Zamknij

Nasz serwis wykorzystuje cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

case studies social media
4 stycznia 2012 Karina Swachta

Czy nowe media to kara boska?

Nowe media dają przedstawicielom Kościoła duże możliwości w wykonywaniu swoich misji ewangelizacyjnych. Postanowiliśmy przyjrzeć się temu, jak wykorzystują oni takie narzędzia do szerzenia słowa Bożego. Trąbi się ciągle o Natanku czy Rydzyku. My szukamy bardziej pozytywnych przykładów.

Z moim pseudonimem dosyć ciężko przekonać duchownych o naszych dobrych intencjach, ale myślę, że niedługo się uda :) Z tego, co zdążyłam zaobserwować takie osoby prowadzą bardzo aktywny tryb życia. Ojciec Adam Szustak, który stoi na czele Dominikańskiego Duszpasterstwa Akademickiego „Beczka” ( bardzo fajna strona!), posiada swój internetowy grafik, który jest zajęty na 3 tygodnie w przód. Spotkanie w realu zostawmy więc na potem, a w ramach wstępu – przyjrzyjmy się temu, co dzieje się wirtualnie.

Najdłuższa kampania wszechczasów

Arcybiskup John Foley, były przewodniczący Papieskiej Rady do spraw Środków Społecznego Przekazu, tak ocenił medialną działalność Kościoła:

Nieskromnie sądzę, że osiągamy dobre rezultaty, a być może zasłużymy na nagrodę za najlepszą kampanię wszechczasów. Jednak uczymy się, i musimy się jeszcze wiele nauczyć podpatrując profesjonalistów z tej branży.

Trudno się z tym nie zgodzić, przecież krzyż to najbardziej znane logo na świecie. Jednak żyjemy w czasach, w których następuje transformacja mediów. Niedawno pisaliśmy o tym, że szkoły nie nadążają za tą rewolucją. Jak radzą sobie przedstawiciele polskiego Kościoła katolickiego? Większość parafii ma już swoje strony internetowe, ale czy są to miejsca nastawione na kontakt z odbiorcami? Wielu księży wciąż nie jest przekonana do internetu, szczególnie w małych parafiach, ale nie tylko - prymas Anglii i Walii, Vincent Nichols uważa, ze portale społecznościowe niszczą komunikację międzyludzką i są jednym z czynników samobójstw wśród młodych. Socjolog religii prof. ks. Sławomir Zaręba w wywiadzie dla Wirtualnej Polski mówi o tym, że Kościół jako instytucja religijna musi odpowiadać na wyzwania czasów. Nie może wykorzystywać tylko dotychczasowych narzędzi: ambony i ogłoszeń duszpasterskich.

Nowe metody – nowe media

Kościół w Polsce traci wyznawców. Coraz mniej młodych ludzi ma potrzebę uczestniczenia w mszach. Co zrobić, żeby ich pozyskać? Największy autorytet w polskim Kościele, Jan Paweł II, powiedział: Patrzcie w przyszłość podejmując Nową Ewangelizację, nową w swym zapale, nową w metodach, nową w sposobie wyrazu… Jan Paweł II wprowadził kościół w epokę medialną, gdyż zrozumiał, jak ważne jest to w procesie ewangelizacyjnym.

To przesłanie doskonale rozumie ks. Piotr Wiśniowski. Szymon Hołownia rozmawiał z nim w programie „Bóg w wielkim mieście” na temat jego „lansu” w sieci:

Ksiądz Piotr wie, że aby być bliżej swoich czytelników, trzeba pokazać swoją ludzką twarz. W swoim profilu pisze o tym, że lubi jeździć samochodem i gra w wolnej chwili w Counter Strike’a. To świadczy o tym, że doskonale rozumie ideę mediów społecznościowych. Uważa też, że Facebook daje doskonałą możliwość dawania świadectwa wiary oraz szukania poparcia duchowego. Na jego blogu czytamy: To jest trochę tak jak w ciemnym konfesjonale, gdzie nie widać twarzy - ludzie czują się swobodniej…

Bloga prowadzi także znany ks. Jacek Stryczek, prezes stowarzyszenia „Wiosna”, które organizuje m.in. akcję „Szlachetna Paczka”. W jego internetowym pamiętniku znajdziemy ciekawe kazania, ale także jego opinie na temat refundacji leków czy innych aktualnych wydarzeń.

Facebook BeczkaFacebook Beczka

Dominikanie mają swoją stronę internetową, na której można komentować zamieszczane tam materiały: artykuły czy audio z rekolekcji. Jest też fanpage na Facebooku i blogi zakonników. Aktywnie w mediach społecznościowych działa także „Beczka”, wspólnie z o. Adamem, którego kazania także znajdziemy na Facebooku – „Langusta na palmie”. W ostatnim kazaniu zaczął od pozdrowień, skierowanych do internetowych słuchaczy. Na jego msze przychodzą tłumy ludzi, wierzących i niewierzących, bo jego kazania są wyjątkowe. Sporą rzesze fanów ma także ks. Piotr Pawlukiewicz, który zamieszcza swoje przesłania na fanpage’u. To są unikatowe treści, a na takich można zbudować silną internetową społeczność.

Ambona to także środek masowego przekazu. Może dlatego księża tak upodobali sobie youtube’a, gdzie można znaleźć wiele ich kazań i wystąpień. Ksiądz Malina ma wielu zwolenników, a w swoich „Kazaniach ponadczasowych” porusza często kontrowersyjne tematy. W tym filmiku mówi o tym, co powiedzieć kobiecie, która wstaje rano z fryzurą jakby piorun dupnął w szczypiorek :)

Bóg jest wszędzie

W internecie dobrze czują się nie tylko księża, ale także siostry zakonne. Na blogu siostry Małgorzaty, która prowadzi fundację „Chleb Życia”, możemy znaleźć humorystyczne posty o jej komputerowych perypetiach:

I po przeprowadzce do nowego komputera. Ufff. Dzięki Patryku i Magdo. Dane przenieśli mi do nowego nie ruszając się z Warszawy. Można tak, że ktoś z końca świata będzie śmigał myszką po waszym ekranie. Jednak posprzątać trzeba było już osobiście. Kolorek nowej maszyny co prawda nadaje się bardziej dla szefowej agencji świadczącej usługi …..hm, których nie polecamy/czerwony/, ale lata dobrze. Artur odkrył na swoim tablecie działanie youtuba i teraz walczymy o dostęp do internetu, bo jak dwie osoby coś ściągają, to koniec.

W internecie jest wiele religijnych treści. Znajdziemy Biblię internetową oraz strony tj. Deon, na których są publikowane informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Religia Tv to telewizja, w której prezentowane są treści z pogranicza religii i kultury. W ich serwisie znajdziemy odnośniki do materiałów multimedialnych, a także do blogów prowadzonych przez gwiazdy stacji. Czasami inicjatywę przejmują internauci. Po tym jak ks. Adam Boniecki otrzymał nakaz ograniczenia wystąpień medialnych, powstała grupa Solidarni z ks. Adamem Bonieckim. Środowiska katolickie wspierają takie inicjatywy, jak „Wierność jest sexy” czy „Nie wstydzę się Jezusa”. Akcją, która wychodzi z internetu do realnego świata jest „Noc Konfesjonałów”, której promocja opiera się na wykorzystaniu nowych technologii.

Myślicie, że taka działalność duchowych ma duży wpływ na ludzi, którzy już się od Kościoła odwrócili?

PS. Dziękuję wszystkim, którzy podsunęli mi źródła i dali namiary na fajnych księży :)

Podziel się opinią