0
EN

Blog o marketingu internetowym

29 października 2019 | Anna Żurek

5 sposobów na mierzenie skuteczności strategii marketingowej w social media

Coraz więcej podmiotów postrzega media społecznościowe jako idealne narzędzie realizacji kluczowych celów strategicznych marki, choć tylko część z nich wskazuje, że jest w stanie zmierzyć wpływ działań w Social Media na rozwój biznesu.

Źródło

Źródło

Trudno wskazać jednoznaczną przyczynę takiego stanu rzeczy, sytuacji nie ułatwia fakt, że media społecznościowe stają się coraz bardziej złożonym i rozbudowanym tematem. Poszczególne metryki będą miały różne znaczenie w zależności od kanału i przede wszystkim od celów jakie marka stawia przed obecnością w Social Media.

Zacznij od celu

Pierwsze z szeregu pytań, które powinieneś sobie zadać to nie jak, a co. Po co prowadzisz działania w mediach społecznościowych? Jaki cel chcesz osiągnąć? Co jest dla Ciebie miarą sukcesu? Czy będzie to sprzedaż, pozyskiwanie leadów, a może budowanie relacji i lojalizacja klientów. Cele w socialu uzależnione są przede wszystkim od celów strategicznych marki oraz branży jaką reprezentujesz. Najczęściej wskazywany cel to oczywiście sprzedaż - social media są doskonałym kanałem wsparcia konwersji, a nawet mogą stanowić jej główne źrodło. Na przeciwległym biegunie z kolei znajdują się marki, dla których nadrzędnym celem jest budowanie relacji.

Odpowiedź na powyższe pytania pozwoli Ci przejść do kroku drugiego i ustawienia metryk właściwych dla Twojego biznesu. W tym przypadku warto posiłkować się klasycznym modelem lejka, który przeprowadzi nas przez kluczowe mierniki i pułapki czyhające przy interpretacji danych.

Zasięg w social media

Miarą sukcesu działań w social media naczęściej jest zasięg i zaangażowanie, czyli 2 pierwsze etapy lejka, które jednocześnie są najbardziej zdradliwe. 

Zasięg często bywa mylony z wyświetleniami, jego definicję można sprowadzić do liczby unikalnych użytkowników, do których dotarł Twój komunikat. Śledzenie go pozwoli Ci ocenić dotarcie i dystrybucję w social media. Oprócz oczywistych danych takich jak zasięg organiczny czy płatny poszczególnych postów, warto także zwrócić uwagę na zasięg hashtagów firmowych, które stanowią idealne narzędzie do mierzenia ekspozycji marki w Social Media. 

Zagrożenia

Często popełnianym błędem w podsumowaniach miesięcznych jest sumowanie zasięgu postów. W takim przypadku nie otrzymamy liczby unikalnych użytkowników, gdyż użytkownik do którego dotarły 2 różne komunikaty w ciągu miesiąca zostanie policzony 2 razy, a nie jeden raz jak to powinno mieć miejsce. 

Drugi kluczowy czynnik to jakość odbiorców. Metryka sprowadzająca się wyłącznie do liczby nie osadzonej w kontekście, w celach biznesowych i właściwej grupie docelowej pozostawi złudne wrażenie spełnionego celu. Sprawdź zatem nie tylko ile osób widzi Twoje komunikaty, ale przede wszystkim kim ci użytkownicy są i czy odpowiadają grupie do której chcesz dotrzeć ze swoim komunikatem.

Zaangażowanie

Wskaźnik bardzo wdzięczny, chętnie liczony i raportowany. Najczęściej w jego kontekście mierzone są wszelkie aktywności takie jak liczba komentarzy, reakcji, udostępnień, kliknięć czy obejrzeń. Czy powinno Ci na nim zależeć? Ostatnie posunięcia Facebooka zdecydowanie kierują nas w stronę budowania społeczności i relacji z odbiorcami. Zastanów się zatem w jaki sposób możesz wciągnąć swoich odbiorców w wartościową interakcję, co możesz im dać w zamian. Tym darem od Ciebie nie powinny być tylko zniżki, kody rabatowe czy inne pomysły przyciągnięcia użytkownika na chwilę, pomyśl jak podzielić się wiedzą, a zamienisz fana w stałego klienta, a nawet ambasadora marki. 

Zagrożenia

Czy liczba komentarzy ma znaczenie, jeśli komentarze te nie są związane z tematem? Czy liczba interakcji z daną treścią jest imponująca jeśli nie wiemy do ilu osób ta treść wcześniej dotarła? Czy koszt kilku groszy za aktywność można określić jako sukces, jeśli zależało Ci na komentarzach, a te stanowiły niewielki ich odsetek i w rezultacie kosztowały Cię 125 zł?! Pamiętaj aby zawsze osadzać dane w kontekście, żeby wracać do celu jaki chcesz osiągnąć i by nie ufać narzędziom, które liczą zaangażowanie na podstawie stosunku aktywności do liczby obserwujących, subskrybujących, lubiących, a nie użytkowników, do których treść dotarła. Wysoki zasięg i zaangażowanie niekoniecznie będą prowadzić do akcji, na której nam zależy. Pamiętaj zatem aby ten wskaźnik stanowił dla Ciebie coś więcej niż tylko puste liczby, które dobrze będą prezentować się w raporcie.

Wpływ / Akcja 

Duży zasięg, a nawet zaangażowanie niekoniecznie będą miały przełożenie na Twój biznes. Wystarczy, że opublikujesz wirusową treść niezwiązaną z Twoją firmą, ta rozejdzie się w mediach społecznościowych jednak nie przyniesie wymiernych korzyści. Dlatego tak ważne jest byś pamiętał o akcji, którą na koniec dnia mają wykonać Twoi odbiorcy. Akcję można zdefiniować na różne sposoby, w zależności od tego jaki cel obraliśmy na początku. Może to być zakup, zapis do newslettera, przejście na stronę, pozyskanie leadów, wykorzystanie kodu rabatowego i wiele innych.

Zagrożenia

Ponownie pojawia się zagrożenie związane nie tyle z błędną interpretacją pozyskanych danych, a brakiem holistycznego podejścia i zestawieniem ich z danymi z innych kanałów. Duża liczba wejść na stronę nie ma znaczenia, jeśli użytkownicy spędzają na niej kilka sekund. Konwersja zdefiniowana jako dodanie do koszyka daje błędne pojęcie o sprzedaży, bo do tej w końcu nie doszło, koszyk został porzucony przez finalizacją transakcji. Kolejne wyzwanie to narzędzia analityczne, które przypisują konwersje ostatniemu kontaktowi użytkownika z reklamą, co bardzo często powoduje, że działanie wykonane dzięki mediom społecznościowym zostaje przypisane innym źródłom / formom komunikacji. 

Rekomendacje

Ostatnim, niezwykle istotnym wskaźnikiem pomiaru efektywności w mediach społecznościowych są rekomendacje. Polecenia od konsumentów mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Ważna jest tu zatem nie tylko liczba rekomendacji, ale przede wszystkim ich sentyment i jakość. Na tym etapie możesz zweryfikować i zoptymalizować wiele elementów swojego procesu sprzedażowego, nie tylko online ale także offline, a także zadbać o przekucie zadowolonego klienta w ambasadora marki, a niezadowolonego w takiego, który będzie wracał. W tym przypadku ważny jest monitoring i trzymanie ręki na pulsie.

Stały pomiar i iteracje

Wszystkie powyższe elementy nie mają znaczenia, jeśli Twoje cele i działania sprowadzają się do sporadycznego mierzenia i braku wpływu na optymalizację. Jeśli pozyskane dane nie prowadzą do wniosków, zmian a w konsekwencji przełożenia na wzrost biznesu oznacza to, że pozyskujesz niewłaściwe dane lub niewłaściwie je interpretujesz. Wróć wtedy do pierwszego kroku i rozpocznij przygodę z efektywnością social media na nowo. 

Czas

Media społecznościowe to działania tu i teraz, ważne jest by być na bieżąco, by wszystko działo się szybko. O ile w przypadku komunikacji trzymanie ręki na pulsie i reagowanie na ciekawe wydarzenia może przynieść wymierne skutki o tyle do mierników i realizacji celów potrzebujemy cierpliwości. Uzbrój się w nią. Włożysz dużo czasu w budowanie relacji, w pozyskiwanie i tworzenie contentu a efekt przyjdzie dopiero za kilka lub nawet kilkanaście miesięcy. Podam Ci przykład marki, z którą miałam okazję niedawno współpracować, a której jednym z celów strategicznych jest partnerska relacja z klientami. To marka Medicine, dla której wyznaczyliśmy dość trudny do mierzenia wskaźnik - sprzedaż na podstawie działań administratora w wiadomościach prywatnych i komentarzach. Medicine od dawna prowadzi rozbudowaną komunikację z konsumentami, zawsze odpowiada, zawsze wyciąga pomocną dłoń. To przynosi rezultaty. Odbiorcy wracają ze zdjęciem produktu i informacją, że dzięki pomocy administratora zdecydowali się na zakup. Cierpliwość się opłaciła. W Twoim przypadku będzie tak samo. 

Chcesz podejść strategicznie do swoich kanałów social media? Sprawdź nasze szkolenia otwarte lub zgłoś się do nas na konsultacje.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?