0
EN

Blog o marketingu internetowym

23 kwietnia 2014 | Katarzyna Młynarczyk

Uczelnie w social media - badanie 2014

Jak działają uczelnie w social media w Polsce? Jaki procent z nich korzysta z kanałów mediów społecznościowych i które narzędzia najczęściej wybierają? Ze względu na coraz większe zainteresowanie mediami społecznościowymi wśród działów marketingu uczelni wyższych w Polsce i naszą działalność szkoleniową w tym zakresie, postanowiliśmy w Socjomanii zbadać polskie uczelnie w social media.

Według ostatnich badań (Raport: Social Media& Advancement) 79% uczelni w USA wybiera social media jako główny kanał marketingowy, a 83% uczelni posiada swój dział wewnętrzny/osobę od social media. Jak wygląda to w Polsce?

Raport „Uczelnie publiczne w social media” - 2012

Jedyne dotychczas w Polsce badanie 2012— dr Emanuel Kulczycki (IF UAM) - bloger - Warsztat badacza komunikacji wziął na tapet uczelnie publiczne (źródło: wykaz gov.pl; liczba uczelni - 59) Bloger wziął pod uwagę te uczelnie, które posiadały widgety (social plugins) na swojej oficjalnej stronie. W badaniu zostały uwzględnione serwisy: Facebook, Twitter, Youtube, Google+, Goldenline, Blip, Picassa, NK, Flickr, blogi.

Stan na 2012 rok wyglądał następująco:

68% uczelni publicznych posiadało profil na Facebooku, w tym największą społecznością mógł pochwalić się Uniwersytet Jagielloński - 10 tys. fanów
14% uczelni publicznych posiadało profil na Twitterze
31% uczelni publicznych posiadało kanał na Youtube

3 najbardziej aktywne (w założeniach ‘posiadające konta na największej ilości wyżej wymienionych serwisów') uczelnie w rankingu 2012 : Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Badanie “Uczelnie w social media 2014”

Z racji, iż nie wszystkie uczelnie posiadają informację o mediach społecznościowych na swoich stronach, a liczba uczelni niepublicznych to na dzień dzisiejszy 307 uczelni, postanowiliśmy uwzględnić je w naszym rankingu. Wzięliśmy pod uwagę 3 serwisy: Facebook, Twitter, Youtube. Źródłem raportu “Uczelnie w social media 2014” są badania własne, raport Fanpage Trends - Sotrender - kategoria ‘Uczelnie’. Przy uczelniach publicznych wzięliśmy pod uwagę wszystkie (59 - żródło: wykaz gov.pl). Przy uczelniach niepublicznych opieraliśmy się na liście w rankingu Perspektywy.pl

Stan na rok 2013 wygląda zatem następująco:

FACEBOOK: 100% uczelni publicznych i 95% uczelni niepublicznych posiada fanpage
TWITTER: 58% uczelni publicznych i 15% uczelni niepublicznych posiada profil na Twitterze
YOUTUBE: 75% uczelni publicznych i 47% uczelni niepublicznych posiada kanał na Youtube

Popularność i przebieg badania przedstawiamy w rankingu w listach w prezentacji, którą wygłosiłam podczas IV Forum Informatycznego Zarządzania Uczelnią w marcu br.


Jak wynika z badania, dobre praktyki, które należy wziąć pod uwagę na przyszłość to:

➡ stworzenie strategii social media
➡ regularność działań
➡ uwzględnienie grupy docelowej absolwentów (jako ambasadorów)
➡ uwzględnienie grupy docelowej wykładowców i pracowników uczelni
➡ stworzenie dokumentu Social Media Policy

Wykorzystanie i najlepsze praktyki zostaną ponadto przedstawione w formie infografiki.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?