Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

socjomania
7 czerwca 2011 Wpisy gościnne

Kreatywność rodzi kreatywność

Kreatywność to od pewnego czasu bardzo popularne słowo i to ono znajdzie się dzisiaj na naszej tapecie. Kreatywna praca jest tym, o czym niemal każdy skrycie marzy. Do niedawna słowo to określało tylko efekty pracy osób zatrudnionych. Teraz oczekuje się tego także od pracodawców. Już tłumaczymy co konkretnie mamy na myśli…

Praca pochłania 1/3 każdej doby. Fajnie by było gdybyśmy zawodowo mogli się spełniać w pracy twórczej. Wiadomo, że warunkiem koniecznym jest kreatywność i ciekawe pomysły, które szybko przypadają do gustu innym. Ale miejsce, w którym pracujemy ma także ogromny wpływ na efekty naszych działań. Coraz więcej firm z sektora IT wie, że odpowiednio zaaranżowane biuro potrafi zwiększyć efektywność pracownika bardziej, niż nie jedna premia. Światowe giganty, takie jak Google, czy Facebook już dawno zainwestowały w zmianę wystroju biur. W ślad za nimi idą mniejsze, choć na polskim rynku jest jeszcze mało popularne. Korpo klimat odchodzi do lamusa!

Biuro Google (Wielka Brytania):
Biuro Google Wielka BrytaniaBiuro Google Wielka Brytania

Google (Zurich):
Biuro Google ZurichBiuro Google Zurich

Jedno z biur Facebooka:
Jedno z biur FacebookaJedno z biur Facebooka
Jedno z biur FacebookaJedno z biur Facebooka

Czy jest ktoś, kto nie chciałby pracować w biurze, które bardziej przypomina lunapark, niż korporację? Walory wizualne są widoczną na pierwszy rzut oka zaletą takiego wystroju. Jasne, intensywne kolory pobudzają wyobraźnię. Według psycholog prof. dr hab. Zofii Ratajczak - wpływ otoczenia wiąże się z oddziaływaniem na reakcje emocjonalne, odczucia estetyczne i podniesienie ogólnego poziomu aktywacji (Z. Ratajczak, Elementy psychologii pracy). Jednym słowem kreatywnie urządzone miejsce pracy sprawia, że sami myślimy bardziej kreatywnie, kosztuje nas to mniej wysiłku, a sama atmosfera pracy jest bardziej przyjazna. Zarówno właściciele Google, jak Facebooka postawili na nowocześnie zaaranżowane, otwarte przestrzenie wyposażone kolorowymi, designerskimi meblami. Pracownicy firmy Pixar (opis tutaj) także doceniają wygląd swojego biura. Jak mówią: „Dzięki temu rodzą się nowe idee. Gdybyśmy nie mieli tej wspaniałej, pełnej energii przestrzeni, wszyscy siedzieliby po prostu w swoich pokojach i gabinetach.”

Polskie firmy coraz częściej dostrzegają zalety kreatywnego środowiska pracy. Nk.pl, portal społecznościowy także poszedł w ślady globalnych potentatów.

Biuro nk.pl (Wrocław):
Biuro nk.plBiuro nk.pl
Biuro nk.plBiuro nk.pl

Nasza-klasa to nie jedyny polski przykład - jest się czym chwalić!

Biuro XSolve (Gliwice):
Biuro XSolveBiuro XSolve
Biuro XSolveBiuro XSolve

Biuro CD Projekt (Warszawa):
Biuro CD ProjektBiuro CD Projekt
Biuro CD ProjektBiuro CD Projekt

Każdy czytelnik pewnie teraz marzy o pracy w takim biurze. A pracodawcy? Pewnie zaglądają do portfela. Faktem jest, że taka aranżacja wnętrz biurowych musi wiązać się z kosztami. Ale korzyści, jakie pracodawca może odnieść są warte tej inwestycji. Przede wszystkim motywacja i zaangażowanie zespołu rośnie, pomysły są świeże, a pracownicy chcą przychodzić do pracy. To najlepsza wizytówka dla każdej firmy. To także przyciąga młode, twórcze osoby, które chcą pracować kreatywnie - w kreatywnym miejscu. Zwiększa się więc atrakcyjność firmy na rynku pracy oraz kreuje się jej pozytywny wizerunek. To de facto inwestycja w pracowników, nie w biuro, która zwróci się bardzo szybko. Badania opublikowane w Journal of Experimental Psychology potwierdzają - osoby pracujące w otoczeniu żywych kolorów, urządzonych z fantazją są średnio o 15% bardziej efektywne.

Wypada już tylko życzyć wszystkim pracownikom biurowym pracy w biurze, które będzie krzyczało pozytywną energią. Pracodawcom życzymy, żeby dostrzegli niewykorzystywany potencjał pracowników, których wystarczy tylko odpowiednio pobudzić do kreatywnych działań.

Wpis gościnny Weroniki W.

Podziel się opinią