0
EN

Blog o marketingu internetowym

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie?

Czy Instagram może lepiej wspierać sprzedaż Twoich produktów bez wsparcia reklamą? Jak najbardziej - wystarczy zoptymalizować kilka elementów na profilu i w komunikacji. Zobacz co możesz zrobić, żeby “wycisnąć” z Instagrama jak najwięcej wartości biznesowej!

Z tego artykułu dowiesz się, między innymi:

  • o co zadbać, aby jak najskuteczniej promować sklep (internetowy bądź stacjonarny) na Instagramie,

  • jakie funkcje przydatne w retail i e-commerce oferuje Instagram oraz jak one działają,

  • jak skonfigurować sklep i oznaczanie produktów w postach na Instagramie,

  • czym są efekty AR i jak mogą wesprzeć sprzedaż.

 

"Obejrzyj" ten artykuł!

To video jest jedną z lekcji w ramach kursu online "Instagram dla biznesu"

 

Przeczytaj ten artykuł w formie prezentacji:

 

Czy Instagram ma moc sprzedażową?

Sprawdźmy na przykładzie - powtarzalnym i jednym z wielu:

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Przykład powyżej świetnie ilustruje to, w jaki sposób często kupujemy na Instagramie - oczami. 

Zwracam na to uwagę, ponieważ dość rzadko da się trafić na świetne wyniki ruchu czy konwersji pochodzących bezpośrednio z Instagrama, zaglądając do Google Analytics. Mylnie więc możemy założyć, że Instagram nie będzie odpowiednim kanałem marketingowym dla naszej marki. 

Według raportu Gemiusa “E-commerce w Polsce 2019”, 61% kupujących w sieci korzysta ze smartfonów do robienia e-zakupów (z silną dominacją młodych osób - poniżej 34 roku życia).

Instagram jako aplikacja stricte mobilna, której głównymi użytkownikami w Polsce są osoby w wieku 18-34, wydaje się więc idealnym wręcz kanałem marketingowym prowadzącym klienta przez ścieżkę od odkrycia marki i produktu, przez zainteresowanie, do przejścia do przejścia na stronę www lub sklepu online i, być może, zakupu.

 

Instagramowy lejek sprzedażowy

Alexandra Lamachenka przygotowała wykres trafnie ilustrujący przełożenie standardowego lejka sprzedażowego na realia Instagrama:

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Źródło: https://www.socialmediaexaminer.com/how-to-analyze-instagram-marketing-4-metrics-to-consider/

Zobaczmy co możemy zrobić, żeby przy pomocy narzędzi Instagrama zadbać o każdy etap takiego lejka. Zaczniemy od… dołu!

 

Twój profil to Twój sklep

Odpowiednio skonfigurowany profil na Instagramie może funkcjonować jak mini strona www - z menu, opcją zakupu i wszelkimi potrzebnymi informacjami! Jak to zrobić? Spójrz na przykład akcji stayhome.ldz, która powstała w ostatnich kilku dniach - zwróć szczególną uwagę na wyróżnione relacje na profilu:

Jak wspierać sprzedaż i sklep na Instagramie - Socjomania

Jak wspierać sprzedaż i sklep na Instagramie - Socjomania

Na tym profilu, posty i relacje pełnią funkcję prezentacji produktów. Wyróznione relacje pełnią funkcję menu na stronie www, które pozwala poznać koszty, rozmiary i... złożyć zamówienie. Funkcja wiadomości prywatnych służy do samego przyjmowania zamówień. Genialny pomysł!

 

Zakupowy link w bio

Linki dodane w treści postów na Instagramie nie są klikalne. Aby kierować ruch do sklepu, musimy radzić sobie inaczej. Jedną z opcji, które mamy do dyspozycji, jest kierowanie do sekcji bio w naszym profilu - zamieszczony tam link jest aktywny i uruchamia przeglądarkę.

Zerknij na takie profile na Instagramie (użyj aplikacji): @cropp_clothing@eobuwie lub @origins - i kliknij w ich linki w bio. Zamiast trafić na stronę główną sklepu, trafiamy do galerii produktowej, która odzwierciedla publikowane przez te marki posty. Po kliku w dany produkt, trafiamy bezpośrednio do jego podstrony w sklepie, gdzie możemy od razu dokonać zakupu. Sekwencja, przez którą przejdziesz, będzie wyglądała mniej więcej tak:

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Link w bio przygotowany tak, jak na tych profilach, znacząco skraca ścieżkę dotarcia użytkownika do produktu. Użytkownik trafia bezpośrednio na podstronę produktu - nie musi przeglądać menu czy używać wyszukiwarki w naszym sklepie.

Dodatkowo, taki link jest jeden, niezmienny i zgrywa się z treściami, które publikujemy na naszym profilu. 

Aby skonfigurować ten link, musimy skorzystać z zewnętrznych narzędzi. W wersjach darmowych narzędzia pozwalają skonfigurować taki mechanizm, jednak z własnym brandingiem. Za kwotę kilkunastu dolarów miesięcznie możemy pozbyć się zewnętrznego brandingu.

Narzędzia:

W wersji płatnej wewnątrz narzędzi dostaniemy również analitykę dla poszczególnych kafelków produktowych, a przy spięciu Later z Shopify, możemy śledzić przełożenie na sprzedaż.

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Widok edycji linka w bio w Later

Hack:

Zajrzyj na profil @naturalmojo_pl - zwróć uwagę na fragment w opisie w bio "20% rabatu z kodem IG20” - to prosta forma wsparcia mierzenia konwersji z Instagrama. 

 

 

Twój sklep na Instagramie i oznaczanie produktów w postach

Zajrzyj na profile @cropp_clothing lub @blackredwhitepl (w aplikacji) - na wielu zdjęciach zobaczysz ikonkę torby zakupowej, a na samych profilach znajdziesz zakładkę ze sklepem pokazującą produkty marki - również oznaczoną ikonką torby zakupowej.

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Podobnie jak na Facebooku, na Instagramie możemy oznaczać produkty z naszego sklepu - wraz z ich nazwami, cenami, opisem i przyciskiem kierującym bezpośrednio do podstrony produktu w sklepie online.

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Konfiguracja tej funkcjonalności jest dość zagmatwana, dlatego opiszę ją krok po kroku.

Czego potrzebujesz, aby móc oznaczać produkty w swoich postach na Instagramie?

1. Upewnij się, że Twoje konto na Instagramie jest kontem profesjonalnym (firmowym, biznesowym).

Jeśli nie widzisz statystyk na swoim profilu, to sygnał, że Twoje konto może nie być kontem firmowym. Przełącz profil na profesjonalny na dole sekcji Ustawienia -> Konto.

2. Sprawdź czy Twoje konto na Instagramie jest połączone ze stroną na Facebooku.

Przejdź na swój profil -> wybierz opcję Edytuj -> w sekcji Strona wskaż swoją stronę na Facebooku. Dodatkowo sprawdź sekcję Ustawienia -> Konto -> Powiązane konta.

3. Stwórz katalog produktów na Facebooku lub sklep na Facebooku.

Jeśli w swojej ofercie nie masz zbyt wielu produktów, najprościej będzie Ci stworzyć sklep na Facebooku. Wejdź na swoją stronę firmową na Facebooku, przejdź do zakładki Sklep (lub włącz ją w Ustawieniach -> Szablony i karty) i dodaj ręcznie produkty do sklepu.
Uwaga: jeśli w ten sposób nie możesz edytować sklepu, przejdź na swoim fanpage’u do sekcji Narzędzia do publikowania - w lewym menu znajdziesz sekcję Sklep, która powinna pozwolić Ci dodać produkty. 

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Jeśli w swojej ofercie posiadasz setki produktów, prościej będzie Ci skorzystać z katalogu produktów na Facebooku. Stwórz konto w menedżerze firmy na stronie business.facebook.com, przejdź tam do sekcji Katalogi, utwórz katalog i dodaj do niego produkty. Masz do dyspozycji kilka metod - m.in. przesłanie uzupełnionego szablonu pliku .csv, który pobierzesz z tej sekcji. 

Jeśli korzystasz z takich platform, jak Shopify, BigCommerce, Magento, czy WooCommerce, możesz stworzyć i spiąć katalog produktów po stronie tych platform - kroki do wykonania znajdziesz na Instagramie, wchodząc w Ustawienia -> Firma -> Zarejestruj się w usłudze Zakupy

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

4. Połącz katalog lub sklep z Instagramem.

Jeśli posiadasz katalog produktów, przejdź do sekcji Katalogi w Menedżerze Firmy (business.facebook.com/products) -> na liście katalogów, przy nowym katalogu powinieneś znaleźć opcję Skonfiguruj zakupy na Instagramie - ta sama opcja powinna być widoczna po kliku w dany katalog w sekcji Zastosowania (Zakupy na Instagramie). Wybierz jedną z tych dwóch opcji, skorzystaj z opcji Połącz profil i zaloguj się do swojego profilu firmowego na Instagramie. 

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Jeśli otrzymasz informację o braku wykrytych kont, upewnij się, że w Menedżerze Firmy w sekcji Ustawienia Firmowe masz podłączone konto Instagramowe. 

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Przejdź do aplikacji Instagrama -> otwórz Ustawienia -> przejdź do sekcji Firma -> wybierz opcję Zarejestruj się w usłudze Zakupy (lub Zakupy na Instagramie) i postępuj zgodnie ze wskazówkami. 

5. Stwórz post i oznacz produkty.

Rozpocznij standardowe tworzenie posta,
Na ekranie wpisywania treści posta znajdziesz nową opcję: Oznacz produkty!
Na jednym zdjęciu możesz oznaczyć do pięciu produktów

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Uwaga:

Facebook weryfikuje sklepy i katalogi produktów - weryfikacja przeważnie nie trwa długo, jednak zdarzają się przypadki oczekiwania do kilkunastu dni. W razie problemów, kontaktuj się z supportem Instagrama.

Porada:

Nie polegaj tylko na oznaczeniach produktów. Niestety, różnie bywa z ich klikalnością. Dla wielu branż i marek, liczby klików w tagi produktowe są znikome. Skonfiguruj zakupowy link w bio i korzystaj z całego wachlarza opcji zakupowych opisanych w tym artykule.

Hack:

Chcesz stworzyć katalog lub gazetkę produktową w wersji mobile-Instagram-friendly? Stwórz post z albumem zdjęć na Instagramie. Otaguj produkty na zdjęciach. Voilà!

 

Oznaczanie produktów w relacjach

Mając wszystkie kroki z poprzedniego punktu za sobą, dostajemy również dostęp do nowej naklejki w relacjach (stories) pozwalającej oznaczyć produkt w relacji.

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

To ciekawa opcja jeśli Twój profil na Instagramie nie osiągnął jeszcze pułapu 10 000 obserwujących, który uaktywnia możliwość wstawiania linków do stron www do relacji na Instagramie. 

A co jeśli Twój profil ma już możliwość linkowania do zewnętrznych stron? Proponowałbym przetestować skuteczność obydwu form kierowania do sklepu - poprzez klasyczny link i poprzez naklejki produktowe. 

Uwaga:

W jednej relacji możesz dodać tylko jedną naklejkę produktową.

 

Content!

Instagram to esencja tzw. visual commerce. Zajrzyj na profil @przywarastrzalka i przyjrzyj się postom, które publikuje ta marka. 

Piękne, minimalistyczne ujęcia. Zbliżona kolorystyka, spójny rozmiar, biała ramka dookoła każdego zdjęcia. Wszystko to buduje wrażenie maksymalnej spójności, a także wzmaga wrażenie luksusowości produktu.

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

To oczywiście nie jedyny sposób prezentacji produktu. 

Spójrzmy na @xkompl - nie tylko na profil, ale i do relacji. Testy produktów, recenzje, unboxingi, opisy pozwalają maksymalnie przybliżyć produkt odbiorcy i przekonać do podjęcia dalszych działań.

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak tworzyć świetny content na Instagrama i poznać przykłady działań, inspiracje, narzędzia, aplikacje i porady, skorzystaj z naszego kursu online "Instagram dla biznesu"

 

Wyróżnione relacje jako lookbook, showroom lub… nudne informacje podane w przystępny sposób!

Zajrzyj na profil @packagefreeshop i zobacz jak ten sklep wykorzystał funkcję wyróżnionych relacji (czyli archiwum stories opublikowanych nawet miesiące temu). Pełnią one funkcję menu, zawierającego zasady wysyłki czy politykę zwrotów, podanych w przystępny, Instagramowy sposób. To dobra metoda budowania maksymalnie pełnego doświadczenia naszej marki na Instagramie. 

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Inny przykład to H&M, które grupuje i “segreguje” swoje kolekcje i wydarzenia organizowane przez markę właśnie przy użyciu wyróżnionych relacji. 

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Jak skonfigurować wyróżnione relacje?

  • Wejdź na swój profil na Instagramie,
  • Zaraz pod sekcją bio znajdziesz okrągły przycisk z ikonką + i tekstem “Wyróżnij”
  • Użyj tego przycisku i wybierz kilka opublikowanych wcześniej relacji, które tworzą pewną historię lub kategoryzują Twoje treści, 
  • Prześlij zdjęcie, które będzie okładką serii i kliknij przycisk Dodaj.

 

Przymierz produkt - czyli rozszerzona rzeczywistość (AR) na Instagramie. 

Zajrzyj (w aplikacji) na profile @louisvuitton lub @empikcom lub @mercedesbenz i przejdź do zakładki z ikonką buźki z gwiazdkami. Wypróbuj dostępne filtry AR na sobie. 

Jak wspierać sprzedaż i sklep na Instagramie - Socjomania

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Od sierpnia 2019, każdy ma możliwość tworzenia tego typu filtrów i dystrybuowania ich na Instagramie. Wygląda na niewinną zabawę, a może stać się jedną z ciekawszych opcji wspierających sprzedaż na Instagramie: marka Sephora stworzyła filtr AR pozwalający “przemierzać” różne kosmetyki i sprawdzać, na przykład, który kolor nam odpowiada.

A do tego, filtry AR szerzą sami użytkownicy aplikacji poprzez użycie ich w swoich relacjach - relacja z użytym filtrem trafia do obserwujących - Ci w górnej belce relacji widzą autora filtra i opcje do stworzenia własnej relacji z filtrem.

Co więcej, wybrane marki już testują opcję przymierzania produktu w AR po kliknięciu w oznaczenie produktu w poście. 

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Na stronie sparkar.facebook.com możesz pobrać oprogramowanie służące do tworzenia filtrów AR.

 

Co nas czeka w najbliższej przyszłości?

Kilka dużych marek w USA testuje opcję Dokonaj zakupu, która pozwala kupować produkty bezpośrednio w aplikacji Instagrama - bez przechodzenia do sklepu online.  Nie wiadomo jeszcze kiedy funkcja będzie dostępna w Polsce, ale warto ją śledzić - bo może się okazać, że wywróci cały proces zakupowy w social media do góry nogami :) 

Jak wspierać sprzedaż na Instagramie - Socjomania

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu na Instagramie, może zainteresować Cię nasze szkolenie “Instagram dla biznesu” - dowiedz się więcej o kursie online (uczysz się w swoim tempie na platformie z materiałami video i prezentacją) albo dowiedz się więcej o szkoleniu w formie webinaru (prowadzonego z trenerem).

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?