcia i dopracowaniu go za pomocą prostych efektów graficznych tak, aby przypominało wakacyjną kartkę. Kosmetyki wygrywały osoby z największą ilością głosów (innych fanów), a weekend przyznawało jury. Oczywiście nie obeszło się bez dyskwalifikacji niektórych zgłoszeń (cytat: ” byliśmy zmuszeni nie brać pod uwagę niektórych zgłoszeń, ale było to podyktowane tym, iż po weryfikacji oddanych głosów okazało się, że na te prace zostało oddanych kilkaset głosów pochodzących z tego samego numeru IP. Jest to sprzeczne z zapisem regulaminu (§ 4. pkt. 3.)”). To już tradycja facebookowych konkursów - zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie próbował oszukać aplikację. Były również małe wpadki - administratorzy aplikacji nie zamknęli głosowania w wyznaczonym terminie, a zwycięzcy zostali poinformowani przez prywatne wiadomości na Facebooku, które w ostatnim czasie nie chcą dochodzić…

Według danych Facebooka z aplikacji skorzystało około 3700 osób. Biorąc pod uwagę ogromne przełożenie tej liczby na liczbę fanów - to spory sukces! Fakt ten nieco uspokoił moją ciekawość, bo przez moment pomyślałem nawet o fanach rodem z Allegro… Po raz kolejny okazało się, że proste konkursy polegające na dodaniu własnej treści i zaproszeniu wszystkich znajomych do głosowania są bardzo efektywne.

Kasowanie…

Zainteresowany całą sytuacją postanowiłem dowiedzieć się czegoś u źródła. Ponieważ na facebookowej stronie nie ma podanego kontaktu napisałem na wallu, że chciałbym się skontaktować z osobami odpowiedzialnymi za działania na Facebooku. Nie zgadniecie - mój wpis skasowano :) oczywiście wziąłem to wcześniej pod uwagę i zrobiłem screenshota:

Wpis na wallu strony Hotel SPA Dr Irena ErisWpis na wallu strony Hotel SPA Dr Irena Eris

Pomijam kwestię, że na stronie nie ma regulaminu (house rules) mówiącego o możliwych powodach skasowania wpisu. Święte prawo osób prowadzących komunikację, ale pozostaje pewien niesmak, który podpowiada mi, że coś tu jest nie tak… Na pewno ktoś nie zrozumiał idei mediów społecznościowych.

Aktualizacja 15:00

Osoba odpowiedzialna za komunikację w serwisie Facebook Hoteli SPA Dr Irena Eris skontaktowała się ze mną w komentarzach do wątku na naszej facebookowej stronie. Wygląda na to, że wpis został skasowany, ale próbowano ze mną nawiązać kontakt poprzez prywatną wiadomość. Niestety w ostatnim czasie jest to trochę zawodne i tak też było tym razem. Nawiązaliśmy kontakt mailowy, wysłałem sporą listę pytań i odpowiedzi mam się spodziewać jutro.

Ciąg dalszy tutaj

Podziel się opinią