0
EN

Blog o marketingu internetowym

4 kwietnia 2016

Analiza sytuacji wyjściowej - 9 kroków strategii social media, cz. 2

W tym artykule zajmę się bardzo ważnym krokiem a mianowicie analizą sytuacji wyjściowej. [[(strong)W Socjomanii w tym kroku używamy najczęściej takich narzędzi jak:]] *monitoring internetu - Brand24 oraz Sentione *analiza Facebooka, YouTube, Twittera lub Instagrama - Sotrender oraz specjalne, dedykowane aplikacje o których używaniu napiszę poniżej. Narzędzia te mogą bardzo szczegółowo porównywać działania miesiąc do miesiąca, a dodatkowo są w przystępnej cenie (za darmo lub ok. 50 - 90 -100 zł za miesiąc) dzięki czemu prawie każdy może sobie pozwolić na ich używanie. (head) Dlaczego warto w ogóle analizować działania swoje oraz konkurencji? *dzięki analizie mamy jasną informację, czy nasze działania są widoczne w internecie i czy spotykają się z przyjęciem pozytywnym, negatywnym lub neutralnym *wiemy w jakich konkretnie kanałach najczęściej mówią o nas, o naszych działaniach *możemy ocenić, czy warto podjąć jakąś crosspromocję między swoimi kanałami społecznościowymi *możemy sprawdzić, czy w naszych tematach wypowiadają się influencerzy i wejść z nimi w oficjalną współpracę *możemy porównać wyniki z wcześniejszymi, podobnymi działaniami sprzed kilku, kilkunastu miesięcy i zdecydować się czy powtarzamy je czy nie. *możemy sprawdzić to, co powyżej, ale w działaniach naszej konkurencji i ocenić, które elementy „zdają egzamin” (head) Na co zwrócić uwagę przy analizie działań? Wykorzystywane przez nas narzędzia do analizy aktywności bardzo szczegółowo pokazują czy, kiedy i gdzie mówili o nas internauci - warto skupić się na pikach aktywności (przykład poniżej), sprawdzić o których naszych działaniach internauci mówili (np nasz konkurs, akcja współpracy z influencerem, wprowadzenie nowej usługi, czy nowego produktu) i na tej podstawie planować kolejne działania. Dzięki analizie możemy też sobie zdać sprawę w którym momencie i dlaczego się one nie udały i zmienić je w przyszłości. Pamiętajmy, że w narzędziach do monitoringu nie musimy sprawdzać tylko swoich działań. Wpiszmy nazwę czy produkt konkurencji i zobaczmy co mówią o nim w internecie, jakie działania podejmują, żeby zachęcić osoby do zakupów. Dzięki takiej analizie możemy się wiele nauczyć! (screen z sentione lub brand24) Jak wykorzystać wnioski z analizy? Wyniki analizy działań naszych i konkurencji powinniśmy wykorzystać w dwojaki sposób: w miarę szybko, przy planowaniu działań na kolejny tydzień, miesiąc do przodu - zastanowić się np nad zmianą formy komunikacji (video, pokaz slajdów, gify, zdjęcia a nie linki i tekst?) czy podejmowanymi tematami. w dłuższej perspektywie, gdy będziemy planować kolejne większe aktywności możemy ocenić co się sprawdziło a co nie i próbować stworzyć aktywności, które zaangażują większą ilość osób. Przy pierwszym kroku strategii social media podejmujemy dwa aspekty analizy - analizę naszych działań oraz analizę konkurencji. Analiza naszych działań Każdego dnia podejmujemy działania w których wykorzystujemy internet. Czy są to wysyłki informacji prasowych, czy komunikacja w social media warto, żebyśmy analizowali to, jak na nasze treści reagują internauci. Na co zwrócić uwagę przy monitoringu internetu: najpopularniejsze serwisy social media w których widzimy wspomnienia o firmie dni, tygodnie w których mówią o nas najwięcej (sprawdźmy, jakie działania wtedy podejmowaliśmy) informacje o influencerach, którzy korzystali z naszych produktów, usług sentyment - pozytywne, negatywne, neutralne opinie, ilość ich, porównanie z wcześniejszym okresem Na co zwrócić uwagę przy monitoringu kanałów social media: podsumowanie aktywności w ciągu miesiąca najbardziej popularne posty pod względem zaangażowania najbardziej aktywni użytkownicy (czy są to influencerzy, których obserwuje po kilka tysięcy osób?) kiedy nasi użytkownicy są aktywni (godziny i dni aktywności) typy publikowanych postów reakcja marki na posty użytkowników Jak można wykorzystać wnioski z analizy (przykładowo) ocena tego, czy warto rozpoczynać działania w konkretnym kanale (np zastanawiając się nad uruchomieniem profilu na Instagramie robimy monitoring internetu i wychodzi z niego, że ponad 30% treści publikują użytkownicy z hashtagiem związanym z naszą firmą czy produktem, co daje nam pewność, że warto tam tworzyć profil) stworzenie listy influencerów do współpracy w przyszłości (osoby, które używają naszych produktów lub usług będą bardziej chętne do komercyjnego działania w przyszłości) porównanie wyników corocznego konkursu organizowanego na Facebooku (czy zasięg postów oraz reklamy był większy czy mniejszy, czy zgłosiło się więcej czy mniej osób, czy ) ocenienie i porównanie ilości wzmianek w internecie w czasie ocena zaangażowania pod postami, pod grupami tematycznymi Analiza działań konkurencji Bardzo ważne jest też sprawdzanie tego, co robi nasza konkurencja. Możemy ocenić ich działania, nauczyć się czegoś i spróbować zrobić np. podobny konkurs u nas lub nie popełnić jakiegoś błędu, który się im przydarzył. Kilka z podpowiedzi, jak taki monitoring wykorzystać znajdziecie powyżej, wystarczy, że monitoring swoich działań zastąpicie monitoringiem konkurencji. Poniżej kilka szczegółowych wytycznych: Na czym warto skupić się analizując działania konkurencji? ogólna aktywność marki w internecie (podsumowanie miesiąca, kwartału) publikowane treści, tematy które wygenerowały największe zaangażowanie działania dodatkowe, które wygenerowały największą aktywność mechanika konkursów oraz ich rezultaty zachowanie marki (czy odpisuje w tematach, w których jest wspominana, jak szybko) Jak można wykorzystać ciekawe działania konkurencji? publikowanie treści, które generowały wiele pozytywnych komentarzy skorzystanie z formatu treści, który angażował najbardziej zorganizowanie konkursu, który może bardzo spodobać się naszym fanom pomysł na ciekawą nagrodę w konkursie dodatkowe działania promocyjne generujące wzmianki w internecie Podsumowanie Analiza sytuacji wyjściowej, sprawdzenie tego, co robiliśmy przez ostatni kwartał, półrocze, rok a także analiza działań konkurencji pomoże w optymalizowaniu kolejnych podejmowanych przez nas działań. Dzięki temu na pewno łatwiej wybierzemy tematy do publikacji, ich format, zorganizujemy konkurs, który zaangażuje wiele osób i nagrodzimy ich rzeczami, które im się spodobają. Analizę możemy wykorzystać „ręcznie”, bez wykupowania dodatkowych narzędzi, jednak Sentione, Brand24 czy Sotrender ułatwią nam sprawdzanie działań a co najważniejsze pozwolą zaoszczędzić czas. Warto jest więc w swoim budżecie pamiętać o ok 100-150 zł na te cele. Wybrane narzędzia do analizy działań konkurencji: Facebook Sotrender 1 zaloguj się do narzędzia 2 sprawdź m.in. zakładkę podsumowanie, zaangażowanie, aktywności, typy postów, reakcja marki 3 zainteresuj się wskazówkami z zakładki „Nasze wskazówki” 4 wygeneruj raport podsumowujący w zakładce „Raport” Fanpage Trends Comiesięczne zestawienie ponad 30 branż i ich aktywności na Facebooku Monitoring internetu Brand24 1 zaloguj się do narzędzia 2 przejdź do zakładki Wyniki (ilość interakcji, popularne serwisy, wypowiedzi, sentyment) 3 przejdź do zakładek Analiza, Źródła, Cytaty” 4 Eksportuj dane lub wygeneruj infografikę podsumowującą. Sentione 1 zaloguj się do SentiOne 2 przejrzyj dane na stronie głównej (dynamika wypowiedzi, najczęściej występujące słowa, najpopularniejsze domeny) 3 sprawdź dokładnie serwisy (źródła) w których wypowiadali się internauci Instagram Na które narzędzia zwrócić uwagę: Squarelovin 1 zaloguj się danymi z konta Instagram 2 przejdź do zakładki Analytics 3 Wybierz jedną z 6 zakładek z danymi na temat Twojej aktywności na Instagramie (Optimization - znajdziemy tam np najlepszy czas na dodawanie postów, najpopularniejsze tagi) Sotrender Ink361 link do bloga Twitter Na które narzędzia zwrócić uwagę: Tweetdeck 1 uruchom narzędzie do zarządzania treściami na twitterze 2 dodaj interesujące cię konta lub hashtagi (produkt, usługa, wydarzenie, branża, konkurencja) 3 monitoruj wpisy, które pojawiają się w kolumnie, aktywnie odpowiadaj na pytanie Sotrender Twitter Trends Wydawany każdego miesiąca raport aktywności marek na Twitterze Youtube Na które narzędzia zwrócić uwagę: Sotrender 1 po zalogowaniu się przejdź do zakładki YouTube 2 sprawdź opcje m.in. wyświetlenia, subskrypcje, aktywności, treści 3 zainteresuj się wskazówkami z zakładki „Nasze wskazówki” YouTube trends Wydawany każdego miesiąca raport aktywności marek na YouTube

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?