Analiza sytuacji wyjściowej - 9 kroków strategii social media, cz. 2
W tym artykule zajmę się bardzo ważnym krokiem a mianowicie analizą sytuacji wyjściowej. [[(strong)W Socjomanii w tym kroku używamy najczęściej takich narzędzi jak:]]
*monitoring internetu - Brand24 oraz Sentione
*analiza Facebooka, YouTube, Twittera lub Instagrama - Sotrender oraz specjalne, dedykowane aplikacje o których używaniu napiszę poniżej.
Narzędzia te mogą bardzo szczegółowo porównywać działania miesiąc do miesiąca, a dodatkowo są w przystępnej cenie (za darmo lub ok. 50 - 90 -100 zł za miesiąc) dzięki czemu prawie każdy może sobie pozwolić na ich używanie.
(head)
Dlaczego warto w ogóle analizować działania swoje oraz konkurencji?
*dzięki analizie mamy jasną informację, czy nasze działania są widoczne w internecie i czy spotykają się z przyjęciem pozytywnym, negatywnym lub neutralnym
*wiemy w jakich konkretnie kanałach najczęściej mówią o nas, o naszych działaniach
*możemy ocenić, czy warto podjąć jakąś crosspromocję między swoimi kanałami społecznościowymi
*możemy sprawdzić, czy w naszych tematach wypowiadają się influencerzy i wejść z nimi w oficjalną współpracę
*możemy porównać wyniki z wcześniejszymi, podobnymi działaniami sprzed kilku, kilkunastu miesięcy i zdecydować się czy powtarzamy je czy nie.
*możemy sprawdzić to, co powyżej, ale w działaniach naszej konkurencji i ocenić, które elementy „zdają egzamin”
(head)
Na co zwrócić uwagę przy analizie działań?
Wykorzystywane przez nas narzędzia do analizy aktywności bardzo szczegółowo pokazują czy, kiedy i gdzie mówili o nas internauci - warto skupić się na pikach aktywności (przykład poniżej), sprawdzić o których naszych działaniach internauci mówili (np nasz konkurs, akcja współpracy z influencerem, wprowadzenie nowej usługi, czy nowego produktu) i na tej podstawie planować kolejne działania. Dzięki analizie możemy też sobie zdać sprawę w którym momencie i dlaczego się one nie udały i zmienić je w przyszłości.
Pamiętajmy, że w narzędziach do monitoringu nie musimy sprawdzać tylko swoich działań. Wpiszmy nazwę czy produkt konkurencji i zobaczmy co mówią o nim w internecie, jakie działania podejmują, żeby zachęcić osoby do zakupów. Dzięki takiej analizie możemy się wiele nauczyć!
(screen z sentione lub brand24)
Jak wykorzystać wnioski z analizy?
Wyniki analizy działań naszych i konkurencji powinniśmy wykorzystać w dwojaki sposób:
w miarę szybko, przy planowaniu działań na kolejny tydzień, miesiąc do przodu - zastanowić się np nad zmianą formy komunikacji (video, pokaz slajdów, gify, zdjęcia a nie linki i tekst?) czy podejmowanymi tematami.
w dłuższej perspektywie, gdy będziemy planować kolejne większe aktywności możemy ocenić co się sprawdziło a co nie i próbować stworzyć aktywności, które zaangażują większą ilość osób.
Przy pierwszym kroku strategii social media podejmujemy dwa aspekty analizy - analizę naszych działań oraz analizę konkurencji.
Analiza naszych działań
Każdego dnia podejmujemy działania w których wykorzystujemy internet. Czy są to wysyłki informacji prasowych, czy komunikacja w social media warto, żebyśmy analizowali to, jak na nasze treści reagują internauci.
Na co zwrócić uwagę przy monitoringu internetu:
najpopularniejsze serwisy social media w których widzimy wspomnienia o firmie
dni, tygodnie w których mówią o nas najwięcej (sprawdźmy, jakie działania wtedy podejmowaliśmy)
informacje o influencerach, którzy korzystali z naszych produktów, usług
sentyment - pozytywne, negatywne, neutralne opinie, ilość ich, porównanie z wcześniejszym okresem
Na co zwrócić uwagę przy monitoringu kanałów social media:
podsumowanie aktywności w ciągu miesiąca
najbardziej popularne posty pod względem zaangażowania
najbardziej aktywni użytkownicy (czy są to influencerzy, których obserwuje po kilka tysięcy osób?)
kiedy nasi użytkownicy są aktywni (godziny i dni aktywności)
typy publikowanych postów
reakcja marki na posty użytkowników
Jak można wykorzystać wnioski z analizy (przykładowo)
ocena tego, czy warto rozpoczynać działania w konkretnym kanale (np zastanawiając się nad uruchomieniem profilu na Instagramie robimy monitoring internetu i wychodzi z niego, że ponad 30% treści publikują użytkownicy z hashtagiem związanym z naszą firmą czy produktem, co daje nam pewność, że warto tam tworzyć profil)
stworzenie listy influencerów do współpracy w przyszłości (osoby, które używają naszych produktów lub usług będą bardziej chętne do komercyjnego działania w przyszłości)
porównanie wyników corocznego konkursu organizowanego na Facebooku (czy zasięg postów oraz reklamy był większy czy mniejszy, czy zgłosiło się więcej czy mniej osób, czy )
ocenienie i porównanie ilości wzmianek w internecie w czasie
ocena zaangażowania pod postami, pod grupami tematycznymi
Analiza działań konkurencji
Bardzo ważne jest też sprawdzanie tego, co robi nasza konkurencja. Możemy ocenić ich działania, nauczyć się czegoś i spróbować zrobić np. podobny konkurs u nas lub nie popełnić jakiegoś błędu, który się im przydarzył.
Kilka z podpowiedzi, jak taki monitoring wykorzystać znajdziecie powyżej, wystarczy, że monitoring swoich działań zastąpicie monitoringiem konkurencji. Poniżej kilka szczegółowych wytycznych:
Na czym warto skupić się analizując działania konkurencji?
ogólna aktywność marki w internecie (podsumowanie miesiąca, kwartału)
publikowane treści, tematy które wygenerowały największe zaangażowanie
działania dodatkowe, które wygenerowały największą aktywność
mechanika konkursów oraz ich rezultaty
zachowanie marki (czy odpisuje w tematach, w których jest wspominana, jak szybko)
Jak można wykorzystać ciekawe działania konkurencji?
publikowanie treści, które generowały wiele pozytywnych komentarzy
skorzystanie z formatu treści, który angażował najbardziej
zorganizowanie konkursu, który może bardzo spodobać się naszym fanom
pomysł na ciekawą nagrodę w konkursie
dodatkowe działania promocyjne generujące wzmianki w internecie
Podsumowanie
Analiza sytuacji wyjściowej, sprawdzenie tego, co robiliśmy przez ostatni kwartał, półrocze, rok a także analiza działań konkurencji pomoże w optymalizowaniu kolejnych podejmowanych przez nas działań. Dzięki temu na pewno łatwiej wybierzemy tematy do publikacji, ich format, zorganizujemy konkurs, który zaangażuje wiele osób i nagrodzimy ich rzeczami, które im się spodobają. Analizę możemy wykorzystać „ręcznie”, bez wykupowania dodatkowych narzędzi, jednak Sentione, Brand24 czy Sotrender ułatwią nam sprawdzanie działań a co najważniejsze pozwolą zaoszczędzić czas. Warto jest więc w swoim budżecie pamiętać o ok 100-150 zł na te cele.
Wybrane narzędzia do analizy działań konkurencji:
Facebook
Sotrender
1 zaloguj się do narzędzia
2 sprawdź m.in. zakładkę podsumowanie, zaangażowanie, aktywności, typy postów, reakcja marki
3 zainteresuj się wskazówkami z zakładki „Nasze wskazówki”
4 wygeneruj raport podsumowujący w zakładce „Raport”
Fanpage Trends
Comiesięczne zestawienie ponad 30 branż i ich aktywności na Facebooku
Monitoring internetu
Brand24
1 zaloguj się do narzędzia
2 przejdź do zakładki Wyniki (ilość interakcji, popularne serwisy, wypowiedzi, sentyment)
3 przejdź do zakładek Analiza, Źródła, Cytaty”
4 Eksportuj dane lub wygeneruj infografikę podsumowującą.
Sentione
1 zaloguj się do SentiOne
2 przejrzyj dane na stronie głównej (dynamika wypowiedzi, najczęściej występujące słowa, najpopularniejsze domeny)
3 sprawdź dokładnie serwisy (źródła) w których wypowiadali się internauci
Instagram
Na które narzędzia zwrócić uwagę:
Squarelovin
1 zaloguj się danymi z konta Instagram
2 przejdź do zakładki Analytics
3 Wybierz jedną z 6 zakładek z danymi na temat Twojej aktywności na Instagramie (Optimization - znajdziemy tam np najlepszy czas na dodawanie postów, najpopularniejsze tagi)
Sotrender
Ink361
link do bloga
Twitter
Na które narzędzia zwrócić uwagę:
Tweetdeck
1 uruchom narzędzie do zarządzania treściami na twitterze
2 dodaj interesujące cię konta lub hashtagi (produkt, usługa, wydarzenie, branża, konkurencja)
3 monitoruj wpisy, które pojawiają się w kolumnie, aktywnie odpowiadaj na pytanie
Sotrender
Twitter Trends
Wydawany każdego miesiąca raport aktywności marek na Twitterze
Youtube
Na które narzędzia zwrócić uwagę:
Sotrender
1 po zalogowaniu się przejdź do zakładki YouTube
2 sprawdź opcje m.in. wyświetlenia, subskrypcje, aktywności, treści
3 zainteresuj się wskazówkami z zakładki „Nasze wskazówki”
YouTube trends
Wydawany każdego miesiąca raport aktywności marek na YouTube
Czytaj również
Zapisz się do Socjopoczty
...jeśli chcesz otrzymywać od nas najlepsze informacje ze świata digital, zaproszenia na super eventy, wybrane elementy oferty i dedykowane akcje specjalne.
Dziękujemy!
Na twoją skrzynkę wysłaliśmy mail potwierdzający zapis do Socjopoczty.