Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

6 sierpnia 2014 Agnieszka Molęda

Social Media na Woodstocku - Case Study

Jak promować wydarzenia? Organizacja dużego festiwalu, koncertu, imprezy masowej to ogromne wyzwanie. Uczestnictwo w takiej imprezie to niezapomniane przeżycie i doświadczenie. My mieliśmy okazję wesprzeć działania social media ekipy Woodstock Festiwal i chcemy pokazać Wam dobre praktyki, które zostały zastosowane i ich efekty. Zobaczcie jak działają social media od kuchni podczas imprezy, na którą przybywa 750 000 ludzi! Social Media na Woodstocku - Case Study.

Zobaczyliśmy festiwal nie tylko od strony uczestnika (to mniej, ale tego też zasmakowaliśmy), ale organizatora. I to, co mieliśmy okazję doświadczyć przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Chyba nie zdawaliśmy sobie sprawy, jaką maszynerią jest uruchomienie imprezy na TAKĄ skalę. Zadbanie o bezpieczeństwo ludzi, synchronizację programu i tego co dzieje się na scenie (a właściwie scenach) i równolegle w ramach programu festiwalu, to tylko kropla w morzu.
Nad Social Media i prasą działało około 40 osób skupionych w redakcji stron woodstockowych, Kręcioła.TV i biurze prasowym. To ludzie, którzy podczas całego festiwalu siedzą w specjalnie zbudowanym na potrzeby festiwalu biurze (zwanym kontenerem - pozdrawiamy Was!) za sceną główną, wibrującym prawie non stop od dźwięków płynących ze sceny. Młodzi ludzie, świetnie zorganizowani i bardzo zmotywowani do tego, by śledzić, działać i reagować w social media od rana do nawet 4 nad ranem (tak!). Bo chcą. Każdy odpowiedzialny za przypisany mu kanał społecznościowy, ale pomocny dla innych. Do tego wzajemna współpraca i wewnętrzna komunikacja, bo przecież kanały nie działają jako osobne twory, wszystko bazuje na synchronizacji, spójności komunikatów.
Centrum prasowe Woodstock Festiwal 2014Centrum prasowe Woodstock Festiwal 2014
My jako Socjomania wspieraliśmy ich działania, byliśmy odpowiedzialni za część komunikacji na Twitter i Instagram. Mogliśmy więc przyczynić się do napędzania tej i tak już świetnie funkcjonującej maszynerii.

Tej synchronizacji właśnie postanowiliśmy się przyjrzeć opisując case study social media na Woodstocku w postaci dobrych praktyk, które były stosowane podczas festiwalu i które stanowią rekomendację działań każdego dużego eventu. Jak promować wydarzenia?

Brand24 Kanały społecznościowe podczas Woodstock FestivalBrand24 Kanały społecznościowe podczas Woodstock Festival
Podsumowanie z Brand24, wg którego buzz w mediach społecznościowych po festiwalu wzrósł o 305%

1. Hashtagi #lovewoodstock #woodstock2014

Woodstock Festiwal w mediach społecznościowych funkcjonował pod dwoma hashtagami : #woodstock2014 oraz #lovewoodstock. Tymi hasłami opatrzone były zarówno treści publikowane na Twitter, jak i na Instagram przez oficjalne konta @WoodstockPoland, ale nie tylko. Przez cały okres festiwalu ogłaszano i zachęcano do używania hashtagów przy postach nawiązujących do tego eventu. Dzięki temu wszystkie treści udostępniane przez użytkowników były łatwiejsze do znalezienia dla innych, wzmacniały rangę wydarzenia, pozwalały na intensywną komunikację z fanami, wchodzenie w dialogi. Sprawdzaliśmy pozycję tematu Woodstock na Twitterze w okresie trwania festiwalu. W szczytowym momencie temat Woodstocka osiągnął w trendach w Polsce 1 miejsce!

Temat Woodstock na pierwszym miejscu w trendach na TwitterTemat Woodstock na pierwszym miejscu w trendach na Twitter

Wykres jak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na Twitterze: Tweetnij to
Jak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na Twitterze - podsumowanieJak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na Twitterze - podsumowanie

Woodstock na Twitterze w liczbach - podsumowanie: Tweetnij to
WoodstockLiczbyWoodstockLiczby
Grafikę wykonaliśmy za pomocą Easel.ly
Źródła danych z Twitter: Topsy Pro

Temat Woodstocka na Twitter w Trendach - bardziej szczegółowo:
Jak promować wydarzeniaJak promować wydarzenia
Jak promować wydarzeniaJak promować wydarzenia
Jak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na TwitterzeJak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na Twitterze
Jak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na TwitterzeJak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na Twitterze
Jak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na TwitterzeJak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na Twitterze
Do sprawdzania tego, jakie trendy na Twitterze panują w konkretnych krajach w poszczególne dni zastosowaliśmy narzędzie Trendinalia.

2. Facebook - miejsce, w którym ludzie rozmawiają

Facebook podczas festiwalu stał się głównym miejscem interakcji społecznościowych, na których odbywały się relacje z wydarzeń, ale stanowił również platformę aktywnych dyskusji użytkowników. W tym roku bardzo dużo osób pisało bezpośrednio z pola woodstockowego i zglaszało swoje problemy drogą internetową. Poniżej posty cieszące się największą aktywnością.

Od 30 lipca do 5 sierpnia na stronie przybyło 13,7 K fanów!

Jak promować wydarzeniaJak promować wydarzenia
Jak promować wydarzeniaJak promować wydarzenia
Jak promować wydarzeniaJak promować wydarzenia
Jak promować wydarzeniaJak promować wydarzenia

3. Instagram - nie tylko zdjęcia konta @WoodstockPoland

Na Instagramie nie brakowało aktywnych fanów, którzy nie tylko chętnie podglądali zdjęcia publikowane przez oficjalne konto @WoodstockPoland, ale komentowali i dzielili się całą masą swoich zdjęć, oznaczając je hashtagami #woodstock2014 i #lovewoodstock.
Hashtag na InstagramieHashtag na Instagramie
Oficjalne konto Woodstocka nie pozostawało bierne - aktywnie włączało się w dyskusje w komentarzach i repostowało również na swoim koncie zdjęcia publikowane przez fanów - te, które zasługiwały na szczególną uwagę. W ten oto sposób w te kilka dni na Instagramie zbudowała się zżyta społeczność.

Sprawdziliśmy statystyki Instagrama przed i po festiwalu za pomocą narzędzia Iconosquare. Pozwala ono na przeanalizowanie najbardziej lubianych zdjęć, najczęściej stosowanych hashtagów, najaktywniejszych użytkowników, dynamiki wzrostu polubień zdjęć i liczby fanów, zaangażowania i wiele innych.
Instagram w okresie od 31 lipca do 5 sierpnia 2014
Instagram w ciągu 7 dniInstagram w ciągu 7 dni
Najbardziej lubiane zdjęcia na Instagramie
Instagram Woodstock najbardziej popularne zdjęciaInstagram Woodstock najbardziej popularne zdjęcia
Jak wzrastała liczba polubień przypadająca średnio na jedno zdjęcie
Polubienia zdjęcia (średnia) na Instagram WoodstockPolandPolubienia zdjęcia (średnia) na Instagram WoodstockPoland
Jak wzrastała liczba fanów na Instagramie podczas festiwalu? Podwojenie liczby!
Instagram wzrost fanówInstagram wzrost fanów
Ciekawostka Instagramowa - najbardziej popularne stosowane filtry
Najbardziej popularne filtry na Instagramie WoodstockPolandNajbardziej popularne filtry na Instagramie WoodstockPoland
Hashtag na Instagramie - podsumowanie
Do wyszukiwania zdjęć na Instagramie za pomocą hashtagów świetnie nadaje się narzędzie Hashlovers.
Instagram HashtagInstagram Hashtag
Instagramowy Hashtag Woodstocku podsumowanieInstagramowy Hashtag Woodstocku podsumowanie

4. Akcja z Instadruk

Ciekawym nawiązaniem do akcji publikowania zdjęć na Instagramie z hashtagiem #woodstock2014 i #lovewoodstock była współpraca z Instadruk. Zdjęcia, które na Instagramie opatrzone były tym hashtagiem ekipa Instadruku drukowała! Można było je odebrać w namiocie ASP!

5. Interakcje z użytkownikami na Woodstock Festival

Komunikacja podczas Woodstock w mediach społecznościowych nie bazowała na informowaniu i wysyłaniu komunikatów. To był dialog, rozmowa z użytkownikami, odpowiadanie na pytania, rozwiewanie wątpliwości, pytanie ich o opinię, dyskusja, zaczepianie. W ten sposób zbudowała się naprawdę rozbudowana społeczność internautów, z których część to osoby, które bardzo chciały być na Woodstocku, ale z jakiś przyczyn dotrzeć w tym roku nie mogły, część to aktywni uczestnicy Woodstocka, którzy na bieżąco dzielili się wrażeniami.

6. Relacja z wydarzeń live Woodstock Festival

W mediach społecznościowych podczas wydarzeń obserwować można było komunikację live. Całe wydarzenie można było oglądać na kanale KręciołaTV, na kanale Youtube, ale także na bieżąco śledzić komunikację na Twitter, Intagram i Facebook, w których pojawiały się wysokiej jakości zdjęcia, komentarze, relacje, cytaty gwiazd, relacje z tego, jak bawili się ludzie i inne.

7. Odpowiadanie na pytania, problemy użytkowników

W mediach społecznościowych wielu użytkowników w tym roku dzieliło się swoimi sugestiami i komentarzami na bieżąco z Kostrzyna i koncertów. Pojawiały się pytania, na które Woodstock Festiwal starał się na bieżąco udzielać odpowiedzi i wchodzić w dyskusje.

Odpowiadanie na pytania użytkownikówOdpowiadanie na pytania użytkowników

8. Interakcje z artystami

Nie tylko interakcje z użytkownikami, nie tylko publikowanie newsów i informacji. Tweetują i postują też artyści, do których Woodstock Festiwal nawiązywał w swoich postach.

#tourlife pic.twitter.com/OuRmLkQH4Y

— The Sunpilots (@thesunpilots) sierpień 3, 2014

9. Pytania od fanów do wywiadów z idolami, hashtag #ask

Jak na każdym festiwalu, pomiędzy koncertami trwają wywiady z gwiazdami. Na Twitterze fani mieli możliwość zadawać pytania do niektórych gwiazd za pomocą hashtagu #asknazwazespolu, na Instagramie pojawiały się zdjęcia z wywiadów, a także relacja z akcji, w której gwiazdy szkolone były z pierwszej pomocy!

10. Filmy ze zdjęciami z Twittera na telebimach dużej sceny

Zdjęcia użytkowników z Twittera opatrzone hashtagami #lovewoodstock i #woodstock2014 montowane były w film, który wyświetlany był na telebimie głównej sceny podczas przerw!

11. Zdjęcia z Instagrama na telebimach

To samo działo się ze zdjęciami z Instagrama opatrzonymi tymi hashtagami. Nawet Kasia załapała się na swoją twarz na telebimie głównej sceny. Hej Kasia!

Zdjęcia na telebimie sceny głównej na WoodstockZdjęcia na telebimie sceny głównej na Woodstock

12. Nie tylko o koncertach, zajrzenie „w tłum”

Na kanałach Woodstocku pojawiały się nie tylko relacje z wydarzeń i informacje o programie, nadchodzących eventach w ramach programu. Media społecznościowe po prostu „wchodziły w tłum”, bywały na wydarzeniach, podglądały reakcję ludzi, cytowały gwiazdy. Social media podczas Woodstocku stały się jednym z uczestników.

13. Twitter Mirror

Nowość na rynku Polskim zagościła na Woodstocku! Oficjalny partner Twittera w Polsce - 140media opracował aplikację TwitterMirror, która pozwala na zrobienie selfie, które automatycznie ląduje na Twitterze z wcześniej przygotowanymi hashtagami i opisem. Na Woodstocku Twitter Mirror fotografował gwiazdy :)

14. Jurek Owsiak powiedział o wynikach social media na scenie głównej

Jurek Owsiak wspierał akcję mediów społecznościowych - podczas jednego ze swoich wystąpień na scenie głównej podziękował całej ekipie odpowiadającej za media społecznościowe, jak również wszystkim internautom, którzy przyczynili się do tak dużych liczb tweetów, postów, fanów!

Social Media na Woodstocku - Case Study. Kilka słów na koniec…

Działania social media podczas takiego festiwalu czy innego dużego eventu wymagają czterech rzeczy. Planowania, strategii, synchronizacji zespołu i komunikacji. Na Woodstocku funkcjonowało to bez zarzutu, mimo, że każda osoba odpowiedzialna była za inne kanały, nie było mowy o rywalizacji, ludzie pomagali sobie nawzajem, udostępniali materiały, dzielili newsami, informacjami, pomocą, wiedzą. Funkcjonowali jak kilkudniowa woodstockowa rodzina, a dołączenie do nich na kilka dni było naprawdę niesamowitym doświadczeniem. Planując duże wydarzenie i działania social media nie zapominajcie więc o dobrym, szczegółowym planie, o organizacji i kalendarzu działań. Również działajcie dynamicznie - niektóre pomysły mogą przyjść w trakcie wydarzenia, pod wpływem atmosfery i energii, którą wytwarzają ludzie. Plan jest ważny, ale zawsze warto zostawić furtkę na spontaniczność i elastyczność działań!

Pomimo zakończenia 20 Przystanku Woodstock Festiwal, w mediach społecznościowych wciąż pojawiają się wrażenia ludzi, cała masa zdjęć, komentarzy, dyskusji.
My jeszcze raz dziękujemy za możliwość udziału, przeżycia tych wszystkich wrażeń i za cenne doświadczenie, którego nikt nam nie odbierze!:) Do zobaczenia za rok!

☞Fotografia we wpisie autorstwa Anny Migda, źródło : galeria Facebook KręciołaTV

Podziel się opinią