0
EN

Blog o marketingu internetowym

Jak działa Instagram? Szybki poradnik używania Instagrama

🔎 [Aktualizacja artykułu: 10.03.2020]

Hashtagi, reposty, Instagram Stories i filtry - znasz już te pojęcia? Jeśli nie, dowiedz się czym jest i jak działa Instagram! Poniżej przygotowaliśmy krótki poradnik używania Instagrama.

Kilka słów o autorze:
Jarosław Marciuk. Ewangelista Instagrama i społeczności Instagramers. Konto na Instagramie otworzył w styczniu 2011 roku. Założyciel @IgersGdansk i zarządzający @IgersPoland. Urodzony w Gdańsku, mieszka i pracuje w Londynie. Razem z żoną prowadzą bloga Duolook. Profil Jarka na Instagramie.

 

1. Co to jest Instagram?

Instagram to serwis społecznościowy do dzielenia się zdjęciami i wideo. Można je dodawać korzystając z aplikacji, natomiast posty można przeglądać także na komputerze. Kiedy opublikujesz zdjęcie lub wideo na Instagramie, zostanie ono wyświetlone na Twoim profilu.

Inni użytkownicy, którzy Cię obserwują, zobaczą Twoje wpisy we własnym kanale aktualności, czyli feedzie. W podobny sposób zobaczysz posty od innych użytkowników, których obserwujesz. Zawsze dobrze jest spersonalizować swój profil, dodając - na koncie prywatnym - imię i nazwisko lub pseudonim, zdjęcie, krótki biogram i link do strony internetowej, jeśli taką posiadasz, tak aby Twoi obserwatorzy wiedzieli z kim mają do czynienia. 

Jeśli zamierzasz prowadzić działania biznesowe w tym serwisie społecznościowym, koniecznie musisz wiedzieć, że obecnie z Instagrama co miesiąc korzysta aktywnie miliard użytkowników na świecie. W Polsce na Instagramie mamy już ok. 7,5 miliona kont! Dominującą grupą wiekową są osoby w wieku 18-24 i 25-34 (to starsza grupa niż w przypadku Snapchata -> Przeczytaj: Kto jest grupą docelową Snapchata i czym różni się on od innych kanałów social media?). 

Jak działa Instagram? Konto PGE Skra na Instagramie

Konto PGE Skra Bełchatów na Instagramie

2. Jak założyć konto firmowe na Instagramie?

Aby korzystać z Instagrama jako firma, warto po stworzeniu świeżego konta przekształcić je w konto firmowe / biznesowe - zwane aktualnie na Instagramie kontem profesjonalnym

Przekształcenie konta w konto profesjonalne daje dostęp do statystyk, możliwość emisji reklam na Instagramie, pozwala oznaczać produkty w postach i daje możliwość konfiguracji przycisków na profilu wywołujących określone działanie (zadzwoń, wyślij email, itp.).

Aby przekształcić swoje konto, przejdź do swojego profilu i otwórz Ustawienia - tam namierz sekcję Konto - na jej dole znajdziesz opcję do przejścia na konto profesjonalne. 

Jak działa Instagram? Konto profesjonalne, firmowe, biznesowe

3. Jak działa Instagram?

Podobnie jak w innych serwisach społecznościowych, możesz wchodzić w interakcje z innymi użytkownikami na Instagramie - obserwując ich, komentując, lajkując, tagując i wysyłając prywatne wiadomości.

Możesz też udostępniać czyjeś treści - czyli je repostować. Na Instagramie najprościej użyć w tym celu ikony papierowego samolotu pod dowolnym postem - spowoduje to zrepostowanie w Twojej relacji (story). Jeśli chcesz zrepostować zdjęcie na swoim profilu, musisz skorzystać z zewnętrznej aplikacji - np. Repost, Regram czy Regrann (pamiętaj, żeby uzyskać zgodę i oznaczyć autora zdjęcia!).

Na Instagramie możesz wstawiać zdjęcia (również prostokątne), filmy (o maksymalnej długości 60 sekund), a także albumy (maksymalnie 10 zdjęć). 

Na Instagramie funkcjonuje też drugi kanał aktualności - zwany relacjami lub stories - który jest dodatkowym kanałem informacyjnym wyświetlanym na samym szczycie głównej strony (to te “kółka” na górze Instagrama). Każda treść w stories żyje 24 godziny po czym przepada. Każdego dnia ponad 500 milionów osób korzysta z Instagram Stories, a jedna trzecia najczęściej oglądanych Stories pochodzi właśnie od firm. Stories pozwalają angażować użytkowników za pomocą różnych filtrów i naklejek, a także pozwalają kierować ruch do strony www. Ciekawym przykładem jest firma Nike, która wykorzystuje funkcję Instagram Stories, w celu promocji inspirujących historii sportowców.

Instagram wprowadził jakiś czas temu sekcję i osobną aplikację - IGTV. To sekcja z dłuższymi filmami. Film zamieszczony w IGTV może trwać nawet 15-60 minut. Ten format jak na razie nie przyjął się ze szczególnie ciepłym przyjęciem na Instagramie, ale jest nadal rozwijany - aktualnie trwają pracę nad opcjami monetyzacji dla twórców video w IGTV. 

Nowym, prężnie rozwijającym się obszarem Instagrama są efekty AR. AR to skrót od Augmented Reality - rozszerzonej rzeczywistości. To efekty, które przekształcają rzeczywistość - na przykład twarz lub pomieszczenie, na ekranie telefonu. Kilka przykładów wykorzystania efektów AR przez marki widać na zdjęciu poniżej:

Jak działa Instagram? Efekty AR, rozszerzona rzeczywistość

Przykładowe efekty AR kilku marek

 

Jeśli chcesz zobaczyć jak taki efekt działa, wyszukaj przy pomocy aplikacji Instagrama profil @louisvuitton lub @mercedesbenz, przejdź do sekcji oznaczonej ikoną buźki z gwiazdkami i wypróbuj któryś z efektów. 

Od sierpnia 2019, każdy może stworzyć własny efekt AR przy pomocy aplikacji Spark AR Studio

 

4. Poradnik używania Instagrama 

Aby zaangażować dotychczasowych odbiorców i pozyskać nowych, niezwykle ważne jest aby umiejętnie korzystać z Instagrama. Wiele firm wykorzystuje go jako narzędzie do budowania świadomości o marce. Przedstawiamy Ci kilka wskazówek, które powinieneś wykorzystać prowadząc komunikację na Instagramie:

  • Publikuj regularnie.

  • Nie spamuj. Nie wrzucaj zdjęć jedno za drugim.

  • Nie kupuj followersów. Nie liczy się ilość, ale jakość Twojej społeczności.

  • W przypadku wideo bądź kreatywny. Wypróbuj, na przykład, aplikację Boomerang, która umożliwia robienie zapętlonych, krótkich filmów.

  • Twórz wartościowy content - pamiętaj, że Instagram jest platformą wizualną. Aby przyciągnąć uwagę odbiorców, ważne jest, aby poświęcić czas na dostarczanie treści o wysokiej jakości. Instagram ma najwyższy wskaźnik zaangażowania, przewyższając Facebooka i Twittera. Aby odnieść sukces na Instagramie, musisz tworzyć wartościowe treści, które przyciągną odbiorców i zachęcą ich do interakcji z Twoją firmą. Zastanów się, jak możesz zachwycać swoich klientów, pozostając wiernym swojej marce.

  • Utrzymaj spójny charakter publikowanych treści - każdy publikowany na Instagramie post powinien być indywidualną wizytówką Twojej marki. Zadbaj o to aby stworzyć spójny motyw, który utrzyma uwagę i lojalność odbiorców - od hashtagów i opisów po stronę wizualną.

Jak działa Instagram? Spójność profilu

Profil marki PRZYWARA-STRZAŁKA

 

  • Wykonaj dobry research hashtagów i stosuj odpowiednie hashtagi - to świetny sposób na zwiększanie zasięgów Twoich treści, docieranie do nowych osób i kategoryzowanie treści. W opisie zdjęcia można użyć maksymalnie 30 hashtagów.

  • Wykorzystuj geolokalizację. Przy publikacji zdjęcia oznaczaj, gdzie zostało wykonane lub jakiego miejsca dotyczy. Zwiększa to prawdopodobieństwo znalezienia zdjęcia przez innych użytkowników.

  • Zaangażuj odbiorców - utrzymując kontakt z followersami, sprawisz że będą czuli się bardziej docenieni, a co za tym idzie bardziej związani z firmą. Istnieje wiele sposobów w jaki możesz zaangażować odbiorców, np. organizując konkurs, odpowiadając na komentarze, czy korzystając z różnych funkcji w Instagram Stories (ankiet, zadaj pytanie, quizów, itp).

 

Jak poprawnie wykorzystywać hashtagi? Jak wykonać dobry research hashtagów? Omawiamy ten temat szeroko podczas naszych szkoleń “Instagram Marketing” - zobacz program szkolenia online.

 

5. Jak urozmaicić zdjęcia i korzystać z nowych funkcji

Instagram to nie tylko serwis społecznościowy ze zdjęciami. To nieustająca zabawa z nowymi aplikacjami dostępnymi na rynku.

Kilka naszych wypróbowanych to:

  • VSCO i Snapseed - do edycji zdjęć,

  • SKRWT - do korekcji i poprawiania perspektywy,

  • Unfold - do tworzenia atrakcyjnych relacji.

Poza aplikacjami do edycji zdjęć warto korzystać z narzędzi, które dodają nową wartość. Prawie wszystkie działania na zdjęciach wykonuję w smartfonie lub na tablecie. Korzystam z wielu aplikacji i nie ma co żałować na płatne, rozszerzone wersje. Oto kilka z nich:

  • Flipagram – pozwala na zrobienie ze zdjęć 15 sekundowego klipu, do którego można dodać muzykę.

  • inShot - pozwala edytować i montować filmy,

  • Repost – w przeciwieństwie do Facebooka czy Twittera, na Instagramie nie można udostępniać z poziomu aplikacji opublikowanych postów. Istnieje szereg aplikacji, które pozwalają na repostowanie lub ściągnięcie zdjęć. Zawsze trzeba pamiętać o autorstwie zdjęcia i podać taką informację przy repoście.

  • Over i Canva – aplikacje pozwalające tworzyć grafiki (w tym - do relacji) z tekstem. 

 

6. Jak monitorować działania na Instagramie

Sentione czy Unamo monitorują aktywność na Instagramie i pozwalają wyszukać wzmianki na dany temat po słowach kluczowych. 

Kokohash to z kolei jedno z wielu narzędzi pozwalających zbadać hashtagi na Instagramie. 

Ciekawym narzędziem do analizy jest Iconosquare. Spośród wielu funkcji warto wymienić możliwość sprawdzenia najbardziej lubianych i najczęściej komentowanych zdjęć. To również wygodne narzędzie do wyszukiwania profili oraz hashtagów. Prezentowane statystyki pozwalają na optymalizację publikowanych treści, np. wybór czasu publikacji, oraz korzystanie z hashtagów. 

Te i wiele więcej narzędzi omawiamy podczas naszych kursów na temat Instagrama

 

7. Co to jest ruch Instagramers i Instameet

Phil Gonzalez w 2010 roku założył blog Instagramers.com, a chwilę później powstały pierwsze grupy entuzjastów fotografii mobilnej zwane Instagramers lub Igers. Dzisiaj jest to ponad 330 społeczności Instagramers działających na wszystkich kontynentach.

W Polsce pierwszą lokalną społecznością był IgersGdansk, którą stworzyłem pod koniec 2011 roku. W tamtych czasach w Polsce nikt prawie nie wiedział, co to jest Instagram. Obecnie istnieje ponad 20 polskich grup pasjonatów Instagrama i fotografii mobilnej. Ich spis znajduje się na stronie Igers Poland. Ten ruch w naszym kraju rozwija się bardzo dynamicznie. Na swoich profilach użytkownicy publikują zdjęcia ze swojego miasta, promują hashtag społeczności (np. #igersgdansk, #igerswroclaw, #igerswarsaw) oraz wybierają najlepszych mobilnych fotografów i najlepsze zdjęcia tygodnia.

Najciekawsze właśnie w tym ruchu jest to, że nie ogranicza się on tylko do świata online. Idea spotkań tzw. Instameet rozpoczęła się w Hiszpanii i rozprzestrzeniła się na całym świecie. Zarządzający grupami organizują spotkania fanów fotografii mobilnej, podczas których wspólnie fotografują i odwiedzają różne miejsca. Szczególnie pasjonują ich miejsca na co dzień niedostępne. Przykładowe 16 spotkań grupy IgersGdansk na stronie Duolook.

Od czasu do czasu na całym świecie w wielu miastach organizowane są w wyznaczony dzień World Wide Instameet tzw. WWIM. Każda ze społeczności stara się zorganizować jak najciekawsze spotkanie. Również sam Instagram angażuje się w to wydarzenie.

 

8. Jak budować wizerunek marki na Instagramie

Według danych Instagrama, aż 90% użytkowników tej platformy obserwuje przynajmniej jedno konto marki. Dlaczego ludzie obserwują marki na Instagramie? Trzy główne powody to: lubią markę, poszukują nowości, uważają publikowane zdjęcia i filmy za interesujące.

Świetna - wartościowa lub po prostu piękna - treść, to klucz do budowania marki na Instagramie. 

Dobrym sposobem jest wykorzystanie tzw. user-generated contentu - czyli treści tworzonych przez społeczność - np. promowanie autorów najlepszych zdjęć. Można to robić poprzez reposty, wybieranie zdjęć dnia, tygodnia, miesiąca. Ciekawym przykładem tego typu działań jest profil Lasów Państwowych na Instagramie

Działania płatne, dość rozbudowane w samej aplikacji Instagrama, jak i poprzez menedżer reklam Facebooka, to świetne narzędzie do z jednej strony budowania zasięgu i rozpoznawalności marki, a z drugiej do wsparcia sprzedaży produktów czy wsparcia działań na stronie www.

Inny przykład to przeniesienie świata online do rzeczywistości. Zobacz Instadruk, który pojawia się na wydarzeniach i drukuje podczas nich zdjęcia uczestników wydarzenia (np. Blog Forum Gdańsk).

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznej komunikacji biznesowej na Instagramie, dowiedzieć się jak wspierać sprzedaż na Instagramie, jak poprawnie korzystać z hashtagów, jak planować i analizować swoje działania, czy jak uruchomić reklamę na Instagramie, zapraszamy do udziału w szkoleniu Instagram Marketig.

➡ Zobacz program szkolenia online Instagram Marketing.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o profilach biznesowych ➡ przeczytaj artykuł Jak zdobywać więcej followersów na Instagramie.

 

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?