0
EN

Blog o marketingu internetowym

poniedziałek, 1 sierpnia 2011 | Bartłomiej Rak

Czytaliśmy fragmenty książki "Zakamarki marki"

Nieco ponad tydzień temu Paweł Tkaczyk na Twitterze (@paweltkaczyk) napisał, że obszerny fragment jego książki (press kit) jest dostępny do czytania i recenzowania. Sporo blogerów zainteresowało się lekturą i mam wrażenie, że jesteśmy ostatnim blogiem gdzie pojawi się recenzja. To pewnie dlatego, że czytanie blisko 30 stron zajęło mi ponad tydzień :)

Nie, zaraz… wróć! Nie czytanie, ale zabranie się do lektury. Press kit został pochłonięty w niecałe 2 godzinki. Przyznam, że specjalnie nie czytałem innych recenzji, ale wiem, że większość była bardzo pozytywna… Ciekawe czy znajdę coś do czego można by się przyczepić ;)

Wstęp

Nie znam Pawła osobiście, ale sądząc po internetowym wizerunku mam wrażenie, że to „swój chłop” ;)) i w tym przeświadczeniu utwierdził mnie wstęp do „Zakamarków marki”. W książce obowiązują „internetowe” zasady - autor zwraca się od czytelnika per „Ty” i zobowiązuje się do odpisania na każdy list. Hmmm… List = e-mail?

Fragmenty do czytaniaFragmenty do czytania

Rozdziały

I Silna marka. Marka zaczyna się w głowie Konsumenta, a do jej zbudowania potrzebna Ci przemyślana strategia…

Brand salience - wybijanie się marki, kluczowy obszar w kontekście sprzedaży produktów. Brzmi intrygująco! To procesy myślowe, które prowadzą do zapamiętania danej marki i „wolenia” jej od pozostałych. Warto dostrzec subtelną różnicę pomiędzy tym pojęciem, a top of mind awareness. Jak to działa? Dane wartości marki konsument przechowuje w swoich strukturach pamięciowych - im więcej takich struktur, tym konsument będzie częściej myślał o danej marce. Jak budować „wykop” marki? Poprzez pokazanie problemu i sposobu jego rozwiązania przez produkt.

II Strategia komunikacji marki. Tworzenie marki zaczyna się od nadania jej znaczenia - takiego, które Konsument bez problemu zrozumie. Następnie markę trzeba „ubrać w słowa”, nadać jej odpowiednią nazwę i „nauczyć mówić”.

Copywriting jest marginalizowany w stosunku do grafiki, a tymczasem grafika tylko przyciąga, a tekst sprzedaje. Warto skorzystać z doświadczenia innych, ale w momencie gdy teksty piszemy sami koniecznie trzeba przestrzegać pewnych reguł:
1. Nie nadużywaj specjalistycznych pojęć
2. Złap dystans - świeże spojrzenie!
3. Znajdź jedną, charakterystyczną cechę Twojej marki i staraj się ugruntować jej pozycję w głowie konsumenta. Powtarzaj, odmieniaj przez przypadki, ale konsekwentnie się jej trzymaj
4. „Waż słowa” ;) - bardzo mały odsetek czyta od deski do deski
5. Pisz piramidą
6. Nie pisz o sobie - myśl w kategoriach klienta
7. Dopasuj argumenty (emocjonalne/racjonalne) do kategorii Twojego produktu
8. Testuj i bądź otwarty - nie zawsze to co napiszesz będzie odpowiednie dla konsumenta

III Identyfikacja wizualna. Dopieść swoją markę wizualnie. Począwszy od logo, które jest sercem komunikacji wizualnej, przez materiały reklamowe - w dzisiejszej kulturze obrazkowej Twoja marka musi dobrze wyglądać.

Magia uwodzenia wizytówką - wiele elementów jest stałych, ale sam wygląd wizytówki i stanowisko („przekazuje esencję marki, a nie poprawia somopoczucie pracowników”) pozwalają działać na struktury pamięciowe klienta. Paweł przekonuje, że warto z tego korzystać szczególnie, że wizytówka jest jednym z podstawowych punktów styczności z marką.

IV Relacja Klient - marka. (…) prosument potrafi wpłynąć na markę, zmienić kierunek w jakim idzie firma, spowodować kryzys…

„Kot w worku”. W przypadku produktów podkreślamy te cechy, które konsument może sam zweryfikować. Można nawet podpowiadać owe sposoby weryfikacji. Z usługami jest inaczej. Klienci chcą mieć pewność, że kupują od eksperta. Reklamując usługi stawiamy na doświadczenie i staramy się redukować obawy konsumentów.

V Nowy marketing. Internet, blogi, media społecznościowe, gry online - to narzędzia i trendy, których nie sposób ignorować. (…)

Dobre praktyki w e-commerce - jak czerpać z realnego merchandisingu?

VI Case study. Tiry na tory - marka akcji społecznej

Ciekawostka - jeden TIR na drodze = 163 000 aut osobowych. Ustawiając auta osobowe koło siebie to korek z Zakopanego do Gdańska!

Moja ocena

Jestem loserem - w „Zakamarkach marki” nie znalazłem nic do czego można by się przyczepić. Fajnie się czyta, książka napisana jest na luzie, a co najważniejsze jest pełna przykładów i anegdot z życia wziętych. Socjomania poleca :)) Najgorsze jest to, że teraz chce mi się przeczytać całą książkę… Już wiem dlaczego autor tak chętnie udostępnia fragmenty…

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?