Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

social media tutorial
22 maja 2014 Agnieszka Molęda

Własna firma na Pinterest - 11 praktycznych funkcjonalności

Pinterest to serwis społecznościowy, którego główną zawartość stanowią materiały wizualne (zdjęcia, grafiki, obrazki) segregowane (“przypinane”) w tematycznie organizowane tablice. Serwis powstał w 2010 roku i szybko podbił serca ludzi, w szczególności kobiet. Liczba użytkowników na świecie wynosi 70 milionów, natomiast w Polsce w 2013 roku zaobserwowano znaczny wzrost liczby użytkowników. W lutym br. ich liczba wyniosła prawie 1,5 miliona RU (wg Megapanel PBI). Dziś więcej suchych faktów jednak nie będzie. Własna firma na Pinterest - 11 praktycznych funkcjonalności to tekst o konkretnych wskazówkach, których zastosowanie odmieni komunikację Twojej marki.

O poczynaniach polskich marek w tym serwisie regularnie rozpisują się media branżowe, my o fenomenie Pinteresta wspominaliśmy w artykule Pinterest w Polsce - warto się nim zainteresować bo…. Dzisiaj skupiamy się na mięchu, czyli praktycznym wykorzystaniu funkcjonalności serwowanych przez Pinterest. Czyli coś, czego większość marek w Polsce nie robi (jeszcze?). Gary Vaynerchuk, autor rozdziału o działaniach marek na Pinterest w książce “Jab, jab, jab right hook” napisał, że jeśli tylko Twój produkt nie jest produktem, który kupiłaby większa część kobiet, nie rozumie dlaczego zatem jeszcze nie ma Cię na Pintereście.

Pinterest na tle innych serwisów społecznościowych

By zrozumieć sens działań marki na Pinterest warto wiedzieć więcej na temat specyfiki grupy, która w obrębie serwisu działa. Czego użytkownicy szukają na Pintereście, czego nie znajdują gdzie indziej? By odpowiedzieć sobie na to pytanie, trzeba mieć świadomość, że wszystkie serwisy społecznościowe znacząco różnią się od siebie nawzajem. Tak, pomimo pozornych podobieństw funkcjonalności, umożliwiających posiadanie profilu, podglądanie profili innych użytkowników, udostępnianie sobie nawzajem treści, w każdym z osobna tkwi inny sekret, bazujący na pragnieniach użytkowników.

Sekretem Facebooka jest pragnienie utrzymywania relacji ze znajomymi, obserwacji i komentowania wydarzeń, zarówno osób prywatnych, publicznych jak i marek. Tajemnica Twittera tkwi w pragnieniu przekazywania i otrzymywaniu konkretnych informacji i wymianie wiedzy, zarówno pomiędzy osobami znającymi się nawzajem, jak i zupełnie sobie obcymi. LinkedIn bazuje na potrzebie nawiązywania kontaktów zawodowych (dotychczasowych i potencjalnych), z kolei sekret Instagrama tkwi w potrzebie społecznego ekshibicjonizmu, upubliczniania skrawków swojego życia ‘tu i teraz’.

Grupa docelowa Pinteresta

Użytkownicy Pinteresta to marzyciele, którzy tworzą tablice z miejscami, do których chcą wyjechać, podróży, które chcą odbyć, samochodów, których być może nigdy nie będą mieć, ale fantazjują o ich posiadaniu. Fryzur, które podziwiają, tatuaży, na które nigdy się nie odważą, zwierząt, których nazw nie zapamiętają, wnętrz, na których patrzenie wprawia w lepszy nastrój, pomysłów, na które zawsze brakuje im czasu. Kreowanie wymarzonego życia - oto sekret Pinteresta. Ludzie poprzez tworzenie tablic i przepinania zdjęć, które według ich mniemania pasują do obecnego stylu życia lub tego, które skrycie chcieliby realizować. W ten sposób układają sobie w głowie niczym niezmąconą wizję idealnego życia, kolejnych celów, kroków, pomysłów, inspiracji, marzeń. Ludzie chcą marzyć, a marki w swojej komunikacji powinny tych marzeń dostarczać. Co jest więc sekretem Pinteresta? Wbrew pozorom nie chodzi tylko o publikowanie, przepinanie, segregowanie zdjęć. Ludzie, którzy aktywnie korzystają z serwisu Pinterest to grupa aspirująca. Specjaliści marki Whole Foods (polecamy zerknąć na ich profil Pinterest) powiedzieli kiedyś, że marzenia nie bolą (“It doesn’t hurt to dream”). Brian Solis natomiast powiedział, że dzielimy się tym, co wywołuje w nas ekspresję, czymś co kochamy “If you love something, you share it. This isn’t about impressions; this is about expressions.”.

Pinterest - gdzie marki popełniają błąd?

Zapytałam Kasię, która na Akademii Socjomanii szkoli z serwisów kontentowych i często na wykładach i konferencjach skupia się na serwisie Pinterest i wyjaśnieniu dlaczego w Polsce jeszcze się to nie sprawdza. „Jednym z powodów oprócz tego, że to kolejny kanał, kolejny czas który musimy poświęcić i kolejne zasoby, jest samo podejście do tego kanału. Traktujemy Pinterest jako kolejny serwis - a'la słup ogłoszeniowy, gdzie marka modowa wrzuca katalogi swoich ubrań, a marka sprzedająca meble wszystkie swoje produkty (nazywając je do tego nikomu nie znanymi nazwami produktów w swoim sklepie) to zdecydowanie strata czasu i pieniędzy. Jeśli taką mamy strategię - rzeczywiście nie korzystajmy z Pinteresta.” - komentuje Kasia.

Funkcjonalności Pinteresta, o których nie miałeś pojęcia

Przedstawiamy kilka prostych działań, o których większość marek nie ma pojęcia, które są ogólnostępne dla wszystkich, a których wdrożenie w życie nada sens posiadania profilu marki na Pinterest. W końcu nie chodzi o to, by profil istniał dla samego faktu istnienia, lecz by czerpać z tego jako firma wymierne korzyści. Prawda?

1. Rich Pins

To moja ulubiona seria funkcjonalności, jeszcze niedoceniona przez polski rynek, którą za darmo (!!) oferuje Pinterest. Rich Pins, czyli (w wolnym tłumaczeniu) “wzbogacone piny” to możliwość rozbudowanego opisu każdego z Pinów, który dostarcza użytkownikowi dodatkowych informacji i możliwości interakcji. Rich Pins dzielą się na 5 typów: Miejsce, Produkt, Artykuł, Przepis, Film.

➡Pinezki Miejsc zawierają mapy, adresy i numery telefonów. Fajne rozwiązanie dla restauracji, hoteli, branży turystycznej, sklepów, instytucji kultury, wydarzeń, wszelakich usług, które zawierających konkretną lokalizację lub do niej nawiązują.
RichPin MapyRichPin Mapy
➡Pinezki Artykułów zawierają dodatkowe informacje w postaci nagłówka, autora i krótkiego opisu, wspomagając użytkowników w wyszukiwaniu interesujących ich treści.
➡Pinezki Produktów (właściciele sklepów internetowych, bądźcie czujni!) zawierają informację o cenie, dostępności produktu w sklepie internetowym oraz informację, gdzie daną rzecz można kupić. Pinezki produktowe mają dwie świetne cechy - informacja o ich dostępności w sklepie i cena jest na bieżąco aktualizowana. Dodatkowo Pinterest umożliwia darmowe powiadomienie użytkownika drogą mailową o zmianie ceny obserwowanego produktu! Użytkownicy widzą więc nie tylko ‘na żywo’ kierunek do kupna interesującego ich produktu, ale są powiadamiani o zmianie cenowej, co może być niezwykle zachęcającym bodźcem zakupowym. Kopalnia możliwości dla e-commerce!
RichPin ProduktRichPin Produkt

➡Pinezki Przepisów zawierają składniki, czas gotowania i instrukcję przygotowania. Dodatkowo, dzięki filtrom wyszukiwania łatwiej odnaleźć przepisy przeznaczone dla wegetarian, wegan, bezglutenowców i inne. Świetne rozwiązanie dla serwisów kulinarnych i blogerów do wypromowania swojego contentu!
➡Pinezki Filmów zawierają informację o opisie filmu, ocenę, obsadę i rok premiery.
Rich Pin FilmRich Pin Film

RichPins w 4 krokach:
1. Zdecyduj, który rodzaj Rich Pin chcesz zastosować
2. Zapoznaj się z dokumentacją (dostępną na Pinterest)
3. Dodaj odpowiednie metatagi (generowane przez Pinterest) do kodu źródłowego Twojej strony
4. Zakończ proces dodawania RichPins i zatwierdź go na Pinterest.
Więcej możecie dowiedzieć się w dziale dla deweloperów na Pinterest.

2. Konkursy

Konkurs Reserved na PinterestKonkurs Reserved na Pinterest
Jak to zrobić? Pinterest nie ma jeszcze jasno określonych zasad konkursowych, jednak niektóre marki starają się działać na własną rękę, gdzie ograniczeniem jest jedynie fantazja i kreatywność. Przykładem jest walentynkowy konkurs zorganizowany przez markę Reserved, w którym zadaniem było wyobrażenie sobie, że gra się główną rolę w komedii romantycznej i stworzenie tablicy, która odda jej filmowy klimat. Warunkiem było przepięcie z konkursowej tablicy Reserved przynajmniej 2 zdjęć i dodanie przynajmniej 10 zdjęć z dowolnego źródła, tworząc pełną marzeń walentynkową tablicę. Zasady określono w jednym z Pinów, a prace konkursowe (linki do tablic użytkowników) należało wklejać w formie komentarza pod jednym ze zdjęć objaśniających zasady.
W jakim celu? Aby zwiększyć zaangażowanie fanów, ale nie tylko. Przykład Reserved z pozoru niewiele miał wspólnego z modą. Temat sprowadzał się znowu do marzeń - wyobrażanie sobie bycia gwiazdą w komedii romantycznej i oddanie jej klimatu. Marka pozwoliła fanom marzyć, puszczać wodze fantazji, budując jednocześnie wokół siebie otoczkę wizerunkową z bańki pozytywnych i romantycznych skojarzeń.

3. Otwarte tablice (grupowe)

Jak to zrobić? Po stworzeniu tablicy (poprzez kliknięcie ikony ‘plusa’ obok nazwy loginu w prawym górnym rogu, komenda ‘Create a board’), wejdź w jej edycję. W polu “Who can add pins?” możesz zapraszać użytkowników wpisując nazwę ich loginu na Pinterest lub ich adresy mailowe. To świetna metoda, by zaangażować Twoich fanów w kreowanie wspólnego projektu!
Otwarta tablica na Pinterest - tworzenieOtwarta tablica na Pinterest - tworzenie
W jakim celu? Kto powiedział, że twórca musi być jeden? Im więcej możliwości dasz użytkownikom, tym większe zaangażowanie zauważysz. W ten sposób wokół tematu, którym opatrzona jest dana tablica tworzy się społeczność, mająca realny wpływ na finalny wygląd treści!Zaangażowanie przez duże Z!

Otwarta tablica FashionUp CloseOtwarta tablica FashionUp Close
Powyższa tablica Fashion Up Close otwarta jest dla fanów i (jak mówi sam opis tablicy) przeznaczona jest dla ludzi, którzy kochają detale w modzie.

4. Zaprezentowanie użytkownikom, co lubią inni

Jak to zrobić? Stwórz własną tablicę z case’ami najbardziej popularnych Pinów i wypromuj ją na swojej stronie internetowej w dowolnej formie (na przykład niewielkiego banneru).
W jakim celu? Internauci bardzo często sprawdzają, co lubią inni. Na tej podstawie bardzo szybko weryfikują, czy popularny content również im się podoba czy nie. Pozwól im dyskutować, kreować trendy. Wyróżnij najbardziej popularny content na swojej stronie. Nie bez powodu jest popularny.
Promocja popularnych pinezekPromocja popularnych pinezek

5. Używanie tablic do opowiadania inspirujących historii wizualnych

Jak to zrobić? Tworzyć nowe tablice nie tylko związane z dosłownym rozumieniem marki, a skojarzeniami, które marka może wywoływać; marzeniami, które może spełniać. Podejmować tematy, z którymi chcemy, by nasza marka była kojarzona. Myśleć nieszablonowo.
W jakim celu? Zwiększenie zaangażowania, ilości fanów, a przede wszystkim zmiany myślenia (lub stworzenia sposobu myślenia) o marce. Pinterest to właśnie to miejsce, gdzie można puścić wodze fantazji i połączyć produkty/usługi z dziedzinami niebanalnie nawiązującymi do profilu marki.
Muzeum Erotyzmu na PinterestMuzeum Erotyzmu na Pinterest

6. Widgety łączące profil ze stroną

Jak to zrobić? Ich implementacja nie jest skomplikowanym procesem. Wystarczy wejść na na stronę Pinterest dla biznesu i postępować według instrukcji, czyli wybrać z lewego menu widget i skopiować gotowy kod źródłowy w odpowiednim miejscu w kodzie swojej strony (w miejscu, w którym widget ma się wyświetlać). Tak na prawdę to 2 minuty z życia programisty lub 5 minut choć odrobinę zorientowanego użytkownika ;).
Widget łączący profil ze stronąWidget łączący profil ze stroną
A dostępne widgety to:
➡Pin Widget
Pozwala na dostarczenie użytkownikowi możliwości szybkiej interakcji na Twojej stronie. User odwiedza stronę, widzi zdjęcie, które chce przepiąć na swoją tablicę (z różnych powodów - może mu się po prostu podobać, chciałby kupić produkt teraz lub w przyszłości, zdjęcie pasuje do jego lifestyle). Jedno kliknięcie buttonu pozwala na przypięcie zdjęcia do jego dowolnej tablicy, z już wbudowanym opisem i linkiem do Twojej strony. Jego znajomi to widzą i stają się automatycznie potencjalnymi odwiedzającymi Twoją stronę.
PinIt WidgetPinIt Widget

➡Profile Widget
Większość stron internetowych, jeśli posiada przejście do profilu Pinterest, linkuje do niego zachowawczo poprzez ikonę loga serwisu (przypominającego badge). Jednak chcąc przyciągnąć użytkownika wizualnym contentem, można zastosować na stronie widget w postaci wyświetlenia ‘streszczenia’ profilu. Jak niżej :)
Socjomania ProfileWidget do PinterestSocjomania ProfileWidget do Pinterest
➡Board Widget
Ten widget zachęca śledzenie konkretnej tablicy tematycznej. Jeśli każdy Pin jest podlinkowany do odpowiedniego miejsca na stronie (produktu/artykułu), prowadzimy użytkownika za rękę, pozwalając mu na przejście do naszej tablicy ze strony, zainteresowanie go naszymi treściami, umożliwiając powrót na stronę w przyszłości.
Lookbook BoardWidget do PinterestLookbook BoardWidget do Pinterest

7. Follow Button

Jak to zrobić? Instrukcja znajduje się na stroniePinterest dla firm. Należy wygenerować gotowy kod do wklejenia do kodu źródłowego strony, poprzez podanie adresu profilu marki i jej nazwy w powyższym formularzu.
W jakim celu? Daj się znaleźć użytkownikom! Jeżeli osoba odwiedzająca Twoją stronę zobaczy propozycję śledzenia Twojej marki w serwisie, z którego korzysta, jest duża szansa, że pozyskasz unikalnego użytkownika, z którym będziesz mógł prowadzić regularną komunikację! Jeśli nie będziemy zwiększać widoczności konta na Pinterest, nie będziemy generować na nim ruchu.

8. Podlinkowanie każdego Pina

Jak to zrobić? Nie wrzucaj pinów bez źródła! Najlepiej, gdy dodajemy Pina, który ma swoje źródło na naszej stronie internetowej. Wtedy nie ładujemy pliku z dysku, lecz za pomocą funkcji “Add from a website”, wklejając źródło zdjęcia (adres www).
W jakim celu? Zwiększamy ruch na stronie. Użytkownicy przepinając między sobą poszczególne zdjęcia mogą zainteresować się nimi na tyle, że będą chcieli wiedzieć lub zobaczyć więcej, kupić produkt lub uczestniczyć w proponowanym wydarzeniu. Warto więc zadbać o to, by informacja o Twojej stronie była dostępna od ręki.
Wskazówka: Jeśli grafika do pina nie jest osadzona na Twojej stronie internetowej, albo jest większym formatem infografiki, dodawaj źródło kontekstowo. Po kilknięciu użytkownik ma otrzymać dodatkową wartość, a nie to samo tylko w innym miejscu. Masz ciekawą grafikę - dodaj w źródle np. artykuł który ją uzupełnia.

9. PinIt button na stronie

Jeśli posiadasz firmowe konto na Pinterest, a Twoja strona internetowa opatrzona jest zdjęciami (w dodatku zdjęciami produktów), ten punkt potraktuj jako ‘must have’.
Zalando PinIt ButtonZalando PinIt Button
Jak to zrobić? Wejść na stronę Pinterest dla firm z generatorem buttonów i widgetów i podążać według instrukcji. Ten krótki proces polega na wybraniu typu buttonu i sposobu jego wyświetlania, podaniu źródła zdjęcia (Twojej strony www) i kliknięciu opcji “Build it!”. Automatycznie generowany jest kod, który należy wkleić w odpowiednim miejscu w źródle Twojej strony. Zupełnie za darmo!
W jakim celu? Powodów jest kilka. Użytkownicy “zapamiętują” Twoje produkty poprzez zapisanie ich na swoich tablicach, dzięki czemu łatwiej mogą powrócić do decyzji zakupowej. Inni, powiązani z tą osobą użytkownicy widzą Twoje piny w aktualnościach, mają możliwość przepinania ich do swoich profili. Nie mówiąc o możliwości wysyłania powiadomień mailowych w przypadku korzystania z funkcji RichPins (opisane dalej)! Trzeba jednak pamiętać, że samo podłączenie buttonu “PinIt” bez żadnej dodatkowej informacji i motywacji do przepinania nie będzie angażowało użytkowników. Może być jednak pretekstem do tworzenia działań stymulujących potencjalnych klientów do działania np. promocji 10% zniżki dla najaktywniejszych pinnujących ze strony, dodatkowych informacjach w newsletterze o najchętniej przepinanych produktach, promocji kanału na Facebooku i zachęceniu fanów do followowania na Pintereście.

10. Weryfikacja strony internetowej

Jak to zrobić? Aby zweryfikować stronę internetową i mieć pełny dostęp do statystyk ukazujących korelację między stroną a profilem Pinterest, w edycji profilu wpisujemy adres strony internetowej, klikamy “weryfikuj”. Kolejnym krokiem jest skopiowanie z okna weryfikującego gotowych wygenerowanych metatagów i wklejenie ich w odpowiednie miejsce w kodzie HTML na stronie www (cały proces opisany jest na stroniePinterest - Verify your website).
Strona internetowa na PinterestStrona internetowa na Pinterest
W jakim celu? Dostajemy dostęp do szczegółowych statystyk, które umożliwią śledzenie kluczowych danych, takich jak, np. przejścia ze strony do konkretnych pinezek, informacje o najchętniej klikanych miejscach, przepięciach, analizę pod kątem przekroju czasowego. Statystyki pomogą zrozumieć powody i czynniki zaangażowania fanów w treści strony, zachowania użytkowników i ich preferencje. Dzięki temu zyskujemy możliwość modyfikowania treści pod kątem preferencji użytkowników.
Statystyki na PinterestStatystyki na Pinterest

11. NA DESER, czyli gratka dla administratorów :) : Sekretne tablice

Jak to zrobić? Po prostu przy tworzeniu nowej tablicy, zaznacz opcję, by była ukryta :)
Sekretne tablice na PinterestSekretne tablice na Pinterest
W jakim celu? Do dzielenia się inspiracjami z wybranymi osobami lub do przygotowania tablic na przyszłość, bez publikowania ich w chwili tworzenia.
Pinterest ukryte tablicePinterest ukryte tablice
Praktyki marek zagranicznych, które czerpią korzyści ze zintegrowania działań na stronie, Pintereście i innych kanałach promocyjnych pokazują, że warto. W Polsce na taki efekt jeszcze czekamy, jednak dopóki marki nie pojawią się na Pinterest i nie będą czerpały garściami z potencjału, jaki niesie ten serwis, użytkownicy również nie będą poświęcać mu zbyt wiele uwagi.

W Polsce wciąż potrzebna jest budowa świadomości na temat serwisów społecznościowych niosących ogromny potencjał, a w stosunku do których utrzymywany jest dystans (z Pinterestem na czele). My będziemy edukować, pokazywać pozytywne przykłady i dobre praktyki, prezentować porady, w jaki sposób w kilku krokach osiągnąć cele, w jaki sposób łączyć działania na Pinterest z innymi, tworząc dla użytkownika propozycję ciekawej i angażującej interakcji. Wkrótce na Facebooku Socjomanii tydzień z tym serwisem, nie przegapcie!:)

Podziel się opinią