0
EN

Blog o marketingu internetowym

Szybki poradnik używania Instagrama - dobre i złe praktyki

🔎 [Aktualizacja artykułu: 20.03.2017] Hashtagi, reposty, Instagram stories i filtry - znasz już te pojęcia? Jeśli nie, zapoznaj się z naszym szybkim przewodnikiem po najważniejszych funkcjach i informacjach dotyczących Instagrama.

Kilka słów o autorze:
Jarosław Marciuk. Ewangelista Instagrama i społeczności Instagramers. Konto na Instagramie otworzył w styczniu 2011 roku. Założyciel @IgersGdansk i zarządzający @IgersPoland. Urodzony w Gdańsku, mieszka i pracuje w Londynie. Razem z żoną prowadzą bloga Duolook. Profil Jarka na Instagramie.

1. Co to jest Instagram?

Instagram to serwis społecznościowy do dzielenia się zdjęciami. Zdjęcia dodaje się korzystając z aplikacji w smartfonie, natomiast posty można przeglądać także na komputerze. Serwis liczy aktualnie 600 mln użytkowników (wzrost z 500 mln do 600 mln w zaledwie 6 miesięcy! {(strong) Stan na marzec 2017]), a 80% z nich żyje poza USA źródło). Polskich użytkowników na Instagramie jest ponad 3,5 mln, z czego 60% stanowią kobiety (źródło). Dominującą grupą wiekową jest 19-25 (starsza grupa niż w przypadku Snapchata -> Przeczytaj: Kto jest grupą docelową Snapchata i czym różni się on od innych kanałów social media?), stan na marzec 2017.

Brand Moments – At the Center of Discovery from Instagram on Vimeo.

2. Czym Instagram różni się od innych serwisów?

Możemy wstawiać zdjęcia (również prostokątne!), filmy (o maksymalnej długości 60 sekund), a także albumy (maksymalnie 10 zdjęć),
● Posty można polubić lub skomentować, nie ma możliwości udostępniania postów z innych kont (można do tego wykorzystać osobne aplikacje, np. Repost),
● Wokół Instagrama powstały przeglądarki zdjęć (Iconosquare.com) i setki innych aplikacji dedykowanych, np. do tworzenia obrazkowych notatek (Notegraphy, Notestagram), fotografowania jedzenia (InstaFood), zmiany koloru włosów (InstaHairColor), wysyłania pocztówek (Postagram), itp.,
● Z Instagramem związany jest ruch Instagramers. Fenomenalne zjawisko społeczne – ponad 330 lokalnych społeczności na wszystkich kontynentach, które organizują wspólne spotkania.
Instagram łączy się też mocno ze światem analogowym: zdjęcia z serwisu można znaleźć m.in.: na kalendarzach, koszulkach, magnesach, torbach. W Polsce powstały takie serwisy jak Instadruk (drukowanie zdjęć z Instagrama w formie plakatów) i Instashirt (koszulki ze zdjęciami z Instagrama). Pojawiły się także specjalne urządzenia do drukowania zdjęć (np. The Instax Printer).

3. Jak działa Instagram?

Jest to serwis społecznościowy, więc normą powinien być online networking. Szuka się nie tylko znajomych, ale też profili o interesującej nas tematyce, ulubionych marek, ciekawych ludzi, którzy mogą nas inspirować. Do linkowania innych profili warto stosować „@” oraz oznaczanie, należy też pamiętać o stosowaniu hashtagów.

Kilka zasad działania na Instagramie:
● Publikuj regularnie,
● Nie spamuj. Nie wrzucaj zdjęć jedno za drugim,
● Nie kupuj followersów. Po ostatnim grudniowym czyszczeniu Instagrama wielu użytkowników i marek straciło tysiące obserwujących (sztucznych kont). Nie liczy się ilość, ale interakcja i zaangażowanie fanów (lajki i komentarze),
● Wykorzystuj geolokalizację. Przy publikacji zdjęcia oznaczaj, gdzie zostało wykonane lub jakiego miejsca dotyczy. Zwiększa to prawdopodobieństwo znalezienia zdjęcia przez użytkowników,
● W przypadku video bądź kreatywny. Masz aż 60 sekund! Wypróbuj również aplikację Boomerang, która umożliwia robienie zapętlonych 1-sekundowych GIFów.

Introducing Boomerang from Instagram from Instagram on Vimeo.

4. Dlaczego hashtagi są ważne

Hashtagi to bardzo przydatne narzędzie do wyszukiwania, przeglądania, porządkowania i monitorowania treści. W opisie zdjęcia można użyć maksymalnie 30 hashtagów. Badania pokazują, że optymalne jest użycie 15. Hashtag powinien być krótki i unikatowy. Sprawdź najpopularniejsze kombinacje hashtagów dla poszczególnych kategorii treści ➡ Przeczytaj: Twórz własne hashtagi jako najbardziej efektywny sposób komercyjnych działań na Instagramie.

5. Jak urozmaicić zdjęcia i korzystać z nowych funkcji

Instagram to nie tylko serwis społecznościowy ze zdjęciami. To nieustająca zabawa z nowymi aplikacjami dostępnymi na rynku.

Kilka moich wypróbowanych to:
● VSCO Cam – jest niezwykle popularną aplikacją do edycji zdjęć.
● Snapseed – rozbudowana aplikacja do edycji zdjęć
● SKRWT – pozwala na korekcję perspektywy
● TouchRetouch – usuwanie niepotrzebnych elementów zdjęcia

Poza aplikacjami do edycji zdjęć warto korzystać z narzędzi, które dodają nową wartość. Prawie wszystkie działania na zdjęciach wykonuję w smartfonie lub na tablecie. Korzystam z wielu aplikacji i nie ma co żałować na płatne, rozszerzone wersje. Oto kilka z nich:

Flipagram – pozwala na zrobienie ze zdjęć 15 sekundowego klipu, do którego można dodać muzykę.

Instarepost – w przeciwieństwie do Facebooka czy Twittera, na Instagramie nie można udostępniać z poziomu aplikacji opublikowanych postów. Istnieje szereg aplikacji, które pozwalają na repostowanie lub ściągnięcie zdjęć. Zawsze trzeba pamiętać o autorstwie zdjęcia i podać taką informację przy repoście.
Over – aplikacja pozwalająca tworzyć napis na zdjęciu
InstaCollage – do tworzenia przeróżnych kolaży zdjąć. Na komputerze można skorzystać z PicMonkey.
● Aplikacje polskiej firmy Byss Mobile: InstaWeather czy InstaPlace.

Przydatny jest też serwis IFTTT. Po integracji z Instagramem, przy późniejszej publikacji zdjęć można wybrać, na jakich innych serwisach społecznościowych ma pojawić się zdjęcie.

6. Jak monitorować działania na Instagramie

Zarówno Brand24 jak i Sentione monitorują aktywność na Instagramie i w statystykach prezentują najaktywniejszych i najbardziej wpływowych użytkowników.

Bardzo dokładnym narzędziem jest Iconosquare (dawny Statigram). Spośród wielu funkcji warto wymienić możliwość sprawdzenia najbardziej lubianych i najczęściej komentowanych zdjęć. To również wygodne narzędzie do wyszukiwania profili oraz hashtagów. Prezentowane statystyki pozwalają na optymalizację publikowanych treści, np. wybór czasu publikacji, oraz korzystanie z hashtagów. Iconosquare pokazuje najpopularniejsze hashtagi na Instagramie i analizuje, które pojawiały się w postach.

Na przykład dla kategorii jedzenie najpopularniejsze hashtagi to: #food #foodporn #yum #instafood #TagsForLikes #yummy #amazing #instagood #photooftheday #sweet #dinner #lunch #breakfast #fresh #tasty #food #delish #delicious #eating #foodpic #foodpics #eat #hungry #foodgasm #hot #foods.

A dla kategorii praca: #work #working #job #TagsForLikes #myjob #office #company #bored #grind #mygrind #dayjob #ilovemyjob #dailygrind #photooftheday #business #biz #life #workinglate #computer #instajob #instalife #instagood #instadaily

Dla innych kategorii możesz to sprawdzić na tej stronie.

7. Co to jest ruch Instagramers i Instameet

Phil Gonzalez w 2010 roku założył blog Instagramers.com, a chwilę później powstały pierwsze grupy entuzjastów fotografii mobilnej zwane Instagramers lub Igers. Dzisiaj jest to ponad 330 społeczności Instagramers działających na wszystkich kontynentach.

W Polsce pierwszą lokalną społecznością był IgersGdansk, którą stworzyłem pod koniec 2011 roku. W tamtych czasach w Polsce nikt prawie nie wiedział, co to jest Instagram. Obecnie istnieje ponad 20 polskich grup pasjonatów Instagrama i fotografii mobilnej. Ich spis znajduje się na stronie Igers Poland.
Ten ruch w naszym kraju rozwija się bardzo dynamicznie. Na swoich profilach użytkownicy publikują zdjęcia ze swojego miasta, promują hashtag społeczności (np. #igersgdansk, #igerswroclaw, #igerswarsaw) oraz wybierają najlepszych mobilnych fotografów i najlepsze zdjęcia tygodnia.

Najciekawsze właśnie w tym ruchu jest to, że nie ogranicza się on tylko do świata online. Idea spotkań tzw. Instameet rozpoczęła się w Hiszpanii i rozprzestrzeniła się na całym świecie. Zarządzający grupami organizują spotkania fanów fotografii mobilnej, podczas których wspólnie fotografują i odwiedzają różne miejsca. Szczególnie pasjonują ich miejsca na co dzień niedostępne. Przykładowe 16 spotkań grupy IgersGdansk na stronie Duolook.

Od czasu do czasu na całym świecie w wielu miastach organizowane są w wyznaczony dzień World Wide Instameet tzw. WWIM. Każda ze społeczności stara się zorganizować jak najciekawsze spotkanie. Również sam Instagram angażuje się w to wydarzenie.

8. Jak budować wizerunek marki na Instagramie

Według badań (Iconosquare Instagram 2015 Study) 70% użytkowników szukało profili marek na Instagramie, 37% obserwuje 1-5 kont marek, a 32% ponad 5 marek.

Dlaczego ludzie obserwują marki na Instagramie? Trzy główne powody to: lubią markę, poszukują nowości, uważają publikowane zdjęcia i filmy za interesujące i śmieszne.

Warto organizować konkursy na Instagramie. Najbardziej skuteczne są te, które angażują uczestników do stworzenia unikatowych zdjęć lub filmów oraz publikowanie ich przez uczestników z oznaczeniem profilu marki i z hashtagiem kampanii. Warunkiem udziału w konkursie powinno być również followanie marki na Instagramie.

Dobrym sposobem jest również promowanie autorów najlepszych zdjęć. Można to robić poprzez reposty, wybieranie zdjęć dnia, tygodnia, miesiąca. Na profilu Miniatur Wunderland trudno zrozumieć nieobserwowanie innych profili. Liczba following - 0. Tu się aż prosi, aby dodać do obserwowanych konta linii lotniczych, organizacji turystycznych czy miast.

Inny przykład to przeniesienie świata online do rzeczywistości. Zobacz Instadruk, który pojawia się na wydarzeniach i drukuje podczas nich zdjęcia uczestników wydarzenia (np. Blog Forum Gdańsk).

9. Dlaczego na Instagramie jest tyle niewartościowych treści i tak dużo selfie

Trzeba pamiętać, że Instagram tworzą ludzie, a smartfony towarzyszą nam przez całą dobę. Są więc osoby, które muszą się podzielić wszystkim: brudem w pokoju, roznegliżowaną fotką, ilością wypitego alkoholu, rozlanym mlekiem przez kota. Ale są też przemyślane ujęcia, uwiecznione piękne krajobrazy czy też zdjęcia o wartości reporterskiej.

Natomiast selfie nie jest niczym złym, jeśli pokazuje w tle jakąś atrakcję turystyczną albo publikowane jest zdjęcie z znajomymi podczas jakiegoś wydarzenia. Londyn, wyprzedzając Nowy Jork, został światową stolicą selfie. 14% wszystkich zdjęć selfie zostało wykonanych w stolicy Wielkiej Brytanii. Najpopularniejszymi miejscami są Big Ben, London Eye i Buckingham Palace. Tu moda na selfie w kampaniach ciągle trwa.

10. Co nowego na Instagramie? (2017 rok)

Rok 2016 był bardzo emocjonujący na Instagramie - nie tylko przybyło na nim użytkowników, ale i pojawiło się kilkanaście nowych funkcji! (fantastyczne podsumowanie wszystkich opcji znajdziesz na infografice „What happened on instagram in 2016” autorstwa Roberta Katai, która liczy prawie 4000 px długości…). Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o profilach biznesowych, Instagram Stories, oznaczaniu w historii na Instagramie, livestreamingu wewnątrz aplikacji ➡ przeczytaj artykuł - Przegląd nowości na Instagramie w 2016 roku.

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?