0
EN

Blog o marketingu internetowym

Jak działa Instagram? Szybki poradnik używania Instagrama

🔎 [Aktualizacja artykułu: 3.08.2018]

Hashtagi, reposty, Instagram Stories i filtry - znasz już te pojęcia? Jeśli nie, dowiedz się czym jest i jak działa Instagram! Poniżej przygotowaliśmy krótki poradnik używania Instagrama.

Kilka słów o autorze:
Jarosław Marciuk. Ewangelista Instagrama i społeczności Instagramers. Konto na Instagramie otworzył w styczniu 2011 roku. Założyciel @IgersGdansk i zarządzający @IgersPoland. Urodzony w Gdańsku, mieszka i pracuje w Londynie. Razem z żoną prowadzą bloga Duolook. Profil Jarka na Instagramie.

 

1. Co to jest Instagram?

Instagram to serwis społecznościowy do dzielenia się zdjęciami i wideo. Można je dodawać korzystając z aplikacji, natomiast posty można przeglądać także na komputerze. Kiedy opublikujesz zdjęcie lub wideo na Instagramie, zostanie ono wyświetlone na Twoim profilu.

Inni użytkownicy, którzy Cię obserwują, zobaczą Twoje wpisy we własnym kanale aktualności, czyli feedzie. W podobny sposób zobaczysz posty od innych użytkowników, których obserwujesz. Zawsze dobrze jest spersonalizować swój profil, dodając imię i nazwisko, zdjęcie, krótki biogram i link do strony internetowej, jeśli taką posiadasz, tak aby Twoi obserwatorzy wiedzieli z kim mają do czynienia. 

Jeśli zamierzasz prowadzić działania biznesowe w tym serwisie społecznościowym, koniecznie musisz wiedzieć, że obecnie z Instagrama co miesiąc korzysta aktywnie miliard użytkowników, a dominującą grupą wiekową jest 18-24 (starsza grupa niż w przypadku Snapchata -> Przeczytaj: Kto jest grupą docelową Snapchata i czym różni się on od innych kanałów social media?). 

Brand Moments – At the Center of Discovery from Instagram on Vimeo.

 

2. Jak działa Instagram?

Podobnie jak w pozostałych serwisach społecznościowych, możesz wchodzić w interakcje z innymi użytkownikami na Instagramie - śledząc ich, komentując, lajkując, tagując i wysyłając prywatne wiadomości.

Póki co nie ma możliwości udostępniania postów z innych kont, jednak można do tego wykorzystać osobne aplikacje zewnętrzne np. Repost. Na Instagramie możesz wstawiać zdjęcia (również prostokątne), filmy (o maksymalnej długości 60 sekund), a także albumy (maksymalnie 10 zdjęć). 

Instagram wprowadził funkcję Stories, która jest dodatkowym kanałem informacyjnym wyświetlanym na samym szczycie głównego kanału. Każdego dnia ponad 300 milionów osób korzysta z Instagram Stories, a jedna trzecia najczęściej oglądanych Stories pochodzi właśnie od firm. Zaletą Stories jest także budowanie społeczności i angażowanie fanów. Ciekawym przykładem jest firma Nike, która wykorzystuje funkcję Instagram Stories, w celu promocji inspirujących historii sportowców.

Instagram wprowadził także nowość - IGTV. Wideo na IGTV może trwać nawet do 10 minut (dla niektórych firm jest to nawet 60 minut) i jest dostępne w formacie pionowym, ponieważ aż 90% treści oglądanych na smartfonach jest wyświetlana pionowo.

Oto kilka zasad jak korzystać z Instagrama:

  • Publikuj regularnie,
  • Nie spamuj. Nie wrzucaj zdjęć jedno za drugim,
  • Nie kupuj followersów. Po ostatnim czyszczeniu Instagrama wielu użytkowników i marek straciło tysiące obserwujących (sztucznych kont). Nie liczy się ilość, ale interakcja i zaangażowanie fanów (lajki i komentarze),
  • Wykorzystuj geolokalizację. Przy publikacji zdjęcia oznaczaj, gdzie zostało wykonane lub jakiego miejsca dotyczy. Zwiększa to prawdopodobieństwo znalezienia zdjęcia przez innych użytkowników,
  • W przypadku wideo bądź kreatywny. Masz aż 60 sekund lub w przypadku IGTV nawet 10 minut. Wypróbuj również aplikację Boomerang, która umożliwia robienie zapętlonych GIFów.

Introducing Boomerang from Instagram from Instagram on Vimeo.

 

3. Poradnik używania Instagrama 

Aby zaangażować dotychczasowych odbiorców i pozyskać nowych, niezwykle ważne jest aby umiejętnie korzystać z Instagrama. Wiele firm wykorzystuje go jako narzędzie do budowania świadomości o marce. Przedstawiamy Ci kilka wskazówek, które powinieneś wykorzystać prowadząc komunikację na Instagramie:

  • twórz wartościowy content - pamiętaj, że Instagram jest platformą wizualną. Aby przyciągnąć uwagę odbiorców, ważne jest, aby poświęcić czas na dostarczanie treści o wysokiej jakości. Instagram ma najwyższy wskaźnik zaangażowania, przewyższając Facebooka i Twittera. Aby odnieść sukces na Instagramie, musisz tworzyć wartościowe treści, które przyciągną odbiorców i zachęcą ich do interakcji z Twoją firmą. Zastanów się, jak możesz zachwycać swoich klientów, pozostając wiernym swojej marce.
  • utrzymaj spójny charakter publikowanych treści - każdy publikowany na Instagramie post powinien być indywidualną wizytówką Twojej marki. Zadbaj o to aby stworzyć spójny motyw, który utrzyma uwagę i lojalność odbiorców - od hashtagów i opisów po stronę wizualną.

jak działa Instagram, poradnik używania instagrama- Socjomania instagram

  • stosuj hashtagi - to bardzo przydatne narzędzie do wyszukiwania, przeglądania, porządkowania i monitorowania treści. W opisie zdjęcia można użyć maksymalnie 30 hashtagów. Badania pokazują, że optymalne jest użycie 15. Hashtag powinien być krótki i unikatowy.
  • zaangażuj odbiorców - utrzymując kontakt z followersami, sprawisz że będą czuli się bardziej docenieni, a co za tym idzie bardziej związani z firmą. Istnieje wiele sposobów w jaki możesz zaangażować odbiorców, np. organizując konkurs, odpowiadając na komentarze, czy korzystając z funkcji ankiet w Instagram Stories. 

Jak zdobywać więcej followersów na instagramie i wykorzystywać go w celach komercyjnych? ➡ Przeczytaj: 9 skutecznych działań komercyjnych na Instagramie.

 

4. Jak urozmaicić zdjęcia i korzystać z nowych funkcji

Instagram to nie tylko serwis społecznościowy ze zdjęciami. To nieustająca zabawa z nowymi aplikacjami dostępnymi na rynku.

Kilka moich wypróbowanych to:

  • VSCO Cam,
  • Snapseed, 
  • SKRWT,
  • TouchRetouch.

Poza aplikacjami do edycji zdjęć warto korzystać z narzędzi, które dodają nową wartość. Prawie wszystkie działania na zdjęciach wykonuję w smartfonie lub na tablecie. Korzystam z wielu aplikacji i nie ma co żałować na płatne, rozszerzone wersje. Oto kilka z nich:

  • Flipagram – pozwala na zrobienie ze zdjęć 15 sekundowego klipu, do którego można dodać muzykę.
  • Instarepost – w przeciwieństwie do Facebooka czy Twittera, na Instagramie nie można udostępniać z poziomu aplikacji opublikowanych postów. Istnieje szereg aplikacji, które pozwalają na repostowanie lub ściągnięcie zdjęć. Zawsze trzeba pamiętać o autorstwie zdjęcia i podać taką informację przy repoście.
  • Over – aplikacja pozwalająca tworzyć napisy na zdjęcia
  • InstaCollage – do tworzenia przeróżnych kolaży zdjąć. Na komputerze można skorzystać z PicMonkey.
  • Aplikacje polskiej firmy Byss Mobile: InstaWeather czy InstaPlace.

Przydatny jest też serwis IFTTT. Po integracji z Instagramem, przy późniejszej publikacji zdjęć można wybrać, na jakich innych serwisach społecznościowych ma pojawić się zdjęcie.

 

5. Jak monitorować działania na Instagramie

Zarówno Brand24 jak i Sentione monitorują aktywność na Instagramie i w statystykach prezentują najaktywniejszych i najbardziej wpływowych użytkowników.

Bardzo dokładnym narzędziem jest Iconosquare (dawny Statigram). Spośród wielu funkcji warto wymienić możliwość sprawdzenia najbardziej lubianych i najczęściej komentowanych zdjęć. To również wygodne narzędzie do wyszukiwania profili oraz hashtagów. Prezentowane statystyki pozwalają na optymalizację publikowanych treści, np. wybór czasu publikacji, oraz korzystanie z hashtagów. Iconosquare pokazuje najpopularniejsze hashtagi na Instagramie i analizuje, które pojawiały się w postach.

Na przykład dla kategorii jedzenie najpopularniejsze hashtagi to: #food #foodporn #breakfast #fit #obiad #instafood #śniadanie #healthyfood #zdrowejedzenie #dinner #yummy. Więcej popularnych hashtagów znajdziesz na stronie Brand24 - hashtagi na instagrama.

 

6. Co to jest ruch Instagramers i Instameet

Phil Gonzalez w 2010 roku założył blog Instagramers.com, a chwilę później powstały pierwsze grupy entuzjastów fotografii mobilnej zwane Instagramers lub Igers. Dzisiaj jest to ponad 330 społeczności Instagramers działających na wszystkich kontynentach.

W Polsce pierwszą lokalną społecznością był IgersGdansk, którą stworzyłem pod koniec 2011 roku. W tamtych czasach w Polsce nikt prawie nie wiedział, co to jest Instagram. Obecnie istnieje ponad 20 polskich grup pasjonatów Instagrama i fotografii mobilnej. Ich spis znajduje się na stronie Igers Poland. Ten ruch w naszym kraju rozwija się bardzo dynamicznie. Na swoich profilach użytkownicy publikują zdjęcia ze swojego miasta, promują hashtag społeczności (np. #igersgdansk, #igerswroclaw, #igerswarsaw) oraz wybierają najlepszych mobilnych fotografów i najlepsze zdjęcia tygodnia.

Najciekawsze właśnie w tym ruchu jest to, że nie ogranicza się on tylko do świata online. Idea spotkań tzw. Instameet rozpoczęła się w Hiszpanii i rozprzestrzeniła się na całym świecie. Zarządzający grupami organizują spotkania fanów fotografii mobilnej, podczas których wspólnie fotografują i odwiedzają różne miejsca. Szczególnie pasjonują ich miejsca na co dzień niedostępne. Przykładowe 16 spotkań grupy IgersGdansk na stronie Duolook.

Od czasu do czasu na całym świecie w wielu miastach organizowane są w wyznaczony dzień World Wide Instameet tzw. WWIM. Każda ze społeczności stara się zorganizować jak najciekawsze spotkanie. Również sam Instagram angażuje się w to wydarzenie.

 

7. Jak budować wizerunek marki na Instagramie

Według badań (Iconosquare Instagram 2015 Study) 70% użytkowników szukało profili marek na Instagramie, 37% obserwuje 1-5 kont marek, a 32% ponad 5 marek. Dlaczego ludzie obserwują marki na Instagramie? Trzy główne powody to: lubią markę, poszukują nowości, uważają publikowane zdjęcia i filmy za interesujące.

Warto organizować konkursy na Instagramie. Najbardziej skuteczne są te, które angażują uczestników do stworzenia unikatowych zdjęć lub filmów oraz są publikowanie przez uczestników z oznaczeniem profilu marki i z hashtagiem kampanii. 

Dobrym sposobem jest również promowanie autorów najlepszych zdjęć. Można to robić poprzez reposty, wybieranie zdjęć dnia, tygodnia, miesiąca. 

Inny przykład to przeniesienie świata online do rzeczywistości. Zobacz Instadruk, który pojawia się na wydarzeniach i drukuje podczas nich zdjęcia uczestników wydarzenia (np. Blog Forum Gdańsk).

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o profilach biznesowych ➡ przeczytaj artykuł Jak zdobywać więcej followersów na Instagramie.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, na temat budowania i angażowania społeczności na instagramie, może zainteresuje Cię nasze szkolenie - serwisy społecznościowe. 

 

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?