Social Media na Woodstocku - Case Study
Jak promować wydarzenia? Organizacja dużego festiwalu, koncertu, imprezy masowej to ogromne wyzwanie. Uczestnictwo w takiej imprezie to niezapomniane przeżycie i doświadczenie. My mieliśmy okazję wesprzeć działania social media ekipy Woodstock Festiwal i chcemy pokazać Wam dobre praktyki, które zostały zastosowane i ich efekty. Zobaczcie jak działają social media od kuchni podczas imprezy, na którą przybywa 750 000 ludzi! Social Media na Woodstocku - Case Study.
Zobaczyliśmy festiwal nie tylko od strony uczestnika (to mniej, ale tego też zasmakowaliśmy), ale organizatora. I to, co mieliśmy okazję doświadczyć przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Chyba nie zdawaliśmy sobie sprawy, jaką maszynerią jest uruchomienie imprezy na TAKĄ skalę. Zadbanie o bezpieczeństwo ludzi, synchronizację programu i tego co dzieje się na scenie (a właściwie scenach) i równolegle w ramach programu festiwalu, to tylko kropla w morzu.
Nad Social Media i prasą działało około 40 osób skupionych w redakcji stron woodstockowych, Kręcioła.TV i biurze prasowym. To ludzie, którzy podczas całego festiwalu siedzą w specjalnie zbudowanym na potrzeby festiwalu biurze (zwanym kontenerem - pozdrawiamy Was!) za sceną główną, wibrującym prawie non stop od dźwięków płynących ze sceny. Młodzi ludzie, świetnie zorganizowani i bardzo zmotywowani do tego, by śledzić, działać i reagować w social media od rana do nawet 4 nad ranem (tak!). Bo chcą. Każdy odpowiedzialny za przypisany mu kanał społecznościowy, ale pomocny dla innych. Do tego wzajemna współpraca i wewnętrzna komunikacja, bo przecież kanały nie działają jako osobne twory, wszystko bazuje na synchronizacji, spójności komunikatów.
My jako Socjomania wspieraliśmy ich działania, byliśmy odpowiedzialni za część komunikacji na Twitter i Instagram. Mogliśmy więc przyczynić się do napędzania tej i tak już świetnie funkcjonującej maszynerii.
Tej synchronizacji właśnie postanowiliśmy się przyjrzeć opisując case study social media na Woodstocku w postaci dobrych praktyk, które były stosowane podczas festiwalu i które stanowią rekomendację działań każdego dużego eventu. Jak promować wydarzenia?
Podsumowanie z Brand24, wg którego buzz w mediach społecznościowych po festiwalu wzrósł o 305%
1. Hashtagi #lovewoodstock #woodstock2014
Woodstock Festiwal w mediach społecznościowych funkcjonował pod dwoma hashtagami : #woodstock2014 oraz #lovewoodstock. Tymi hasłami opatrzone były zarówno treści publikowane na Twitter, jak i na Instagram przez oficjalne konta @WoodstockPoland, ale nie tylko. Przez cały okres festiwalu ogłaszano i zachęcano do używania hashtagów przy postach nawiązujących do tego eventu. Dzięki temu wszystkie treści udostępniane przez użytkowników były łatwiejsze do znalezienia dla innych, wzmacniały rangę wydarzenia, pozwalały na intensywną komunikację z fanami, wchodzenie w dialogi. Sprawdzaliśmy pozycję tematu Woodstock na Twitterze w okresie trwania festiwalu. W szczytowym momencie temat Woodstocka osiągnął w trendach w Polsce 1 miejsce!
Wykres jak zmieniała się pozycja trendu Woodstock na Twitterze: Tweetnij to
Woodstock na Twitterze w liczbach - podsumowanie: Tweetnij to
Grafikę wykonaliśmy za pomocą Easel.ly
Źródła danych z Twitter: Topsy Pro
Temat Woodstocka na Twitter w Trendach - bardziej szczegółowo:
Do sprawdzania tego, jakie trendy na Twitterze panują w konkretnych krajach w poszczególne dni zastosowaliśmy narzędzie Trendinalia.
2. Facebook - miejsce, w którym ludzie rozmawiają
Facebook podczas festiwalu stał się głównym miejscem interakcji społecznościowych, na których odbywały się relacje z wydarzeń, ale stanowił również platformę aktywnych dyskusji użytkowników. W tym roku bardzo dużo osób pisało bezpośrednio z pola woodstockowego i zglaszało swoje problemy drogą internetową. Poniżej posty cieszące się największą aktywnością.
Od 30 lipca do 5 sierpnia na stronie przybyło 13,7 K fanów!
3. Instagram - nie tylko zdjęcia konta @WoodstockPoland
Na Instagramie nie brakowało aktywnych fanów, którzy nie tylko chętnie podglądali zdjęcia publikowane przez oficjalne konto @WoodstockPoland, ale komentowali i dzielili się całą masą swoich zdjęć, oznaczając je hashtagami #woodstock2014 i #lovewoodstock.
Oficjalne konto Woodstocka nie pozostawało bierne - aktywnie włączało się w dyskusje w komentarzach i repostowało również na swoim koncie zdjęcia publikowane przez fanów - te, które zasługiwały na szczególną uwagę. W ten oto sposób w te kilka dni na Instagramie zbudowała się zżyta społeczność.
Sprawdziliśmy statystyki Instagrama przed i po festiwalu za pomocą narzędzia Iconosquare. Pozwala ono na przeanalizowanie najbardziej lubianych zdjęć, najczęściej stosowanych hashtagów, najaktywniejszych użytkowników, dynamiki wzrostu polubień zdjęć i liczby fanów, zaangażowania i wiele innych.
Instagram w okresie od 31 lipca do 5 sierpnia 2014
Najbardziej lubiane zdjęcia na Instagramie
Jak wzrastała liczba polubień przypadająca średnio na jedno zdjęcie
Jak wzrastała liczba fanów na Instagramie podczas festiwalu? Podwojenie liczby!
Ciekawostka Instagramowa - najbardziej popularne stosowane filtry
Hashtag na Instagramie - podsumowanie
Do wyszukiwania zdjęć na Instagramie za pomocą hashtagów świetnie nadaje się narzędzie Hashlovers.
4. Akcja z Instadruk
Ciekawym nawiązaniem do akcji publikowania zdjęć na Instagramie z hashtagiem #woodstock2014 i #lovewoodstock była współpraca z Instadruk. Zdjęcia, które na Instagramie opatrzone były tym hashtagiem ekipa Instadruku drukowała! Można było je odebrać w namiocie ASP!
Wrzuć dzisiaj zdjęcie na #instagram z tagiem #woodstock2014 i odbierz na ASP jego wersję drukowaną od @instadruk :) pic.twitter.com/meMAU8v44D
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 2, 2014
5. Interakcje z użytkownikami na Woodstock Festival
Komunikacja podczas Woodstock w mediach społecznościowych nie bazowała na informowaniu i wysyłaniu komunikatów. To był dialog, rozmowa z użytkownikami, odpowiadanie na pytania, rozwiewanie wątpliwości, pytanie ich o opinię, dyskusja, zaczepianie. W ten sposób zbudowała się naprawdę rozbudowana społeczność internautów, z których część to osoby, które bardzo chciały być na Woodstocku, ale z jakiś przyczyn dotrzeć w tym roku nie mogły, część to aktywni uczestnicy Woodstocka, którzy na bieżąco dzielili się wrażeniami.
@BStrzelczyk witaj w Centrum Prasowym! #lovewoodstock
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) lipiec 30, 2014
Woodstock to miejsce, dzięki któremu poziom kapitału społecznego w Polsce znacząco rośnie, bo tam rodzi się... http://t.co/7oskmMejM9
— Magdalena Środa (@M_Sroda) sierpień 2, 2014
Czy nowe znajomości pomagają w realizacji marzeń? Napiszcie-poznaliście na #woodstock2014 jakieś inspirujące osoby? pic.twitter.com/XXpjDEwVrq
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 2, 2014
6. Relacja z wydarzeń live Woodstock Festival
W mediach społecznościowych podczas wydarzeń obserwować można było komunikację live. Całe wydarzenie można było oglądać na kanale KręciołaTV, na kanale Youtube, ale także na bieżąco śledzić komunikację na Twitter, Intagram i Facebook, w których pojawiały się wysokiej jakości zdjęcia, komentarze, relacje, cytaty gwiazd, relacje z tego, jak bawili się ludzie i inne.
#woodstock2014 trwa :) gramy! @thebosshoss pic.twitter.com/9JRET4qWCG
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 3, 2014
Historia się tworzy! @manuchao na #woodstock2014 pic.twitter.com/hORl0wOohL
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 2, 2014
Coma: "7 lat czekaliśmy na ten moment. Ten koncert" #Woodstock2014 czyli 750 tys. ludzi rozgrzany do czerwoności" pic.twitter.com/Ap41la3YVf
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 2, 2014
7. Odpowiadanie na pytania, problemy użytkowników
W mediach społecznościowych wielu użytkowników w tym roku dzieliło się swoimi sugestiami i komentarzami na bieżąco z Kostrzyna i koncertów. Pojawiały się pytania, na które Woodstock Festiwal starał się na bieżąco udzielać odpowiedzi i wchodzić w dyskusje.
8. Interakcje z artystami
Nie tylko interakcje z użytkownikami, nie tylko publikowanie newsów i informacji. Tweetują i postują też artyści, do których Woodstock Festiwal nawiązywał w swoich postach.
Last night @WoodstockPoland. Epic.
Historia się tworzy! @manuchao na #woodstock2014 pic.twitter.com/hORl0wOohL
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 2, 2014
9. Pytania od fanów do wywiadów z idolami, hashtag #ask
Jak na każdym festiwalu, pomiędzy koncertami trwają wywiady z gwiazdami. Na Twitterze fani mieli możliwość zadawać pytania do niektórych gwiazd za pomocą hashtagu #asknazwazespolu, na Instagramie pojawiały się zdjęcia z wywiadów, a także relacja z akcji, w której gwiazdy szkolone były z pierwszej pomocy!
Dziś zapytamy Lao Che co pamiętają ze swojego pierwszego koncertu na Woodstock! Wiecie który to był rok? Wy też pytajcie z #asknazwazespolu
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 1, 2014
10. Filmy ze zdjęciami z Twittera na telebimach dużej sceny
Zdjęcia użytkowników z Twittera opatrzone hashtagami #lovewoodstock i #woodstock2014 montowane były w film, który wyświetlany był na telebimie głównej sceny podczas przerw!
11. Zdjęcia z Instagrama na telebimach
To samo działo się ze zdjęciami z Instagrama opatrzonymi tymi hashtagami. Nawet Kasia załapała się na swoją twarz na telebimie głównej sceny. Hej Kasia!
Pamiętajcie, że Wasze zdjęcia otagowane hashem #lovewoodstock mogą trafić na telebim Dużej Sceny! :)
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) lipiec 30, 2014
12. Nie tylko o koncertach, zajrzenie „w tłum”
Na kanałach Woodstocku pojawiały się nie tylko relacje z wydarzeń i informacje o programie, nadchodzących eventach w ramach programu. Media społecznościowe po prostu „wchodziły w tłum”, bywały na wydarzeniach, podglądały reakcję ludzi, cytowały gwiazdy. Social media podczas Woodstocku stały się jednym z uczestników.
Prosto z woodstockowego miasteczka backstage: Nie wiszą tam Wasze? #lovewoodstock #woodstock2014 (fot. @justynides) pic.twitter.com/vRNTOy8R6K
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 2, 2014
Wasze "jeeee!" słychać wszędzie. Teraz na Marice! #lovewoodstock photo - Insta via @drzex pic.twitter.com/uhjAZZwOcj
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 2, 2014
13. Twitter Mirror
Nowość na rynku Polskim zagościła na Woodstocku! Oficjalny partner Twittera w Polsce - 140media opracował aplikację TwitterMirror, która pozwala na zrobienie selfie, które automatycznie ląduje na Twitterze z wcześniej przygotowanymi hashtagami i opisem. Na Woodstocku Twitter Mirror fotografował gwiazdy :)
#lovewoodstock #mirror #woodstock2014 with Marika! Na zdjęciu i pocztówce sprzed lat jako 16letnia dziewczyna:) pic.twitter.com/KdTBFJQ9Ng
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 2, 2014
#lovewoodstock #mirror #woodstock2014 with @accepttheband ! pic.twitter.com/EhmujHHxeQ
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 2, 2014
#lovewoodstock #mirror #woodstock2014 with @skindredmusic pic.twitter.com/mAVUuIkIld
— Przystanek Woodstock (@WoodstockPoland) sierpień 1, 2014
14. Jurek Owsiak powiedział o wynikach social media na scenie głównej
Jurek Owsiak wspierał akcję mediów społecznościowych - podczas jednego ze swoich wystąpień na scenie głównej podziękował całej ekipie odpowiadającej za media społecznościowe, jak również wszystkim internautom, którzy przyczynili się do tak dużych liczb tweetów, postów, fanów!
Social Media na Woodstocku - Case Study. Kilka słów na koniec…
Działania social media podczas takiego festiwalu czy innego dużego eventu wymagają czterech rzeczy. Planowania, strategii, synchronizacji zespołu i komunikacji. Na Woodstocku funkcjonowało to bez zarzutu, mimo, że każda osoba odpowiedzialna była za inne kanały, nie było mowy o rywalizacji, ludzie pomagali sobie nawzajem, udostępniali materiały, dzielili newsami, informacjami, pomocą, wiedzą. Funkcjonowali jak kilkudniowa woodstockowa rodzina, a dołączenie do nich na kilka dni było naprawdę niesamowitym doświadczeniem. Planując duże wydarzenie i działania social media nie zapominajcie więc o dobrym, szczegółowym planie, o organizacji i kalendarzu działań. Również działajcie dynamicznie - niektóre pomysły mogą przyjść w trakcie wydarzenia, pod wpływem atmosfery i energii, którą wytwarzają ludzie. Plan jest ważny, ale zawsze warto zostawić furtkę na spontaniczność i elastyczność działań!
Pomimo zakończenia 20 Przystanku Woodstock Festiwal, w mediach społecznościowych wciąż pojawiają się wrażenia ludzi, cała masa zdjęć, komentarzy, dyskusji.
My jeszcze raz dziękujemy za możliwość udziału, przeżycia tych wszystkich wrażeń i za cenne doświadczenie, którego nikt nam nie odbierze!:) Do zobaczenia za rok!
☞Fotografia we wpisie autorstwa Anny Migda, źródło : galeria Facebook KręciołaTV