0
EN

Blog o marketingu internetowym

6 maja 2020 | Piotr Podgajny

Persony marketingowe w strategii digital

Persona marketingowa to niezwykle istotne narzędzie w procesie tworzenia strategii digital. Zobacz jak stworzyć i opisać persony! W artykule znajdziesz też darmowy szablon persony do pobrania.

Czym jest persona w strategii digital?

Persona to wyimaginowana sylwetka reprezentanta Twojej grupy docelowej. Powiedzmy, że to Twój idealny odbiorca czy klient. Przeważnie dość stereotypowy. Zbadany i opisany w kilku kategoriach danych.

 

Co daje określenie person?

Określenie choćby kilku person pozwala jasno zdefiniować charakterystykę często różnych odbiorców tej samej marki. To z kolei ułatwia dotarcie do odbiorcy z właściwym, dopasowanym do niego / niej komunikatem - pozwala dobrać odpowiednie kanały komunikacji dla każdej z person, określić tematykę komunikatów, ich charakter czy tonalność, daje też wskazówki dotyczące targetowania reklam.

 

Jak wygląda przykładowa persona zdefiniowana w strategii digital?

Na przykład tak (kliknij w grafiki, aby powiększyć):

Persona marketing strategia digital przykład

Persona marketing strategia digital przykład

Informacje o personie warto uzupełnić o kanały, w których możesz do danej persony dotrzeć, przykładowo:

Persona marketing strategia digital przykład

Dlaczego takie, a nie inne dane?

W tabeli poniżej zebrałem najczęstsze dane, które pojawiają się na szablonach opisujących persony, które możesz znaleźć w internecie. Niektórych z nich nie widzisz na przykładzie powyżej - wyjaśniam to w tabeli w kolumnie z uwagami. Znajdziesz tam też informację na temat tego, co poszczególne dane nam faktycznie dają. 

Według mnie warto dążyć do jak największej syntezy danych i minimalizowania liczby informacji w tego typu pracach. Dlaczego? Bo cała strategia digital to spory dokument, w którym łatwo się pogubić. Nadmiar person i nadmiar danych może - zamiast pomóc - wprowadzić mętlik, przeszkodzić w zrozumieniu person i w efektywnym wdrażaniu strategii w życie.

Kliknij w tabelę, aby ją powiększyć:

Persony w strategii digital dane

 

Jak pozyskać wszystkie te dane?

Wszystkie dane charakteryzujące personę jesteś w stanie pozyskać korzystając z metod i narzędzi, które opisałem dokładnie w moim poprzednim artykule:

Czytaj o metodach analizy grupy docelowej

 

Są to - w skrócie - takie metody i narzędzia (szczegóły każdej z metod znajdziesz w podlinkowanym powyżej artykule):

  • Wiedza wewnętrzna w zespole

  • Twoje kanały digital

  • Badania i raporty

  • Ankieta

  • Wywiad

  • Monitoring wzmianek w internecie

  • Facebook Audience Insights

  • Wyszukiwane frazy

  • Menedżery reklam

Zachęcam do zastosowania co najmniej kilku metod i narzędzi - rzadko jedna metoda dostarczy nam satysfakcjonujących i pełnych danych. Gdybym miał wybrać tylko dwie, z których skorzystałbym za każdym razem, byłyby to na pewno ankiety + monitoring wzmianek w internecie. 

Zachęcam też do polegania na researchu i danych, a nie tylko i wyłącznie na Twoich przeczuciach i wyobrażeniach na temat person.

 

 

Jak wygląda proces tworzenia persony, krok po kroku?

  1. Zburzuj się w zespole i wytypuj kilka person, które najszybciej przychodzą Ci do głowy - popatrz na aktualnych klientów oraz takich, których chciałbyś pozyskać - czy widzisz wśród nich zależności i powtarzalne typy osób?

  2. Zdefiniuj kilka person, które w kolejnych krokach poddasz weryfikacji. Opisz je wstępnie. Na tym etapie - niepopartym jeszcze danymi - możesz skorzystać z mapy empatii - pobierz i uzupełnij wspólnie z członkami zespołu ten szablon i wypełnij go dla każdej persony: https://medium.com/the-xplane-collection/updated-empathy-map-canvas-46df22df3c8a

    Persony strategia digital mapa empatii

  3. Wykonaj research używając co najmniej kilku metod i narzędzi opisanych w tym artykule.

  4. Pobierz i wypełnij przygotowany przeze mnie szablon persony. Według mnie warto ograniczać liczbę opracowywanych person do niezbędnego minimum. 10-15 person może, wbrew pozorom, utrudnić Ci późniejsze efektywne przygotowywanie komunikatów marketingowych i realizowanie strategii.

Szablon tworzenia persony strategia digital social media

Szablon tworzenia persony strategia digital social media

Szablon tworzenia persony strategia digital social media

Pobierz szablon tworzenia persony

 

Jakie narzędzia mogą pomóc Ci opisać persony?

O narzędziach do pozyskiwania danych już wiesz - istnieją też narzędzia pomagające opisać / zwizualizować personę. 

  1. Możesz skorzystać z naszego szablonu, podlinkowanego powyżej.

  2. Fajnym - i darmowym dla jednej persony - narzędziem jest też https://uxpressia.com - znajdziesz tam prosty, dowolnie edytowalny szablon, który możesz uzupełnić i wyeksportować.

 

Kolejne kroki

Co warto wykonać po opracowaniu person? Zastanów się nad takim rozwinięciem swojej pracy:

  • Przypisanie person do odpowiednich produktów / gałęzi / obszarów działań, które są dla nich najbardziej właściwe.

  • Nadanie priorytetów personom pod kątem wagi biznesowej i komunikacyjnej.

  • Przypisanie person do kanałów digital najbardziej dopasowanych do danej persony.

  • Opracowanie ścieżek (customer journey maps) dla każdej z person, aby dopasować rozwiązania lub komunikację do poszczególnych etapów podróży klienta. 

  • Określenie tematów komunikacji i taktyk dopasowanych do poszczególnych person i etapów ich “podróży”.

Te etapy przybliżymy w kolejnych artykułach na temat strategii digital.

 

Podsumowanie 

Jako Socjomania przygotowujemy kompletne strategie digital czy strategie komunikacji w social media, oraz ich poszczególne etapy: jak analizy grup docelowych czy opracowanie person. Zobacz case studies naszych projektów strategicznych!

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?