0
EN

Blog o marketingu internetowym

Jak stworzyć strategię digital w 6 krokach?

Strategia to plan, dzięki któremu organizacja może osiągnąć założone cele. Posiadanie strategii wprowadza porządek w organizacji, każdy z pracowników wie do czego organizacja dąży, co jest celem jej działań, jaki jest jej plan na przyszłość i w jaki sposób będzie dążyła do jego realizacji. Działanie bez planu jest jak budowanie domu bez projektu.

Co to jest strategia digital?

Strategia digital stanowi odpowiedź na pytanie w jaki sposób marka będzie prowadzić komunikację, jakie działania podejmować w kanałach digital by efektywnie docierać do swoich odbiorców. Jakie kanały powinna wybrać, jakie cele będą realizować poszczególne kanały?

Pytań pojawia się całe mnóstwo. Im więcej ich zadamy, tym lepiej będziemy przygotowani do prowadzenia działań w digitalu. 

Strategia digital jest strategią dotarcia, obecności w konkretnych kanałach. Zanim jednak zaczniemy nad nią prace najpierw musimy wiedzieć co chcemy komunikować, do kogo, w jaki sposób i gdzie, czyli potrzebujemy strategii komunikacji.

Z kolei sama strategia komunikacji jest wynikiem strategii marki. Typów strategii mamy znaczniej więcej natomiast w tym wpisie skupimy się na strategii digital i strategii komunikacji.

Strategia marki, strategia komunikacji, strategia digital

Strategia digital w 6 krokach

Modeli tworzenia strategii znajdziecie naprawdę wiele, wybierzcie ten, który jest dla Was najbardziej intuicyjny i funkcjonalny. Wszystkie modele zawierają praktycznie te same etapy i rozpoczynają się analizą sytuacji wyjściowej - odpowiedzią na pytanie gdzie jesteśmy obecnie, gdzie jest konkurencja oraz odbiorcy. 

W Socjomanii przy projektach strategicznych stosujemy model SOSTAC, który jest bardzo dobrze odbierany przez klientów dzięki temu, że porządkuje informacje i w logiczny sposób prezentuje sposób dochodzenia do wniosków,  przechodząc do strategii, taktyki i planu wdrożenia.

Nawet osoby, które mają z nim styczność po raz pierwszy na prowadzonym przez nas kursie Digital Marketing Institute Strategy&Planning, gdzie na zakończenie muszą opracować własną strategię w modelu SOSTAC, chwalą go sobie.

Model jest bardzo wygodny do pracy dlatego też za jego pomocą chcę Wam przybliżyć etapy tworzenia strategii, brak doprecyzowania iż chodzi o strategię digital jest celowe, gdyż model SOSTAC możecie wykorzystać do opracowania strategii komunikacji, działań w tradycyjnych mediach, nie koniecznie tylko w digitalu.

 

Model SOSTAC

Litery, znajdujące się w nazwie modelu, odpowiadają za konkretny etap tworzenia strategii. Podążając po kolei za poszczególnymi krokami stworzymy przejrzystą strategię, która będzie towarzyszem codziennych działań wewnątrz organizacji oraz pomocą w zrozumieniu się przy współpracy z podmiotami zewnętrznymi, np. agencjami realizującymi działania komunikacyjne.

Każdy krok determinuje następny, pozwala pójść dalej odpowiadając na konkretne pytania.

 

S - Situation Analysis - Gdzie jesteśmy?

O - Objectives - Dokąd zmierzamy?

S - Strategy - Co musimy zrobić by tam dotrzeć?

T - Tactics - W jaki dokładnie sposób to zrobimy?

A - Action - Jaki jest plan działań - co i kiedy?

C - Control - Czy dotarliśmy do miejsca do którego zmierzaliśmy?

 

Sama analiza sytuacji wyjściowej stanowi 60% pracy nad strategią i jest absolutnie kluczowa do wyznaczenia kierunków działań, wyróżnienia się na tle konkurencji oraz efektywnego dotarcia do odbiorców. 

W jej zakres wchodzą takie elementy jak: analiza odbiorców, analiza konkurencji (nie tylko posiadanej oferty, ale sposobu komunikowania, obecności i aktywności w kanałach, etc.), analiza własnych działań - komunikacyjnych, promocyjnych, analiza posiadanych kompetencji, by uniknąć sytuacji w której stworzona strategia, nie będzie wdrażana ze względu na brak odpowiednich kompetencji, jak i również analiza trendów, czy partnerów. 

W kolejnym artykule opowiem w jaki sposób podejść do analizy sytuacji wyjściowej, na co zwracać uwagę rozkładając na czynniki pierwsze wyżej wymienione elementy.

Sukcesywnie będę Wam przybliżać pozostałe kroki tworzenia strategii natomiast jeśli już teraz coś wydało Ci się szczególnie interesujące i chciał(a)byś by znalazło się w kolejnych artykułach, naszych treściach na temat strategii, nie tylko digital, zadaj pytanie.

 

Co dalej?

Jeżeli chcesz porozmawiać o strategii digital już teraz, zapraszam do kontaktu - [email protected]

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?