0
EN

Blog o marketingu internetowym

poniedziałek, 23 maja 2011 | Bartłomiej Rak

Jak zaplanować kampanię w Social Media?

Jakiś czas temu na potrzeby szkoleniowe przygotowałem prezentację o planowaniu kampanii w mediach społecznościowych. Mając chwilę wolnego czasu uzupełniłem prezentację tak, aby każdy mógł z niej skorzystać bez szkoleniowego komentarza. Temat jest ciągle na czasie - moda na Facebooka nie słabnie, za to można znaleźć coraz więcej głosów przestrzegających przed pochopnymi decyzjami. Odpowiednio przygotowana strategia pozwoli nam świadomie podejść do działań w social media.

Tworzenie strategii działań w mediach społecznościowych nie różni się wiele od planowania działań w innych mediach. Oczywiście są pewne niuanse, które odróżniają poszczególne kanały komunikacji, ale na poziomie podstawowym dużo łatwiej wskazać cechy wspólne. Już tylko z tego powodu należy się zastanowić dlaczego większość podmiotów prowadzących działania w mediach społecznościowych taką strategią nie dysponuje? Podobne zdanie ma wielu z Was (wyniki pytania na fan page'u Socjomania - Social media). O ile działania interaktywne opierają się zwykle o jakiś plan (nawet bardzo podstawowy), tak działania społecznościowe raczej rzadko. Może dlatego, że na pierwszy rzut oka media społecznościowe wydają się „łatwe do okiełznania”? Trudno o bardziej mylne pojęcie.

Zaplanowana w początkowym etapie strategia pozwala ograniczyć koszty, czas oraz ryzyko niepowodzenia. Właśnie w mediach społecznościowych strategia ma kluczowe znaczenie - łatwo tutaj o proste błędy, które mogą skutkować wymiernymi stratami. Jej opracowanie pozwoli w pełni wykorzystać bogaty potencjał dostępnych narzędzi.

Pokusa do nieprzemyślanego działania jest jednak duża. Moda, zakusy kolejnych konkurencyjnych podmiotów itd.. Warto jednak pamiętać, że powiedzenie „kto pierwszy ten lepszy” nie zawsze się sprawdza… Nie warto podejmować biznesowych decyzji na podstawie panującej mody. Zaplanowanie strategii działań nie kosztuje ani tak dużo, ani też nie zajmuje specjalnie dużo czasu, a więc do dzieła:

Za pomoc w przygotowaniu prezentacji dziękuję firmie Sentymetr, która dostarcza oprogramowanie o tej samej nazwie służące monitorowaniu mikroblogów, blogów, forów internetowych, opiniotwórczych serwisów oraz portali społecznościowych: „Tysiące nowych opinii, poglądów i ocen, które kształtują ludzkie wybory, pojawiają się w Internecie każdego dnia. Z pewnością chciałbyś znać te, które dotyczą Twojej firmy, jakości Twoich usług i pozycji Twojej marki. Sentymetr oferuje Ci profesjonalne narzędzie, które umożliwia precyzyjne monitorowanie i analizę treści pojawiających się w Sieci.”

Jeśli szukasz wprowadzenia do najważniejszych serwisów społecznościowych, sprawdź nasz kurs social media.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?