9 najbardziej pożądanych kompetencji w digital marketingu
Digital marketing wymaga ciągłego uczenia się, dostosowywania się do trendów i zmieniającej się sytuacji rynkowej. W branży, która stale się zmienia, ważne jest, aby wiedza była aktualna i przydatna, aby wyróżniać się na swoim stanowisku i być atrakcyjnym dla potencjalnych pracodawców. Zobacz, jakie 9 kompetencji warto rozwijać, by być pożądanym digital marketing managerem.
Swoją przygodę z marketingiem cyfrowym rozpoczęłam od mediów społecznościowych, stopniowo dodając do nich kolejne umiejętności, dzięki czemu mogę teraz o sobie powiedzieć, że jestem T-shaped marketerką. Pracując w konsultingu, wiem, jakich kompetencji poszukują najczęściej moi klienci. Dołożyłam do tego analizę artykułów, branżowych raportów i ogłoszeń o pracę. Na tej podstawie wybrałam 9 kompetencji digital marketingowych, które warto rozwijać w 2023 roku.
1. Social media marketing
Według raportu Digital 2023 Poland z mediów społecznościowych korzysta 27,5 mln mieszkańców Polski. Co więcej, przeciętny polski internauta spędza w nich ponad 2 godziny dziennie. Nic dziwnego, że biegła znajomość mediów społecznościowych, skutecznych taktyk komunikacyjnych, specyfiki poszczególnych platform i umiejętność planowania publikacji to pożądana kompetencja w digital marketingu.
Jak zresztą widać, social media marketing, to nie tylko publikowanie postów, a szereg różnych aktywności i umiejętności, obejmujacych m.in:
-
copywriting,
-
tworzenie reklam,
-
tworzenie kalendarzy publikacji,
-
analizowanie i raportowanie wyników,
-
zarządzanie społecznością i moderowanie dyskusji.
Jeśli chcesz rozwijać się w temacie mediów społecznościowych, weź udział w kursie Serwisy Społecznościowe 2.0, dzięki któremu poznasz skuteczne taktyki działa w różnych platformach społecznościowych.
2. Analiza danych
Analiza danych jest kluczowa dla podejmowania świadomych decyzji marketingowych. Pozwala na zaprojektowanie dalszych kroków w taki sposób, by były one oparte na danych i płynących z ich analizy wnioskach.
Digital marketerzy, którzy potrafią analizować dane, mogą zrozumieć, w jaki sposób ich działania wpływają na wyniki biznesowe. Analiza danych pozwala podejmować świadome decyzje oparte na faktach. Umiejętność zbierania i analizowania danych pozwala na:
-
Monitorowanie efektywności kampanii marketingowych.
Dane te mogą pomóc Ci zrozumieć, które kampanie są skuteczne, a które wymagają poprawy. -
Identyfikowanie trendów i możliwości.
Analiza danych pozwoli Ci na trafniejsze identyfikowanie trendów i możliwości rynkowych oraz pomoże Ci w tworzeniu skutecznych strategii marketingowych. -
Optymalizowanie kampanie marketingowych.
Analiza danych pomoże Ci w zwiększeniu skuteczności kampanii i dostosowaniu ich do potrzeb grup docelowych.
3. SEO
Znajomość SEO, czyli procesu optymalizacji witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek, jest poszukiwaną kompetencją wśród digital marketerów. Im wyższa pozycja witryny w wynikach wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy ją odwiedzą. Im więcej osób odwiedzi witrynę, tym większe prawdopodobieństwo, że dowiedzą się czegoś o produktach i usługach, a tym samym zwiększy się sprzedaż.
Według Backlinko pierwszy wynik w wyszukiwarce Google uzyskuje około 32 procent wszystkich kliknięć. Oznacza to, że im wyższa pozycja w wyszukiwaniu, tym bardziej widoczna będzie marka.
4. Wideo marketing
Według raportu Digital 2023 July Global 92% użytkowników internetu ogląda treści wideo. Jest to też jeden z najbardziej angażujących formatów marketingowych. Wideo można wykorzystać na wiele sposobów. Może dostarczać rozrywki, informować, edukować, pokazywać jak krok po kroku samodzielnie coś wykonać. W zależności od celu i umiejscowienia (TikTok, YouTube, strona internetowa, platforma webinarowa typu ClickMeeting), może przybierać różną formę - od kilkusekundowego, dynamicznego wideo, przez kilkunastominutowy film wysokiej jakości po półtoragodzinną rozmowę na żywo z możliwością zadawania pytań w czasie rzeczywistym.
Co więcej, wideo marketing można wykorzystać na różnych etapach lejka:
-
Do budowania świadomości marki poprzez opowiadanie historii o marce i jej produktach lub usługach.
-
Do generowania leadów, czyli zbierania danych kontaktowych potencjalnych klientów, np. poprzez umieszczenie formularza rejestracyjnego pod filmem lub poprzez organizowanie webinarów, do których dostęp zyskuje się po pozostawieniu adresu mailowego.
-
Do sprzedaży produktów lub usług - np. poprzez zaprezentowanie produktów lub usług w sposób atrakcyjny i angażujący - zamiast pokazywać wyłącznie zdjęcia produktów, możesz dodać krótkie wideo, pokazujące np. jak dana sukienka prezentuje się w ruchu.
5. Marketing Automation
Zamiast powtarzać te same żmudne zadania, możesz zaoszczędzić czas (i pieniądze) automatyzując wybrane czynności. Marketing automation może pomóc w automatyzacji wysyłania e-maili marketingowych, prowadzeniu kampanii reklamowych w mediach społecznościowych czy w śledzeniu konwersji. Digital marketerzy, którzy potrafią wykorzystać marketing automation, mogą znacznie poprawić efektywność swoich działań marketingowych.
Automatyzację działań marketingowych najlepiej rozpocząć od:
-
Metody małych kroków. Nie próbuj automatyzować wszystkiego naraz. Zacznij od jednego lub dwóch procesów, które można łatwo zautomatyzować.
-
Zrozum potrzeby swojej firmy i grupy docelowej. Zanim rozpoczniesz automatyzację, zastanów się, jakie zadania można zautomatyzować i jak to wpłynie na klientów.
-
Regularnie analizuj dane. Monitoruj wydajność swoich kampanii i wprowadzaj zmiany w razie potrzeb.
6. Content marketing
W 1996 roku Bill Gates napisał esej pod tytułem “Content Is King” i choć świat znacznie przyspieszył, to odpowiednio zaplanowany, stworzony i rozdystrybuowany content nadal jest podstawą skutecznych działań digital marketingowych.
Dobry content odpowiada za sukces każdej kampanii. To w jaki sposób będzie tworzony, powinno opierać się na jasno określonych celach i content planie. Nie jest to jednak samo tworzenie treści, ale ich planowanie, tworzenie, dystrybuowanie, recykling i analizowanie skuteczności działań.
Content marketing bardzo mocno związany jest również z innymi umiejętnościami marketingowymi - w końcu dystrybucja treści odbywa się zazwyczaj wielokanałowo. Będzie też odpowiadał na potrzeby odbiorców na wszystkich etapach lejka marketingowego.
7. Sztuczna inteligencja (AI)
Sztuczna inteligencja i jej możliwości to jeden z najgorętszych tematów dyskusji w digital marketingu. AI jest coraz bardziej powszechnie wykorzystywana w marketingu i będzie nadal zyskiwać na popularności w nadchodzących latach. Jeśli jeszcze nie korzystasz w swojej pracy z AI, to całkiem możliwe, że w nie tak odległej perspektywie zastąpi Cię ktoś, kto sprawnie porusza się wśród wielu narzędzi wykorzystujących modele sztucznej inteligencji. Dlaczego?
AI może być wykorzystywana do wielu zadań - od tworzenia i personalizowania treści, poprzez automatyzację i personalizację, po podejmowanie lepszych decyzji opartych o analizę danych. Przykładowo, sztuczna inteligencja może pomóc Ci m.in. w:
-
Researchu, tworzeniu tekstów, opisów pod SEO, czy nagłówków - tu najlepiej sprawdzą się narzędzia tekstowe takie jak ChatGPT, czy Bard.
-
Zautomatyzowaniu i personalizacji działań, np. dzięki Mailchamp, czy HubSpot.
-
Analizowaniu ruchu organicznego i identyfikowaniu trendów, np. Semrush.
8. Kreatywność
Kreatywność może być wyrażana na wiele sposobów np. poprzez generowanie nowych pomysłów na rozwiązanie problemów, tworzenie nowych produktów lub usług, czy umiejętność łączenia kropek z różnych obszarów, dzięki której powstają innowacyjne idee.
W świecie, w którym informacje są na wyciągnięcie ręki i dwa kliknięcia, kreatywne podejście jest na wagę złota. To ono pozwala wyróżnić się z tłumu i zaproponować coś nowego. Warto stale rozwijać tę umiejętność (o tym jak to robić, pisała na naszym blogu Monika Drabczyńska), a także stosować w swojej pracy podejścia, takie jak design thinking, które mogą nam pomóc w podkręceniu kreatywności.
9. Strategiczne myślenie
Znajomość narzędzi marketingowych jest istotna i niezbędna do tego, by skutecznie działać na poziomie operacyjnym. Jednak sama znajomość narzędzi to nie wszystko. W digital marketingu przydaje się także umiejętność strategicznego myślenia, czyli analizowania sytuacji, identyfikowania problemów i opracowywania rozwiązań, które pomogą osiągnąć cele.
Marketerzy, którzy myślą strategicznie, są w stanie:
-
Rozumieć potrzeby klientów i rynku.
-
Opracowywać plany marketingowe, które są zgodne z celami biznesowymi.
-
Ocenić skuteczność kampanii marketingowych i wprowadzanie zmian w razie potrzeby.
-
Budować długoterminowe relacje z klientami.
Co ważne, strategiczne myślenie to umiejętność, którą można rozwijać i ćwiczyć. Jeśli chcesz rozwijać się w tym kierunku, weź udział w kursie online Strategy & Leadership, dzięki któremu poznasz różne podejścia do digital marketingu jak i tradycyjnej komunikacji, dowiesz się w jaki sposób pozyskiwać i wykorzystywać dane w planowaniu działań i co wziąć pod uwagę mierząc się z budżetem.