0
EN

Blog o marketingu internetowym

Co to jest Performance Marketing?

Performance Marketing stał się nowym standardem aktywności biznesowej w internecie. Dlatego efektywne podejście do planowania i realizacji działań online powinno być jedną z kluczowych kompetencji współczesnego marketera?  Zapraszam do lektury!

Dynamiczny rozwój technologii reklamowych

Wszechogarniająca cyfryzacja naszego życia, zarówno prywatnego jak i zawodowego, widoczna jest każdego dnia. Co więcej trudno znaleźć osobę, która jeszcze nie jest częścią zdigitalizowanego świata. Należy do niego wielu z nas.

Jednym z dostrzegalnych efektów tego zjawiska jest dynamiczny wzrost danych i informacji o naszym codziennym zachowaniu. Taka sytuacja napędza rozwój technologii marketingowych i reklamowych, w konsekwencji niemal bez przerwy powstają nowe rozwiązania, narzędzia, platformy, a te już obecne na rynku ogłaszają wdrożenie kolejnych funkcjonalności.

W efekcie cały ekosystem „AdTech & MarTech” (advertising technology and marketing technology) zmienia się bardzo szybko. Na przestrzeni zaledwie kilku ostatnich lat powiększył się ponad dwukrotnie.  

Performance Marketing - sektor Ad Tech & Mar Tech

Źródło

Również najnowsza mapa podmiotów internetowych działających na polskim rynku, opublikowana przez IAB Polska, ukazuje jak obszerne jest to środowisko. Dzisiaj jest to ponad 400 pozycji, a to tylko członkowie zrzeszeni w tej organizacji. 

Mapa podmiotów internetowych IAB - Performance Marketing

Źródło

 

Planowanie digital marketingu to wyzwanie!

Z jednej strony dla każdego marketera, planującego i realizującego działania digitalowe, dynamiczny rozwój technologii reklamowych, to dobre wieści. Bo oznaczają więcej opcji, więcej możliwości, a więc teoretycznie większe szanse na realizację celów biznesowych organizacji.

Z drugiej jednak strony, taka sytuacja oznacza również, że należy podzielić dotychczasową uwagę na nowe narzędzia czy systemy, które należy monitorować i kontrolować, np. pod kątem ich skuteczności i efektywności. W czasach, gdy większość działów marketingu pracuje w trybie ASAPów i „na wczoraj”, znalezienie czasu na odkrywanie nowości i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych staje się prawdziwym wyzwaniem. 

Jeżeli ponownie przyjrzelibyśmy się mapie ekosystemu „AdTech & MarTech” w maksymalnym powiększeniu to nie udałoby nam się odnaleźć narzędzia lub systemu, które nazywałoby się Performance Marketing. Wynika to z tego, że w dzisiejszych czasach określenie Performance Marketing odzwierciedla proces, pewnego rodzaju podejście do realizacji działań reklamowych w świecie digital. 

 

Co to jest Performance Marketing?

Czym zatem jest Performance Marketing? Otóż możemy go określić jako proces, który polega na świadomym planowaniu, realizacji, optymalizacji i raportowaniu podjętych działań w obszarze marketingu, i to zarówno online, jak i offline!

Każdy z etapów występujący w omawianym procesie wymaga podjęcia przez marketera określonych działań, np. zdefiniowania prawidłowych KPI’s (Key Performance Indicators), czy też wykorzystania odpowiednich funkcjonalności w systemach reklamowych bądź analitycznych, które pozwalają kontrolować efektywność. Z efektywnością z kolei związane są koszty, optymalizacja czy też weryfikacja postawionych KPI’i (przed, w trakcie, po). 

Czy takie podejście do digital marketingu jest ważne dla marketera odpowiedzialnego za promocję, sprzedaż czy marketing? Oczywiście, że tak! W ten sposób organizacja, za pośrednictwem tego marketera, kreuje określony sposób podejmowania decyzji biznesowych w środowisku digital.

Przykładem takich decyzji jest: odpowiednio dobrany model zakupu reklamy, określony tryb realizacji kampanii reklamowych lub innych aktywności marketingowych, monitorowanie zdefiniowanych mierników i parametrów jakościowych i ilościowych, a to wszystko podsumowane określonym sposobem raportowania. 

Konsekwencją, albo raczej zyskiem dla organizacji działających w modelu performance'owym jest bardzo precyzyjne mierzenie ścieżki konwersji (np. zakupów) swoich klientów od pierwszego kontaktu z ofertą, poprzez sfinalizowanie sprzedaży, aż po dalszy cross selling.

Podejście to umożliwia przede wszystkim przypisanie każdemu pozyskanemu klientowi źródła i kosztu pozyskania oraz jego wartości, a następnie optymalizację procesu pozyskania i sprzedaży na każdym etapie: od wykreowania intencji zakupowej przez zakup, aż do etapu pozakupowego. 

 

Performance Marketing to standard w digitalu

Odpowiedzią na dynamiczny rozwój świata digital jest efektywne podejście do planowania i realizacji działań marketingowych w internecie. Jest to także jedna z kluczowych kompetencji współczesnego marketera, która pozwala mu podejmować świadome decyzje o tym, jakie aktywności promocyjne czy sprzedażowe wybrać i jak je skutecznie realizować i mierzyć.

Bez wątpienia obecny czas już należy do Performance Marketing. A jeżeli zagłębimy się w lekturę podmiotów badających trendy branży online np. IAB Polska, Izby Gospodarki Elektronicznej czy Forrester, to zauważymy, że również w przyszłości będzie to jeden z wiodących kierunków marketingu online!  

Poradnik Performance Marketing

Źródło

Poradnik Performance Marketing - Forrester

Źródło

 

Performance Marketing w praktyce

Zatem już dzisiaj w działach marketingu firm i instytucji powinny znaleźć się kompetencje związane z marketingiem efektywnościowym. Wynika to z tego, iż Performance Marketing wymaga od marketera prowadzenia aktywności marketingowych w sposób skuteczny, co jest szczególnie istotne przy działaniach płatnych.

Samodzielny pomiar efektywności wykorzystywanych kanałów i narzędzi oraz aktywne inicjowanie działań optymalizacyjnych, podnoszących KPI, to tylko przykładowe umiejętności marketera ukierunkowanego na skuteczny digital marketing.

To co może być bardzo ważnie dla wielu organizacji, to fakt że Performance Marketing może przygotować marketera do podejmowania lepszych i bardziej bezpiecznych decyzji biznesowych. W efekcie w wybranych branżach już dzisiaj Performance to standard prowadzenia działań marketingowych. 

Możliwości realizacji marketingu nastawionego na efekty wspiera wiele podmiotów ekosystemu „AdTech & MarTech”. Co również wpisuje się w trend jaki można zaobserwować w środowisku digital. Rozwój wiodących platform reklamowych, np. Google Ads, Facebook Ads, czy oferty reklamowej i narzędzi wydawców premium (np. Onet.pl czy WP.pl), ale także wielu innych podmiotów, stwarzają dobre warunki do prowadzenia działań Performance Marketing. 

 

Performance Marketing szkolenie

Jak rozpoznać i wykorzystać te warunki w swojej organizacji? Jak rozmawiać, prowadzić i kontrolować współpracę nastawioną na efekty z agencją reklamową? Kluczowym elementem jest nabycie lub podniesienie kompetencji w działach marketingu lub sprzedaży.

To z kolei można osiągnąć poprzez dobre zrozumienie oraz poznanie funkcjonalności i opcji, jakie dają codzienne narzędzia pracy. Tę wiedzę należy uzupełnić o istniejące na rynku modele i akcje performance oraz o sposoby planowania i realizacji kampanii nastawionej na różne efekty.

Należy poznać narzędzia i opcje optymalizacji działań oraz nabyć świadomość istnienia wielu możliwości jakie oferuje branża reklamy online, by sięgać po nie w razie potrzeby lub braku skuteczności dotychczasowych działań.

Tak też, w bardzo dużym skrócie, wygląda szkolenie Performance Marketing w Socjomanii, w trakcie którego, w formie warsztatowej, przygotowujemy marketerów do tego by świadomie prowadzili efektywne działania, nie tyko dlatego by w kontrolowany sposób wydawali firmowe budżety reklamowe, ale by realizowali cele jakie zostają im postawione lub jakie ma dana firma/organizacja/instytucja.

Sam warsztat to także sporo inspiracji opartych o case’y z rynku polskiego jak i zagranicznego. Zakres warsztatów jest szeroki, co odzwierciedla możliwości jakie dzisiaj mamy do dyspozycji. Zaplanowany jest również czas na analizę przypadków uczestników, po to by w kolejnym kroku już samodzielnie mogli się z nimi zmierzyć i podejmować lepsze decyzje biznesowe lub samodzielnie prowadzili skuteczne rozmowy i działania z agencjami.

Co dalej? Wystarczy klik by sprawdzić kiedy i gdzie w najbliższym czasie odbędzie się szkolenie Performance Marketing. Jeżeli natomiast, ktoś chciałby porozmawiać o Performance Marketing już teraz, zapraszam do kontaktu - [email protected]

Czytaj również

blog1 blog2

Na jakim etapie jesteś?