Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

reklama tutorial
24 stycznia 2013 Małgorzata Kulka

A Ty znasz już wszystkie formy reklamowe na Facebooku?

W 2012 roku Facebook zaserwował nam potężną dawkę zmian – wizualnych, funkcjonalnych i reklamowych. Tych ostatnich było naprawdę sporo – od Sponsored Stories w aktualnościach, przez różnorakie opcje promocji postów, po wysokobudżetowe formy jak Logout Experience. Z tego artykułu dowiecie się o najważniejszych zmianach w reklamie na FB, które miały miejsce w ciągu ostatniego roku. Podpowiemy Wam, kiedy warto stworzyć dany rodzaj i jak to zrobić. Mamy nadzieję, że zainspirujemy Was do zrobienia czegoś nowego :)

Sponsored Stories

Zdarzenia sponsorowane, które wcześniej pojawiały się tylko w prawej kolumnie, na początku stycznia 2012 wkroczyły do aktualności. Stąd też, wszystkie nasze aktywności w serwisie (polubienie postu lub strony, skomentowanie) są bardziej widoczne dla naszych znajomych, a co za tym idzie - zwiększają „szansę” danej marki na dodatkowe aktywności i fanów. Co musimy zrobić, aby uruchomić sponsored stories, które będą widoczne w aktualnościach? Możemy je uruchomić jako dodatek do reklamy wyświetlającej się w prawej kolumnie – Facebook zaproponuje nam odpowiednie zdarzenia sponsorowane, w zależności od tego jaki jest cel naszej reklamy. Przykładowo, jeśli chcemy uzyskać więcej kliknięć „lubię to” dla naszej strony, Facebook zaproponuje nam dodatkowo Page Like Sponsored Stories, które będą się wyświetlać w Aktualnościach, w przypadku gdy nasz znajomy polubi daną stronę.

Page Like Sponsored StoriesPage Like Sponsored Stories

W przypadku promocji postu (Page Post Sponsored Stories), FB automatycznie zarekomenduje zdarzenia sponsorowane związane z polubieniem, skomentowaniem i udostępnieniem treści (zdjęcia, linku, statusu czy video).

Page Like Sponsored StoriesPage Like Sponsored Stories

Jeśli osoba odwiedziła fanpage za pośrednictwem promowanego postu i polubiła stronę, która ma uruchomione również zdarzenia sponsorowane, jej znajomi zobaczą w aktualnościach Related Post Sponsored Story z przyciskiem zachęcającym do polubienia strony:

Related Post Sponsored StoryRelated Post Sponsored Story

Zdarzenia sponsorowane są skierowane tylko do znajomych fanów, którzy spełniają kryteria targetowania głównej reklamy (np. jeśli post jest skierowany do użytkowników powyżej 20 roku życia, to sponsored stories pojawią się tylko znajomym w wieku 20+). Warto pamiętać, że reklamy uruchomione za pomocą Menedżera reklam będą się domyślnie wyświetlać wszędzie, tzn. w aktualnościach i prawej kolumnie. Jeśli chcemy, aby wyświetlały się tylko w Aktualnościach musimy skorzystać z narzędzia Power Editor.

Promoted Posts

Ostatni rok przyniósł również nowe możliwości promocji postów, zarówno dla marek jak i osób prywatnych. W przypadku stron, można wypromować dowolny, ostatnio dodany post. Początkowo można było wypromować tylko posty dodane w ciągu ostatnich 3 dni, obecnie można włączyć promocję właściwie dla każdej treści umieszczonej na fanpage. Warunkiem jest posiadanie minimum 400 fanów (chyba już nieaktualne od kilku dni ;)). Opcja promocji jest dostępna pod każdym postem – reklamę można skierować tylko do fanów lub do fanów i ich znajomych. Dodatkowo, możemy określić maksymalny budżet jaki chcemy przeznaczyć na promocję, od którego będzie uzależniony zasięg postu.

Promoted PostsPromoted Posts

Reklama na Facebooku Zapisz sięna szkolenie z reklamy na Facebooku

Dla nowych postów, które nie zostały jeszcze opublikowane możemy również dołączyć określone kryteria targetowania postów np. płeć, status związku, wykształcenie, lokalizacja czy wiek (mogą one występować łącznie). Po dodaniu kryteriów, automatycznie zmniejsza się grupa docelowa, do której będzie skierowana reklama.

Określanie grupy docelowejOkreślanie grupy docelowej

Promowanie postów zwiększa szansę na pojawienie się treści w aktualnościach - przy obecnej ilości contentu na Facebooku i zażartej walce o zaangażowanie dla wielu stron może się to okazać konieczne.

SponsorowaneSponsorowane

Od kilku miesięcy możliwość promowania postów mają również osoby prywatne (z mniejszą liczbą znajomych niż 5 tys.). Działają one identycznie jak w przypadku promocji postów dla stron – wyświetlają się one dłużej i wyżej w aktualnościach, co zwiększa szansę na to, że zauważą je nasi znajomi.

Promuj ważny postPromuj ważny post

Facebook zbiera o nas pokaźną dawkę informacji – nie tylko dzięki wprowadzeniu list zainteresowań, ale również na podstawie polubionych stron czy nawet słów używanych w postach i komentarzach. Na tej podstawie FB może serwować nam sponsorowane posty marek, które potencjalnie mogą nas zainteresować, a których jeszcze nie polubiliśmy. Posty oznaczone jako Suggested Post wywołały niemałe oburzenie wśród użytkowników, ponieważ zaczęły pojawiać się w Aktualnościach.

Proponowany postProponowany post

Swoją drogą, tutaj możecie sprawdzić obecnie stargetowane na Was reklamy i zdarzenia sponsorowane. Jeśli ktoś jeszcze nie widział – polecam :)

Oferts

Facebook coraz bardziej skłania się ku e-commerce i umożliwia markom zachęcanie użytkowników do kupna czegoś poza serwisem. W lutym 2012 zostały wprowadzone Oferty, które są obecnie dostępne dla wszystkich stron powyżej 400 fanów, a jedną próbną można stworzyć bezpłatnie. Jak wygląda ich tworzenie? Oferta może dotyczyć produktu lub usługi, dostępnej tylko w sklepie, tylko w internecie lub w obu miejscach.

Proponowany postProponowany post

Jeśli wybierzemy opcję dostępności oferty tylko w Internecie, w następnym kroku powinniśmy dodać adres strony, na której można uzyskać ofertę oraz opcjonalnie kod rabatowy, za pomocą którego użytkownicy będą mogli z niej skorzystać. Najlepiej, aby adres kierował do konkretnej strony, na której można dokonać zamówienia, a nie do strony głównej. Warto też stworzyć specjalny adres ze statem, dzięki któremu sprawdzimy w naszym systemie, ile zamówień danej usługi czy produktu pochodziło z Facebooka (FB udostępni nam informację tylko o tym, ile osób potwierdziło, że skorzysta z oferty, a nie ile faktycznie zamówiło).

Adres stronyAdres strony

W kolejnym kroku możemy dodać tekst (90 znaków) zachęcający do skorzystania z oferty oraz grafikę (w rozmiarze 90x90). Warto również określić maksymalną liczbę ofert (chyba że jest ona nielimitowana), datę wygaśnięcia oraz krótko opisać warunki skorzystania z niej.

Dodawanie tekstuDodawanie tekstu

Następnie uzyskamy podgląd do naszej oferty – zostanie on wysłany również na maila.

PodglądPodgląd

W ostatnim kroku możemy określić budżet na promocję oferty, w zależności od tego do jak licznej grupy chcemy dotrzeć. Oferta będzie wyświetlać się bezpośrednio w aktualnościach użytkowników, dlatego warto zastanowić się nad zawężeniem grupy docelowej i skierować ofertę do osób, które rzeczywiście mogą być nią zainteresowane (dostępne jest targetowanie jak w przypadku promocji postów).

Określanie budżetuOkreślanie budżetu

Tak stworzoną ofertę możemy udostępnić od razu, zaplanować do uruchomienia o konkretnej godzinie lub wybrać opcję „promuj później za pomocą innego narzędzia reklamowego Facebooka” i wrócić do jej konfiguracji w Menedżerze Reklam.

Reklama na FacebookuZapisz się na szkolenie

Sponsored Results

Wyniki sponsorowane – jedyna forma reklamy na Facebooku, która umożliwia wyświetlanie naszej reklamy w kontekście wyszukiwania innych stron, np. konkurencji. Jedną z pierwszych firm w Polsce, która skorzystała z tej opcji było Orange, które do dziś targetuje swoje reklamy w wyszukiwarce na hasła: „Play”, „T-mobile”, „Virgin Mobile” i „Plus” (co ciekawe: bez wzajemności, choć taki ruch wydaje się słuszny ;)).

Orange PolskaOrange Polska

Reklamę w wyszukiwarce można uruchomić za pomocą narzędzia Power Editor (w Menedżerze Reklam nie jest to dostępne) i przekierować na dowolną stronę, zakładkę czy aplikację – tylko w obrębie Facebooka. Dodatkowy tekst do wyniku sponsorowanego nie jest konieczny.

Reklama w wyszukiwarceReklama w wyszukiwarce

W kolejnym kroku możemy zdefiniować grupę odbiorców naszego wyniku sponsorowanego do określonego kraju, miasta, wieku czy płci. Jeśli zależy nam na targetowaniu reklamy do osób, które będą wyszukiwać naszą konkurencję, w polu „Podmioty w grupie docelowej” należy wprowadzić nazwy konkretnych stron i ewentualnie wybrać właściwą z listy (zazwyczaj pojawia się kilka do wyboru, np. profile marki z różnych krajów). Możemy również wprowadzić konkretne zainteresowania, które funkcjonują na Facebooku, a w opcjach zaawansowanych wpisać miejsca pracy użytkowników, do których ma być skierowana reklama (przydatne szczególnie przy rekrutacji). Trzeba pamiętać, że każde dodatkowe kryterium zawęzi nam znacznie grupę docelową reklamy.

Grupa docelowa reklamyGrupa docelowa reklamy
Grupa docelowa reklamyGrupa docelowa reklamy

Podobnie jak w przypadku pozostałych form reklamowych możemy wybrać opcję płatności za wyświetlenia lub kliknięcia – koszt kształtuje się podobnie jak w przypadku zwykłych reklam. Czy Sponsored Results na FB mogą konkurować z podobną usługą oferowaną przez Google? Chyba niestety nie do końca, ponieważ na FB zazwyczaj szukamy konkretnych stron i ciężko jest skupić naszą uwagę na czymś innym, szczególnie gdy jest oznaczone jako „sponsorowane” :)

Log-out Experience

Dotychczas największa i najkosztowniejsza forma reklamy na FB. Pierwszą marką na świecie, która skorzystała z LOX był Bing. W Polsce jako pierwszy skorzystał z niej Virgin Mobile, a następnie Złote Wyprzedaże, Open Finance i Windows.

Log-out ExperienceLog-out Experience

Pierwsze wrażenie: „Kto wylogowuje się z FB kiedykolwiek?” Okazuje się, ze w Polsce około 5 milionów użytkowników dziennie, a więc całkiem pokaźna liczba (w USA ok. 36 milionów). LOX może zawierać grafikę (851x315 px) lub video do 3 minut – żadna z tych form nie może zawierać wyrażeń CTA (zachęcających do wykonania akcji, np. polubienia strony czy zakupu produktu. Mimo to, jak wskazuje Łukasz Dębski z Socializera, Facebook uważa, że jest to doskonała opcja, gdy chcemy przekonać użytkowników do wejścia na stronę i np. rejestracji. Z zagranicznych case studies, o których pisał Łukasz, wynika że efekty są – ciekawe, jak to wygląda w Polsce i jak sobie radzi taka reklama bez jakichkolwiek CTA. Zamówienie Log-out experience nie jest możliwe przez narzędzia samoobsługowe FB – w tym celu należy zgłosić się do jakiejkolwiek agencji współpracującej z Facebookiem. Musimy się jednak liczyć z niemałymi kosztami – jeden dzień emisji kosztuje bagatela 70 tysięcy złotych ;)

Facebook w biznesieZapisz sięna szkolenie z efektywnego wykorzystania potencjału tego serwisu

Co dalej?

W 2013 roku Facebook znów zaskoczy nas nowościami – już wiadomo o reklamie video, zapewne pojawią się też nowe formaty związane z rozwojem e-commerce na FB. Będziemy obserwować te nowości z ogromną ciekawością!

Podziel się opinią