NK w edukacji
Prowadząc w ubiegłym roku wśród studentów badania dotyczące edukacyjnych aspektów portalu Nasza-Klasa (obecnie nk), nie byłam zachwycona wynikami. Co prawda, ponad 70% osób posiadało konto na tymże portalu, ale głównie w celu podtrzymania starych znajomości. Z forum klasy/szkoły/uczelni korzystało 9% badanych. Tymczasem ostatnio zaobserwowałam coś ciekawego. 11-letni chłopak spędza tam mnóstwo czasu, grając, dzieląc się za znajomymi linkami na Śledziku. 13-letni uczeń prosi mnie o wysyłanie mu informacji o spotkaniach przez nk, a jedna z klas, wraz ze swoim wychowawcą prowadzi forum, w taki sposób, że stało się dla nich wirtualną kroniką. Z tego wniosek, że nk możemy wykorzystać w edukacji.
Nasza-Klasa
Według danych portalu Alexa, nk.pl jest czternastą pod względem popularności stroną internetową w Polsce. Portal został założony w 2006 roku, cieszył się popularnością do 2009 roku, później jednak Facebook zdobył większą popularność i jego notowania mocno spadły. Nałożyło się na to też odsprzedanie portalu, zmiana polityki prywatności i w konsekwencji zmiana też nazwy z nasza-klasa.pl na nk.pl. Początkowym zamiarem twórców było odnowienie starych przyjaźni ze szkolnych lat bądź pielęgnowanie tych, które jeszcze są, ale wraz z ukończeniem szkoły mogą być zaniedbane. Wspólnym celem kilku milionów Polaków stało się odtworzenie klas z lat szkolnych, a wspólną wartością zadbanie o odnowienie przyjaźni sprzed lat. Elementem niezmiennym od początku działania portalu Nasza-Klasa jest to, że kładzie ona nacisk na dane podawane podczas rejestrowania. Każdy z użytkowników może posiadać swoje konto, firmując je własnym nazwiskiem lub posiadać konto fikcyjne, które z jego prawdziwymi danymi nie ma nic wspólnego. Należy tylko to zaznaczyć i zaakceptować regulamin. Istnieją również konta oficjalne – dla osób sławnych oraz konta sponsorowane. Zarejestrować na portalu może się każdy, niezależnie od wieku. Użytkownik posiada możliwość dołączenia do forum klasy, szkoły, uczelni, a także możliwość dodania do znajomych, nie tylko osoby z klasy, ale też osoby znajome, kolegów z pracy czy członków rodziny. Liczba znajomych – podobnie jak ma to miejsce na Facebooku – może być nieograniczona, jednakże na Naszej-Klasie nie można grupować kontaktów i zmieniać – w zależności od grupy – widoczności naszych danych. Ponadto, na portalu znajdziemy również gry, aplikacje i Śledzika.
Nauczycielu, a oto narzędzia
Portal stracił wielu zwolenników, niemniej jednak dzieci nadal tam są. Nk.pl to dla nich alternatywna Facebooka, który jest od 13 roku życia. Jak zatem wykorzystać nk.pl w edukacji? Jedyną z funkcji jest możliwość dołączenia do klasy, do której się uczęszcza lub uczęszczało i jednocześnie stworzenie lub udział w tworzeniu forum danej szkoły czy klasy. Fora szkół i klas zapewniają niejednokrotnie przepływ informacji. Pełnią także rolę kroniki wspomnień. Wiele szkół już teraz wykorzystuje fora szkół do zamieszczania informacji szkolnych czy chociażby informacji dotyczących kupna/sprzedaży podręczników lub możliwych zajęć wyrównawczych czy korepetycji. Spotkałam się też z klasą licealną, która na forum nk wrzucała rozwiązania zadań lub opracowania lektur czy też wymieniała się informacjami, spostrzeżeniami dotyczącymi zajęć w szkole. To wszystko już funkcjonuje. Pytanie tylko, czy nauczyciel chce w tym uczestniczyć czy woli udawać, że niczego nie zauważa.
Nasza-Klasa oferuje nam swój wewnętrzny komunikator nktalk, a także system wymiany prywatnych wiadomości. Nowością od 2009 roku jest serwis Śledzik.pl powiązany z Naszą-Klasą, co powoduje, że użytkownicy mogą dodawać również linki interaktywne za pomocą tego serwisu. Od niedawna istnieje również Tablica, która jednak ma mniejszą funkcjonalność niż Tablica na Facebooku. Wewnętrzna poczta czy czat może być wykorzystany przez nauczyciela do przekazania informacji uczniom nieobecnym na temat zajęć, które się odbyły lub tych, które dopiero się odbędą, co mogłoby pomóc w wyrównaniu zaległości. Co więcej, na nktalk można komuś wysłać linka edukacyjnego lub chociażby przy pomocy tego komunikatora pokazać najmłodszym, jak wyglądają mechanizmy komunikacyjne w internecie.
Śledzik również umożliwia nam podpinanie różnych linków. Do tej pory przyglądam się, jak 4 klasa dzieli się muzyką. Czasami pojawiają się komentarze lub po prostu dzieci wzajemnie klikają na przycisk „Fajne”. Być może to jest szansa na to, by wpleść między nasz kontakt z wychowankami edukacyjny link i poprosić, by ocenili, czy jest fajny czy nie i ewentualnie wytłumaczyli, dlaczego im się nie podoba.
Nasza-Klasa posiada około 75 gier i aplikacji. Stale wprowadzane są nowe rozwiązania i możliwości, jednak pomysł ten również rozwija się od niedawna, walcząc tym samym o użytkownika, który obecnie woli spędzać czas na Facebooku, gdzie do dyspozycji ma kilkanaście tysięcy gier i miniprogramów.
Gry uczą podstawowych mechanizmów gospodarczych, jeśli jest to gra, w której dzieci zarządzają lub muszą opracować pewną strategię. Najpopularniejszą grą jest organizowanie własnego gospodarstwa, które – jak wynika z obserwacji – uczy najmłodszych właśnie zarządzania własnymi zasobami. Bezpieczeństwo przede wszystkim
Niemniej jednak, należy wziąć pod uwagę również zagrożenia wynikające z używania takich portali, gdzie nasze dane osobowe może zobaczyć każdy. Nauczyciele powinni uświadomić dzieciom wagę udostępniania informacji, a także przekazać wiedzę dotyczącą rozsądnego i bezpiecznego używania mediów społecznościowych. Za przykład może tutaj służyć, opisywana szeroko w mediach, sytuacja żołnierzy stacjonujących w Afganistanie, którzy za pomocą Naszej-Klasy zaprezentowali własne zdjęcia w mundurze z pełnym uzbrojeniem, udostępniając tym samym swój wizerunek i ściągając na siebie uwagę nie tylko mediów, ale także użytkowników, a być może i terrorystów. Potrzebne są realne pomysły na przyszłość, z uwzględnieniem odpowiedzialności i wyobraźni, które umożliwią zabezpieczenie danych udostępnianych innym użytkownikom, a w późniejszej fazie wykorzystanie takich serwisów w celach edukacyjnych.
Ma 13 lat i koresponduje ze mną na nk
Małgorzata Ohirko, nauczyciel i bibliotekarz Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju zauważyła, że młodzież doskonale wie, że komputer podłączony do Internetu to źródło informacji, ogromna baza danych zawierających teksty, grafikę, dźwięk, niezliczoną ilość stron edukacyjnych, ale mimo to najczęściej odwiedzanymi portalami przez młodych ludzi są portale społecznościowe. Szczególnie młodzi ludzie, na etapie podstawówki, kiedy to Facebook jest jeszcze zakazany, spędzają kilka lub nawet kilkanaście godzin w miesiącu właśnie na portalu nk.pl. Zatem dysponując nawet kilkoma godzinami dodatkowo miesięcznie, współczesny nauczyciel może połączyć przyjemne z pożytecznym i za pomocą Naszej-Klasy np. zadawać zadania dzieciom, które posiadają konto. Jeden z moich uczniów wybrał formę kontaktu właśnie przez portal nk. Jeśli ma z czymś problem, czegoś nie wie, nie może przyjść na zajęcia, wystarczy, że wyśle mi wiadomość. I nawet jeśli są to pojedyncze osoby, to warto zagospodarować i to dostępne nam miejsce. Zdaję sobie sprawę, że obecnie fenomen Naszej-Klasy słabnie, ale nadal wiele osób, a przede wszystkim dzieci tam zagląda. Wciąż istnieje szansa, że wprowadzając nowe aplikacje i starając się dogonić portale o charakterze międzynarodowym takie, jak Facebook, NK – miejsce spotkań stanie się idealną platformą do współpracy na gruncie nauczyciel – uczeń.